Olen hätäkeskuspäivystäjä, haluatko kysyä jotain?
Mietityttääkö jokin ammatissa? Nyt olisi mahdollisuus kysyä.
Kommentit (192)
Kuinka paljon teille tulee ns. Turhia puheluita; pilasoittoja, juttuseuraa haluavia ihmisiä, pizzerian numeron tiedusteluja yms?
Prosentuaalisesti arvioiden vaikkapa.
Millainen palkka ja työajat? Entä koulutus?
Mikä on yleisin aihe mistä soitetaan?
Oletko tottunut ?
Onko kivaa kun se "Rane" soittaa kymmenettä kertaa samana iltana päissään, kuin ankka?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta teitä työskentelee samaan aikaan? Kuinka todennäköistä on että joku onneton jää linjan ulkopuolelle koska kaikki varattu? Miten ammattiin pääsee?
Työvuorot pyritään kohdentamaan siten, että esimerkiksi vilkkaina juhlapyhinä, kuten juhannuksena, porukkaa töissä on enemmän. Tavallisena talvisena arkiyönä työntekijöitä on taas vähemmän. Vaihtelee siis todella paljon työntekijöiden määrä.
Mahdollisuus jonottamiseen joutumiseen toki on, mutta onneksi jonot eivät yleensä kovin pitkiksi pääse venymään. Jos on esimerkiksi myrsky ja kaatuilee paljon puita, soittojen määrä selvästi lisääntyy ja mahdollisuus joutua jonotukseen kasvaa.
Päivystäjäksi pääsee suorittamalla hätäkeskuspäivystäjän tutkinnon, joka järjestetään Kuopion Pelastusopistolla. Koulutus kestää vain 1,5 vuotta.
Miten huomata vanhuksen vakava tilanne kun vähätellen asiaa tuo esille kun kova kynnys soittaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon teille tulee ns. Turhia puheluita; pilasoittoja, juttuseuraa haluavia ihmisiä, pizzerian numeron tiedusteluja yms?
Prosentuaalisesti arvioiden vaikkapa.
Paljon. Varsinaisia pilasoittoja tai pizzerian numeron tiedusteluja varsinaisesti ei tule kovinkaan paljoa, enemmän tulee tiedusteluja muihin asioihin liittyen, jossa ollaan ohjeistusta vailla johonkin tilanteeseen, joka ei kuitenkaan edellytä mitään viranomaisavun tarvetta. Vastukset löytyisivät helposti vaikka Googlesta tai numerotiedustelusta. Monesti huomaa, että asiaa ei ole viitsitty ajatella itse yhtään, soitetaan vain suoraan 112 ja kysytään ohjeita esimerkiksi lääkkeisiin liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Millainen palkka ja työajat? Entä koulutus?
Palkka puhtaana kuussa tilille vaihtelee suuresti yövuorojen ja pyhätuntien määrästä riippuen. Yleensä palkka joka tilille tulee on 2300-3000 välillä. Tähän vaikuttavat mm. kokemus ja henkilökohtaiset lisät.
Työvuorot pääsääntöisesti 12 tuntisia.
Koulutus järjestetään Kuopion Pelastusopistolla 1,5 vuotta kestävässä koulutuksessa.
Millaiset tapaukset ovat jääneet mieleen? Oletko järkyttynyt jostain tai joutunut hakemaan terapiaa? Saatko nukuttua vai pyöriikö työasiat mielessä?
Kuinka monta puhelua yksi henkilö hoitaa päivässä ja mikä on puhelujen keskimääräinen kesto? Onko ihan liukuhihnahommaa vai ehtiikö työkavereille jutella välissä?
Mitä mieltä olet yksinäisistä ihmisistä jotka soittavat saadakseen vaan juttu seuraa?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on yleisin aihe mistä soitetaan?
Oletko tottunut ?
Ensihoitoon liittyviä puheluita otetaan valtakunnallisesti eniten vastaan. Tavalla tai toisella aihe liittyy yleensä huonokuntoisiin vanhuksiin, olipa se sitten rintakipua, kaatumista tai hitaasti voinnin heikkenemistä. Puheluihin tulee kyllä tietty rutiini ja yleensä aistii nopeastikin puhelun alusta jo muutamista lauseista onko miten kiireellinen keikka kyseessä.
Hej, jag ringer här från Närpes och min tomatodling står i brand.
Vierailija kirjoitti:
Onko kivaa kun se "Rane" soittaa kymmenettä kertaa samana iltana päissään, kuin ankka?
Ei ole kivaa.
Harrastatteko ikärasismia? Onko siitä annettu joku yleisohje? Se on valitettavan usein tullut eteen, että vanhuksia ei hoideta samalla intensiteetillä kuin muita.
Onko käynyt sellaista, että et lähettänyt apua ja potilas kuoli? Tai jollekin kollegallesi?
Vierailija kirjoitti:
Miten huomata vanhuksen vakava tilanne kun vähätellen asiaa tuo esille kun kova kynnys soittaa muutenkin.
Lähdetään selvittämään mikä on potilaan pahin vaiva soittohetkellä ja sitä kautta tekemään riskinarviota. Päivystäjä koittaa selvittää, onko vanhuksen vointi romahtanut äkillisesti vai vähitellen huonontunut päivien tai jopa kuukausien saatossa. Työn yksi haastava puoli on juuri se, että täytyy kyetä selvittämään mikä tilanne paikalla todellisuudessa on. Jollekin pieni viiltohaava sormessa on se pahin mahdollinen tilanne ja ambulanssin olisi tultava pillit ulvoen, kun taas joku toinen on sahannut moottorisahalla jalkaansa luita näkyvän haavan ja kertoo pienen vahingon sattuneen.
Vierailija kirjoitti:
Millaiset tapaukset ovat jääneet mieleen? Oletko järkyttynyt jostain tai joutunut hakemaan terapiaa? Saatko nukuttua vai pyöriikö työasiat mielessä?
On niin tapauskohtaista mikä jää mieleen pyörimään ja mikä ei. Monesti joku puhelu, jossa ei ole ollut periaatteessa yhtään mitään erikoista, jää esimerkiksi ilmoittajan äänen perusteella tai tutun kadunnimen takia pyörimään mieleen. Itselleni ei ole tullut sellaisia puheluita vastaan, josta olisin joutunut terapiaan tms. hakeutumaan, monesti tullut kyllä työkavereiden kanssa muutama sana vaihdettua. Saan nukuttua hyvin ja muutenkin vietettyä vapaita. Ei tähän työhön pystyisi jos ei osaisi jättää asioita työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta puhelua yksi henkilö hoitaa päivässä ja mikä on puhelujen keskimääräinen kesto? Onko ihan liukuhihnahommaa vai ehtiikö työkavereille jutella välissä?
Useita kymmeniä puheluita päivässä. Vaihtelee suuresti päivästä riippuen. Joskus on hiljaisempaa ja kerkee hyvinkin jutustelemaan työkaverin kanssa, kun taas joinain päivinä puheluita tulee aivan jatkuvalla syötöllä. Normaali puhelu kestää keskimäärin 2 minuuttia. Siihenkin vaikuttaa se, kuinka ilmoittaja vastailee kysymyksiin ja millainen tehtävä on ylipäätänsä kyseessä.
Kuinka monta teitä työskentelee samaan aikaan? Kuinka todennäköistä on että joku onneton jää linjan ulkopuolelle koska kaikki varattu? Miten ammattiin pääsee?