Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen hätäkeskuspäivystäjä, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
09.07.2018 |

Mietityttääkö jokin ammatissa? Nyt olisi mahdollisuus kysyä.

Kommentit (192)

Vierailija
21/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen on ollut nuorin soittaja?

Vierailija
22/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet yksinäisistä ihmisistä jotka soittavat saadakseen vaan juttu seuraa?

Se on valitettavaa. Jokainen kuka hätäkeskukseen kuitenkin soittaa, soittaa jostain syystä. Hätälinjalla ei voida jäädä kuitenkaan juttelemaan sen pidemmäksi aikaa, voi vaan ohjata soittamaan esimerkiksi auttaviin numeroihin, jos kokee olevansa jotakin jutteluseuraa vailla. Toki asia erikseen ihmiset mielenterveysongelmien kera, joiden kohdalla täytyy arvioida sen hetkinen kunto ja koittaa selvittää, täytyykö paikalle laittaa ambulanssi tai jopa poliisi tarkistamaan tilannetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko joutunut ohjaamaan synnytystä puhelimessa?

Vierailija
24/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastatteko ikärasismia? Onko siitä annettu joku yleisohje? Se on valitettavan usein tullut eteen, että vanhuksia ei hoideta samalla intensiteetillä kuin muita. 

Tuota vähän ihmettelen. Hätäkeskuksessa puhelut käsitellään saman ohjeistuksen mukaan, olipa soittaja minkä ikäinen tahansa, humalassa tai aineissa. Jos tarkoitat ensihoitajien asennetta tms. siihen en osaa ottaa kantaa. Hätäkeskukseen tulevista puheluista on kuitenkin suuri osa juuri iäkkäisiin liittyviä.

Vierailija
25/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siellä ikkunattomassa luolassa?

Vierailija
26/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen on ollut nuorin soittaja?

Nyt en ole kyllä täysin varma, ainakin 7-vuotiaan soittajan muistan. (Jos 1-vuotiaita ei lasketa, kelle vanhemmat ovat antaneet SIM-kortittoman puhelimen leikkikaluksi ja soittavat vahinkopuheluja)

Vierailija
27/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttääkö jonkinlaiset puhelut, millaiset?

Mitä ajattelet, jos soitetaan esim naapurin meluamisen takia? Joskus itse tämmöisessä tilanteessa joutunut soittamaan (yöllä, itse aamulla menossa töihin, sanominen ei auta), mutta on kyllä tosi korkea kynnys, ettei veisi tilaa akuutimmilta puheluilta. Se on harmi että poliisia ei saa paikalle muuta kuin häken kautta.

Vierailija
28/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko joutunut ohjaamaan synnytystä puhelimessa?

Ihan tositoimiin en ole ainakaan vielä päässyt. Kovasti on supistellut, mutta ambulanssi on ennättänyt kohteeseen ennen varsinaisten synnytysohjeiden antamista.

Vierailija
29/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein tulee tilanteita, joissa et ymmärrä mikä on hätänä/saa vastausta tarvittaviin kysymyksiin niin, että toimiminen on mahdotonta? (esim. suomea puhumattomien tai sokissa olevien ihmisten kanssa, jotka eivät pysty kertomaan osoitetta tms.) Mitä näissä tilanteissa voi tehdä?

Vierailija
30/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinne pääsisi töihin?

Vierailija
31/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttääkö jonkinlaiset puhelut, millaiset?

Mitä ajattelet, jos soitetaan esim naapurin meluamisen takia? Joskus itse tämmöisessä tilanteessa joutunut soittamaan (yöllä, itse aamulla menossa töihin, sanominen ei auta), mutta on kyllä tosi korkea kynnys, ettei veisi tilaa akuutimmilta puheluilta. Se on harmi että poliisia ei saa paikalle muuta kuin häken kautta.

Naapurin melupuhelut eivät ärsytä ollenkaan, ymmärrän ärsytyksen. Niitä puheluita tulee yllättävän paljon. Ärsyttäviä puheluita ovat ne, joissa ei vastata kysymyksiin, intetään vaan mikä tässä nyt kestää ja miksi et voi vaan laittaa autoa tulemaan. Monesti myös humalaisilta on vaikea saada kunnollista vastausta ja joutuu inttämään ja inttämään. En voi sanoa että varsinaisesti ärsyttää, mutta haastavia puheluita ovat myös ne, joissa ilmoittajana on huonosti suomea tai englantia puhuva, eikä meinaa saada selkoa mitä apua ollaan vailla.

Vierailija
32/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vittuilette soittajalle?

Kolme kertaa elämäni aikana kokenut että on sellainen tilanne, että apua tarvitaan. Eli en koe että ihan pikkuasioista turhanpäiten soittelen.

Rattijuoppo, autokolari ja sairaalasta karannut henkilö mielisairaalan nurkalla liftaamassa oli asiani.

Jos ette ole vastanneet asenteella ”hohhoijakkaa mitä tänne soittelet?” Niin sitten asenne on ollut sellainen että pidätte moraalisaarnan siitä mitä minun OLISI pitänyt tehdä. Helppohan se on jälkikäteen viisastella.

Enää en soittele teille, olen siirtynyt ”välinpitämättömien” ryhmään. Suljen silmäni ja kuljen ohi, ei kuulu mulle sanoi laki mitä hyvänsä.

Vierailija
33/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidät koulutettu ottamaan vastaan puheluja perheväkivalta tai kidnappaustilanteissa, joissa soittaja on samassa huoneessa uhkaajan kanssa ja joutuu teeskentelemään soittavansa esim. ruokatilauksen tai taksin? Osaatteko kysyä oikeita kysymyksiä, joihin voi vastata kyllä/ei tai muuten tilaukseen sopivalla tavalla.

Vierailija
34/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun Kelataksia ei saa. Tänään odotin kaksi tuntia, niin voiko teidän kautta sitten saada apua. Kyseessä on pitkäaikaussairaus ja ensiapuun on päästävä n. Kolmen viikon välein. Omalääkäri ei voi auttaa asiassa?

Tampereesta on kyse.

Vierailija
35/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko käynyt sellaista, että et lähettänyt apua ja potilas kuoli? Tai jollekin kollegallesi?

En ainakaan tiedä itselleni käyneen. Itse ainakin laitan mieluummin matalalla kynnyksellä auton menemään, kun en laittaisi ollenkaan. Toki ihmisiä ollaan ja virheitä sattuu. Jos sillä hetkellä päivystäjä päätyy siihen, että apua ei tarvita, tulee kuitenkin korostaa soittamaan välittömästi uudelleen 112 jos voinnissa tulee muutosta huonompaan tai uusia oireita, jolloin avun tarve arvioidaan uudelleen.

Vierailija
36/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko epäilevä olo, jos näette, että sama soittaja on soittanut usein? Mä olen jostain syystä sattunut kummallisen usein paikalle kun jotain sellaista tapahtuu, että tarvitaan lanssia tai poliisia. Oon miettinyt että otetaankohan mua enää kohta tosissaan, kun soittelen muutaman kuukauden välein. Huolestuttaa myös, että ottaako kukaan enää kohta tosissaan näitä naapurin perheväkivaltajuttuja, kun se olen aina minä joka sen poliisin soittaa, kun kukaan muu ei uskalla. Ja kysymyksessä siis oikeasti sellaisia tilanteita, että toinen huutaa "älä tapa mua" ja kauhea kolina, mutta tietysti siellä on sitten aina kaikki hyvin ja nätisti kun poliisi soittaa ovikelloa...

Vierailija
38/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun Kelataksia ei saa. Tänään odotin kaksi tuntia, niin voiko teidän kautta sitten saada apua. Kyseessä on pitkäaikaussairaus ja ensiapuun on päästävä n. Kolmen viikon välein. Omalääkäri ei voi auttaa asiassa?

Tampereesta on kyse.

Häh? Siis apua ei saa pyytää?

Vierailija
39/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein tulee tilanteita, joissa et ymmärrä mikä on hätänä/saa vastausta tarvittaviin kysymyksiin niin, että toimiminen on mahdotonta? (esim. suomea puhumattomien tai sokissa olevien ihmisten kanssa, jotka eivät pysty kertomaan osoitetta tms.) Mitä näissä tilanteissa voi tehdä?

Kertaakaan ei itseltäni ole jäänyt apu laittamatta sen vuoksi, etten tilanteesta jotain selvyyttä saisi. Yleensä kuitenkin saa ongittua sen tiedon, tarvitseeko soittaja ambulanssia, poliisia vai palokuntaa. Jos osoitetta ei saada, laitetaan paikannuksen perusteella apua menemään summittaisesti, jossa sitten viranomainen koittaa etsiä kohdetta. Tulkille saamme tarvittaessa yhdistettyä myös puhelun. Haastavia nämä tilanteet ovat, mutta kyllä niistä ihme ja kumma on aina jotenkin selvitty.

Vierailija
40/192 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siellä ikkunattomassa luolassa?

Juuri siellä.