Olen hätäkeskuspäivystäjä, haluatko kysyä jotain?
Mietityttääkö jokin ammatissa? Nyt olisi mahdollisuus kysyä.
Kommentit (192)
Onko paljon perheväkivaltaan liittyviä puheluita?
Mies35helsingistä kirjoitti:
Miksi vittuilette soittajalle?
Kolme kertaa elämäni aikana kokenut että on sellainen tilanne, että apua tarvitaan. Eli en koe että ihan pikkuasioista turhanpäiten soittelen.Rattijuoppo, autokolari ja sairaalasta karannut henkilö mielisairaalan nurkalla liftaamassa oli asiani.
Jos ette ole vastanneet asenteella ”hohhoijakkaa mitä tänne soittelet?” Niin sitten asenne on ollut sellainen että pidätte moraalisaarnan siitä mitä minun OLISI pitänyt tehdä. Helppohan se on jälkikäteen viisastella.
Enää en soittele teille, olen siirtynyt ”välinpitämättömien” ryhmään. Suljen silmäni ja kuljen ohi, ei kuulu mulle sanoi laki mitä hyvänsä.
Ikävä kuulla kokemuksistasi. Satojen päivystäjien joukkoon mahtuu kuitenkin erilaisia persoonia, se ei toki oikeuta vähttelevää asennetta. Olen huomannut myös useasti sen, että viranomainen virallisessa työssä koetaan monesti töykeänä. Normaalissa asiakaspalvelutilanteessa täytyy ”miellyttää” asiakasta, hätäkeskuksessa pyritään vain selvittämään kylmän viileästi faktat, että apua saadaan nopeasti paikalle.
Toki pitkät vuorot ja hankalat soittajat toisensa perään ottavat veronsa ja tulee kenties oltua vahingossa liiankin virallinen seuraavalle asialliselle ilmoittajalle. Ihan aiheesta kuitenkin olet hätänumeroon soittanut asioistasi.
Jos kokee saaneensa huonoa palvelua tai kokee ettei ole saanut apua, kannattaa laittaa palautetta suoraan 112.fi sivujen kautta. Asiantuntijat kuuntelee puhelut ja antavat tarvittaessa päivystäjälle palautetta, jos laiminlyöntejä on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Onko teidät koulutettu ottamaan vastaan puheluja perheväkivalta tai kidnappaustilanteissa, joissa soittaja on samassa huoneessa uhkaajan kanssa ja joutuu teeskentelemään soittavansa esim. ruokatilauksen tai taksin? Osaatteko kysyä oikeita kysymyksiä, joihin voi vastata kyllä/ei tai muuten tilaukseen sopivalla tavalla.
Suoranaisesti tuollaiseen henkkityyliin ei ole koulutusta saatu, mutta kyllä ne päivystäjän tuntosarvet kasvavat kokemuksen myötä. Jos tulee epävarma olo puhelusta, täytyy yrittää kuunnella esimerkiksi taustalta kuuluvia ääniä. Jos sieltä kuuluu tyyliä ”vitun huora nyt se puhelin kiinni tai lätty lätisee” alkaa kyllä hoksottimet pelaamaan. Toki tilanteesta riippuen myös kyllä ei kysymyksiä voidaan esittää.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun Kelataksia ei saa. Tänään odotin kaksi tuntia, niin voiko teidän kautta sitten saada apua. Kyseessä on pitkäaikaussairaus ja ensiapuun on päästävä n. Kolmen viikon välein. Omalääkäri ei voi auttaa asiassa?
Tampereesta on kyse.
Nyt en ymmärtänyt alapeukkuja. Voitteko vähän avata?
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun Kelataksia ei saa. Tänään odotin kaksi tuntia, niin voiko teidän kautta sitten saada apua. Kyseessä on pitkäaikaussairaus ja ensiapuun on päästävä n. Kolmen viikon välein. Omalääkäri ei voi auttaa asiassa?
Tampereesta on kyse.
En voi näillä tiedoilla vastata suoraan kyllä eikä ei. Aina tehdään riskinarvio ja katsotaan asia tapauskohtaisesti. Jos on henkeä uhkaava tilanne sen vuoksi, että päivystykseen ei pääse, toki ambulanssi laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereesta on kyse.
Häh? Siis apua ei saa pyytää?
Joo ei. Käsketään soittamaan Kelataksi. Tänään olin puhelimessa 1h 50 min.
Kyllä alkoi jo puhelin kuumeta. Mitä pitäis tehdä,kun on taju menossa ja lanssi käskee soittaanKelataksin, vaikka heidän pitäisi odottaa että taksi tulee paikalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereesta on kyse.
En voi näillä tiedoilla vastata suoraan kyllä eikä ei. Aina tehdään riskinarvio ja katsotaan asia tapauskohtaisesti. Jos on henkeä uhkaava tilanne sen vuoksi, että päivystykseen ei pääse, toki ambulanssi laitetaan.
Miksette sitten laita?
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko epäilevä olo, jos näette, että sama soittaja on soittanut usein? Mä olen jostain syystä sattunut kummallisen usein paikalle kun jotain sellaista tapahtuu, että tarvitaan lanssia tai poliisia. Oon miettinyt että otetaankohan mua enää kohta tosissaan, kun soittelen muutaman kuukauden välein. Huolestuttaa myös, että ottaako kukaan enää kohta tosissaan näitä naapurin perheväkivaltajuttuja, kun se olen aina minä joka sen poliisin soittaa, kun kukaan muu ei uskalla. Ja kysymyksessä siis oikeasti sellaisia tilanteita, että toinen huutaa "älä tapa mua" ja kauhea kolina, mutta tietysti siellä on sitten aina kaikki hyvin ja nätisti kun poliisi soittaa ovikelloa...
Ei meillä näy suoraan tiedoissa, jos usean kuukauden välein soittaa. Ja vaikka näkyisikin, silti joka kerta asiaan täytyy suhtautua vakavasti ja laittaa apua menemään, jos kriteerit täyttyy. Jos naapurista kuuluu selkeitä väkivallan ääniä, täytyy ehdottomasti soittaa hätäkeskukseen. Poliisillakin hoksottimet pelaa, eivätkä usko suoraan jos ovelle neito ilmestyy hymyssä suin ovea avaamaan ja sanoo kaiken olevan kunnossa. Usko tai älä, hätäkeskuksesta laitetaan paljon useammankin ”vakiosoittajille” apua menemään, vaikka melkein voi jo arvata, että kohteessa kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Onko paljon perheväkivaltaan liittyviä puheluita?
Niitä tulee yllättävän paljon. Varsinkin viikonloppuisin jopa useita vuoron aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko epäilevä olo, jos näette, että sama soittaja on soittanut usein? Mä olen jostain syystä sattunut kummallisen usein paikalle kun jotain sellaista tapahtuu, että tarvitaan lanssia tai poliisia. Oon miettinyt että otetaankohan mua enää kohta tosissaan, kun soittelen muutaman kuukauden välein. Huolestuttaa myös, että ottaako kukaan enää kohta tosissaan näitä naapurin perheväkivaltajuttuja, kun se olen aina minä joka sen poliisin soittaa, kun kukaan muu ei uskalla. Ja kysymyksessä siis oikeasti sellaisia tilanteita, että toinen huutaa "älä tapa mua" ja kauhea kolina, mutta tietysti siellä on sitten aina kaikki hyvin ja nätisti kun poliisi soittaa ovikelloa...
Ei meillä näy suoraan tiedoissa, jos usean kuukauden välein soittaa. Ja vaikka näkyisikin, silti joka kerta asiaan täytyy suhtautua vakavasti ja laittaa apua menemään, jos kriteerit täyttyy. Jos naapurista kuuluu selkeitä väkivallan ääniä, täytyy ehdottomasti soittaa hätäkeskukseen. Poliisillakin hoksottimet pelaa, eivätkä usko suoraan jos ovelle neito ilmestyy hymyssä suin ovea avaamaan ja sanoo kaiken olevan kunnossa. Usko tai älä, hätäkeskuksesta laitetaan paljon useammankin ”vakiosoittajille” apua menemään, vaikka melkein voi jo arvata, että kohteessa kaikki hyvin.
Teette tosi tärkeää työtä! Tsemppiä teille!
Miten puhelimessa erottaa milloin pitää aloittaa elvytys?
Pelottaako, että joudut vastaamaan esim. puheluun, jossa lapsi soittaa kesken tekeillä olevaa perhesurmaa ja yrittää saada apua, mutta murhaava vanhempi ehtii paikalle eikä apu tule ajoissa?
Viimeksi työturvallisuuskoulutuksessa ohjeistettiin, että hätänumeroon soitettaessa ensin kerrotaan oma nimi. Muistan tämän ohjeen myös ihan ala-asteelta. Mutta onko soittajan nimi tosiaan tärkein asia?! Epäilen vahvasti, että esimerkiksi soiton syy ja tapahtumapaikka menevät edelle.
Vierailija kirjoitti:
Miten puhelimessa erottaa milloin pitää aloittaa elvytys?
Elvytykseen on meidän näkökulmasta helppo päätyä. Jos potilas ei ole hereillä eikä hengitä normaalisti aloitetaan paineluelvytys.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaako, että joudut vastaamaan esim. puheluun, jossa lapsi soittaa kesken tekeillä olevaa perhesurmaa ja yrittää saada apua, mutta murhaava vanhempi ehtii paikalle eikä apu tule ajoissa?
En osaa tällaista puhelua pelätä. Toki tällainen ei varmasti helpoimmasta päästä olisi ja joutuisi varmasti käymässä keskustelemassa tuntemuksistaan. Jos tulee jokin vaativampi puhelu, yleensä puhelun aikana on niin keskittynyt tekemisiinsä, ettei kerkeä juurikaan kauhistua kuulemastaan. Suorittaa vain puhelua eteenpäin, hälyttää tarvittavat yksiköt, antaa ohjeita ilmoittajalle ja antaa yksiköille lisätietoja. Yleensä vasta puhelun päättymisen jälkeen tilanne iskee päin kasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi työturvallisuuskoulutuksessa ohjeistettiin, että hätänumeroon soitettaessa ensin kerrotaan oma nimi. Muistan tämän ohjeen myös ihan ala-asteelta. Mutta onko soittajan nimi tosiaan tärkein asia?! Epäilen vahvasti, että esimerkiksi soiton syy ja tapahtumapaikka menevät edelle.
Olet oikeassa. Toki jos kertoo nimensä nopeasti alussa tyyliin ”Möttösen Maija täällä Helsingistä terve” ei siitä haittaakaan ole, mutta tärkeämpää tosiaan on mitä on tapahtunut ja missä. Koskaan ei päivystäjän ensimmäinen kysymys ole, että mikäs teidän nimi olikaan kun ette sitä alussa kertoneet.
Anteeksi päivystäjä, että tungen ketjuusi. Mutta tuo ohje kertoa oma nimi lienee perua lankapuhelimen ajoilta. Se oli sitä varten, että saa tarvittaessa kiinni jatkokysymyksiä varten. Nykyäänhän soittajan numero jää muistiin, jos ei ole salainen.
Sitten kysymys: onko helppo erottaa humalainen ja sairaskohtauksen saanut toisistaan? Jos esim. puhe on epäselvää?
Jos soittaa pilapuhelun, niin tuleeko siitä lasku? Näin meitä ainakin ala-asteella peloteltiin :D
Ja jos nyt esim. täysin vahingossa soittaisin hätänumeroon ja huomaisin tämän vasta, kun puheluun vastataan, niin tuleeko siitä silloin jotain?
Tuleeko teille sellaisia vahinkosoittoja, että puhelin soittaa omia aikojaan? Mulla on hätänumero etusivulla ja ilman kantta se voisi soittaa, vaikka näppäinlukko on päällä. Kuoren ansiosta ei onneksi tapahdu.
Kuopion Pelastusopistoon vaan hakemaan koulutukseen. Töitä riittää.