Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokanopettajien työn kuormittavuus?

Ihmettelijä
15.04.2018 |

Mikä tekee luokanopettajien työstä raskasta, kun sellainen kuva on tullut luokaope-kamuilta? Raskasta on kuulemma kokeiden korjaukset, tuntien suunnittelut ym. Mikä muu? Ymmärrän, että haastavaa on myös erityistä tukea kaipaavat oppilaat ja moni muu, mutta eikö se ole riittävää vastapainoa, että on pitkät kesälomat ym. Koulujen lomat päälle sekä lyhyet työpäivät? Eikö opettajatkin voisi siirtyä 8-16 työaikaan ja tehdä tällöin ne kokeiden korjaukset, wilmaan vastaamiset sekä tuntien suunnittelut. Ja vielä jäisi jäljelle monet lomat?

Kommentit (179)

Vierailija
1/179 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kuormittavaa kun pitää pimputtaa pianoa ja leikittää ja laulattaa lapsia välillä 9-14.

Vierailija
2/179 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samaa ihmettelen. Itse työskentelen yliopistossa opettajana. Teen kokeet itse (alakoulussa monistetaan opettajan oppaasta), korjaan 60-100 noin 8-sivuista koetta esim. tilastotieteestä (alakoulussa 30 kpl 2 sivuista helposta aiheesta) ja luen monikymmensivuisia esseitä ja graduja. Silti työn ohella on myös vaatimus tehdä tutkimustyötä. Että mikä ihme alakoulussa työllistää niin paljon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/179 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen luokanopettaja. Ihmissuhdetyö, hälinä, työn hektisyys, riittämättömyyden tunne ym. veivät voimani. Huomasin, että en jaksa työtä mitä koko ajan pitää tehdä sata lasissa. Vaikka teki kaikkensa, niin oppilaat käyttäytyivät huonosti, vanhemmat valittivat ja vaativat ja työnantaja antoi ymmärtää, että pitäisi tehdä vielä enemmän ja paremmin. Tein töitä noin 50 h viikossa ja silti tuntui, etten tehnyt tarpeeksi paljon. Kun en ollut saanut muutamaan kuukauteen nukuttua kunnon yöunia, tajusin, ettei opettajan työ ole minua varten. Nyt teen ihan muuta työtä, nukun hyvin ja arvostan niitä, jotka jaksavat tehdä opettajan töitä.

Ruotsissa enää puolet opettajista on päteviä ja opettajankoulutukseen otetaan kaikki halukkaat. Ei tehdä samaa virhettä Suomessa, vaan yritetään tukea Suomen koululaitosta ja opettajia.

Vierailija
4/179 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole se sossuna toimiminen kaikkein kuormittavinta. Suurin osa oppilaista jää ilman opettajan tukea, kun opettaja ei ehdi ohjata ja opettaa. Opettajan työaika menee luokan muutaman haasteellisen oppilaan kanssa. Kouluavustaja ohjaa muiden tehtävien tekoa. Lapset puhuvat enemmän "apuopettajasta" kuin omasta opettajastaan. 

Vierailija
5/179 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yllättävän raskasta säätää viisikin tuntia päivässä ryhmän kanssa, johon kuuluu monenmoista oppijaa ja pari häiriökäyttäytyvää.

Itse opettamisesta pidin, väsyin kaikkeen muuhun.

Terv. Ex-ope

Vierailija
6/179 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn hektisyys on omalla kohdallani suurin syy työ raskauteen. Yhtä aikaisesti pitäisi auttaa oppilaita tehtävissä, käydä kopioimassa yhdelle kirjansa kotiin unohtaneelle tehtävät, selvittää, miksi x on jo tunnin myöhässä koulusta, ratkaista riita siitä, kuka leikkii kenenkin kanssa välitunnilla, tutkia, miksi kolme lasta ei pääse kirjautumaan tietokoneille, joissa heillä on työt kesken jne. Kaiken tämän päälle joku oppilas voi saada raivokohtauksen ja häntä on pideltävä kiinni ja toivottava, että joku toinenkin aikuinen saataisiin paikalle mahdollisimman pian ennen kuin mitään pahempaa tapahtuu. Minä väsyn tällaisessa pyörityksessä ja tiedän monen muunkin open väsyvän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/179 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kuormittavaa kun pitää pimputtaa pianoa ja leikittää ja laulattaa lapsia välillä 9-14.

Toivottavasti et tarkoita tätä tosissasi. Jokainen tätä mieltä oleva voi mennä itse kokeilemaan opetusta. Suunnittele ensin tunnit joka ei ole opejohtoista, integroi monta eri ainetta, draamaa ja TVT:tä. Lisäksi pitäisi olla vahvuuslähtöistä. Sitten mene tunnille, jossa oppilaat vaan haistattelee sulle eikä kukaan halua tehdä mitään. Vanhempien mielestä heidän kullannuppu ei tee mitään vaan ope vaan kiusaa, kun vaatii antamaan muille työrauhan. Vanhemmat yrittää soitella jopa perjantai-iltaisin ja viikonloppuisin ja suuttuvat jos ei vastaa.

Ainiin, korjaa kokeita, etsi itse jokaiselle oppilaalle näiden taitotasoa vastaavia tehtäviä tai tee ne itse.

Tässä vain mitättömän pieni asioita opettajien hommista. Ja niin kuin joku sanoi, sossuna toimiminen opettamisen lisäksi on rankkaa.

Vierailija
8/179 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, ystäväni on luokanopettaja isossa kaupungissa Suomessa. Hänen luokassaan on puolet oppilaista ulkomaalaistaustaisia, eivätkä osaa Suomea kuin auttavasti. Ja hän on todella huolissaan tilanteesta ja lasten oppimisesta, eli mitään r-korttia on nyt turha viuhutella. Tämä tilanne on monissa pk-seudun kouluissa ja jotain pitäisi asialle tehdä. Ei ole kenenkään etu, että puolet luokasta ei osaa puhua suomea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/179 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/179 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meteli, levottomat, sairaat lapset ja hankalat huoltajat tekivät työstä helvetin.

Vaihdoin alaa, mikä oli elämäni paras päätös.

Arjen täytyy olla mielekästä. Luokanopettajan työssä arkeni oli hirveää. Nykytyössäni työpäivät ovat lähtökohtaisesti pidemmät ja lomaedut huonommat verrattuina opettajan työn vastaaviin. Silti elämäni on parempaa nyt.

Yksin helvetillinen meteli ja sekasorto olivat minulle aivan liikaa.

Ex-ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/179 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa klo 8-12. :)

Vierailija
12/179 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On yllättävän raskasta säätää viisikin tuntia päivässä ryhmän kanssa, johon kuuluu monenmoista oppijaa ja pari häiriökäyttäytyvää.

Itse opettamisesta pidin, väsyin kaikkeen muuhun.

Terv. Ex-ope

Anna kun arvaan: olit kympin oppilas, joka hakeutui opettajaksi koska kuvitteli että kaikki lapset olisivst samanlaisia keskiluokkaisia hikipinkoja kuin itse olit, ja että heitä olisi kiva opettaa. Työelämässä sitten huomasit, että opetettavana olikin ne takapulpetin pojat, eikä sinulla ollut mitään keinoja käsitellä heitä. Sitten pääsi sanoi poks ja tässä ollaan. Menikö oikein?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/179 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän samaa ihmettelen. Itse työskentelen yliopistossa opettajana. Teen kokeet itse (alakoulussa monistetaan opettajan oppaasta), korjaan 60-100 noin 8-sivuista koetta esim. tilastotieteestä (alakoulussa 30 kpl 2 sivuista helposta aiheesta) ja luen monikymmensivuisia esseitä ja graduja. Silti työn ohella on myös vaatimus tehdä tutkimustyötä. Että mikä ihme alakoulussa työllistää niin paljon?

Ok. Paljonko sinulla kuluu aikaa ja voimavaroja yleiseen järjestyksenpitoon luennoilla? Opiskelijoiden muuhun kasvatukseen ja tukemiseen kuin itse asian opettamiseen? Opiskelijoiden oppimisvaikeuksien selvittelyyn? Opiskelijoiden keskinäisten suhteiden ja niiden ongelmien selvittelyyn? Paljonko olet yhteydessä opiskelijoiden vanhempien kanssa, ottavatko he sinuun usein yhteyttä esim. iltaisin tai sinä heihin?

Vierailija
14/179 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soveltumattomuus alalle ja joustamattomuus ovat nähdäkseni suurimmat syyt.

Palkka on vain kohtalainen mutta vastaavasti on myös pidemmät lomat tauottaen mukavasti vuotta syksyllä jouluna talvella ja kesällä.

t. iloinen ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/179 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opettaja vaan täysin muulla alalla, mutta sivutyönä pidän alakouluikäisille lapsille kerhoa muutaman kerran viikossa, ja sympatiat on kyllä kaikkien alakoulun opettajien puolella. Se huutaminen, riehuminen, hälinä, yleinen tottelemattomuus ja "hauskat" jekut aikuisille ym. ovat ihan siedettäviä muutaman kerran viikossa pari tuntia kerrallaan, mutta joka päivä useita tunteja päivässä ja vuodesta toiseen.. Minusta ei todellakaan olisi siihen. Onneksi on myös mukavia ja kilttejä lapsia tottakai, mutta välillä kyllä mietin että huhhuh, on se luokanopettajan työ varmasti rankkaa!

Vierailija
16/179 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän samaa ihmettelen. Itse työskentelen yliopistossa opettajana. Teen kokeet itse (alakoulussa monistetaan opettajan oppaasta), korjaan 60-100 noin 8-sivuista koetta esim. tilastotieteestä (alakoulussa 30 kpl 2 sivuista helposta aiheesta) ja luen monikymmensivuisia esseitä ja graduja. Silti työn ohella on myös vaatimus tehdä tutkimustyötä. Että mikä ihme alakoulussa työllistää niin paljon?

Vertaat omenoita ja appelsiineja keskenään.

On ihan eri asia työskennellä motivoituneiden aikuisten kanssa. Kyse on enemmänkin työn laadusta kuin määrästä sinänsä. Ja pahinta on, kun rehkit, eikä se silti tuota tulosta vaan on jonkun mielestä aina jotenkin väärin tai liian vähän.

Vierailija
17/179 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut 10 vuotta töissä lastensuojelulaitoksissa ja kaikkea on tullut koettua. En silti ole kuormittunut. Jos nyt ihan suoraan sanotaan, niin vähän ihmettelen tuota opettajien valitusta. Eikö opettajakoulutuksessa kerrottu, että opetettavien joukkoon mahtuu yhtä jos toistakin? Luulisi, että tähän olisi valmennettu. Vai onko opettajakokelaiden aines jo lähtökohtaisesti alalle sopimatonta?

Vierailija
18/179 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat tekevät työtä 20h/vko ja valittavat.

Muut tekevät työtä 40h/vko ja valittavat.

Opettajat lomailevat 3 kk/vuosi, muut 5 vkoa/vuosi.

Kun opettajilla on kesälomaa 3 vkoa jäljellä, he alkavat valittaa, että kohta pitää taas mennä töihin.

Kun muilla on kesälomaa 3 vkoa jäljellä, he iloitsevat siitä, että kesäloma alkoi juuri, ja koettavat mahduttaa tuohon aikaan lepäämisen, matkailun, mökkeilyn, kuntoilun, kyläilyt, perheilyt, suursiivoukset, remontit, harrastukset ja muut.

Vierailija
19/179 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko täällä ihmetteleville ihan yllätyksenä, että oppilasaines on muuttunut nopeasti haastavampaan suuntaan. Jos opiskelit opettajaksi yli viisi vuotta sitten, nykymeno ei ollut alkanutkaan. Ei siihen voitu valmistella ketään. Joka luokalla on nykyään monta tuen tarpeista lasta. Luokkakoot ovat kasvaneet. Oppilaat ovat levottomampia, vaativat alaluokilta lähtien oikeuksiaan, asettuvat aikuisen tasolle kyseenalaistamaan ihan kaikkea, koska kokotonakaan ei tarvitse, miksi koulussa. Kouluissa sotketaan, hajotetaan surutta. Opettajalla pitää olla silmät selässäkin joka sekunti. Kun aamulla astuu siihen karuselliin, päivä menee nopeasti, mutta sen jälkeen et enää halua tavata ketään tai puhua tai kuunnella mitään.

Opetan yläkoulussa ja takana n 25 vuotta. Tiedän olevani unelma-ammatissani. Olen tähän asti pärjännyt hyvin, jaksanut ja mennyt innolla joka aamu uuteen päivään. Nyt on alkanut väsyttää. En halua joka päivä selvittää, kuka piirsi seinään, kaiversi penkin rikki, linttasi purkkia käytävän lattiat täyteen, varasti luokasta liimapurkin, levitteli pelikortteja koulubussin käytäville, hajotti välioven lasin, levitteli ulostetta vessan seiniin jne jne. Ennen tätä oli joskus, nykyään joka päivä.

Vierailija
20/179 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat tekevät työtä 20h/vko ja valittavat.

Muut tekevät työtä 40h/vko ja valittavat.

Opettajat lomailevat 3 kk/vuosi, muut 5 vkoa/vuosi.

Kun opettajilla on kesälomaa 3 vkoa jäljellä, he alkavat valittaa, että kohta pitää taas mennä töihin.

Kun muilla on kesälomaa 3 vkoa jäljellä, he iloitsevat siitä, että kesäloma alkoi juuri, ja koettavat mahduttaa tuohon aikaan lepäämisen, matkailun, mökkeilyn, kuntoilun, kyläilyt, perheilyt, suursiivoukset, remontit, harrastukset ja muut.

Mistä luulet, että opettajat tekevät työtä 20 h viikossa?????? Tyhmyyden huippu olet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä