Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan nettikaupan toimintatavoista säädetty mitään asetuksia jonka mukaan sen tulisi toimia? Eli voikohan Arabian (Muumi) nettikaupasta tehdä valituksen esim. kuluttajavirastoon?

Vierailija
09.08.2018 |

Jos nettikaupassa ostoskoriin on laitettu tuote, niin onko ok että kauppa poistaa sen tuotteen sieltä ja myy sen jollekin toiselle asiakkaalle? Yleensähän tuotteet säilyy ostoskorissa jonkin aikaa, esim 10 min, jotta ostaja ehtiii maksutapahtumaan asti. Missään arabiastoren sivuilla ei kuitenkaan kerrota, kuinka kauan ostoskori säilyy.

Onkohan nettikaupasta olemassa mitään sääntöjä, ja jos ei, niin oliskohan jo aika luoda säännöt sinnekin. Nykyään kun nettimyynti ylittää kivijalkakaupan myynnin jo monissa tuotteissa.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen!

Vierailija
2/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjassamme First World Problems.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarjassamme First World Problems.

En ole ostamassa mukeja, mutta aihe on kiinnostava ja ap:n logiikka on oikea.

Mietipä, jos olet siellä lähikaupassasi ostoksilla ja ladot ostoskoriin maitoa ja leipää. Kun sitten menet seisomaan kassajonoon, niin kauppias tuleekin ja vie sinulta osotoskorista kaiken, ei sano mitään syytä ja heittää sinut vielä kadulle ilman ostoksia?

Nettikauppa ja sen ongelmat ei ole enää mitään first world problems, kyllä se on nykyään ihan arkipäivää ympäri maailmaa. Tai sitten olet jäänyt jo kelkasta...

Vierailija
4/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä ole sitä tavaraa vielä ostanut, jos se on sinun ostoskorissasi. Tavara menee sille, joka sen tilauksen ehtii loppuun asti tekemään.

Vähän ontuu tuo vertaus, että ei kaupassakaan kukaan tule ostoskorista viemään.

Vierailija
5/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oli jo soittanut aspaan ja sieltä oli sanottu, että "no kun 13 000 tilausta tuli, niin meillä vähän jumitti systeemit.:"

Ei tuo luku nyt niin isolta kuulosta, etteikö siitä voisi suoriutua. Tiedä sitten onko mukeja reilusti vähemmän kuin tilauksia, mutta onhan se ihan naurettavaa amatöörien pelleilyä jos tuota tilausmäärää ei saa hoidettua. Ja päälle vielä negatiivinen julkisuus.

Huh huh, miten hoidettu kamppis taas..

Vierailija
6/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus ihan taviskaupasta:

Olen ostamassa astianpesukonetta ja myyjä kirjoittaa siitä laskua. Samalla hän kysyy, katsotaanko vielä jotain muuta. Vieressä on 3 kpl tuulettimia, joten sanon, että ostan vielä sellaisen. Samaan aikaan paikalle tulee pariskunta, joka aikoo ostaa kaikki tuulettimet, jolloin myyjä huutaa (no ei oikeasti huuda, vähän kovemmalla äänellä sanoo), että "niitä on myymättä enää 2 kpl, se kolmas on jo myyty". Ostajat ovat jo keränneet laatikot syliinsä, mutta myyjä ei suostu myymään heille kolmea, koska kassapäätteeltä näkyy, että jäljellä oleva myyntierä on 2 kpl.

Eli kyllä tätä tapahtuu ihan IRL. Turha syyttää puotia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarjassamme First World Problems.

En ole ostamassa mukeja, mutta aihe on kiinnostava ja ap:n logiikka on oikea.

Mietipä, jos olet siellä lähikaupassasi ostoksilla ja ladot ostoskoriin maitoa ja leipää. Kun sitten menet seisomaan kassajonoon, niin kauppias tuleekin ja vie sinulta osotoskorista kaiken, ei sano mitään syytä ja heittää sinut vielä kadulle ilman ostoksia?

Nettikauppa ja sen ongelmat ei ole enää mitään first world problems, kyllä se on nykyään ihan arkipäivää ympäri maailmaa. Tai sitten olet jäänyt jo kelkasta...

Netin ostoskorissa oleva tuote ei ole aito vaan pelkkä numero joka muuttuu todeksi kun se on maksettu. Eikä se ostoskorissa oleva numero ole sitoumus ostamisesta vaan ostaja voi milloin tahansa poistaa sen koristaan.

Pitäiskö lähikaupassakin kuluttajan maksaa ja ostaa kaikki ne tuotteet joita katsoo kaupassa?

Vierailija
8/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle kävi juuri noin. eli ekassa kaupassa mukit katosivat korista kun olin valitsemassa maksutapaa klo 00.02.  vartin päästä menin toiseen kauppaan (tais kyllä olla se sama mut suomenkielinen) ja sain mukit koriin, päivitys tietoihin kesti vartin ja siitä meni 45min ennenkuin pääsin maksamaan. moni varmasti teki virheen ja päivitti latautuvaa sivua. silloin tavarat katos eikä takas päässy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumimukeista paskat välitän, mutta eikös minkä tahansa verkkokaupan periaate ole, että kun tuote siirretään ostoskoriin, se poistuu varastovahvuudesta eikä sitä pitäisi pystyä myymään muille? Jos tilausta ei viedä loppuun x ajassa, tuote vapautuu taas myyntiin

Vierailija
10/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muumimukeista paskat välitän, mutta eikös minkä tahansa verkkokaupan periaate ole, että kun tuote siirretään ostoskoriin, se poistuu varastovahvuudesta eikä sitä pitäisi pystyä myymään muille? Jos tilausta ei viedä loppuun x ajassa, tuote vapautuu taas myyntiin

Ei välttämättä. Aika monessa verkkokaupassa tiedetään, että tavara ei vaihda omistajaa, jos se poistuu varastosta samalla, kun tehdään siirto ostoskoriin. Mielummin niin, että poisto tehdään vasta maksuvaiheessa, jolloin ohjelma tarkistaa, ovatko kaikki ostoskorin tuotteet vielä varastossa.

Muutenhan puoteja voisi kiusata sillä, että siirtää suosikkeja ostoskoriin tunniksi (tai mikä se aikaraja onkaan) ja innokkat ostajat siirtyvät muualle, koska sivusto näyttää ei-oota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse asiassa verkkokaupassa ostoskoriin laitettu tuote nimenomaan EI ole varaus tuotteeseen ja tuotteen varaus syntyy vasta kun ostos on tehty. Ihan perusjuttuja nettikaupassa nämä ja selviää jokaiselle pienellä vaivannäöllä. 

Vierailija
12/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku oli jo soittanut aspaan ja sieltä oli sanottu, että "no kun 13 000 tilausta tuli, niin meillä vähän jumitti systeemit.:"

Ei tuo luku nyt niin isolta kuulosta, etteikö siitä voisi suoriutua. Tiedä sitten onko mukeja reilusti vähemmän kuin tilauksia, mutta onhan se ihan naurettavaa amatöörien pelleilyä jos tuota tilausmäärää ei saa hoidettua. Ja päälle vielä negatiivinen julkisuus.

Huh huh, miten hoidettu kamppis taas..

13000 varmaan liki yhtäaikaista tilausyritystä on todella iso määrä millekään nettisivulle pyörittää jumiutumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarjassamme First World Problems.

Mietipä, jos olet siellä lähikaupassasi ostoksilla ja ladot ostoskoriin maitoa ja leipää. Kun sitten menet seisomaan kassajonoon, niin kauppias tuleekin ja vie sinulta osotoskorista kaiken, ei sano mitään syytä ja heittää sinut vielä kadulle ilman ostoksia?...

Ihan laillista tuo olisi. Ei toki kannattavaa, jos haluaa, että asiakas tulee uudelleen. Kauppias saa valita asiakkaansa (ellei kyseessä ole syrjinnästä johtuva valinta)

Vierailija
14/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarjassamme First World Problems.

En ole ostamassa mukeja, mutta aihe on kiinnostava ja ap:n logiikka on oikea.

Mietipä, jos olet siellä lähikaupassasi ostoksilla ja ladot ostoskoriin maitoa ja leipää. Kun sitten menet seisomaan kassajonoon, niin kauppias tuleekin ja vie sinulta osotoskorista kaiken, ei sano mitään syytä ja heittää sinut vielä kadulle ilman ostoksia?

Nettikauppa ja sen ongelmat ei ole enää mitään first world problems, kyllä se on nykyään ihan arkipäivää ympäri maailmaa. Tai sitten olet jäänyt jo kelkasta...

Netin ostoskorissa oleva tuote ei ole aito vaan pelkkä numero joka muuttuu todeksi kun se on maksettu. Eikä se ostoskorissa oleva numero ole sitoumus ostamisesta vaan ostaja voi milloin tahansa poistaa sen koristaan.

Pitäiskö lähikaupassakin kuluttajan maksaa ja ostaa kaikki ne tuotteet joita katsoo kaupassa?

Jos lähikaupassa laitat maitopurkin ostoskoriisi ja olet vasta menossa kassalle, niin silloin se purkki ei ole enää hyllyssä eivätkä toiset asiakkaat voi siis sitä nimenomaista purkkia silloin ostaa.  Ei ostoskorissa oleva tuote olekaan mikään sitoumus ostamisesta, mutta se antaa mahdollisuuden siihen ostoon (ja on samalla myös pois varastosaldoilta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse onnistuin ostamaan mukin verkkokaupasta klo 0.10 aikoihin. Ei tarvinnut jonottaa mukia. Onneksi sain ostettua mukin ennen kuin arabian verkkosivut kaatu.

Vierailija
16/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku oli jo soittanut aspaan ja sieltä oli sanottu, että "no kun 13 000 tilausta tuli, niin meillä vähän jumitti systeemit.:"

Ei tuo luku nyt niin isolta kuulosta, etteikö siitä voisi suoriutua. Tiedä sitten onko mukeja reilusti vähemmän kuin tilauksia, mutta onhan se ihan naurettavaa amatöörien pelleilyä jos tuota tilausmäärää ei saa hoidettua. Ja päälle vielä negatiivinen julkisuus.

Huh huh, miten hoidettu kamppis taas..

13000 varmaan liki yhtäaikaista tilausyritystä on todella iso määrä millekään nettisivulle pyörittää jumiutumatta.

Ei ole puolustus jos tämä on ennakkoon tiedossa - kuten oli. Pitää vastata epäonnistuneesta kampanjastaan.

Vierailija
17/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen nettikaupan ostoskori ei ole varaava. Tuote on sinun vasta kun olet maksanut sen. Niin kauan se on muiden ostettavissa. Onnistuneen maksun jälkeen tuote poistuu varastovahvuudesta.

Vierailija
18/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku oli jo soittanut aspaan ja sieltä oli sanottu, että "no kun 13 000 tilausta tuli, niin meillä vähän jumitti systeemit.:"

Ei tuo luku nyt niin isolta kuulosta, etteikö siitä voisi suoriutua. Tiedä sitten onko mukeja reilusti vähemmän kuin tilauksia, mutta onhan se ihan naurettavaa amatöörien pelleilyä jos tuota tilausmäärää ei saa hoidettua. Ja päälle vielä negatiivinen julkisuus.

Huh huh, miten hoidettu kamppis taas..

13000 varmaan liki yhtäaikaista tilausyritystä on todella iso määrä millekään nettisivulle pyörittää jumiutumatta.

Joka päivä myydään jossain päin maailmaa jonkun stadionkonsertin liput (vaikkapa 50 000 katsojaa) loppuun minuuteissa. Eli ei se ole mahdotonta tai edes vaikeaa, jos sen vaan haluaa kunnolla toteuttaa.

Arabia nyt vaan munasi tämän kamppanjan teknisen toteutuksen, ei siinä sen kummempaa. Maksavat sitten hölmöilystään negatiivisella imagolla, mutta se on sitten markkinointipäällikön homma selvittää asia firma sisällä seuraavassa kokouksessa. Että tsempit vaan sinne! =)

Vierailija
19/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää vastata epäonnistuneesta kampanjastaan.

No se kampanjahan oli älyttömän onnistunut, asiakkaita piisasi yli tarpeen ja kaikki on myyty. Mikä muka meni pieleen?

Vierailija
20/67 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Asoksella kun laitat tuotteen ostoskoriin se säilyy siellä ja sinulle varattuna tietyn ajan, olisiko ollut tunti tms. Mielestäni tuo on hyvä systeemi, kerkeät vielä tsekata löytyykö jotain muuta ostettavaa ja jos ei löydy, niin ei unohdu varatut tavarat kenenkään ostoskoriin päiväkausiksi muilta pantattaviksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan