Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen hätäkeskuspäivystäjä, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
09.07.2018 |

Mietityttääkö jokin ammatissa? Nyt olisi mahdollisuus kysyä.

Kommentit (192)

Vierailija
81/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö teillä osata ruotsia vai riittääkö virkamiesruotsi?

Monesti luullaan, että ruotsia täytyy osata, mutta minä itse eikä moni muukaan ota puheluita ruotsiksi vastaan ollenkaan. Jos tulee ruotsia puhuva, siirretään puhelu ruotsia taitavalle päivystäjälle.

Vierailija
82/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on yleisin tapa aloittaa (asiallinen) puhelu? Eikö tosiaan tarvitse nimeä kertoa ensin? ("X Y tässä hei") Olen soittanut paljon häkeen mm. töiden vuoksi ja aina esitellyt itseni ensin, ja jotenkin usein jäänyt sellainen fiilis, että päivystäjä toisessa päässä ajattelee: "...JA SITTEN??"...

Entä paras tapa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opastakaa ihmisiä häkessä, että soittaja voisi mennä tarkastamaan esim sairaskohtauksen saaneen kunnon.

Soitetaan paljon "et tuolla makaa joku",,,,, ellei akuuttia pelkoa itsensä vaarantamisesta voisi kurkata.

Meillä on yleinen ohjeistus, että paikalle täytyy mennä katsomaan potilaan vointia tarkemmin, jos se vain on mahdollista. Itse ainakin kysyn joka kerta onko mahdollista käydä katsomassa tarkemmin vaikkapa maassa makaavan kuntoa. Valitettavan usein tämä ei kuitenkaan onnistu, kun ilmoittaja ajanut vaikkapa jo paikalta ohi eikä suostu kääntymään takaisin. Samaten jos vaikka soitetaan iäkkäästä äidistä, joka tarvitsee kotonaan apua, pyritään aina saamaan numero kohteeseen ja tarkempi tieto voinnista itse potilaalta. Pakko kysyä, oletko ensihoitaja ammatiltasi, vai mistä asia tuli mieleen?

Tehohoidon puolella teen duunia sairaanhoitajana ja osunut usein sairaskohtauspaikoille ja myös kolaripaikoille.

Vierailija
84/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun Kelataksia ei saa. Tänään odotin kaksi tuntia, niin voiko teidän kautta sitten saada apua. Kyseessä on pitkäaikaussairaus ja ensiapuun on päästävä n. Kolmen viikon välein. Omalääkäri ei voi auttaa asiassa?

Tampereesta on kyse.

Siksi, koska se ambulanssi ei ole taksi.

Vierailija
85/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiseksi soitetaan kiirellä ambulanssia, kun on ST-nousuinfarkti. Hätäkeskuspäivystäjä vastaa: selitäpä nyt hänelle maallikollekin, mitä tämä tarkoittaa. 

Samoja kokemuksia minullakin joidenkin ihan perusjuttujen osalta. Päivystäjä ei esimerkiksi tiedä mikä on ohutsuoliavanne yms. Tai ei tiedä jonkun yleisen sairauden tai lääkkeen nimeä. 

Vierailija
86/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuksesta joudutaan soittelemaan sairaankuljetusta kyytimään päivittäin. Mutta kun näillä tunari hätäkeskuspäivystäjillä ei ole minkäänlaista koulutusta. Esimerkkinä vanhus kaatunut päänsä pahasti, lyhyt tajuttomuuskin ollut - kun on 5 tuntia odoteltu ambulanssia kuljettamaan vanhusta keskussairaalaan, ja soitetaan hätäkeskukseen että missä mättää, kun kuitenkin on kyseessä pään vamma - päivystäjä vastaa, että ymmärrä sinä hoitsu nyt, että kiirelliset kuljetukset menevät ei-kiirellisten edelle. Vanhuksen lopulta omaiset toimittivat sairaalaan ja aivoverenvuotohan sillä oli. 

Toiseksi soitetaan kiirellä ambulanssia, kun on ST-nousuinfarkti. Hätäkeskuspäivystäjä vastaa: selitäpä nyt hänelle maallikollekin, mitä tämä tarkoittaa. 

Hoitolaitossiirrot ovatkin sitten täysin oma lukunsa. Ei voi olettaa tai vaatia, että jokainen hätäkeskuspäivystäjä on vähintään sairaanhoitaja toiselta ammatiltaan ja tietää mitä mikäkin termi tarkoittaa. Jos päivystäjän tulisi tietää kaikki ammattitermit, joita työssä tulee vastaan, tulisi olla vähintään lääkäri, lentäjä, sosiaalityöntekijä, mekaanikko, veturinkuljettaja, kokki, asinajaja, kemisti ja poliisi. Teemme joka ikisessä puhelussa riskinarvion ja laitamme ambulanssin menemään tehtäville kiireellisyysjärjestyksissä. Siksi korostammekin aina, että tulee soittaa uudelleen jos vointi muuttuu tai tulee uusia oireita, jolloin tarvittaessa laitamme ambulanssin kyseiselle tehtävälle ja kiireettömämpi saa odottaa. Jos ei ole mitään syytä olettaa, että potilaan tila on kriittinen kaatumisen vuoksi, ei ambulanssi tule varalta kiireellisenä vaan keskitytään sen hetkiseen vointiin. Toki tässäkin ammatissa ihmisiä ollaan ja virheitä sattuu, mutta koittakaapa te terveyskeskuksenkin väki vastata ensi kerralla asiallisesti päivystäjän esittämiin kysymyksiin, älkääkä luetelko koneelta viikon vanhoja verenpaineita.

Vierailija
87/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osataanko siellä saamea, löytyisikö joku jolle yhdistää?

Vierailija
88/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teidät koulutettu ottamaan vastaan puheluja perheväkivalta tai kidnappaustilanteissa, joissa soittaja on samassa huoneessa uhkaajan kanssa ja joutuu teeskentelemään soittavansa esim. ruokatilauksen tai taksin? Osaatteko kysyä oikeita kysymyksiä, joihin voi vastata kyllä/ei tai muuten tilaukseen sopivalla tavalla.

Suoranaisesti tuollaiseen henkkityyliin ei ole koulutusta saatu, mutta kyllä ne päivystäjän tuntosarvet kasvavat kokemuksen myötä. Jos tulee epävarma olo puhelusta, täytyy yrittää kuunnella esimerkiksi taustalta kuuluvia ääniä. Jos sieltä kuuluu tyyliä ”vitun huora nyt se puhelin kiinni tai lätty lätisee” alkaa kyllä hoksottimet pelaamaan. Toki tilanteesta riippuen myös kyllä ei kysymyksiä voidaan esittää.

Huh, mäkin olen ajatellut että tuollaisessa tilanteessa voisi soittaa ja kysyä pitsaa nopeasti osoitteeseen x, mutta entäpä jos 112 pitääkin pilapuheluna ja lopettaa puhelun 😂

Mulla oli ala-asteella puhelin, joka lukittunakin soitti 112:een jos painoi keskinappia. Vähän joka aamu heräsin sitten siihen, että puhelu tuuttasi hätäkeskusta tai jopa joku jo huuteli sieltä ihmeissään, koska tuo nappi oli herätyskellon sammutusnapin vieressä. Hävettää vieläkin. Sori siitä!

Vierailija
89/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun Kelataksia ei saa. Tänään odotin kaksi tuntia, niin voiko teidän kautta sitten saada apua. Kyseessä on pitkäaikaussairaus ja ensiapuun on päästävä n. Kolmen viikon välein. Omalääkäri ei voi auttaa asiassa?

Tampereesta on kyse.

Nyt en ymmärtänyt alapeukkuja. Voitteko vähän avata?

Hätäkeskukseen soitetaan hengenhätä-asioista, ei taksikyydeistä. Ihan oikeasti. Siksi se on hätäkeskus.

Vierailija
90/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on yleisin tapa aloittaa (asiallinen) puhelu? Eikö tosiaan tarvitse nimeä kertoa ensin? ("X Y tässä hei") Olen soittanut paljon häkeen mm. töiden vuoksi ja aina esitellyt itseni ensin, ja jotenkin usein jäänyt sellainen fiilis, että päivystäjä toisessa päässä ajattelee: "...JA SITTEN??"...

Entä paras tapa?

Toki nimen sanominen ja esittäytyminen on hyvä tapa aloittaa puhelu, varsinkin jos soittaa jonkun toisen henkilön asialla esimerkiksi työn puolesta. Lähinnä hain aiemmalla kommentilla takaa sitä, että jos on jokin kiireellinen tehtävä kyseessä, siitä ei saa ”miinuspisteitä” jos ei ensimmäiseksi esittäydy virallisesti vaan menee suoraan asiaan.

Vierailija
91/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1: Kuinka vaikea on päästä koulutukseen?

2: Mikä oli koulutusvaiheessa vaikeinta/haastavinta?

3: Mikä on työssä vaikeinta/haastavinta?

4: Minkälainen palkkataso töissä on?

Olen päätynyt kerran elämässäni soittamaan ambulanssin ja tavallaan se hämmensi että vaikka olin soittamassa apua "yhden risteyksen" kunnan keskustaristeykseen, piti silti vieraspaikkakuntalaisena juosta siihen ainoaan risteykseen katsomaan kadun nimi. Ja toki vasta tämän jälkeen älysin ladata puhelimeen sen 112-appin...

Jonkinmoiset auttamistehtävät kiinnostaisivat itseäni kovasti ja asiakaspalvelukokemusta on... Olen harkinnut myös tätä hätäkeskuspäivystäjän työtä.

Vierailija
92/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osataanko siellä saamea, löytyisikö joku jolle yhdistää?

Nyt en osaa äkkiseltään kertoa :D onneksi on tulkkipalvelu olemassa.

Vierailija
93/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä paikkakunnilla työtä voi tehdä, onko joku yleinen esim. Pohjanmaalla, vai missä?

Vierailija
94/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö Letkupubissa?

Vierailija
95/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1: Kuinka vaikea on päästä koulutukseen?

2: Mikä oli koulutusvaiheessa vaikeinta/haastavinta?

3: Mikä on työssä vaikeinta/haastavinta?

4: Minkälainen palkkataso töissä on?

Olen päätynyt kerran elämässäni soittamaan ambulanssin ja tavallaan se hämmensi että vaikka olin soittamassa apua "yhden risteyksen" kunnan keskustaristeykseen, piti silti vieraspaikkakuntalaisena juosta siihen ainoaan risteykseen katsomaan kadun nimi. Ja toki vasta tämän jälkeen älysin ladata puhelimeen sen 112-appin...

Jonkinmoiset auttamistehtävät kiinnostaisivat itseäni kovasti ja asiakaspalvelukokemusta on... Olen harkinnut myös tätä hätäkeskuspäivystäjän työtä.

Koulutukseen on yleensä satoja hakijoita, mutta ainahan sinne joku pääsee. Pääsykokeet ovat rankat ja haastavat, mutta niillä pyritään kartoittamaan alalle hyvin sopivat.

Koulutuksessa koin vaikeinta olevan tiiviin opiskelutahdin. Uutta asiaa tuli paljon ja nopealla syötöllä. Oman haastavuuden toi myös kotipaikkakunnan ja Kuopion välin seilaaminen.

Työssä haastavinta on asiakkaat, joilta ei meinaa saada tietoa irti vaikka mitä yrittäisi. Jatkuvan paineen alla työskentelyä eikä koskaan tiedä mitä päivä tuo tullessaan. Itse koen myös pitkät työvuorot vaikeiksi.

Palkka työssä koulutuksen pituuteen nähden on hyvä. Aloittelijoilla peruspalkka on muistaakseni reilu 2300, johon toki tulee vielä lisät päälle. Palkka lähtee nousemaan vähitellen taitojen karttuessa. Jos koulutus kiinnostaa hae ihmeessä! Päivystäjistä on kova pula.

Vierailija
96/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos keskustelun avaajalle, nämä on mielenkiintoisia asioita!

Ja lisäksi sun tyyli kirjoittaa on iso ilo lukea! Erittäin selkeää ja jämptiä, varmaan ammatin peruja...

Vierailija
97/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä paikkakunnilla työtä voi tehdä, onko joku yleinen esim. Pohjanmaalla, vai missä?

Suomessa on tällä hetkellä kaikkiaan 6 hätäkeskusta. Kerava, Turku, Pori, Vaasa, Oulu ja Kuopio.

Vierailija
98/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävitkö Letkupubissa?

Useammin kuin kerran.

Vierailija
99/192 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos keskustelun avaajalle, nämä on mielenkiintoisia asioita!

Ja lisäksi sun tyyli kirjoittaa on iso ilo lukea! Erittäin selkeää ja jämptiä, varmaan ammatin peruja...

Kiitos! Nämä asiat on useasti mielenkiintoa herättäviä ja hämmästyy aina oikein miten vähän ihmiset oikeasti hätäkeskuksen toiminnasta tietävätkään. Mitäpä tässä muuta lomalla tekisikään kun töitään muistelisi :D

Vierailija
100/192 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastailuista ap! :)

Millaiselle ihmiselle suosittelisit ja millaiselle et suosittelisi häkepäivystäjän työtä?