Sähköautojen tulevaisuus - VW esimerkkinä
VW konserni ei ole kysellyt suomalaisten mielipidettä, onko sähköautoissa järkeä vai ei. Tai ajaako joku pysähtymättä Lappiin. Siitä huolimatta VW ilmoitti käyttävänsä 60 miljardia € seuraavien viiden vuoden aikana sähköautojen tuotantoon ja digitalisaatioon. Tarkoituksena valmistaa 26 miljoonaa sähköautoa seuraavan 10 vuoden aikana.
Asian voi ajatella niinkin, että ei suomalaisilta auton käyttäjiltä tai poliitikoilta kysellä haluaako joku reiska ajaa bensalla vai dieselillä. Sen millä jatkossa ajetaan, päättävät autotehtaat ja niiden tuotantolinjojen suunta.
https://www.dw.com/en/volkswagen-to-spend-60-billion-on-switch-to-elect…
Kommentit (118)
Kyllä täältä jääkarhujen maasta pitäisi laittaa joku karvalakkilähetystö autotehtaiden ylimmälle johdolle kertomaan sähköautojen turmiollisuudesta. "Tieltä savonmualta asti jo näkköö, että pieleen männöö". Karmeaa katsoa kuinka on vääränlaisia autoja kohta maailma pullollaan. Osa suutuspäissään saattaa ruveta ajelemaan joukkoliikenteellä tai mikä pahinta liikkumaan lihasvoimalla eli kävellen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täältä jääkarhujen maasta pitäisi laittaa joku karvalakkilähetystö autotehtaiden ylimmälle johdolle kertomaan sähköautojen turmiollisuudesta. "Tieltä savonmualta asti jo näkköö, että pieleen männöö". Karmeaa katsoa kuinka on vääränlaisia autoja kohta maailma pullollaan. Osa suutuspäissään saattaa ruveta ajelemaan joukkoliikenteellä tai mikä pahinta liikkumaan lihasvoimalla eli kävellen.
Minä näen sen sieluni silmin kuinka farmarivolvo Suomen kilvissä kurvaa VW:n pääkonttorin eteen, auton ovi avautuu ja ulos pelmahtaa aivan eeppinen paskanhaju. Kalpea hahmo nousee autosta ja kävelee hajareisin kohti pääkonttorin ovea. Lahkeista jää katukivetykseen ruskeita noroja.
Hahmo takoo vihoissaan ovea ja karjuu "SÄHKÖAUTOT OVAT PERSEESTÄ. NIILLÄ EI VOI AJAA YHDELLÄ TANKKAUKSELLA HELSINGISTÄ WOLFBURGIIN, KUTEN MINÄ JUURI TEIN!"
Järkeähän autotehtaiden ei tarvitse käyttää, sillä EU:lta tulee miljardisakot elleivät ne pääse keskimääräisiin päästötavoitteisiin.
Viherpipertäjät tulkitsevat patteriautot päästöttömiksi, joten se on toistaiseksi ainoa vaihtoehto.
Ehkä Ruotsista löytyisi joku kehitysvammainen tyttö kertomaan, ettei patteriautoilla ole mitään tekemistä päästöjen vähentämisen kanssa.
Niin. 200000 ihmistä myös tehnyt tilauksen ensimmäisten päivien aikana Teslan CyberTruckista. Eivät hölmöt tienneet, ettei sähköautolla tee mitään.
Enpä muista että mikään autotehdas olisi ikinä kysellyt suomalaisten mielipiteitä, saatika sitten tehnyt tuotantopäätöksiä niin pienen ja marginaalisen automyyntimaan kuin Suomi perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Järkeähän autotehtaiden ei tarvitse käyttää, sillä EU:lta tulee miljardisakot elleivät ne pääse keskimääräisiin päästötavoitteisiin.
Viherpipertäjät tulkitsevat patteriautot päästöttömiksi, joten se on toistaiseksi ainoa vaihtoehto.
Ehkä Ruotsista löytyisi joku kehitysvammainen tyttö kertomaan, ettei patteriautoilla ole mitään tekemistä päästöjen vähentämisen kanssa.
Ainoa autoiluun liittyvä järkevä ihminen perussuomalaisessa maailmassa taitaa olla Putin ja toiseksi järkevin Saudi-Arabian kuningas, jotka tietää miten hyvin öljyn pumppaaminen tuo hilloa. Rahat kannattaa aina antaa porukan järkevimmille tyypeille. Tässä tapauksessa vanhalle KGB-veijarille ja islamilaisen maailmanjärjestyksen ylläpitoon.
"Tarkoituksena valmistaa 26 miljoonaa sähköautoa seuraavan 10 vuoden aikana."
Niin ja Volkswagen tuottaa nykyään noin 11 miljoonaa autoa vuosittain eli 110 miljoonaa 10 vuodessa. Ole siis huoleti, sinulle riittää kyllä vielä polttomoottoriautoja jatkossakin vaikka 25% tuotannosta olisikin sähköautoja.
Vierailija kirjoitti:
Niin. 200000 ihmistä myös tehnyt tilauksen ensimmäisten päivien aikana Teslan CyberTruckista. Eivät hölmöt tienneet, ettei sähköautolla tee mitään.
En vastusta sähköautoja mutta kyllä on vaikea ymmärtää miksi noin moni on tilannut jonkun kuorma-auton. Youtubesta katsoin yhden ensi-arvion (henkilö joka oli päässyt ajamaan tuota autoa), niin ei kyllä ajettavuudeltaan tuntunut olevan kovin hyvä. Varmaan kokoluokan autokseen ihan ok mutta joku normaali Tesla pesee ajettavuudessa ihan 6-0 tuon uutuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. 200000 ihmistä myös tehnyt tilauksen ensimmäisten päivien aikana Teslan CyberTruckista. Eivät hölmöt tienneet, ettei sähköautolla tee mitään.
En vastusta sähköautoja mutta kyllä on vaikea ymmärtää miksi noin moni on tilannut jonkun kuorma-auton. Youtubesta katsoin yhden ensi-arvion (henkilö joka oli päässyt ajamaan tuota autoa), niin ei kyllä ajettavuudeltaan tuntunut olevan kovin hyvä. Varmaan kokoluokan autokseen ihan ok mutta joku normaali Tesla pesee ajettavuudessa ihan 6-0 tuon uutuuden.
Sinulle on uutinen että lava-autojen ajettavuus ei ole luxussedanin tasolla, ja ihmettelet miksi joku silti ostelee lava-autoja?
Koska he tarvitsevat LAVA-AUTOJA.
Kyllä saa volkkari pistää muutaman miljardin rahaa likoon, ennen kuin on lähelläkään montaa muuta valmistajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. 200000 ihmistä myös tehnyt tilauksen ensimmäisten päivien aikana Teslan CyberTruckista. Eivät hölmöt tienneet, ettei sähköautolla tee mitään.
En vastusta sähköautoja mutta kyllä on vaikea ymmärtää miksi noin moni on tilannut jonkun kuorma-auton. Youtubesta katsoin yhden ensi-arvion (henkilö joka oli päässyt ajamaan tuota autoa), niin ei kyllä ajettavuudeltaan tuntunut olevan kovin hyvä. Varmaan kokoluokan autokseen ihan ok mutta joku normaali Tesla pesee ajettavuudessa ihan 6-0 tuon uutuuden.
Sinulle on uutinen että lava-autojen ajettavuus ei ole luxussedanin tasolla, ja ihmettelet miksi joku silti ostelee lava-autoja?
Koska he tarvitsevat LAVA-AUTOJA.
Taitavat olla vähän muotia Amerikassa. Vaikkei edes varsinaisesti tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Niin. 200000 ihmistä myös tehnyt tilauksen ensimmäisten päivien aikana Teslan CyberTruckista. Eivät hölmöt tienneet, ettei sähköautolla tee mitään.
Hohhoijakkaa :D
Eihän nuo ole mitään oikeita tilauksia. Sadalla dollarilla pääsi varauslistaan, mutta se ei ole mitenkään sitova ja satasen saa takaisin jos ei ostakkaan autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. 200000 ihmistä myös tehnyt tilauksen ensimmäisten päivien aikana Teslan CyberTruckista. Eivät hölmöt tienneet, ettei sähköautolla tee mitään.
Hohhoijakkaa :D
Eihän nuo ole mitään oikeita tilauksia. Sadalla dollarilla pääsi varauslistaan, mutta se ei ole mitenkään sitova ja satasen saa takaisin jos ei ostakkaan autoa.
Voihan tämä ennakkokysynnän määrä vakuuttaa rahoittajatahot siitä, että tuotanto kannattaa polkaista käyntiin. Jos Ford olisi tuomassa markkinoille uuden pick-upin 5.7 litran V8 moottorilla, tuskin parina ekana päivänä olisi kerännyt tuollaista pre-order määrää.
400 tilasi Seat Miin parin ekan viikon aikana. Meni koko 2020 kiintiö hetkessä. Einarit ei vaan tajuu, miten nopeaan maailma muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Järkeähän autotehtaiden ei tarvitse käyttää, sillä EU:lta tulee miljardisakot elleivät ne pääse keskimääräisiin päästötavoitteisiin.
Viherpipertäjät tulkitsevat patteriautot päästöttömiksi, joten se on toistaiseksi ainoa vaihtoehto.
Ehkä Ruotsista löytyisi joku kehitysvammainen tyttö kertomaan, ettei patteriautoilla ole mitään tekemistä päästöjen vähentämisen kanssa.
Tämä.
https://www.theguardian.com/environment/2019/nov/25/are-electric-vehicl…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkeähän autotehtaiden ei tarvitse käyttää, sillä EU:lta tulee miljardisakot elleivät ne pääse keskimääräisiin päästötavoitteisiin.
Viherpipertäjät tulkitsevat patteriautot päästöttömiksi, joten se on toistaiseksi ainoa vaihtoehto.
Ehkä Ruotsista löytyisi joku kehitysvammainen tyttö kertomaan, ettei patteriautoilla ole mitään tekemistä päästöjen vähentämisen kanssa.
Tämä.
https://www.theguardian.com/environment/2019/nov/25/are-electric-vehicl…
Itse ajan sähköautolla, koska se on erittäin halpaa, äänetöntä ja miellyttävää. Ihmeellisen vähän ihmiset tajuaa tätä puolta vaan pitää joka kerta vääntää keskustelu pelkkään CO2 päästöihin ja siitäkin ottaa esimerkit muualta Euroopasta, kun ne moneen kertaan on jo todettu ettei asia Suomessa ole samoin.
Sähköautoissa on sellainen iso etu, ettei tarvitse jonottaa tuntikausia bensa-alen perässä.
Voisin seuraavan bensa-alen aikaan mennä ajamaan miehekkäästi Teslallani jonojen ohi ja itsekseni nauraa, kuinka rahvas kuluttaa tuntikausia elämästään jonottamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkeähän autotehtaiden ei tarvitse käyttää, sillä EU:lta tulee miljardisakot elleivät ne pääse keskimääräisiin päästötavoitteisiin.
Viherpipertäjät tulkitsevat patteriautot päästöttömiksi, joten se on toistaiseksi ainoa vaihtoehto.
Ehkä Ruotsista löytyisi joku kehitysvammainen tyttö kertomaan, ettei patteriautoilla ole mitään tekemistä päästöjen vähentämisen kanssa.
Tämä.
https://www.theguardian.com/environment/2019/nov/25/are-electric-vehicl…
Eli kun yhden tutkimuksen perusteella Saksassa, jossa on erittäin likainen sähkö, koska kivihiilirakkaus ja ydinvoimaviha, sähköauto on toistaiseksi about yhtä päästäväinen elinkaareltaan kuin parhaimmat dieselit, niin tämä jotenkin tekee sähköautoista huonon päästövähennyskeinon? Mietihän uudelleen. Sähköautoista tulee ennenpitkää päästöttömiä, siinä missä dieseleistä ei (koska biodieseliä ei todellakaan riittäisi).
Sähköautovastustajia ajaa pääasiassa kateus. Ollaan kateellisia naapurin 40k maksaneelle käytetylle Tesla Model S:lle ja itsellä ei ole varaa kuin johonkin 60-70k Volvoon.
Mutta juurihan yksi Tesla taksikuski ilmoitti lopettavansa Berliinissä. Olikohan VW:n ylin johto tietoinen tämän Horstin mielipiteestä?