Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastensuojeluilmoitus väkivallasta / pahoinpitelystä koulussa, kokemuksia?

Vierailija
26.05.2021 |

Oletteko tehneet lasu ilmoitusta koulussa lapseenne kohdistuneesta fyysisestä väkivallasta? Jos olette niin minkälainen tapaus kyseessä ja mitkä seuraukset ilmoituksesta, oliko apua tai haittaa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt. Parasta siinä on se, että kyseisen lapsen tietoihin jää ikuisiksi ajoiksi tieto pahoinpitelystä ja alaikäisen törttöilyt voivat vaikuttaa pitkälle aikuisuuteen. Väkivallasta oli todiste (lääkärintodistus) ja koulu käsitteli asian niin, että "puolin ja toisin piti pyytää anteeksi". Rikosilmoitus toi koulun tietoon sen, että vanhemmat eivät paina asiaa villaisella ja että sosiaaliviranomaisten on pakko puuttua asiaan. Samalla koulu joutui erityisvalvontaan, koska tein myös AVIin ilmoituksen koulun laiminlyönneistä.

Yhdestä kerrasta ei seurannut mitään, toisesta tuli keskustelu rehtorin kanssa, että "ei pidä tehdä näin, koulun asiat ei kuulu vanhemmille" ja kolmannesta tehtiin rikosilmoitus minun lapsestani. Harmi, että hän oli juuri sinä ajankohtana lääkärissä seurantakäynnillä.

Tämän jälkeen rehtori jäi sairauslomalle.

Vierailija
2/4 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein poliisille rikosilmoituksen koska tekijät olivat jo lasun piirissä. Mitään hyötyä ei ollut kun olivat alle 15v. Jengin jäseniä sitten myöhemmin erotettiin koulusta. Uusi sukupolvi mjengeihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt. Parasta siinä on se, että kyseisen lapsen tietoihin jää ikuisiksi ajoiksi tieto pahoinpitelystä ja alaikäisen törttöilyt voivat vaikuttaa pitkälle aikuisuuteen. Väkivallasta oli todiste (lääkärintodistus) ja koulu käsitteli asian niin, että "puolin ja toisin piti pyytää anteeksi". Rikosilmoitus toi koulun tietoon sen, että vanhemmat eivät paina asiaa villaisella ja että sosiaaliviranomaisten on pakko puuttua asiaan. Samalla koulu joutui erityisvalvontaan, koska tein myös AVIin ilmoituksen koulun laiminlyönneistä.

Yhdestä kerrasta ei seurannut mitään, toisesta tuli keskustelu rehtorin kanssa, että "ei pidä tehdä näin, koulun asiat ei kuulu vanhemmille" ja kolmannesta tehtiin rikosilmoitus minun lapsestani. Harmi, että hän oli juuri sinä ajankohtana lääkärissä seurantakäynnillä.

Tämän jälkeen rehtori jäi sairauslomalle.

Kiitos kommentista. Myös tässä tapauksessa koulun suhtautuminen asiaan on anteeksipyynnöt puolin ja toisin. Kyseessä päälle käyminen, nyrkeillä päähän lyömistä, jonka jälkeen lapsi oli  pahoinvoiva, itkuinen ja väsynyt. Terveydenhoitaja ohjeisti tarkkailemaan lapsen vointia kotona loppupäivän ajan. Opettaja oli selvittänyt asiaa yhtäaikaa osallisten oppilaiden kanssa ja koska oppilaiden versiot asiasta ("en lyönyt, se kaatui vahingossa") ovat eriävät, opettajan mielestä pahoinpitelyä ei ole tapahtunut. Kouluterveydenhoitajan näkemyksen mukaan kyseessä oli vakava väkivaltatilanne oppilaan oireiden perusteella ja paikalla olleiden muiden oppilaiden kertoman mukaan. Päällekäynyt oppilas on aiemminkin töninyt, kaatanut ym toista oppilasta koulussa. (Käynyt päälle myös vapaa-ajalla, vaikka se ei koulun vastuulle kuulukaan) Tämän uusimman tapahtuman jälkeen olen yrittänyt selvittää asiaa tarkemmin opettajan ja rehtorin kanssa ja esittänyt huoleni tilanteen vakavuudesta, mutta koulun suhtautuminen on vähättelevä ja mielestäni pyrkii häivyttämään väkivaltaa korostamalla että myös toinen osapuoli eli lapsi jonka päälle on käyty, on käyttäytynyt huonosti ja väkivaltaisesti kun on puolustuksena tönäissyt häntä lyönyttä oppilasta. Koulun asennoituminen asiaan vaikuttaa olevan, että olen hankala vanhempi ja tästä syystä myös lasun tekeminen arveluttaa, että onko mitään apua vai kääntyykö haitaksi lapselleni. 

Vierailija
4/4 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kamala. Onneksi toimit jos joku toinen lapsi välittäisi saman kohtalon