Miksi sairaaloissa on nyt kiire? Mitä siellä tapahtuu?
En halua vähätellä yhdenkään hoitajan työtä tällä hetkellä, mutta ihan konkreettisesti mietin, miten se työmäärä on nyt niin älytön, ettei edes vapaita voi pitää. Jos todettuja tartuntoja on tällä hetkellä se nelisensataa, mitä työtehtäviä nämä tuovat tullessaan? Eikö suurin osa kuitenkin määrätä vain kotiin eristykseen? Voisiko joku tietävämpi kertoa, kun en näistä mitään tiedä?
Kommentit (180)
Henkilökuntaa on paljon poissa joko matkustelun tai todennetun/mahdollisen koronan takia. Toimintoja joudutaan supistamaan ja keskittymään isoihin kokonaisuuksiin. Tarvikkeita ei saada. Resursseja täytyy käyttää paljon tiedon jakamiseen, suunnitteluun jne. Ja totuus on, että terveydenhuolto on jo pitkään toiminut vajavaisi resurssein huolimatta siitä, että hallituksemme kovasti kehuvat terveydenhuollomme korkeaa tasoa.
Siellä esim koulutetaan lastentehohoitajista korona potilaiden tehohoitajia ja eiköhän sieltä niitä muita sairaista riitä.
Jos joskus olet pitänyt juhlat, niin ehkä ymmärrät, hemmetin moinen kiire ennen niitä, että kaikki menee hyvin, isantä pitää huolen kuohuviinistä, Matti-poika ottaa takit ja siivoaa sitä varten vaatehuoneen, johon ne laittaa. Emäntä ja Maija leipovat, Martta-mummo vahtii Kalle-vauvaa jne
Pitopalvelu ja siivousfirma ei nyt ole käytösdä
Minäkin olen kummastellut, miksi esim. kiireettömät lääkäriajat on jo nyt peruutettu terveyskeskuksesta. Kun kävin, oli ovet lukkossa, lääkärit kyllä kulkivat käytävillä, mutta ei yhtään potilaita.
Hoitavatko potilaitaan etänä vai miten? Vai suunnittelevatko tulevaa?
Henkilökuntaa (on muitakin ammattiryhmiä kuin hoitohenkilökunta) on todella paljon sairauslomalla tai vuosilomalla. Tavallista enemmän. Testiin ei pääse, mutta karanteeni on pitkä. Sijaisia ei ole tai joihinkin tehtäviin sellaisia ei voi hetkessä kouluttaa.
Tehtävät liittyy tällä hetkellä enemmän valmistautumiseen. Tulee erilaisia ohjeita miten valmistaudutaan. Siirretään tai ainakin valmistaudutaan siirtämään potilaita muihin yksiköihin. Perutaan aikoja. Järjestellään tiloja/mietitään mihin tulevat eridtyspotilaat siirretään. Vastataan puheluihin joita soittaa mm. omaiset jotka eivät nyt voi vierailla. Päivystyksissä vastataan ihmisten kysymyksiin "Mitä mä nyt teen" "Onko tämä koronaa" jne. Ja kyllä kaiken tuon keskellä hoidetaan myös niitä potilaita jotka sairastavat jotakin muuta kuin koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen kummastellut, miksi esim. kiireettömät lääkäriajat on jo nyt peruutettu terveyskeskuksesta. Kun kävin, oli ovet lukkossa, lääkärit kyllä kulkivat käytävillä, mutta ei yhtään potilaita.
Hoitavatko potilaitaan etänä vai miten? Vai suunnittelevatko tulevaa?
Kumpaakin tapahtuu nyt. Ei kaikki mitä tk:ssa tapahtuu, ole julkista ja näy jostain ovenraosta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä soittelee potilaille ja peruu/siirtää kiireettömiä ajanvarauksia kaikki, sihteerit, hoitajat ja lääkäritkin. Potilaat ottavat myös itse todella paljon yhteyttä kysyäkseen riskiryhmistä, ajanvarauksista, haluavat saada "keskeneräiset asiat" järjestykseen, Kelan kuntoutusten loppumisesta jne. Lisäksi täytyy kouluttaa osaavaa henkilöstöä esim. hengityskoneen käyttöön. Sulkea osastoja, miettiä kuka potilas jää ja kuka ei. Rumba on valtava.
Kiitos vastauksesta. Eli enimmäkseen tällaista informointi-, valmistelu- ja järjestelytyötä. Eikö näihin ajanvarausjuttuihin saisi aika helposti perehdytettyä ulkopuolisiakin henkilöitä, ettei hoitajien ja lääkärien työaika mene sellaiseen. Tulee mieleen, kun itse joskus hain sairaalaan ihan toimistotöihin, homma tyssäsi siihen, että minulla ei ollut mitään hoitoalan koulutusta. En väitä, etteikö siinäkin tulisi tietää jotain hoitoalastakin, mutta aika monella muullakin alalla ne asiat joutuu opettelemaan sitten siellä työpaikalla. Esimerkiksi logistiikkayrityksen sihteerin ei tarvitse olla rekkakuski, vaikka siinä pitää tietää paljon rahtisopimuksista jne.
Monessa paikassa kiire ei liity juurikaan koronaan, vaan on ihan normitila. Luulisi ihmisten jo tietävän tämän jos eivät täysin uutispimennossa ole viime vuosien aikana eläneet. Koronaan varautuminen ja uudelleenjärjestelyt perustyön ohessa tietysti vievät aikaa monella osastolla. Ei tulevaan odotettavissa olevaan mylläkkään ihan kylmiltään voida heittäytyä, varmasti on monenlaista suunnittelu/tiedotuspalaveria, koulutuksia jne muun työn lisäksi. Sitten tietysti varsinkin avopuolella näkyy varmasti ihmisten huolestuneisuus ylimääräisinä yhteydenottoina, rauhotteluina, ohjaamisena ja tiedottamisen. Myös testaaminen syö resursseja joissain paikoissa. Vielä ollaan ”tyyntä myrskyn edellä” tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä soittelee potilaille ja peruu/siirtää kiireettömiä ajanvarauksia kaikki, sihteerit, hoitajat ja lääkäritkin. Potilaat ottavat myös itse todella paljon yhteyttä kysyäkseen riskiryhmistä, ajanvarauksista, haluavat saada "keskeneräiset asiat" järjestykseen, Kelan kuntoutusten loppumisesta jne. Lisäksi täytyy kouluttaa osaavaa henkilöstöä esim. hengityskoneen käyttöön. Sulkea osastoja, miettiä kuka potilas jää ja kuka ei. Rumba on valtava.
Kiitos vastauksesta. Eli enimmäkseen tällaista informointi-, valmistelu- ja järjestelytyötä. Eikö näihin ajanvarausjuttuihin saisi aika helposti perehdytettyä ulkopuolisiakin henkilöitä, ettei hoitajien ja lääkärien työaika mene sellaiseen. Tulee mieleen, kun itse joskus hain sairaalaan ihan toimistotöihin, homma tyssäsi siihen, että minulla ei ollut mitään hoitoalan koulutusta. En väitä, etteikö siinäkin tulisi tietää jotain hoitoalastakin, mutta aika monella muullakin alalla ne asiat joutuu opettelemaan sitten siellä työpaikalla. Esimerkiksi logistiikkayrityksen sihteerin ei tarvitse olla rekkakuski, vaikka siinä pitää tietää paljon rahtisopimuksista jne.
Ei vaan puhelimeen on paras vastata sellaisen jolla on niin paljon näkemystä kysytystä asiasta ettei sillä tarvitse enää vaivata ketään toista vaan homma on kertalaakista valmis. Osaisitko todellakin samalta istumalta käyttää esim. sairaalan ajanvarausohjelmaa? Tietäisit mitä vastata kun potilas kysyy pidetäänkö juuri hänen suunniteltu käyntinsä voimassa vai ei? Jos hänen labra-arvonsa on pielessä, osaatko sinä sen tulkita ja soittaa potilaalle lääkityksen muutoksesta?
Heh, mä kirjoitin toiseen ketjuun sairaalahuoltajan arjesta. Viisi päivää, joista kolmena kahdella tai kolmella osastolla ja eilen illalla mielenkiintoinen soittorumba edetakaisin, kun yrität selvitellä, minä päivänä olit sillä osastolla, jossa on tapahtunut altistus. (Ohi meni.) Itse et enää muista päiviä tai paikkoja ja esimies ei ole tiennyt enää pitkään aikaan, sillä on myös osastoja, joissa ei ole vuorossa ketään. Silloin raavitaan jostakin joku vähäksi aikaa jakamaan potilasruoat ja tiskaamaan tiskit. Sairaalahygienia on vitsi. Kuulostaa turvalliselta, eikö? Tätä tämä on, eikä olla edes HUSissa tunaroimassa.
Labrat ovat tiukulla jo nyt. Henkilökuntaa on paljon poissa. Resurssit tiukilla. Läpimenoajat pitenee. Pien labroja suljetaan, jotta saadaan ihmisiä koronanäytteenottoon ja testaukseen. Koronaa testataan yötä päivään. Labrahoitajista on ollut huutava pula jo pitkään ennen koronaa.
Tämä kaikki vaikuttaa siihen, että kiirettömät näytteey saavat odottaa ns parempia aikoja.
Hyvä vertaus tuolla yhdessä kommentissa juhlien järjestämiseen. Näinhän se tietysti on että paljon vaatii etukäteisvalmisteluita tällainen tilanne.
Eiks nyt tilanne ole hyvin rauhallinen. Palveluja ajetaan alas eli potilaita ei oteta juurikaan vastaan.
Yskäisenä ja nuhaisena ei saa olla töissä, joten sairaslomia riittää. Normioloissa suurin osa näistä "sairaista" olisi töissä, mutta nyt ei saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä soittelee potilaille ja peruu/siirtää kiireettömiä ajanvarauksia kaikki, sihteerit, hoitajat ja lääkäritkin. Potilaat ottavat myös itse todella paljon yhteyttä kysyäkseen riskiryhmistä, ajanvarauksista, haluavat saada "keskeneräiset asiat" järjestykseen, Kelan kuntoutusten loppumisesta jne. Lisäksi täytyy kouluttaa osaavaa henkilöstöä esim. hengityskoneen käyttöön. Sulkea osastoja, miettiä kuka potilas jää ja kuka ei. Rumba on valtava.
Kiitos vastauksesta. Eli enimmäkseen tällaista informointi-, valmistelu- ja järjestelytyötä. Eikö näihin ajanvarausjuttuihin saisi aika helposti perehdytettyä ulkopuolisiakin henkilöitä, ettei hoitajien ja lääkärien työaika mene sellaiseen. Tulee mieleen, kun itse joskus hain sairaalaan ihan toimistotöihin, homma tyssäsi siihen, että minulla ei ollut mitään hoitoalan koulutusta. En väitä, etteikö siinäkin tulisi tietää jotain hoitoalastakin, mutta aika monella muullakin alalla ne asiat joutuu opettelemaan sitten siellä työpaikalla. Esimerkiksi logistiikkayrityksen sihteerin ei tarvitse olla rekkakuski, vaikka siinä pitää tietää paljon rahtisopimuksista jne.
Ei vaan puhelimeen on paras vastata sellaisen jolla on niin paljon näkemystä kysytystä asiasta ettei sillä tarvitse enää vaivata ketään toista vaan homma on kertalaakista valmis. Osaisitko todellakin samalta istumalta käyttää esim. sairaalan ajanvarausohjelmaa? Tietäisit mitä vastata kun potilas kysyy pidetäänkö juuri hänen suunniteltu käyntinsä voimassa vai ei? Jos hänen labra-arvonsa on pielessä, osaatko sinä sen tulkita ja soittaa potilaalle lääkityksen muutoksesta?
No tuota juuri tarkoitankin, että esimerkiksi se varausohjelma ja peruutuskäytännöt olisi parin tunnin perehdytyksellä vapauttamassa hoitajan muualle. Lääkityksen muutoksista en tiedä, mitä kaikkea siihen liittyy, mutta kai sekin nyt auttaisi, että labrasta tai lääkäriltä tulee ohje lääkityksen muutoksesta ja joku muu hoitaa sen puhelun ja kirjaa näitä järjestelmiin. Olen ymmärtänyt, että lääkäreilläkin menee suuri osa työajasta järjestelmien kanssa takkuamisiin, joten en ymmärrä, miksei vai voisi palkata jotakuta takkuamaan niiden järjestelmien kanssa. Tälläkin hetkellä teen työtä, jossa saattaa päivän sisällä tulla tunnukset jonnekin uuteen järjestelmään ja sieltä pitää löytää ja siirtää tiedot omaan järjestelmään.
Vierailija kirjoitti:
Heh, mä kirjoitin toiseen ketjuun sairaalahuoltajan arjesta. Viisi päivää, joista kolmena kahdella tai kolmella osastolla ja eilen illalla mielenkiintoinen soittorumba edetakaisin, kun yrität selvitellä, minä päivänä olit sillä osastolla, jossa on tapahtunut altistus. (Ohi meni.) Itse et enää muista päiviä tai paikkoja ja esimies ei ole tiennyt enää pitkään aikaan, sillä on myös osastoja, joissa ei ole vuorossa ketään. Silloin raavitaan jostakin joku vähäksi aikaa jakamaan potilasruoat ja tiskaamaan tiskit. Sairaalahygienia on vitsi. Kuulostaa turvalliselta, eikö? Tätä tämä on, eikä olla edes HUSissa tunaroimassa.
Ja nämäkin kuulostavat taas sellaisilta asioilta, jotka voisi joku ei-hoitaja tehdä. Miksi näissä soittorumbissa, työvuoroselvittelyissä, tiskeissä ja potilasruokien jakamisessa on pakko olla hoitajan koulutus, en ymmärrä.
Pienikin flunssa tarkoittaa sitä ettet saa tulla töihin, vaje henkilökunnassa on aivan helvetillinen.
Ihmiset eivät silti ole lakanneet sairastumasta tai loukkaantumasta. Vai ajattelitko että koronan takia kukaan ei enää saa sydänkohtausta tai joudu onnettomuuteen?
Kiireetöntä toimintaa supistetaan (aikojen siirtäminen/peruminen, potilaille ilmoittaminen yms), mutta meillä edelleen poliklinikka pyörii osittain. Eli kaiken perustoiminnan ja potilastyön ohella hoidetaan nämä ylimääräiset hommat.
Porukkaa on paljon poissa vuosilomien tai saikkujen vuoksi, osa hoitohenkilökunnasta on jo ulkoistettu muihin tehtäviin (näytteenotto, teho, leikkaussalit).
Summa summarun; hommaa enemmän, henkilökuntaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, mä kirjoitin toiseen ketjuun sairaalahuoltajan arjesta. Viisi päivää, joista kolmena kahdella tai kolmella osastolla ja eilen illalla mielenkiintoinen soittorumba edetakaisin, kun yrität selvitellä, minä päivänä olit sillä osastolla, jossa on tapahtunut altistus. (Ohi meni.) Itse et enää muista päiviä tai paikkoja ja esimies ei ole tiennyt enää pitkään aikaan, sillä on myös osastoja, joissa ei ole vuorossa ketään. Silloin raavitaan jostakin joku vähäksi aikaa jakamaan potilasruoat ja tiskaamaan tiskit. Sairaalahygienia on vitsi. Kuulostaa turvalliselta, eikö? Tätä tämä on, eikä olla edes HUSissa tunaroimassa.
Ja nämäkin kuulostavat taas sellaisilta asioilta, jotka voisi joku ei-hoitaja tehdä. Miksi näissä soittorumbissa, työvuoroselvittelyissä, tiskeissä ja potilasruokien jakamisessa on pakko olla hoitajan koulutus, en ymmärrä.
No et näköjään. Olen koulutukseltani laitoshuoltaja, en hoitaja. Meitä on vuodeosastoilla yleensä vuorossa yksi, ja kun se yksi on poissa (ks. muiden vierstit henkilökuntavajeesta), on jäljellä nolla.
Meillä soittelee potilaille ja peruu/siirtää kiireettömiä ajanvarauksia kaikki, sihteerit, hoitajat ja lääkäritkin. Potilaat ottavat myös itse todella paljon yhteyttä kysyäkseen riskiryhmistä, ajanvarauksista, haluavat saada "keskeneräiset asiat" järjestykseen, Kelan kuntoutusten loppumisesta jne. Lisäksi täytyy kouluttaa osaavaa henkilöstöä esim. hengityskoneen käyttöön. Sulkea osastoja, miettiä kuka potilas jää ja kuka ei. Rumba on valtava.