Lapsellani on yläkoulussa lukuaineiden keskiarvo 6,5 vaikka yrittää parhaansa. Pyytäisitkö tutkimuksia/tukea?
Suvussa lukihäiriötä on ja tämän yläkoululaisen lukiolaisella isosisaruksella on lukihäiriö todettu nyt lukion alussa.
Tällä seiskaluokkalaisella on numerot laskeneet reilusti ala-asteen jälkeen, moni aine tippunut pari numeroa alaspäin. Lapsi ei ole pää kirjassa viihtyvää sorttia, mutta tekee läksynsä ja lukee kokeisiin + kyselen.
Meillä vanhemmilla oli yläasteella lukuaineiden keskiarvot noin 7,5, samoin esikoisella.
Kommentit (86)
Vaihtoehtoja on kaksi. Joku häiriö on, tai sitten ei. Joillekin vaan ei asiat jää pääkoppaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ette auta?
Autetaan toki, tosi usein tarvitseekin apua läksyjen tekoon. Myös kyselen kokeisiin, kuten ylle laitoin. Lähinnä mietin pyytäisittekö koulun puolelta tutkimuksia ja/tai tukitoimia.
ap
Jos kokee koulunkäynnin raskaaksi niin sitten pyytäisin.
Lukee kokeeseen edelllisenä iltana?
Opiskelutekniikkaa ei ole kunnossa. Lukihäiriö ei ole syy huonoihin numeroihin.
Lukihäiriö vaatii erilaisen opiskelutekniikan ja pitkäjänteisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ette auta?
Autetaan toki, tosi usein tarvitseekin apua läksyjen tekoon. Myös kyselen kokeisiin, kuten ylle laitoin. Lähinnä mietin pyytäisittekö koulun puolelta tutkimuksia ja/tai tukitoimia.
ap
Eli teet passiivista työtä.
Mikset toimi aktiivisesti? Katso itse miten oppii parhaiten, muokkaa materiaaleja, tee kahooteja, referoi, äänitä , työstä hänen kanssaan, laadi kahooteja.
Ei kaikki lapset ole mitään 9-10:n oppilaita. Eikä tarviikaan olla :)
Lapsesi menee aikoinaan töihin ja pärjää varmaan paremmin siellä.
On olemassa pari tehokasta keinoa:
1. Hommaatte lapsellenne äänikirjat, joista hän kuuntelee kappaleet aina ENNEN ja jälkeen aiheen oppitunnin. Etukäteen tutustuminen on se tärkein juttu.
2. Pistätte lapsen lukemaan kappaleen ääneen ennen oppituntia, jolloin tunnilla asiat kiinnittyvät muistiin paremmin.
Lukutaidon kehittäminen olisi nyt myös erittäin tärkeää, koska toisella asteella heikko lukutaito syrjäyttää ja estää itsenäiset opiskelut.
Katsotteko kotonq kokeet palautuksen jälkeen? Selvitättekö mikä niissä mättää? Oletko kysynyt opettajilta mikä tunneilla mättää?
Lukee kokeisiin noin kolmena eri iltana ennen koetta per koe.
ap
Lukee ja kyselette. Millaisia vastauksia saatte, kun kyselett lapselta? Tämä on tärkeää. Jos kerrotte, että meni väärin ja oikea vastaus on tämä, se ei välttämättä sinne pääkoppaan jää. Tästä kokemusta omalla kohdalla. Olenkin lapsille sanonut, että voit lukea vaikka 10 krt koealueen läpi, mutta jos ajatukset harhailee ja et keskity omaksumaan lukemaasi, ei se auta. Taistellen ollaan saatu numeroja ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Lukee kokeisiin noin kolmena eri iltana ennen koetta per koe.
ap
Ja miten osallistut tähän?
Miten opiskelee ilman kokeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ette auta?
Autetaan toki, tosi usein tarvitseekin apua läksyjen tekoon. Myös kyselen kokeisiin, kuten ylle laitoin. Lähinnä mietin pyytäisittekö koulun puolelta tutkimuksia ja/tai tukitoimia.
ap
Eli teet passiivista työtä.
Mikset toimi aktiivisesti? Katso itse miten oppii parhaiten, muokkaa materiaaleja, tee kahooteja, referoi, äänitä , työstä hänen kanssaan, laadi kahooteja.
Autamme kyllä monin eri tavoin ja käytämme aikaa siihen jo nyt paljon. Koen, että pitää jäädä työn ja lapsen läksyissä auttamisen lisäksi myös muuhun elämään aikaa.
ap
Jos yrittää ja lukuaineiden keskiarvo on alle 8, eikä se johdu downshiftailusta, ei kaikki voi olla kohdallaan. Peruskoulu on liiankin helppo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukee kokeisiin noin kolmena eri iltana ennen koetta per koe.
ap
Ja miten osallistut tähän?
Miten opiskelee ilman kokeita?
Kokeisiin luku esim. Pyydän ensin lukemaan itsekseen alueen läpi ajatuksella ja miettimään mitkä asiat siellä ovat tärkeitä. Kyselen. Pyydän lukemaan uudelleen mielestäni tärkeitä kohtia. Kyselen niitä ja keskustelemme niistä. Lapsi tekee netissä harjoitustehtäviä ko. aineesta. Lapsi lukee vihkon muistiinpanot ja kyselen niitä. Pyydän lukemaan otsikoita ja miettimään mitä niihin liittyvissä kappaleissa kerrottiin. Kielissä tekee "Quizeja" ja harjoittelee niillä. Joskus olen tehnyt harjoituskokeitakin. Välillä pyydän taas lukemaan alueen läpi. Lapsi kokee kyllä koulun raskaaksi ja uskon, että harjoittelee kokeisiin paljon enemmän kuin moni ysin oppilas.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ette auta?
Autetaan toki, tosi usein tarvitseekin apua läksyjen tekoon. Myös kyselen kokeisiin, kuten ylle laitoin. Lähinnä mietin pyytäisittekö koulun puolelta tutkimuksia ja/tai tukitoimia.
ap
Eli teet passiivista työtä.
Mikset toimi aktiivisesti? Katso itse miten oppii parhaiten, muokkaa materiaaleja, tee kahooteja, referoi, äänitä , työstä hänen kanssaan, laadi kahooteja.
Autamme kyllä monin eri tavoin ja käytämme aikaa siihen jo nyt paljon. Koen, että pitää jäädä työn ja lapsen läksyissä auttamisen lisäksi myös muuhun elämään aikaa.
ap
Eli valehtelit ensin?
Kyse ei ole nyt sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukee kokeisiin noin kolmena eri iltana ennen koetta per koe.
ap
Ja miten osallistut tähän?
Miten opiskelee ilman kokeita?
Kokeisiin luku esim. Pyydän ensin lukemaan itsekseen alueen läpi ajatuksella ja miettimään mitkä asiat siellä ovat tärkeitä. Kyselen. Pyydän lukemaan uudelleen mielestäni tärkeitä kohtia. Kyselen niitä ja keskustelemme niistä. Lapsi tekee netissä harjoitustehtäviä ko. aineesta. Lapsi lukee vihkon muistiinpanot ja kyselen niitä. Pyydän lukemaan otsikoita ja miettimään mitä niihin liittyvissä kappaleissa kerrottiin. Kielissä tekee "Quizeja" ja harjoittelee niillä. Joskus olen tehnyt harjoituskokeitakin. Välillä pyydän taas lukemaan alueen läpi. Lapsi kokee kyllä koulun raskaaksi ja uskon, että harjoittelee kokeisiin paljon enemmän kuin moni ysin oppilas.
ap
Voit tehdä itse referaatit tai käskeä häntä tekrmään. Sen sijaan että taukutatte hauki on kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Lukee ja kyselette. Millaisia vastauksia saatte, kun kyselett lapselta? Tämä on tärkeää. Jos kerrotte, että meni väärin ja oikea vastaus on tämä, se ei välttämättä sinne pääkoppaan jää. Tästä kokemusta omalla kohdalla. Olenkin lapsille sanonut, että voit lukea vaikka 10 krt koealueen läpi, mutta jos ajatukset harhailee ja et keskity omaksumaan lukemaasi, ei se auta. Taistellen ollaan saatu numeroja ylöspäin.
Kyselen ja lapsi vastaa usein lyhyesti ja osin väärin. Korjailen hellävaroen ja lisäilen siihen kirjan mukaan lisäasioita. Pyydän lasta kertomaan mitä hetki sitten sanoin. Jutellaan samasta asiasta vastavuoroisesti pitkään ennen kuin siirrytään seuraavaan alueeseen.
Minä ja isänsä olemme korkeakoulut käyneet vaikkemme niin välkkyjä olekaan, joten jotain opiskelusta tiedämme.
ap
Kaikkia ei välttämättä hirveästi edes kiinnosta koulu. Jos teillä oli keskiarvot noin 7,5 lapsesi ei välttämättä ole mikään kovin nerokas tai lahjakas. PS. Ihan ekana kannattais varmaan lukea enemmän? 3 edellisenä iltana kokeisiin luku ei riitä.
Miksi te ette auta?