Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun 7v ekaluokkalainen itki tana iltana kun oli ikava sita aikaa kun oli 3-5v ja kotihoidossa ja paivat tayttyi leikista, leikkipuistoista, pihaleikeista, perhekerhoista,

Vierailija
11.11.2007 |

äidin lukemista saduista ja yhdessä pelatuista peleistä ja askarteluista ja sisarusten kanssa leikkimisestä.



Nyyhki että tehdäänhän kuitenkin vielä tänäkin vuonna lumiliukumäki ulos ja onhan se vielä yhtä hauskaa kuin ennenkin. Vakuutin että tehdään tottakai ja tietysti se on lystiä...



On se haipakkaa tuo isommaksi kasvaminen ja kokopäiväisen leikin maailman jättäminen. Ihanaa kuitenkin että on hyvät muistot jääneet. Tokihan leikki on vieläkin tärkeää mutta nyt se ei ole niin kokonaisvaltaista enää, kun on koulut ja muut.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yllättävän rankkaa tuo koulun alku!

Meidänkin ekaluokkalainen toivoo että saisi olla kotona vielä

Vierailija
2/12 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on kuitenkin nyt vasta 2v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että myös minusta -ei pelkästään lapsesta- tuntuu siltä, että kotona vietetyt kiireettömät vuodet on kultaakin arvokkaampia.

Vierailija
4/12 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos lapsi on fiksu ja kypsä, hän työlääntyy koulussa, jos on siellä vuotta nuorempien kanssa.

Vierailija
5/12 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

6:lle... joslapsi on loppuvuodesta syntynyt, ei hän ole muita vuotta vanhempi!!! Muutaman kuukauden ikäero seuraavaan!!

Vierailija
6/12 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden vanhempi kuin sen oikean vuosiluokan loppuvuodesta syntyneet...



Vai meinaatko että heidät sitten vastaavasti heivataan seuraavaan ikäluokkaan?



Parempi on mennä lapsen kypsyyden mukaan, eikä omien tunteiden.



6



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään muualla kuin Suomessa ei lapset saa jäädä kotiin 7-vuotiaiksi. Meillä lapsi meni (leikki?)kouluun 3-vuotiaana, ja koulupäivät ovat 7-tuntisia. Tässä " leikkikoulussa" opetellaan laskemaan (1, 2, 3, 4...) ja kirjoittamaan (aloittaen oman nimen kirjoittamisesta). Ja lapset istuvat kurinalaisesti pöytien ääressä useita tunteja päivässä, vaikka leikkiä ja laulua mahtuukin jokaisen päivään. Onneksi. Ja läksyjä näille pikkuisille tulee joka viikonlopuksi.



Väitän, että teidän lapsellanne on kuitenkin oikeasti aikaa leikkiä joka(!) päivä, eikä väsykään voi olla kovin paha 4-tuntisen koulupäivän päätteeksi. Ja sen lumiliukumäenkin voi tehdä ihan arkipäivänä (vaikka pimeässä joutukin sen tekemään).

Vierailija
8/12 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan?

Voisiko tämä pikkukaveri esim. pelätä kouluunmenemistä viime päivien uutisoinnista johtuen? Lapset kuulevat ja näkevät kaiken. Imevät ja vaistoavat aikuisten tunnetiloja. Itse neljän lapsen äitinä (joista 2 koulussa), olen aistinut lievää ahdistusta ja levottomuutta tuon tapahtuman jälkeen heissä, vaikka asiasta on paljon puhuttu.



Vaikka ei suoranaisesti johtuisi pelosta mennä tai olla koulussa, niin nuo viime päivien karmeudet voivat kyllä vaikuttaa. Lapsi kokee, että ymmärtää nyt jotain sellaisia asioita, joista ei vielä muutama vuosi sitten tarvinnut huolehtia ja miettiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Missään muualla kuin Suomessa ei lapset saa jäädä kotiin 7-vuotiaiksi. Meillä lapsi meni (leikki?)kouluun 3-vuotiaana, ja koulupäivät ovat 7-tuntisia. Tässä " leikkikoulussa" opetellaan laskemaan (1, 2, 3, 4...) ja kirjoittamaan (aloittaen oman nimen kirjoittamisesta). Ja lapset istuvat kurinalaisesti pöytien ääressä useita tunteja päivässä, vaikka leikkiä ja laulua mahtuukin jokaisen päivään. Onneksi. Ja läksyjä näille pikkuisille tulee joka viikonlopuksi.

Väitän, että teidän lapsellanne on kuitenkin oikeasti aikaa leikkiä joka(!) päivä, eikä väsykään voi olla kovin paha 4-tuntisen koulupäivän päätteeksi. Ja sen lumiliukumäenkin voi tehdä ihan arkipäivänä (vaikka pimeässä joutukin sen tekemään).

Vierailija
10/12 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa sujuu kyllä ihan hyvin, mutta kokee sen kai jotenkin vähän raskaaksi. Yksin olemista ei kotona kovin paljon ole, eikä tykkää yksin ollakaan. Iltapäiväkerhon jälkeen leikkii usein koko illan kavereiden kanssa ulkona, nyt jo iltojen pimetessä välillä kavereilla ja meillä.

Läksyjä ei muuten koskaan ole kovin paljon, viikonlopuiksi ei koskaan. Onneksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset


Meni kouluun 6vuotiaana ja hyvin on koulussa mennyt.

En halunnut että tyttö joutuisi uusimaan eskariajan.

Samat jutut toiseen kertaan..



Ja meidän tytön luokalla on yksi vuotta vanhempi poika joka mennyt vuoden myöhässä kouluun.

Ei ole kuulemma mukavaa kun joutuu aina selittelemään ikäänsä (pelaa ikäkausijoukkeessa ja siksi " syrjitään" kun on vuotta alemmalla luokalla)

Vierailija
12/12 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka vuoden opinnothan sisältää pääasiassa lukemisen, kirjoituksen ja matematiikan oppimista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan