Miksei mainosalan älyttömistä palkoista puhuta? Mehän ne maksetaan?
Mainosalalla jopa täysin kouluttamaton itseensä rajattomasti uskova jamppa voi tienata tyyliin kymppitonnia kuussa. Se palkka tulee heidän asiakkailtaan, joista todella suuri osa on esimerkiksi elintarvikefirmoja. Elintarvikkeiden hinnoissa meistä jokainen osallistuu näihin palkkatalkoisiin joka kerta ruokakaupan kassalla.
Kaikki ei tienaa noin paljon ja joillakin on koulutustakin (nykyisin yhä enemmän) , mutta sanotaan että vaikka 5000 kuussa on ihan peruspalkkaa helsinkiläisessä mainostoimistossa.
Eli työttömät tai sairaanhoitajat ja lähihoitajat ja myös me kaikki muut maksamme mainospellejen palkat ruokaostoksissaan, sähkölaskuissaan, bussilipuissaan, apteekissa, vaatekaupoissa. Sillä kyllä, kaikilla noilla on niskassaan korkeat laskut mainostoimistoista.
Olen ollut alalla ja tunnen sieltä edelleen muita. Palkat on huimat. Muualla Suomessa pienemmät, mutta suurin osa alasta onkin Helsingissä.
Ennen sanottiin, että "mainosmies syö pöydässäsi" ja näin se on, nykyisin mainosnainen siinä missä mies.
Miksi luulitte, että vaikka maitofirma uusii tuotteidensa pakkauksia koko ajan? No, koska niiden mainostoimistot selittää koko ajan, että ihan hei pakko uudistaa tai myynti laskee. Ja se uudistus, voi se on kallista puuhaa se. Ensin palaveerataan, presentoidaan, palaveerataan, tehdään ekat versiot, tutkitaan, palaveerataan, tehdään lisää versioita. Koko ajan mainosväki laskuttaa ajastaan samaa tai enemmän kuin esimerkiksi kirurgi. Kirurgi on sentään opiskellut kauan ja ansaitsee palkkansa, samaa ei voi sanoa mainostyypeistä.
He tekevät toki pitkää päivää, kyllä heille palkka kuuluu. Mutta ei kirurgin palkka. Vähemmän tärkeetä työtä se on kuin yhdenkään sairaanhoitajan tai varhaiskasvatuksen opettajan työ.
En osta sellaisten firmojen tuotteita, jotka tosiaan uudistaa pakkaukset kerran vuodessa joka tuotteelleen ja aina kallis kampanja uudennäköiselle tuotteelle.
Minusta lakien pitäisi säännellä mainosalojen palkkioita? Ne on älyttömiä. Siellä ne lapsettomat markkinoijapariskunnat remontoi 200 neliön helsinkiläisasuntojaan aina kun vaan kahdelta kakkoskodilta jää aikaa.
Alan #metoo-keskustelua odottelen myös mielenkiinnolla. Tosin sitä tuskin nähdään, siinä tippuisi niin monta päätä.
Kommentit (109)
Hienoa, että tuot tämän tärkeän epäkohdan tietoomme! Mainosalalle tulisi selvästi säätää enimmäispalkat. Johtotasolla riittäisi sairaanhoitajan taulukkopalkka ja ad:t/copyt lähärin.
Kateus vie kalatkin vedestä tässä maassa...
Höpö höpö! Graafinen assari harjoittelee lähes ilmaiseksi ja aloittaa 2 k kuukaudessa.
Viisi tonnia saat jos olet luova suunnittelija väh 6 vuoden kokemuksella ja portfolioindeksi täynnä laadukasta tavaraa.
Tesla osoittaa että markkinointi on huuhaata ja käärmeöljyn myyntiä.
Mainosalalla tehdään projektitöitä. Jos työt loppuu, kalossin kuva ilmestyy kankkuun nopeasti. Tästä riskis kuuluukin saada korvaus. Lähärin on sitä vastoin lähes mahdotonta jäädä työttömäksi, jos ei sekaannu pahasti päihteisiin.
Puhut asiaa veliseni, ihan asiaa.
Suurin osa porukasta on tyyppiä ”tyhjät housut”. Lisäksi älytön juopottelu, sekin muiden maksamana.
Asiakasta pidetään ihan ääliönä, olen kuullut aika karuja kommentteja firmojen edustajista.
Tein töitä copywriterina 10+ vuotta ja palkka oli ennen potkuja 5200 e kk.
Nykyään työmarkkinatuella. Mainosala on malli- ja elokuva-alan jälkeen varmaan ikäsyrjivin ala Suomessa.
Mainosalan työntekijät top5 suurin työttömien ala.
Mainosalan hiilijalanjäljestä puhutaan myös liian vähän. Pahimpia on kaikki turhat videot jota vie järjettömästi palvelintilaa. Sama koskee näitä nykyään trendikkäitä videoituja multimediauutisartikkeleita kyllä kanssa..
Vierailija kirjoitti:
Tein töitä copywriterina 10+ vuotta ja palkka oli ennen potkuja 5200 e kk.
Nykyään työmarkkinatuella. Mainosala on malli- ja elokuva-alan jälkeen varmaan ikäsyrjivin ala Suomessa.
Voisisko copyn kokemuksella työllistyä yritysviestintään tai vaikka viesintätoimistoon? Toki ikäsyrjintää on sielläkin, mutta palkat samaa tasoa akateemisilla rividuunareilla
Vierailija kirjoitti:
Kateus vie kalatkin vedestä tässä maassa...
Koko suomalainen yhteiskunta eri koukeroineen perustuu puhtaasti vttuiluun. Maksetaan satanen ettei naapuri saa viittäkymppiä. Olisi kyllä asennemuutoksen ja uuden kurssin ottamisen paikka. Ei ole reilun viiden miljoonan kansalla varaa olla toisilleen tällaisia.
No ei se nyt ihan noin mene.
Meillä edellisessä duunissa ensin oli pakko olla 9 kk harkka paskalla palkalla et oppii ja ehtii suorittaa esim. FB:n ja Googlen sertifikaatit, sitten lähtöpalkka 2600 e, ihan sama oliko KTM, puutarhuri tai tradenomi koulutukseltaan.
Vaikea oli saada korotusta.
Siis millä logiikalla kuluttajat ne palkat maksaa? 😂
Ei ole mitään tutkimusta, että mainontakulujen takia kuluttajahintoja nostetaan. Haloo nyt.
PS. Olen mainonnan ja yritysviestinnän tradenomi, meidän linjalta moni alalla töissä, ovat hommaan koulutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein töitä copywriterina 10+ vuotta ja palkka oli ennen potkuja 5200 e kk.
Nykyään työmarkkinatuella. Mainosala on malli- ja elokuva-alan jälkeen varmaan ikäsyrjivin ala Suomessa.
Voisisko copyn kokemuksella työllistyä yritysviestintään tai vaikka viesintätoimistoon? Toki ikäsyrjintää on sielläkin, mutta palkat samaa tasoa akateemisilla rividuunareilla
Riippuu osaamisesta, ite ainakin joudun osata nettisivujen päivittämistä ja muuta softan käyttöä, tapahtumajärkkäilyä, kuva- ja videoediointi jne.
Jos copyna vaan kirjoittanut, tehnyt ja suunnitellut sisältöä ja konseptoinut jne., niin ei se välttämättömä toimi, vähän eri asia kuitenkin.
Kuiinka paljon blogaajat saavat näistä osuuksista?
Vierailija kirjoitti:
Siis millä logiikalla kuluttajat ne palkat maksaa? 😂
Ei ole mitään tutkimusta, että mainontakulujen takia kuluttajahintoja nostetaan. Haloo nyt.
PS. Olen mainonnan ja yritysviestinnän tradenomi, meidän linjalta moni alalla töissä, ovat hommaan koulutettuja.
Kuule, kyllä yritysten pitää siirtää kustannuksensa hintoihin. Vai millä ne sitten kattaisi ne? Kerrotko muuten, miksi bränditön tuote on edullisempi kuin brändituote. Nyt puhutaan siis ihan vaikka Pirkka cola vs. Coca Cola.
Vierailija kirjoitti:
Siis millä logiikalla kuluttajat ne palkat maksaa? 😂
Ei ole mitään tutkimusta, että mainontakulujen takia kuluttajahintoja nostetaan. Haloo nyt.
PS. Olen mainonnan ja yritysviestinnän tradenomi, meidän linjalta moni alalla töissä, ovat hommaan koulutettuja.
Kerropa trade, miksi yritykset mainostaa? Siksi, että sinä saisit töitä ja ne kiltisti tinkii omista voitoistaan tätä varten?
Periaatteessa tavoitteita on kaksi - joko nostaa tuotteen menekkiä ja tätä kautta yrityksen tuottoja tai sitten nostaa tuotteen brändiarvoja tai sitä kautta katetta. Niin tai näin, markkinoinnissa on kyseessä aina investointi, jolle odotetaan tuottoa. Ja se tuotto kerätään asiakkailta.
Jos näin ei käy, niin markkinointi on ollut yritykselle vain turha kuluerä.
Olisi oikeasti kiva nähdä luotettava vertailu alan palkoista. Enemmän oma näkemys on se, että alalla on paljon pieniä firmoja, jotka kilpailee armottomasti hinnalla. Palkat on mitä sattuu, työurat katkonaisia jne.
Varmasti parhaat tyypit tienaa, mutta näin on alalla kuin alalla.
Ja kyllä markkinoinnista puhutaan. Kaikissa kapitalismikriittisissä puheenvuoroissa tämä tuodaan esille - markkinat eivät toimi, koska jos näin olisi, miksi yritykset markkinoisivat (tämä on siis yleinen argumentti, ei minun).
Miksi pitäisi? Kysynnän ja tarjonnan laki. Tyhmä ei ole se, joka pyytää, vaan se, joka maksaa