Luokanopettajien työn kuormittavuus?
Mikä tekee luokanopettajien työstä raskasta, kun sellainen kuva on tullut luokaope-kamuilta? Raskasta on kuulemma kokeiden korjaukset, tuntien suunnittelut ym. Mikä muu? Ymmärrän, että haastavaa on myös erityistä tukea kaipaavat oppilaat ja moni muu, mutta eikö se ole riittävää vastapainoa, että on pitkät kesälomat ym. Koulujen lomat päälle sekä lyhyet työpäivät? Eikö opettajatkin voisi siirtyä 8-16 työaikaan ja tehdä tällöin ne kokeiden korjaukset, wilmaan vastaamiset sekä tuntien suunnittelut. Ja vielä jäisi jäljelle monet lomat?
Kommentit (179)
Se luokanopen/ aineenopen työn kuormittavuus tulee siitä että se ope on nykyään hierarkian pohjalla koulussa. Kyllä, ne oppilaat on ylempänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat tekevät työtä 20h/vko ja valittavat.
Muut tekevät työtä 40h/vko ja valittavat.
Opettajat lomailevat 3 kk/vuosi, muut 5 vkoa/vuosi.
Kun opettajilla on kesälomaa 3 vkoa jäljellä, he alkavat valittaa, että kohta pitää taas mennä töihin.
Kun muilla on kesälomaa 3 vkoa jäljellä, he iloitsevat siitä, että kesäloma alkoi juuri, ja koettavat mahduttaa tuohon aikaan lepäämisen, matkailun, mökkeilyn, kuntoilun, kyläilyt, perheilyt, suursiivoukset, remontit, harrastukset ja muut.Mistä luulet, että opettajat tekevät työtä 20 h viikossa?????? Tyhmyyden huippu olet.
No kuule ihan siitä että olen tehnyt opettajasijaisuuksia kaikilla asteilla alakoulusta lukioon.
Vakiopettajat pyörittävät hommaa puoliunessa. He tuntevat koulutilat, kollegansa, oppilaat ja oppimateriaalin.
Sijaisella on vaikeampaa. Bonuksena häiriköt yrittävät oikein urakalla kiusata sijaista, kun eihän sillä ole valtaa toisin kuin vakiopella.
Opettajat pingottavat liikaa. Ottavat kontolleen oppilaiden kasvatukseen puuttumisen, käyttävät vapaa-aikaansa työasioiden sumplimiseen, ostelevat omilla rahoillaan askartelutarvikkeita sun muuta.
Jokainen täysjärkinen tajuaa että ei ole pakko.
Opettaja on usein se tunnollinen tyttö joka piti itse koulusta.
Totuus on sitten toinen kun tulee ulos kuplasta töihin ja joutuu niiden ihmisten eteen, jotka ei pidä koulusta.
Siinä menee maailmat ristiin. Ja onhan se ahdistavaa varmasti.
Ne jotka miettii että pingotetaan liikaa, niin siinäpä se on. Kun ei voi vain olla niin että tehkää tämä ja itse vajoaa samalle tasolle oppilaiden kanssa kännyä räpläillen.
Varmasti moni tekisi näin. Samasta syystä he käyvät sielä varaston takana röökillä työaikana.
Opettajiksi hakeutuu ne tunnollisimmat tekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun opettajilla on kesälomaa 3 vkoa jäljellä, he alkavat valittaa, että kohta pitää taas mennä töihin.
Kun muilla on kesälomaa 3 vkoa jäljellä, he iloitsevat siitä, että kesäloma alkoi juuri, ja koettavat mahduttaa tuohon aikaan lepäämisen, matkailun, mökkeilyn, kuntoilun, kyläilyt, perheilyt, suursiivoukset, remontit, harrastukset ja muut.Mistä luulet, että opettajat tekevät työtä 20 h viikossa?????? Tyhmyyden huippu olet.
No kuule ihan siitä että olen tehnyt opettajasijaisuuksia kaikilla asteilla alakoulusta lukioon.
Vakiopettajat pyörittävät hommaa puoliunessa. He tuntevat koulutilat, kollegansa, oppilaat ja oppimateriaalin.
Sijaisella on vaikeampaa. Bonuksena häiriköt yrittävät oikein urakalla kiusata sijaista, kun eihän sillä ole valtaa toisin kuin vakiopella.
Kävitkö opettajien kotona katsomassa, kun opettajat valmistelivat oppituntinsa, laativat kokeet, korjasivat kokeet, vastailivat wilmaan, pitivät arviointikeskustelut, joihin olivat etsineet kaikki tiedot, pitivät moniammatilliset palaverit? Eivät ole työtä?
Ihmettelen opettajien jatkuvaa nillitystä.
Jos työoloissa on epäkohtia, protestoikaa.
Mutta ei vauvapalstalla.
Tehkää aloitteita eduskuntaan, järjestäkää mielenosoituksia, menkää lakkoon.
Vaikea uskoa että kasvatustieteeseen erikoistuneet korkeakoulutetut ihmiset joilla pitäisi olla itseilmaisu ja kommunikointitaidot hallussa eivät saa suutaan auki sille taholle, joka voi muuttaa asioita.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat pingottavat liikaa. Ottavat kontolleen oppilaiden kasvatukseen puuttumisen, käyttävät vapaa-aikaansa työasioiden sumplimiseen, ostelevat omilla rahoillaan askartelutarvikkeita sun muuta.
Jokainen täysjärkinen tajuaa että ei ole pakko.
näin.
tärkein juttu jaksamisen kannalta on työnteon rajoittaminen. uupuuhan siinä, jos kyttää wilmaa ja suunnittelee opetusta 24/7.
kun käyttää vapaa-ajan rentoutumiseen, niin jaksaa siellä luokassa sitten olla jämäkkä aikuinen eikä työrauhaongelmia enää olekaan --> oppimista tapahtuu ja kaikki ovat tyytyväisiä.
eli ruuvia reilusti löysemmälle on meikäläisen viesti n. 10v luokanopettajakokemuksella (joista suurin osa "mamukouluissa")
Vierailija kirjoitti:
Meteli, levottomat, sairaat lapset ja hankalat huoltajat tekivät työstä helvetin.
Vaihdoin alaa, mikä oli elämäni paras päätös.Arjen täytyy olla mielekästä. Luokanopettajan työssä arkeni oli hirveää. Nykytyössäni työpäivät ovat lähtökohtaisesti pidemmät ja lomaedut huonommat verrattuina opettajan työn vastaaviin. Silti elämäni on parempaa nyt.
Yksin helvetillinen meteli ja sekasorto olivat minulle aivan liikaa.
Ex-ope
Lasten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet kun vanhemmat ulkoistavat lapsen kasvatuksen ihan muille kuin itselleen. Ei ole aikaa niille eikä kiinnosta.
Taas näin hyvän esimerkin kun hain noutoruokaa pikaruokapaikasta jossa yksi kersa mekasti ruokapöydässä ihan taukoamatta ja aikuiset ihan hiljaa ympärillä. Lapsi oli siinä kun kuningas että minä määrään kaiken ja kaikki ihailkoon minua. Naurettavan näköistä.
Päiväkodissa ja koulussahan ne kunkut mölisee, kiljuu tai huutaa kaikki yhteen ääneen eikä kukaan kuuntele. Aikuinen on kuin sen lapsen roolissa jota lapsi ohjailee ja pomottaa. Koulussa ne eivät enään kuuntele opetusta vaan itse "opettaa" kälättämällä koko ajan. Kamalaa opettajien työ nykyään ja täytyy olla joku ihme tyyppi että kestää ja saa sen metelin yli äänensä kuuluviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän samaa ihmettelen. Itse työskentelen yliopistossa opettajana. Teen kokeet itse (alakoulussa monistetaan opettajan oppaasta), korjaan 60-100 noin 8-sivuista koetta esim. tilastotieteestä (alakoulussa 30 kpl 2 sivuista helposta aiheesta) ja luen monikymmensivuisia esseitä ja graduja. Silti työn ohella on myös vaatimus tehdä tutkimustyötä. Että mikä ihme alakoulussa työllistää niin paljon?
Ok. Paljonko sinulla kuluu aikaa ja voimavaroja yleiseen järjestyksenpitoon luennoilla? Opiskelijoiden muuhun kasvatukseen ja tukemiseen kuin itse asian opettamiseen? Opiskelijoiden oppimisvaikeuksien selvittelyyn? Opiskelijoiden keskinäisten suhteiden ja niiden ongelmien selvittelyyn? Paljonko olet yhteydessä opiskelijoiden vanhempien kanssa, ottavatko he sinuun usein yhteyttä esim. iltaisin tai sinä heihin?
Tai vanhempainiltoihin, joita rehtori on määrännyt, tai välituntivalvontoihin, päivänavausten pitoon? Retkien ja juhlien suunnitteluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisella on vaikeampaa. Bonuksena häiriköt yrittävät oikein urakalla kiusata sijaista, kun eihän sillä ole valtaa toisin kuin vakiopella.Kävitkö opettajien kotona katsomassa, kun opettajat valmistelivat oppituntinsa, laativat kokeet, korjasivat kokeet, vastailivat wilmaan, pitivät arviointikeskustelut, joihin olivat etsineet kaikki tiedot, pitivät moniammatilliset palaverit? Eivät ole työtä?
On idiootin työtä. Itsepähän tekevät työasioita vapaa-ajalla. Ja tuskin niitä keskusteluja ja palavereja open kotona pidetään.
Vierailija kirjoitti:
On se kuormittavaa kun pitää pimputtaa pianoa ja leikittää ja laulattaa lapsia välillä 9-14.
Haha, hyvä trollaus. Mutta noin oikeasti tervetuloa vetämään vaikka yksikin 45min musiiikintunti.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut 10 vuotta töissä lastensuojelulaitoksissa ja kaikkea on tullut koettua. En silti ole kuormittunut. Jos nyt ihan suoraan sanotaan, niin vähän ihmettelen tuota opettajien valitusta. Eikö opettajakoulutuksessa kerrottu, että opetettavien joukkoon mahtuu yhtä jos toistakin? Luulisi, että tähän olisi valmennettu. Vai onko opettajakokelaiden aines jo lähtökohtaisesti alalle sopimatonta?
Näitä lastensuojelulaitoksen tasoisia lapsia ja nuoria on nykyään monella luokalla. Heidän lisäkseen on sitten 17-25 muuta lasta ja nuorta. Kouluihin palautetaan myös ne nuoret, joilla ei lastensuojelulaitoksessa sujunut. Minulla on heitä oppilaina myös.
Kyllä näkee monista kommenteista ettei ihmisillä ole pienintäkään käsitystä opettajan työstä. Se että olet itse käynyt aikoinaan koulua ei tarkoita että tiedät opettajan työstä yhtään mitään. Oppilaan näkemä osa opettajan työstä on nykyään vain pieni osa työtä. Kaikki suunnitelmat ja valmistelut on tehty etukäteen. palaverit, vanhempaintapaamiset ja asiakirjojen päivitykset, wilman päivittäminen, erilaiset työryhmien kokoontumiset, kokeiden tekeminen (läheskään kaikki eivät käytä valmiita niin kuin joku asiasta tietämätön väitti), kokeiden korjaaminen yms. tulee vielä niiden opetustuntien päälle. Milläs ajalla nämä tehtähtäisiin jos opetusta olisi 40h viikossa? Kyllä on myötähäpeä niitä kohtaan jotka eivät viitsi ottaa asioista selvää ja tulevat huutelemaan kuinka opettajat tekevät vain 20h töitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meteli, levottomat, sairaat lapset ja hankalat huoltajat tekivät työstä helvetin.
Vaihdoin alaa, mikä oli elämäni paras päätös.Arjen täytyy olla mielekästä. Luokanopettajan työssä arkeni oli hirveää. Nykytyössäni työpäivät ovat lähtökohtaisesti pidemmät ja lomaedut huonommat verrattuina opettajan työn vastaaviin. Silti elämäni on parempaa nyt.
Yksin helvetillinen meteli ja sekasorto olivat minulle aivan liikaa.
Ex-ope
Lasten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet kun vanhemmat ulkoistavat lapsen kasvatuksen ihan muille kuin itselleen. Ei ole aikaa niille eikä kiinnosta.
Taas näin hyvän esimerkin kun hain noutoruokaa pikaruokapaikasta jossa yksi kersa mekasti ruokapöydässä ihan taukoamatta ja aikuiset ihan hiljaa ympärillä. Lapsi oli siinä kun kuningas että minä määrään kaiken ja kaikki ihailkoon minua. Naurettavan näköistä.
Päiväkodissa ja koulussahan ne kunkut mölisee, kiljuu tai huutaa kaikki yhteen ääneen eikä kukaan kuuntele. Aikuinen on kuin sen lapsen roolissa jota lapsi ohjailee ja pomottaa. Koulussa ne eivät enään kuuntele opetusta vaan itse "opettaa" kälättämällä koko ajan. Kamalaa opettajien työ nykyään ja täytyy olla joku ihme tyyppi että kestää ja saa sen metelin yli äänensä kuuluviin.
Meillä on samalainen lapsi ja olemme molemmat opettajia. Ei riitä enää paukut töiden jälkeen lapsen kasvatukseen. Muutenkin eletään lainkuuliaasti eli ei kuriteta fyysisesti huonosta käytöksestä.
Kerrotaan vain hellästi että ei nyt ole oikein käyttäytyä noin, mutta lapsi vaan haistattelee. Kun otamme kännykän pois tai videopelit rangaistukseksi, niin ollaan paskoja vanhempia.
Yleensä tilanne vain pahenee siitä. Sen olen kuullut vanhemmilta etenkin sairaanhoitajilta että eivät he jaksa enää vapaalla katsoa lapsen perään ja pitää rajoja tälle. Töitä on niin paljon ja ylitöissä menee voimavarat, ettei ihme ettei nykyään työssäkäyvät vanhemmat jaksa.
Sen olen huomannut että muualta tulleiden lapset ovat nuhteessa ja kunnioittavat vanhempia ikäihmisiä.
Etenkin somalilapset ovat todella tunnollisia.
Heillä jotain tehdään oikein mielestäni. Miksei suomalaiset lapset enää kunnioita vanhempiaan?
Onko uskonnon ja etenkin kristinuskon heikkeneminen aiheuttanut tälläisen arvorappeuman nuoreen kansan osaan?
Vierailija kirjoitti:
Vähän samaa ihmettelen. Itse työskentelen yliopistossa opettajana. Teen kokeet itse (alakoulussa monistetaan opettajan oppaasta), korjaan 60-100 noin 8-sivuista koetta esim. tilastotieteestä (alakoulussa 30 kpl 2 sivuista helposta aiheesta) j
a luen monikymmensivuisia esseitä ja graduja. Silti työn ohella on myös vaatimus tehdä tutkimustyötä. Että mikä ihme alakoulussa työllistää niin paljon?
No mutta kappas... sinullahan on siis oiva mahdollisuus vaihtaa tänne peruskoulun puolelle, joten tervetuloa vaan...
Luultavasti äkkäät aika nopeasti, mikä ero on opettaa aikuisia ihmisiä akateemisessa maailmassa ja oppivelvollisuutta suorittavia nykykoulussa.
En tiedä, monistetaanko alakoulussa kokeita opettajanoppaasta, mutta mikäli kuvittelet tuon, tai ylipäätään minkään kokeisiin liittyvän olevan jotenkin olennainen ponnistus peruskoulupuolella, niin tulet putoamaan todella korkealta.
Voin myös sanoa, että yliopistolla vaikuttaneista omista opettajistani jokainen syötäisiin elävältä peruskoulussa, myös ne kasvatustieteen puolen tyypit. Eikä se mikään sattuma ole, että juuri sinne yliopistopuolelle on niin kova tunku opettamaan niillä, joilla pätevyys siihen on. Seuraavaksi halutuimpia ovat sitten lukion virat.
Peruskoulupuolelta ainoastaan normaalikoulut ovat haluttavuudessa edes lähellä samoja kategorioita. Ne kun sattuvat olemaan valtiorahoitteisia laitoksia ja niiden resurssit ovat ihan planeetalta kuin kunnallisten peruskoulujen.
Ihan ihmetellä täytyy, että noinkin terävä analyytikko on mennyt sinne yliopistolle kärsimään, kun useimmista tiedekunnista pääsee siihen helppoon peruskoulutyöhön. Nyt siis äkkiä vaihtamaan, tervetuloa!
Ei taida palstalla olla kadehditumpaa ammattia kuin opettaja. Entisenä opettajana voin vakuuttaa ettei ne lomat paljoa vaakakupissa painaneet kun vaihdoin toiselle alalle. Työ oli todella kuormittavaa ja palkka aivan surkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisella on vaikeampaa. Bonuksena häiriköt yrittävät oikein urakalla kiusata sijaista, kun eihän sillä ole valtaa toisin kuin vakiopella.Kävitkö opettajien kotona katsomassa, kun opettajat valmistelivat oppituntinsa, laativat kokeet, korjasivat kokeet, vastailivat wilmaan, pitivät arviointikeskustelut, joihin olivat etsineet kaikki tiedot, pitivät moniammatilliset palaverit? Eivät ole työtä?
On idiootin työtä. Itsepähän tekevät työasioita vapaa-ajalla. Ja tuskin niitä keskusteluja ja palavereja open kotona pidetään.
No, se ei ole vapaa-aikaa, kun he tekevät töistä. Olisiko sinulla parempi mieli, jos tekisivät ne koululla? Itse opettajana teen, mutta kaikissa kouluissa se ei ole tilanpuutteen vuoksi mahdollista. Keskusteluista ja palavereistakin osa pidetään kotona puhelimen tai tietokoneen avulla, mutta suurinta osaa ei sentään.
Kiinnostaisi tietää eikö työyhteisöstä esim. rehtorilta tms. saa tukea haastavaan arkeen? Ymmärtääkseni esim. sosiaaltyöntekijöille on tarjolla työn kuormituksen vastapainoksi terapiaa, eikö opettajilla ole mitään?
N30
Olen yläkoulun erkkaope, ollut jo 20 vuotta. Vaativaa on, haasteellista on, mutta en koe, että muu kuin suomenkielen osaamisen puuttuminen on erilaista kuin ennen.
Aina ollut väkivaltaisia, huume/alkoholi ongelmaisia, kodista ei välillä voi puhuakaan sillä sitä ei juuri ole.
Rakastan työtäni ja autan oppilaitani 110%.
Aikoinaan ihmettelin samaa. Ajauduin myös alalle.
Pelkästään luokan edessä esiintyminen oli todella voimia raastavaa. Se oman äänen kannattelu ja esiintymisjännitys. Kun nuoret nauroivat ja laskivat leikkiä. Herjasivat ja eivät seuranneet opetusta.
Esiintyminen, kovaan ääneen puhuminen, jatkuva rauhoittelu ja asiaan ohjaaminen.
Minä jätin työn kolmen kuukauden jälkeen.
Tavallaan meni hukkaan sekin koulutus.
Ahdistavinta oli huomata miten paljon 3000e palkasta otetaan veroja. Jäljelle jäi vain 2000e ja matkat siitä pois. Eihän tuo kannata taloudellisesti. Nyt olen sairaanhoitajana ja onhan tämäkin kyllä huono valinta.
Alan olemaan sillä kantilla että en ehkä elämässäni hirveästi työelämään panosta. Ikääkin alkaa olla kohta neljäkymmentä.
Teen pätkiä lähinnä ansiosidonnaisten vuoksi. Tarkoitus olisi vielä hakea eläkkeelle jossain vaiheessa.