"En voi sietää metroa" - Matkustajat tungeksivat suoriin busseihin Espoosta Helsinkiin
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/en-voi-sietaa-me…
"Olin niin onnellinen kun bussit tulivat takaisin"
Kommentit (32)
Tuosta olisi voinut aikoinaan järjestää kansanäänestyksen Espoossa. Tai miksei myös Helsingissä ihan alunperinkin.
No kaipa se bussi valitaan kun se on 1) suora 2) nopeampi kuin metro.
Kyllä Espoo teki sitten hyvät kaupat. Olisipa mielenkiintoista päästä katselemaan länsimetrosta päättäneiden tilivirtoja...
Metroa ei olisi tarvittu, elleivät yksin ajavat plösöäijät tukkisi koko autoliikenteen kaistoja. Jos olisivat käyttäneet julkista liikennettä, katastrofiratkaisua ei olisi tarvittu. Toisaalta en tunne ainoaakaan oikeaksi kaupungiksi itseään kutsuvaa, jossa ei olisi metroa. Espoo on kuin LA. useita paikalliskeskuksia, ei yhtään isoa keskusta.
Espoon bussit pitäisi pysäyttää Helsingin rajalle. Helsinkiläiset ovat puoli vuosisataa paaponeet espoolaisbusseja. Ensin järkyttävä linja-autoaseman bussikenttä, sitten kallis terminaali. Ja ruuhkat. Ja saasteet. ja onnettomuudet.
"En voi sietää metroa, se ahdistaa minua."
- voi hellanlettas. Pysyisi Espoossa sitten.
Metrot ovatkin ahdistavia, vaikka moni ei tunnu ajattelevan asiaa. Mutta jos on yhtään joko suljetun paikan tai julkisen paikan kammoa, ne ovat ahdistavia.
Olin Niittykummun laiturialueella tänäään yksin!
Kello oli n. 9.30. Matinkylän suuntaan oli metro juuri mennyt ja muut odottajat olivat siirtyneet Vuosaaren suuntaan menevään.
Oli aavemainen tunnelma. Ei tällaista volyymia varten todellakaan olisi kannattanut rakentaan maailman kalleinta metroa (metrihinnaltaan).
Onhan se metro epämiellyttävä kulkuväline, en tykkää itsekään yhtään. Käytän ainoastaan jos pääsen erittäin nopeasti verrattuna bussiyhteyteen....
Jos metrolla menee 15min ja bussilla 25min, niin otan ennemmin bussin.
Ah no onneksi minulla on tilaa siellä metrossa eikä kitisevät pövästit ole sotkemassa asemia.
Vierailija kirjoitti:
Metrot ovatkin ahdistavia, vaikka moni ei tunnu ajattelevan asiaa. Mutta jos on yhtään joko suljetun paikan tai julkisen paikan kammoa, ne ovat ahdistavia.
Helsingin metrosta tekee vielä normaaliakin ahdistavamman se kauhean kirkuva oranssi.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta olisi voinut aikoinaan järjestää kansanäänestyksen Espoossa. Tai miksei myös Helsingissä ihan alunperinkin.
Sitä kutsutaan valtuustoksi.
Jatkakaa sitä nyt pahuksen äkkiä länteen päin ja pitkälle. Mutta pintaa pitkin.
Metroa vastustaa vai ihmiset jotka hankkivat asunnon liian kaukaa asemalta. Oisko kannattanut hankkia lähempää?
Onneksi on auto ja parkkipaikka sille autolle duunipaikan pihassa.
Vierailija kirjoitti:
Metroa vastustaa vai ihmiset jotka hankkivat asunnon liian kaukaa asemalta. Oisko kannattanut hankkia lähempää?
Lue viestisi ja mieti mitä kirjoitat. :D
Vierailija kirjoitti:
Tuosta olisi voinut aikoinaan järjestää kansanäänestyksen Espoossa. Tai miksei myös Helsingissä ihan alunperinkin.
Espoo on parhaita esimerkkejä siitä että kansalta ei kannata kysyä mitään tärkeää ja toisaalta poliitikolle ei tule antaa vaikutusvaltaa mihinkään oikeaan asiaan.
Esim. metron ruuhkat johtuvat siitä että joku poliitikko sai aikanaan kuningasajatuksen että säästetään muutama miljoona louhintakustannuksista (kiitos espoo) ja tehdään metroista lyhyempiä eli kulkevat vuorot ajavat täydempinä. Asian korjaaminen jälkikäteen toki maksaisi järjettömästi pieneen säästöön verrattuna.
Toinen poliitikkojen aikaansaama asia on metron järjetön jarrutus vuosikymmeniä ja sinä aikana tietty rakennuskustannukset nousivat vuosi vuodelta.
Kolmas on sitten se että ryhmä poliitikkoja "johti" metrourakkaa ja niinpä kuukautta ennen avauspäivää kävi selville ettei projekti ollut likikään siinä vaiheessa kuin johto.. anteeksi "johto"ryhmä kuvitteli ja valmistumiseen taisi mennä reilu vuosi enemmän.
Siinä vasta pari espoolaisten lahjakkaiden poliitikkojen sekoiluista viimevuosikymmeniltä. Näitä löytyy paljon lisää.
Espoon asukkaat ovat sitten tislattua nimbyä eli keskituloisia tai rikkaampia ja jokainen on vakuuttunut omasta paremmuudestaan keskivertokansalaiseen verrattuna. Espoolainen voi ihan loogisesti odottaa että just hänen kulkureittinsä kuljetaan suorilla busseilla (siis jokainen espoolainen erikseen) ja asia ei maksa espoolaisille mitään (kuten on espoolaisten vaatimuksista hsl:lle nähty).
Toisaalta eihän tuollaisia sekoilevia poliitikkoja varmaan muualla valittaisi kerta toisensa jälkeen uudelleen kunnanvaltuustoon.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se metro epämiellyttävä kulkuväline, en tykkää itsekään yhtään. Käytän ainoastaan jos pääsen erittäin nopeasti verrattuna bussiyhteyteen....
Jos metrolla menee 15min ja bussilla 25min, niin otan ennemmin bussin.
Kerro vielä että miksi tuolla järjenjuoksulla varustettua ihmistä pitäisi kuunnella?
Kyllä se vaan on niin, että metro tai juna on paljon ympäristöystävällisempi kulkuväline kuin bussit. Samoin kapasiteetti kuljettaa ihmisiä on suurempi. Joten niihin on maailma menossa, yllättävän pitkään sai Espoo pitää bussinsa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se metro epämiellyttävä kulkuväline, en tykkää itsekään yhtään. Käytän ainoastaan jos pääsen erittäin nopeasti verrattuna bussiyhteyteen....
Jos metrolla menee 15min ja bussilla 25min, niin otan ennemmin bussin.
Hauska kuulla, että asut metroasemalla ja olet töissä toisella metroasemalla. Tai sitten unohdit tarkoituksella reippailun asemalle ja sieltä pois. Sitähän joutuu nyt tekemään vartin suuntaansa enemmän kuin ennen. Jos on vaihtoja, viive kertautuu.
Metro on roskaväen kulkuväline. Kävelisin mieluummin.