Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrittäjän puoliso jää työttömäksi

Vierailija
09.08.2018 |

Mites tämä nyt menee, mieheni on yrittäjä ja meillä taas jatkuvat yt:t käynnissä. Ikinä ei tiedä mikä kerta osuu kohdalle.

Kaikenlaisia juttuja ja huhuja liikkuu, mutta ajatuksena siis työkkärillä ilmeisesti, että jos jäisin työttömäksi, puolison firma työllistää? Enkä saisi tukia, vaikka kuulun liittoon ja palkasta menee normaalit työttömyysvakuutusmaksut?

Meneekö se oikeasti noin? Puolison firma ei elätä kahta, toimiala periaatteessa sellainen, että omallakin ammatilla siellä pystyisi jotain satunnaisesti tekemään, mutta tosiaan juuri elättää yhden.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se mene niin, että jos olet tehnyt työtä miehesi firmaan, edes osa-aikaisesti, sinut voidaan katsoa yrittäjäksi tms?

Vierailija
2/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää kun asut samassa taloudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tee mitään työtä ko yrityksessä, voivat työkkärissä kyllä yrittää tuota, mutta se on lainvastaista. Sitten pitää vaan riitauttaa päätös. Mutta jos olet tietyn ajan sisään (en muista tarkkaa) tehnyt tunninkin työtä puolison firmaan, katsovat sinut yrittäjäksi.

Vierailija
4/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ollut usein lomautettuna. Eikä ole kukaan vaatinut työllistmään vaikka minulla on yritys. Ja vielä rakennusalanyritys joten helppohan sinne miehen olis tulla, näin varmasti moni ajattelee vrt kampaaja tms ns naisten ala. Älä ikinä mene puolison yritykseen ainakaan virallisesti töihin et saat sielt palkkaa.

kaveri joutui aikoinaan tekeen selvityksen miksi hänen miehensä, it-alan yritys, ei voinut häntä palkata, lastentarhanopettaja joka jäämässä äitiyslomalle 2kk päästä :D

Vierailija
5/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yrittäjän vaimona sain lomautuksen ajalta kyllä ansiosidonnaista, vaikka osaamisen puolesta voisin kyllä tehdä miehen firmassa töitä helposti (Ja joskus teenkin, mutta palkka maksetaan miehelle). En tiedä oikean työttömyyden sattuessa miten menisi.

Vierailija
6/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se mene niin, että jos olet tehnyt työtä miehesi firmaan, edes osa-aikaisesti, sinut voidaan katsoa yrittäjäksi tms?

Kyllä näin valitettavasti menee.

Vierailija
7/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri ei yritä mitään eikä katso mitään, työkkäri noudattaa lakia. Mikä on tietenkin väärin ja kamalaa, mutta niin ne tekevät.

Ohje on tässä: https://www.finlex.fi/data/normit/42905/2390_fi_ministerion_ohje_TE-toi…

Sieltä voi kuka tahansa katsoa ne kriteerit, jotka ovat käytössä.

Vierailija
8/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei yritä mitään eikä katso mitään, työkkäri noudattaa lakia. Mikä on tietenkin väärin ja kamalaa, mutta niin ne tekevät.

Ohje on tässä: https://www.finlex.fi/data/normit/42905/2390_fi_ministerion_ohje_TE-toi…

Tuolla kyllä yksiselitteisesti todetaan, että pelkkä samassa taloudessa asuminen ei tee puolisosta yrittäjää, eikä esim vähäinen hallitustyöskentely. Mutta tiedän kyllä tapauksia, missä asiasta on joutunut vääntämään...

Vierailija
9/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä, onpahan jotain kättä pidempää, jos työttömäksi jään ja työkkäri ryhtyy mielivaltaiseksi. Ap

Vierailija
10/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse yrittäjän vaimona sain lomautuksen ajalta kyllä ansiosidonnaista, vaikka osaamisen puolesta voisin kyllä tehdä miehen firmassa töitä helposti (Ja joskus teenkin, mutta palkka maksetaan miehelle). En tiedä oikean työttömyyden sattuessa miten menisi.

Olen itsekin ollut lomautettuna ja silloin olen ansiosidonnaisen saanut. Mutta tuskin ne jotain kolmen viikon pätkiä kovasti syynäävät. Ap

Vierailija
11/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin työttömäksi niin kylläpä vain työkkäri väitti, etten pääse työttömäksi, koska mieheni on yrittäjä. Kirjallisena sitten selvitin, että vaikka olemme naimisissa, niin en pysty toimimaan miehen alalla, jolle minulla ei ole koulutusta eikä työkokemusta. En ollut myöskään työskennellyt miehen firmassa ikinä emmekä edes asuneet samassa osoitteessa.

Joku lautakunta käsitteli tuon selvitykseni ja totesi, että olen oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Mutta kyllähän se ehti siinä välissä vihaksi pistää.

Vierailija
12/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et tee mitään työtä ko yrityksessä, voivat työkkärissä kyllä yrittää tuota, mutta se on lainvastaista. Sitten pitää vaan riitauttaa päätös. Mutta jos olet tietyn ajan sisään (en muista tarkkaa) tehnyt tunninkin työtä puolison firmaan, katsovat sinut yrittäjäksi.

Olen joskus vuosia sitten tehnyt miehelle nettisivut, ja saanut siitä palkkaakin. Mutta tästä on jo ainakin 5 vuotta, lasketaankohan tuollainen? Ap

Vierailija
14/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä, onpahan jotain kättä pidempää, jos työttömäksi jään ja työkkäri ryhtyy mielivaltaiseksi. Ap

Ei työkkäri ryhdy mielivaltaiseksi, tuo on työkkärin työohje. Ongelmat tulevat siitä, että asiakas ryhtyy selostamaan, että ei oikeastaan ole tehnyt töitä yrityksessä, mutta on joskus vähän autellut. Siinä sitä työkärissä sitten mietitään, että mitä tuo tarkoitti. Eli jos et ole tehnyt palkkatyötä yrityksessä, niin ilmoitat, että et ole siellä töitä tehnyt eikä osaamisellesi ole käyttöä. Asia on sillä selvä! Mutta jos olet tradenomi ja kerrot tekeväsi ilmaiseksi miehen firman kirjanpidon, niin ollaan ongelmissa puolin ja toisin.

Vierailija
15/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus vuosia sitten tehnyt miehelle nettisivut, ja saanut siitä palkkaakin. Mutta tästä on jo ainakin 5 vuotta, lasketaankohan tuollainen? Ap

Lue saamasi ohje (tuo linkki), siellä asia kerrotaan!

Vierailija
16/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jäin työttömäksi niin kylläpä vain työkkäri väitti, etten pääse työttömäksi, koska mieheni on yrittäjä. Kirjallisena sitten selvitin, että vaikka olemme naimisissa, niin en pysty toimimaan miehen alalla, jolle minulla ei ole koulutusta eikä työkokemusta. En ollut myöskään työskennellyt miehen firmassa ikinä emmekä edes asuneet samassa osoitteessa.

Joku lautakunta käsitteli tuon selvitykseni ja totesi, että olen oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Mutta kyllähän se ehti siinä välissä vihaksi pistää.

Eli riitelyä tiedossa.... huoh. Toivon kyllä, etten työttömäksi jää, ei sillä etteikö omalla alalla olisi ihan kohtuullisesti työtä mutta juuri tuollainen typerä byrokratia söisi kyllä muutenkin rankassa tilanteessa voimia. Ap

Vierailija
17/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-8611382

Ap ei ole ollut miehensä yrityksessä töissä, joten linkki ei kerro mitään olennaista tähän asiaan.

Vierailija
18/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-8611382

Ap ei ole ollut miehensä yrityksessä töissä, joten linkki ei kerro mitään olennaista tähän asiaan.

Hyvä, kun sinä kerroit🤗

Vierailija
19/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue saamasi ohje (tuo linkki), siellä asia kerrotaan!

Yritän lukea, mutta löysin vain kohdan, missä sanotaan, että jos ei ole kahteen vuoteen omistanut yrityksen osakkeita. En omista mitään firmasta. Ap

Vierailija
20/23 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työkkäri ryhdy mielivaltaiseksi, tuo on työkkärin työohje. Ongelmat tulevat siitä, että asiakas ryhtyy selostamaan, että ei oikeastaan ole tehnyt töitä yrityksessä, mutta on joskus vähän autellut. Siinä sitä työkärissä sitten mietitään, että mitä tuo tarkoitti. Eli jos et ole tehnyt palkkatyötä yrityksessä, niin ilmoitat, että et ole siellä töitä tehnyt eikä osaamisellesi ole käyttöä. Asia on sillä selvä! Mutta jos olet tradenomi ja kerrot tekeväsi ilmaiseksi miehen firman kirjanpidon, niin ollaan ongelmissa puolin ja toisin.

Ai työkkäri ei ole koskaan mielivaltainen? Salli mun nauraa. Ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi