Moottorin esilämmitys voi olla uudessa autossasi mahdotonta tai jopa kielletty – Näin uusi moottoritekniikka muuttaa talviautoilun rutiineja: "Auto voi mennä vikatilaan"
https://www.kaleva.fi/moottorin-esilammitys-voi-olla-uudessa-autossasi-…
Uusimpiin 2010-luvun bensiini- ja dieselautoihin ei välttämättä voi enää asentaa moottoritilan lämmitintä. Auton herkkä päästöteknologia saattaa seota, jolloin moottori menee vikatilaan eikä auto käynnisty. Vanhempia automalleja kannattaa esilämmittää entiseen tapaan, sillä se vähentää päästöjä ja säästää moottoria.
– Kaikkiin autoihin ei voi enää asentaa sähkö- tai polttoainekäyttöistä moottorinlämmitintä. Muuten auto voi mennä vikatilaan tai ei käynnisty lainkaan, Välimäki kertoo.
Juuri tähän tarvittiin rekisterinumeroa. Sen perusteella korjaamo voi tarkistaa, löytyykö menopelille ja sen moottorille sopivaa lämmitysratkaisua ja onko esilämmitys ylipäätään sallittu.
– Asennuksissa pitää tietää, mitä tekee ja käyttää vain niitä laitteita, jotka maahantuojat ja laitevalmistajat ovat hyväksyneet, asentaja Lauri Hoppu vahvistaa.
Euro 6 -dieselit herkkiä, ei voi lämmittää
– Tilanne on muuttunut päinvastaiseksi. Monia nykyisiä Euro 6 -päästönormin täyttäviä dieseleitä ei voi tai saa lämmittää.
Rajoitukset koskevat osaa uusimmista polttomoottoreista, ja joukossa on myös bensiinikäyttöisiä voimanlähteitä.
– Riippuu paljon autonvalmistajasta, merkistä ja mallista sekä moottorin päästöluokituksesta. Enemmistöä nykymoottoreista voi vielä esilämmittää, mutta asia on aina ensin varmistettava, Kaha oy:n lisävarusteista vastaava osastopäällikkö Juuso Pahlsten sanoo.
Anturit ilmoittavat "väärää" vikatietoa
Kaha tuo maahan sekä sähkö- että polttoainetoimisia lisälämmittimiä.
Kaha itse sekä sen tunnettu saksalainen lämmitintoimittaja testaavat jatkuvasti moottorien kylmäkäynnistyskykyjä sekä toimintaa esilämmityksen jälkeen.
Öljypohjan kylkeen kiinnitettävän säteilylämmittimen teho on 300 wattia. Nykyiset pakkasenkestävät öljylaadut eivät lämmityksestä enää juuri hyödy.
– Pihassamme seisoo kylmäkontti, joka voidaan jäähdyttää miinus 20 asteeseen. Tavallinen auton testisarja on kolme jäähdytyskertaa pakkasessa ja käynnistykset niiden jälkeen, Pahlsten kertoo.
Nykyiset polttomoottorit on viritetty päästöjen suhteen äärimmäisen tarkoiksi. Päästötasoja ja moottorin käyntilämpötilaa mitataan antureilla.
– Auto ei ymmärrä tilannetta, jossa se on seissyt pakkasessa ja silti osa antureista näyttää, että moottorissa on 60 asteen lämpötila. Se sytyttää vikavalon, vaikka varsinaista vikaa ei autossa olisikaan.
– Selkeimmin ongelmia ilmenee webastojen kanssa, jotka ovat kymmenen kertaa sähkölämmittimiä tehokkaampia. Tilanne on muuttunut selvästi viiden viime vuoden aikana.
Moottorilämmitin jää vähitellen pois
Juuso Pahlsten pitää ongelman osasyynä nykyautojen ja varsinkin niiden voimanlähteiden suunnittelua. Moottorinohjauksen ohjelmistot eivät juuri ota huomioon pohjoisen erityisolosuhteita kuten mahdollista esilämmityksen tarvetta.
Osa autonvalmistajista on tehnyt ohjelmistoihin myös muutoksia sen palautteen perusteella, joka Suomesta ja maahantuojilta on niille lähtenyt. Näissä autoissa ylimääräisiä vikatiloja tai käynnistyshäiriöitä ei juuri ilmene.
Toisaalta nykyiset täyssynteettiset öljyt toimivat hyvin, vaikka öljypohjaa ei lämmitettäisi ennen käynnistystä.
Moni asiakas valitseekin jo pelkän sisähaaroitusjohtosarjan ja sisätilan lämmittimen. Moottoritilan lämmitin jätetään autosta kokonaan pois.
Kommentit (66)
Rengasvalmistajat käyvät kyllä testailemassa renkaitaan täällä ”erityisolosuhteissa”, mutta autonvalmistajia ei kiinnosta?
Eli mitä "älykkäämpiä" autoista tehdään, sitä oikukkaampia ja olosuhteille herkempiä niistä tulee. Ehkä autonvalmistajan kannattaisi keskittyä antamaan autolle älyä eikä tunteita?
Vierailija kirjoitti:
Rengasvalmistajat käyvät kyllä testailemassa renkaitaan täällä ”erityisolosuhteissa”, mutta autonvalmistajia ei kiinnosta?
Joskus aikanaan ainakin suurimmat autovalmistajat oli säännöllisesti lapissa testaamassa toimintaa talvioloissa. En tiedä miten nykyään.
Öljyt on siis nykyään niin hyviä, että voi -37 asteen pakkasella jyräyttää kylmän koneen käyntiin ilman esilämmitystä ja lähteä ihan suoraan ajelemaan. Jep jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rengasvalmistajat käyvät kyllä testailemassa renkaitaan täällä ”erityisolosuhteissa”, mutta autonvalmistajia ei kiinnosta?
Joskus aikanaan ainakin suurimmat autovalmistajat oli säännöllisesti lapissa testaamassa toimintaa talvioloissa. En tiedä miten nykyään.
Kyllä ne edelleenkin käyvät mutta mikä pointti on käydä jos autoa ei edes suunnitella näihin olosuhteisiin toimivaksi? Ilmeisesti vaan käyvät pari päivää lapissa kokeilemassa "joo kyllä se täällä toimii" ja takaisin keskieuroopan lämpöön.
Vierailija kirjoitti:
Eli mitä "älykkäämpiä" autoista tehdään, sitä oikukkaampia ja olosuhteille herkempiä niistä tulee. Ehkä autonvalmistajan kannattaisi keskittyä antamaan autolle älyä eikä tunteita?
Autot naisistuvat koska metoo.
Vierailija kirjoitti:
Öljyt on siis nykyään niin hyviä, että voi -37 asteen pakkasella jyräyttää kylmän koneen käyntiin ilman esilämmitystä ja lähteä ihan suoraan ajelemaan. Jep jep.
Kyllä, juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mitä "älykkäämpiä" autoista tehdään, sitä oikukkaampia ja olosuhteille herkempiä niistä tulee. Ehkä autonvalmistajan kannattaisi keskittyä antamaan autolle älyä eikä tunteita?
Autot naisistuvat koska metoo.
Hommaa tosi vanha auto ,ne eivät ole ihan niin herkkiä. Lähtevät yleensä varmemmin käyntiin ja kestävät rajumpaa käsittelyä.
Mikä ongelma? Mun sähköauto on heti lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi pikku bensaturboni on jo lämmityksessä ja on mukavan lämmin sisältä kun kohta lähden liikkeelle.
Onneksi pikkuturboni on lämpimässä autotallissa. Ja on sisältä mukavan lämmin jo muutaman minuutin ajon jälkeen, jos se on joutunut jättämään johonkin ulos.
Ongelma saattaa tulla ajankohtaiseksi noin 15v kuluttua, kun pääsen noin uusiin autoihin käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öljyt on siis nykyään niin hyviä, että voi -37 asteen pakkasella jyräyttää kylmän koneen käyntiin ilman esilämmitystä ja lähteä ihan suoraan ajelemaan. Jep jep.
Kyllä, juuri näin.
Diisselillä voi olla vähän hapokasta, lohko on -40, öljyt on -40 ja akkukin on -40.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma? Mun sähköauto on heti lämmin.
Nehän onkin pakko säilyttää talvella lämpimässä tallissa, ettei lataamiseen mene kolmea päivää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma? Mun sähköauto on heti lämmin.
Nyt oli puhe autoista eikä akkulaatikoista joissa on pyörät.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi pikku bensaturboni on jo lämmityksessä ja on mukavan lämmin sisältä kun kohta lähden liikkeelle.
Mun bensaturboon ei saanut asentaa lämmitintä. On tuo moottorin vikavalo ongelma, enkä halunnut sitä johtopaikkaa näkyvälle paikalle, kun sitä eikä sitä saanut mihinkään piiloon. No, onneksi lämpeää ihan parissa minuutissa ja on penkin ja ratinlämmittimet.
Saksalaiset pakastimet ja talviautot erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Öljyt on siis nykyään niin hyviä, että voi -37 asteen pakkasella jyräyttää kylmän koneen käyntiin ilman esilämmitystä ja lähteä ihan suoraan ajelemaan. Jep jep.
En muista milloin olisi ollut viimeeksi noin kylmä. Ei liene ongelma montaa kertaa kymmenessä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öljyt on siis nykyään niin hyviä, että voi -37 asteen pakkasella jyräyttää kylmän koneen käyntiin ilman esilämmitystä ja lähteä ihan suoraan ajelemaan. Jep jep.
En muista milloin olisi ollut viimeeksi noin kylmä. Ei liene ongelma montaa kertaa kymmenessä vuodessa.
En minäkään, -31 oli eteläsuomessa 2v sitten. Vanha diesel pösö käynnistyi silti ilman esilämmitystä.
Vierailija kirjoitti:
Öljyt on siis nykyään niin hyviä, että voi -37 asteen pakkasella jyräyttää kylmän koneen käyntiin ilman esilämmitystä ja lähteä ihan suoraan ajelemaan. Jep jep.
Kyllä voi. Senkun rymäytät vaan
Onneksi pikku bensaturboni on jo lämmityksessä ja on mukavan lämmin sisältä kun kohta lähden liikkeelle.