Lue keskustelun säännöt.
Pikaista APUA! Onko perunat käyttökelvottomia jos ovat ruvenneet hieman itämään?
19.03.2008 |
Siis sellaisia keltaisia ulokkeita kasvattamaan...
Kommentit (3)
Tässä Marttaliiton sivuilta kopsattua:
" Perunan iduissa on korkea glykoalkaloidi- eli solaniinipitoisuus. Itäminen lisää myös itujen lähellä olevien solukkojen solaniinipitoisuutta. Solaniini
(vihertynyt osa pilaantuneessa perunassa)hajottaa solukalvoja ja aiheuttaa myrkytysoireita kuten vatsa- tai suolistokipua, ripulia, oksentelua ja hermosto-oireita."
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Eli solaniinia erittyy ja vaaraksi pienille lapsille. Etenkin niille vauvoille. Sitä paitsi eivät enää hyvän makuisiakaan, vaan kitkeriä.
kyllä meillä käytetään vaikka vähän olisivat itäneetki. Kuoret pois vaa ja vaikka perunamuusia, makueroa en ole huomannut!
Miksi hyvää ruokaa roskiin?