Miksi yliopistolla ei opeteta sosiaalisia taitoja ja verkostoitumista?
Liki kaikkien mielestä nuo ovat merkittävässä roolissa työllistymisessä. Miksei 300op pakettiin saada tungettua edes yhtä tuollaista kurssia?
Kommentit (23)
Sosiaaliset taidot voi opetella vapaa-ajalla
Koska nuo ovat päiväkodin ja peruskoulun tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Koska perusta luodaan paljon, paljon aiemmin kuin yliopistossa.
Kyllä matikan osaamisenkin perusta luodaan paljon aikaisemmin, mutta silti on olemassa ihan alkeiskursseja matikasta
Sosiaalisten taitojen opettelu lähtee jo varhaislapsuudesta. Tämä on tavallaan ihan peruskasvatuksen juttu. Yliopistossa ollaan jo nuoria aikuisia ja siinä on aika vaikea kenenkään ruveta opettamaan sosiaalisia taitoja yhden kurssin verran.
Verkostoitumista taas siellä niemenomaan tehdään. Tämä toki on enmmän ylioppilaskuntien, ainejärjestöjen vastuulla. Miten tätä sitten opetetaan? Tehdään sosiaalisesta toiminnasta pakollinen opintosuorite?
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliset taidot voi opetella vapaa-ajalla
Kaiken voi opetella vapaa-ajalla. Miksi järjestää opetusta ylipäänsä? No ehkä kaikki eivät ole kykeneväisiä opettelemaan noita vapaa-ajalla
Yliopistoilla on erilaisia ainejärjestöjä ja kerhoja, joissa voi verkostoitua.
No pelkkää verkostoitumistahan se yliopisto on.
Mitäs jos menisit opiskelemaan sellaiseen tiedekuntaan jossa näitä asioita opetetaan. Niissä myös ihmiset työllistyvät oikeisiin töihin eikä minnekään hesburgerille tekemään kvantitatiivisia analyyseja.
Yliopistoilla järjestetään erittäin paljon järjestötoimintaa ja muuta vapaa-ajan menoa. Jos siellä ei opi sosiaalisiataitoja niin sitten kannattaa varmaan muuttaa metsään.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisten taitojen opettelu lähtee jo varhaislapsuudesta. Tämä on tavallaan ihan peruskasvatuksen juttu. Yliopistossa ollaan jo nuoria aikuisia ja siinä on aika vaikea kenenkään ruveta opettamaan sosiaalisia taitoja yhden kurssin verran.
Verkostoitumista taas siellä niemenomaan tehdään. Tämä toki on enmmän ylioppilaskuntien, ainejärjestöjen vastuulla. Miten tätä sitten opetetaan? Tehdään sosiaalisesta toiminnasta pakollinen opintosuorite?
Voisi olla vapaaehtoisena kurssina esim. tiedekuntien yhteisenä. Toteutetaan pienryhmäopetuksena samaan tapaan kuin kielissä on. Sosiaalisten taitojen harjoittelua ja keskustelua mitä verkostoituminen on ja miten sitä tehdään jne. Kaikki ovat käyneet peruskoulun, mutta jokaisella on siellä omat vahvat ja heikot alueensa. Mielestäni olisi reilua tukea heikkojen alueiden kehitystä vielä yliopistotasolla, vaikka kyseessä onkin aikuiset ihmiset
Yksi kurssi ei enää yliopistoikäisenä merkittävästi sosiaalisiin taitoihin vaikuttaisi. En muutenkaan oikein ymmärrä miksi mielestäsi tälle olisi tarvetta, suomalaisilla on suhteellisen hyvät sosiaaliset taidot. Ei pidä amerikkalaistyyliin sekoittaa hölöttämistä ja sosiaalisia taitoja keskenään.
Tuollaisia asioita opetetaan kyllä, mitta ne on piilo-opetusssuunnitelmassa kaikissa niissä ryhmätöissä ja keskusteluseminaareissa, mitä palstalaiset vihaavat.
Ne ovat persoonaan liittyviä juttuja. Kaikki eivät ole sosiaalisia ja jos haluaa olla, niin pitää mennä tapahtumiin mukaan ja opetella. Verkostoitumista osittain liioitellaan, koska jos on vahva ammatillinen pohja, niin sillä ei ole ihan niin paljon merkitystä. Jos ei ole muita vahvuuksia niin verkostoitumalla saa hyötyjä.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoilla on erilaisia ainejärjestöjä ja kerhoja, joissa voi verkostoitua.
Yliopistolla on myös tietokoneita, joilla voi ohjelmoida. Kuinka paljon tämä pelkästään auttaa ihmisiä oppimaan ohjelmointia?
Olen nyt kohta kuukausi sitten yliopisto-opinnot aloittanut totaalikieltäytyjä. Pantarangaistuksen vuoksi en ole voinut osallistua yhteenkään opiskelijatapahtumaan ja vain luennoilla tai laskuharjoituksissa istumalla yliopistolla ei tule minkäänlaista ihmiskontaktia. Opiskelijatapahtumia, kerhoja sekä muuta toimintaa kuitenkin on ja tutoreiden sekä muiden opiskelijoiden mukaan ryhmäytyminen ja verkostoituminen tapahtuvat juuri näiden aktiviteettien parissa.
Ehkä erona onkin siis se, että yliopisto ei pakota ketään sosiaaliseksi, yliopisto kuitenkin antaa siihen täysin vapaat kädet ja jopa kannustaa. Kaikki mahdollinen kerhotoiminta on hyvin helppoa järjestää yliopiston piikkiin, tilat ja jopa rahallista apua annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisten taitojen opettelu lähtee jo varhaislapsuudesta. Tämä on tavallaan ihan peruskasvatuksen juttu. Yliopistossa ollaan jo nuoria aikuisia ja siinä on aika vaikea kenenkään ruveta opettamaan sosiaalisia taitoja yhden kurssin verran.
Verkostoitumista taas siellä niemenomaan tehdään. Tämä toki on enmmän ylioppilaskuntien, ainejärjestöjen vastuulla. Miten tätä sitten opetetaan? Tehdään sosiaalisesta toiminnasta pakollinen opintosuorite?
Voisi olla vapaaehtoisena kurssina esim. tiedekuntien yhteisenä. Toteutetaan pienryhmäopetuksena samaan tapaan kuin kielissä on. Sosiaalisten taitojen harjoittelua ja keskustelua mitä verkostoituminen on ja miten sitä tehdään jne. Kaikki ovat käyneet peruskoulun, mutta jokaisella on siellä omat vahvat ja heikot alueensa. Mielestäni olisi reilua tukea heikkojen alueiden kehitystä vielä yliopistotasolla, vaikka kyseessä onkin aikuiset ihmiset
Eli haluaisit _kurssin_ noista aiheista sen sijaan että alkaisit harjoittaa niitä käytännössä esimerkiksi menemällä ainejärjestötoimintaan? Miksi? Ei niitä taitoja opi kuuntelemalla ja muistiinpanoja tekemällä vaan lähtemällä liikkeelle ja osallistumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisten taitojen opettelu lähtee jo varhaislapsuudesta. Tämä on tavallaan ihan peruskasvatuksen juttu. Yliopistossa ollaan jo nuoria aikuisia ja siinä on aika vaikea kenenkään ruveta opettamaan sosiaalisia taitoja yhden kurssin verran.
Verkostoitumista taas siellä niemenomaan tehdään. Tämä toki on enmmän ylioppilaskuntien, ainejärjestöjen vastuulla. Miten tätä sitten opetetaan? Tehdään sosiaalisesta toiminnasta pakollinen opintosuorite?
Voisi olla vapaaehtoisena kurssina esim. tiedekuntien yhteisenä. Toteutetaan pienryhmäopetuksena samaan tapaan kuin kielissä on. Sosiaalisten taitojen harjoittelua ja keskustelua mitä verkostoituminen on ja miten sitä tehdään jne. Kaikki ovat käyneet peruskoulun, mutta jokaisella on siellä omat vahvat ja heikot alueensa. Mielestäni olisi reilua tukea heikkojen alueiden kehitystä vielä yliopistotasolla, vaikka kyseessä onkin aikuiset ihmiset
Eli haluaisit _kurssin_ noista aiheista sen sijaan että alkaisit harjoittaa niitä käytännössä esimerkiksi menemällä ainejärjestötoimintaan? Miksi? Ei niitä taitoja opi kuuntelemalla ja muistiinpanoja tekemällä vaan lähtemällä liikkeelle ja osallistumalla.
Niin. Ensin opetellaan taitoja turvallisessa ympäristössä muiden vertaisten kanssa samalla opettajan ohjatessa. Sitten voi yrittää hyödyntää oppimaansa tositilanteissa. Uimaopetuskin aloitetaan lastenaltaasta eikä heitetä heti syvään päähän
Aika kulunut tuo "pitää mennä mukaan toimintaan".
Jos ei kännäys tai känniläisten katselu kiinnosta, niin mitä aktiviteettejä siellä yliopistolla jää jäljelle? Jotain uskovaisten rukouspiirejä, leffakerho ja lautapelikerho?
Sanoisin että ainakin 80% noista aktiviteeteistä liittyy alkoholiin/baareihin. On kaiken maailman verukkeella haalaribileitä ym.
Itse kun aloitin opiskelut niin kävine ekana parina kuukautena osassa noista ja kyllä siinä nopeaan silti jäi ulkopuolelle kun enemmistö ravasi jokaiset bileet ja ei muusta puhutkaan.
Ja toisaalta muut kerhot ym on sitten niin sisäänpäin lämpeneviä, että niihin on vaikea uskaltautua sellaisen joka tarvitsisi harjoitusta.
Ja esim ainejärjestön huoneella on ihan ulkopuolista kun kaikki vaahtoaa vaan tulevista bileistä.
Itse en ainakaan ole saanut yhtään verkostoiduttua, enkä juuri edes kavereita kun en ole bileissä juossut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisten taitojen opettelu lähtee jo varhaislapsuudesta. Tämä on tavallaan ihan peruskasvatuksen juttu. Yliopistossa ollaan jo nuoria aikuisia ja siinä on aika vaikea kenenkään ruveta opettamaan sosiaalisia taitoja yhden kurssin verran.
Verkostoitumista taas siellä niemenomaan tehdään. Tämä toki on enmmän ylioppilaskuntien, ainejärjestöjen vastuulla. Miten tätä sitten opetetaan? Tehdään sosiaalisesta toiminnasta pakollinen opintosuorite?
Voisi olla vapaaehtoisena kurssina esim. tiedekuntien yhteisenä. Toteutetaan pienryhmäopetuksena samaan tapaan kuin kielissä on. Sosiaalisten taitojen harjoittelua ja keskustelua mitä verkostoituminen on ja miten sitä tehdään jne. Kaikki ovat käyneet peruskoulun, mutta jokaisella on siellä omat vahvat ja heikot alueensa. Mielestäni olisi reilua tukea heikkojen alueiden kehitystä vielä yliopistotasolla, vaikka kyseessä onkin aikuiset ihmiset
Eli haluaisit _kurssin_ noista aiheista sen sijaan että alkaisit harjoittaa niitä käytännössä esimerkiksi menemällä ainejärjestötoimintaan? Miksi? Ei niitä taitoja opi kuuntelemalla ja muistiinpanoja tekemällä vaan lähtemällä liikkeelle ja osallistumalla.
Niin. Ensin opetellaan taitoja turvallisessa ympäristössä muiden vertaisten kanssa samalla opettajan ohjatessa. Sitten voi yrittää hyödyntää oppimaansa tositilanteissa. Uimaopetuskin aloitetaan lastenaltaasta eikä heitetä heti syvään päähän
Nimenomaan lastenaltaasta. Ihan samoin sosiaalisten taitojen opettaminen aloitetaan jo päiväkodissa, ei vasta yliopistossa.
Katso onko Jäänmurtajat vielä olemassa ja järjestääkö ne kursseja.
Koska perusta luodaan paljon, paljon aiemmin kuin yliopistossa.