Arvostatko musiikissa enemmän melodiaa vai lyriikoita?
Kommentit (47)
Hyvää melodiaa on paljon haastavampaa tehdä kuin sanoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Molempien pitää toimia. Ne ovat yhtä, niiden tulee olla yhtä.
Suurimmassa osassa aikamme tarttuvimmista sävelmistä ei ole kummoisiakaan sanoituksia.
Lyriikoita luetaan runoudessa ja teksteissä ensisijaisesti. Musiikissa toissijaista.
Sanoitushan on aina yhtä ailavjuuta. Harvoin toimii molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Molempien pitää toimia. Ne ovat yhtä, niiden tulee olla yhtä.
Ei kaikessa musiikissa edes ole lyriikoita, esimerkiksi suurimmassa osassa klassisesta musiikista. Pelkkä lyriikka sen sijaan ei ole musiikkia, sillä musiikki vaatii sävellyksen.
Vierailija kirjoitti:
Lyriikoita luetaan runoudessa ja teksteissä ensisijaisesti. Musiikissa toissijaista.
Huono teksti pilaa ok kappaleen.
Jos on pakko valita, melodiaa. Siitähän musiikissa kuitenkin on kyse.
Parhaimmillaan melodia (ja muut musiikilliset elementit) ja lyriikat täydentävät toisiaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
En yleensä edes kuuntele sanoituksia, mikä on itselleni hyvän kappaleen merkki.
Riippuu.
Tunnelma, jonka kappale luo, on tärkein.
Joskus ei melodia eikä lyriikka ole kummoinen, vaikka kappale vie toiseen todellisuuteen.
Melodia, lyriikka, rytmi, soundit, kuuntelijan mielentila...
Tekijöitä on monia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyriikoita luetaan runoudessa ja teksteissä ensisijaisesti. Musiikissa toissijaista.
Huono teksti pilaa ok kappaleen.
Jos sävellys on tarpeeksi hyvä, sitä ei pilaisi edes se, vaikka sen kiroilisi läpi.
Melodiaa, ilman sitä ei ole musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
En yleensä edes kuuntele sanoituksia, mikä on itselleni hyvän kappaleen merkki.
Näitä en ymmärrä, jotka kuuntelevat mitä tahansa roskaa sanoina.
Onhan kappaleita, jotka ova olemassa vain tekstin julkituomisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yleensä edes kuuntele sanoituksia, mikä on itselleni hyvän kappaleen merkki.
Näitä en ymmärrä, jotka kuuntelevat mitä tahansa roskaa sanoina.
Mitä tarkoitat? Kirjoitin tuossa, että en kuuntele sanoituksia kun kappale on hyvä. Jos kappale taas on huono sävellykseltään, saattaa pysähtyä kuuntelemaan sanoituksia.
Hyvän melodian luominen vaatii jo aivan toisenlaista neroutta, kun taas pitkään miettimällä kuka tahansa voi tekaista ”syvälliset” sanoitukset.
Assburger kirjoitti:
Onhan kappaleita, jotka ova olemassa vain tekstin julkituomisen takia.
Tällöin melodiaan tuskin on kovinkaan panostettu.
Kieltämättä olisi mielenkiintoista päästä melodiamestareiden pään sisään. Tsaikovskin esimerkiksi.
Melodia tärkeämpi mutta sanoituksen kanssa se on kokonaisuus ja on eroa onko siinä jokin syvällisempi tarina vai "uuuu-u, läääh puuh, beibi beibi".
Hassua, minulle ei kumpikaan ei merkitsevin elementti, kokonaisuus ratkaisee, johon liittyy harmonia, rytmi, tuotanto, melodia ja teksti, dynamiikka ja esitys.
Moni melodia saa oikeutuksen vasta harmonian kautta. Tekstillä on merkitys, mutta jos teksti on hyvä, ei se tee musiikista hyvää, mutta merkityksetön teksti ei tuhoa hyvää kokonaisuutta, ellei sitä nosteta jalustalle. Toki tökerö teksti häiritsee paljonkin.
Molempien pitää toimia. Ne ovat yhtä, niiden tulee olla yhtä.