Osa suomalaislapsista on niin heikkokuntoisia, että pelkkä kuntotestien yrittäminen on vaikeaa – "Tulokset ovat huolestuttavia"
Koettakaa nyt hyvät äidit pitää huolta niistä lapsistanne.
https://yle.fi/urheilu/3-10047809
Toista kertaa peruskoululaisille tehdyt kansalliset liikuntatestit osoittivat, että kyykkyyn pääseminen, suorassa istuminen ja punnertaminen on isolle osalle lapsista liian vaikeaa. Tulevaisuuden toivojen työ- ja toimintakyky näyttää huolestuttavalta.
Kommentit (211)
Kävin koulut 80-90 (ala, ylä, amis) luvulla ja lihaspelillä sinne kouluun mentiin, satoi tai paistoi. Ne ketkä tuli kyydillä asui jo eri kylällä tai kaupungissa. Nyt tuodaan taksilla kaikki oven eteen.
Nyt olisi viimeinen hetki miettiä koululiikunnan sisältö aivan uusiksi, että se kannustaisi liikkumaan myös vapaa-ajalla eikä loisi aikuisuuteen jatkuvia inhoja joitakin lajeja kohtaan.
Ei kai ne nyt mitään pysty tekemään, kun kännykkä kädessä ollaan koko ajan.
Koulun tehtävä ei ole tehdä kuntotestejä oppilaille vaan opettaa liikkumaan. Entistä enemmän jos kukaan muu ei opeta.
Aina inhonnut kaiken maailman kuntotestejä. Miten saat hyvän numeron jos satut olemaan vaikka vähemmän notkea tai et tunne syystä tai toisesta liikunnan iloa? Koko liikunnan arvointi pitää poistaa. Pitäisi laittaa pikeminkin opettajan opetus arviointiin, niin luokatonta se on kohdallani ollut.
Mitä, eivätkö nykyvanhemmat enää osaa pakottaa lapsiaan hiihtoladuille räyhäämällä, irvailemalla ja nolaamalla, niin kuin heidät itsensä ennen pakotettiin?
Erään tuttuni pojalla joka on jo 13 ja todella huono motoriikka kun taas saman ikäisellä tytölläni on aivan loistava. Mutta tyttäreni harrastaakin liikuntaa.
Tuttuni pojalla on kännykkä liimautunut käteen kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Koulun tehtävä ei ole tehdä kuntotestejä oppilaille vaan opettaa liikkumaan. Entistä enemmän jos kukaan muu ei opeta.
Aina inhonnut kaiken maailman kuntotestejä. Miten saat hyvän numeron jos satut olemaan vaikka vähemmän notkea tai et tunne syystä tai toisesta liikunnan iloa? Koko liikunnan arvointi pitää poistaa. Pitäisi laittaa pikeminkin opettajan opetus arviointiin, niin luokatonta se on kohdallani ollut.
Riittäisi, että liikunnasta saisi pelkän osallistumismerkinnän ja vaikka pyydettäessä numeroarvion esimerkiksi lukioon pyrkimistä varten. Oppilaiden toiveita liikuntatuntien sisällöstä pitäisi myös kuulla. Esimerkiksi voisi hyvin järjestää myös muutaman luokan liikuntatunnit samanaikaisesti ja jakaa ryhmät eri opettajille eri lajeihin kiinnostuksen eikä vain sukupuolen perusteella. Ja se kävelyryhmäkin pääsisi tekemään kunnollisen ohjatun lenkin.
Ystäväni joka toimii juurikin lasten ja nuorten parissa näihin asioihin liittyen kertoi, että nuorin niska- ja hartiakivuista pidempään kärsinyt potilas hänen vastaanotollaan oli juuri täyttänyt 2,5v. Ja mitä muuta lapsi tekikään koko odotusajankin kun tuijotti niska kyyryssä tablettiaan. Ei kuulemma voi ottaa pois kun alkaa raivota.
Pätee varmasti aikuisillekin! Istutaan päivät, istutaan illat. Ennen tuli useimmille työssä kohtuullisesti liikuntaa, nyt kaikki vaan istua nököttää koneen äärellä. Lasten ja nuorten ei ole enää pakko lähteä kotoa minnekään, kun koko maailma on käden ulottuvilla. Ei tarvitse lähteä kirjastoon eikä kavereille ja sitäpaitsi on paljon kivempaa maata sängyllä ja nörtätä kuin mennä vaikka jonnekin kerhoon. Ja aika harva taitaa loppujen lopuksi niin kauheasti tykätä liikunnasta. Koululiikunta taas on aina lähinnä toiminut liikuntainnostuksen torppaajana.
Mulla meni sellaiset 15 v pakollisen liikunnan loputtua, että lähdin vapaaehtoisesti esim. hiihtämään, tosin ei se ihan vapaaehtoista ollut, vaan piti lähteä lasten takia. Iän myötä olen kuiten oppinut liikkumaan, kun olen löytänyt itselleni sopivat lajit ja ne eivät todellakaan ole koululiikunnasta tuttuja. (lumikenkäily, jooga, pilates, pyöräily, patikointi, melonta)
Vanhempien pitäisi miettiä millaista mallia he antavat. Normaalin hyötyliikunnan ja ulkoilun sijaan vanhemmat kuntoilevat salilla, pienet lapset laitetaan lapsiparkkiin ja isommat jätetään kotiin ruudun äärelle.
meidän 11v pojalla ei kunto- ja piip-testit tuottaneet ongelmia viime syksynä. Sai 5. luokkalaisista parhaat pisteet, samoin futisryhmässä jossa oli toiseksi paras.
No miten ehtii, kun ollaan töissä ja koulussa päivät. Minä en ainakaan jaksa töiden päälle mitään. Sitä paitsi säät on kamalia koko ajan.
Tässä voisi antaa palautetta myös urheiluseurojen suuntaan. Niissä harrastamisesta on tehty aivan liian vakavaa, joko pitää lapsesta asti mennä täysillä tai sitten ei ollenkaan. Missä on höntsäjoukkueet?
Vierailija kirjoitti:
Kävin koulut 80-90 (ala, ylä, amis) luvulla ja lihaspelillä sinne kouluun mentiin, satoi tai paistoi. Ne ketkä tuli kyydillä asui jo eri kylällä tai kaupungissa. Nyt tuodaan taksilla kaikki oven eteen.
Sama juttu, ylämäkeen piti pyöräillä/juosta/hiihtää 20km edestakaisin joka päivä, satoi tai paistoi. Sillon oli vielä talvellakin pakkasta yleensä vähintään -30 päivittäin ja lunta viis metriä.
Vierailija kirjoitti:
No miten ehtii, kun ollaan töissä ja koulussa päivät. Minä en ainakaan jaksa töiden päälle mitään. Sitä paitsi säät on kamalia koko ajan.
Noh... Liikkuminen yleensä parantaa jaksamista. Ja onhan sentään vapaapäivät.
Vierailija kirjoitti:
Koulun tehtävä ei ole tehdä kuntotestejä oppilaille vaan opettaa liikkumaan. Entistä enemmän jos kukaan muu ei opeta.
Aina inhonnut kaiken maailman kuntotestejä. Miten saat hyvän numeron jos satut olemaan vaikka vähemmän notkea tai et tunne syystä tai toisesta liikunnan iloa? Koko liikunnan arvointi pitää poistaa. Pitäisi laittaa pikeminkin opettajan opetus arviointiin, niin luokatonta se on kohdallani ollut.
Juuri näin!
Miksi ihmeessä kuntotesti on koulussa joku ihmeen kilpailu? Oppilaat laitetaan paremmuusjärjestykseen pisteiden mukaan ja opettaja kehuu parhaita. Vähän sama kuin joka syksy olisi testi, jossa mitataan japanin kielen osaamista. Tietenkään sitä ei opeteltaisi, tietenkään siihen ei ohjattaisi, mutta testistät parhaat tulokset saaneita kiiteltäisiin.
Omat lapset kertoivat, että tuossa lihaskuntotestissä ainakin pojat tekivät parhaansa ollakseen luokan huonoimpia. Jopa ne jääkiekkoa tosissaan pelaavat urheilulliset kaverit toimi niin, että kyykkytnmeno oli olevinaa mahdotonta.
Feministinen yhteiskunta. emaskulointi kehdosta asti, huonolaatuinen ruoka (einekset).
Minä nujakoin jo 6v lähtien isäni kanssa olohuoneen sohvalla. Painittiin ja hakattiin toisiamme. Koulussa painittiin lähi metsässä ja hakattiin toisiamme kepeillä. Ala-asteen opettajana oli vanhanliiton mies joka piti liikuntatunneilla telinevoimistelua meille. Roikuttiin säännöllisesti puolapuissa useita minuutteja, punnerrettiin, tehtiin vatsoja, hypittiin pukin yli, renkailla voimisteltiin etc. Tämä tapahtui 90 luvulla.
Lämmöllä muistelen tätä miesopettajaa. Vapaa ajalla leikittiin kirkonrottaa (paljon juoksemista), tehtiin pilapimpotuksia (juoksemista) ja muutenkin juostiin ja oltiin metsissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne nyt mitään pysty tekemään, kun kännykkä kädessä ollaan koko ajan.
Ainoa ratkaisu tähän on yksinkertaisesti kieltää älypuhelimen käyttö koulussa.
Toinen asia mikä pitäisi tehdä on lisätä liikunnan määrää 2 tuntia joka päivä.
Kolmas asia mikä pitäisi tehdä on äänestää Paavo Väyrynen valtaan. Koska hän tajuaa urheilumies Kekkosen perillisenä kuinka tärkeää liikunta on. Ei ihme ettei tule mitaleita enää arvokisoissa kun liikuntaa ei arvosteta. Ja pesäpallo ei ole liikuntaa.
Miten tuo on edes mahdollista?