Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostatko musiikissa enemmän melodiaa vai lyriikoita?

Vierailija
28.04.2020 |

Kysymys otsikossa.

Arvostatko musiikissa enemmän melodiaa vai lyriikoita?

Vaihtoehdot

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yleensä edes kuuntele sanoituksia, mikä on itselleni hyvän kappaleen merkki.

Näitä en ymmärrä, jotka kuuntelevat mitä tahansa roskaa sanoina.

Olen joskus kuunnellut erästä puolalaista rock-yhtyettä, jonka sanoituksista en ymmärtänyt yhtään mitään. Teinkö sinusta jotenkin väärin?

Vierailija
22/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melodia on musiikkia. Sanoitukset eivät. Kysymys kuuluu siis oikeaoppisesti; arvostatko musiikkia vai lyriikoita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan toki molempia ja kuuntelen aina sanoja, mutta jos valita pitää niin melodia. Parhaimmillaan tietysti kappaleessa yhdistyy tarttuva/koskettava/innostava/rauhoittava tms melodia ja merkitykselliset, melodian luomaa tunnelmaa tukevat sanat. Ilman kunnon melodiaa se sanoma vaan helposti latistuu jorinaksi, joka ei ns. välity perille asti. Musiikin/melodian tehtävä on kantaa sitä sanomaa ja avata kuulija sille tekstille. Räpissä tämä epätasapaino on viety aika äärimmilleen, hirveä puhetulva yleensä aika yksitoikkoisen jumputuksen päällä, koitetaan kompensoida köyhää melodiaa lisäämällä sanoja, minuun se ei ole koskaan kunnolla toiminut.

Vierailija
24/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melodia on musiikkia. Sanoitukset eivät. Kysymys kuuluu siis oikeaoppisesti; arvostatko musiikkia vai lyriikoita?

Nykyään kuitenkin räpissä ei juurikaan ole melodiaa, mutta silti sitä kutsutaan musiikiksi. Sitä aloituksella haettiin, että merkitseekö jollekin mumblerap hyvällä biitillä enemmän kuin taidollaasti tehdyt melodiset kappaleet.

Vierailija
25/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä räppiä sinänsä edes musiikkina vaan runoutena. Keskittyy tekstin suoltamiseen, sävellys yleensä mitäänsanomatonta.

Vierailija
26/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kuitenkin räpissä ei juurikaan ole melodiaa, mutta silti sitä kutsutaan musiikiksi. Sitä aloituksella haettiin, että merkitseekö jollekin mumblerap hyvällä biitillä enemmän kuin taidollaasti tehdyt melodiset kappaleet.

En kutsu räppiä musiikiksi.

Vierailija
27/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien pitää toimia yhdessä, mutta enemmän painotan kyllä lyriikoita. Alkaa ihan liikaa ärsyttämään huonot sanat ja epäsopivat sanavalinnat. Esim. ” missä muruseni on”. Murunen on ihan kauhea sana tuohon. Vääränlainen melodia yhdistettynä vääränlaisiin lyriikoihin on hirveää kuunneltavaa. Tästä hyvänä esimerkkinä kaikki antti tuiskun biisit. Sanoitukset on pelkkä vitsi, mutta melodia antaa monesti ymmärtää, että ne pitäisi ottaa ihan vakavasti. ” mä hiihdän”.

Vierailija
28/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melodia ja lauluääni yhdessä.

Vierailija
29/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*taidokkaasti siis.

Vierailija
30/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyriikka ei ole musiikkia, kuin vasta melodiaan/harmoniaan liitettynä ja rytmitettynä. Ilman melodiaa se on vasta runo tai vastaava, melodiat joskus kuitenkin lähinnä tukevat lyriikkaa. Se kumpi on tärkeämpää onkin tosiaan kuuntelijasta kiinni, minulle melodia, rytmi ja harmonia on tärkeämpi sillä ilman sitä ei ole musiikkia.

Vierailija
31/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle musiikki on yhtä kuin lyriikat. En käsitä, miksi valtaosa haluaa kuunnella typeriä rallatuksia ilman sisältöä, syvyyttä ja sanomaa.

Mutta tiedän myös olevani vähemmistössä, musiikki ei ole musiikkia ilman melodiaa. Musiikki ilman lyriikoita on silti musiikkia.

Ja olen täysin epämusikaalinen, kun laulan, kuulen kyllä laulavani totaalisesti nuotin vierestä, mutta en osaa korjata. En tiedä, mitä minun pitäisi tehdä, että osuisin nuottiin edes kerran.

Vierailija
32/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä kuitenkin musiikkigaaloissa palkitaan, vaikka hyvin kaukana se on musiikin varsinaisesta merkityksestä.

Vierailija
33/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle musiikki on yhtä kuin lyriikat. En käsitä, miksi valtaosa haluaa kuunnella typeriä rallatuksia ilman sisältöä, syvyyttä ja sanomaa.

Mutta tiedän myös olevani vähemmistössä, musiikki ei ole musiikkia ilman melodiaa. Musiikki ilman lyriikoita on silti musiikkia.

Ja olen täysin epämusikaalinen, kun laulan, kuulen kyllä laulavani totaalisesti nuotin vierestä, mutta en osaa korjata. En tiedä, mitä minun pitäisi tehdä, että osuisin nuottiin edes kerran.

Laulutunteja vuoden ajan niin epävireys korjaantuu. Tietenkään luonnostaan epämusikaalinen ei saa samaa tulosta aikaiseksi kuin musikaalinen ihminen, mutta kyllä huonosta laulajasta pystyy sitkeydellä tekemään ainakin nuotilleen laulavan.

Vierailija
34/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tempoa.

Ehkä sittentulee melodia.

Lyriikat on mulle toisarvosia. Hoilaan mukana osasin sanat tai en.

Vierailija
35/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

melodiaa, koska olen itse muusikko. nykyisin yritän enemmän kuunnella sanoituksia, esim kaivan sanatn näytölle kun kuuntelen biisiä. Musiikissa on niitä yleensä kuule.

Vierailija
36/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä räppiä sinänsä edes musiikkina vaan runoutena. Keskittyy tekstin suoltamiseen, sävellys yleensä mitäänsanomatonta.

Rap ei ole runoutta.

Vierailija
37/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä kuitenkin musiikkigaaloissa palkitaan, vaikka hyvin kaukana se on musiikin varsinaisesta merkityksestä.

Tässä maailmassa ylistetään hyvin paljon kaikenlaista p**kaa. Ylistys ei sitä muuksi muuta, vaan kertoo vain ylistäjien huonosta mausta. Varsinkin nykyään kun levy-yhtiöt ja media tehtailevat tähtiä ja hittejä, suosio on helppo ostaa. Tuollaisilla gaaloilla ei ole mitään painoarvoa musiikin laadun mittaamisen kannalta.

Vierailija
38/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyriikoita luetaan runoudessa ja teksteissä ensisijaisesti.  Musiikissa toissijaista.

Huono teksti pilaa ok kappaleen.

Hyvä laulaja pystyy omalla tulkinnallaan pelastamaan tylsemmät lyriikat. Esimerkiksi joku "I need your love tonight" tyyppinen sanonta voi toimia jos laulaja on vakuuttava.

Sama sävellys voidaan tuottaa ja sovittaa niin että se voi kuulostaa rockilta, popilta, countryltä, folkilta, heavy metallita tai joltain muulta genreltä.

Vierailija
39/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melodiaa. Ei niistä lyriikoista edes saa selvää, kun ne joko epämääräisesti öristy tai jotain kieltä, mitä en osaa

Vierailija
40/47 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikkikappaleen kokonaisuus on se mikä merkitsee. Kokonaisuuden tulee toimia, on biisissä lyriikoita tai ei. Tähän kokonaisuuteen kuuluu soittimilla soitetun musiikin, lyriikoiden ja melodian lisäksi myös laulajan ääni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi