Miten hyvä olet/olit matematiikassa ja historiassa?
Kommentit (9)
En tykännyt hissasta mutta hommat hoidin huolella, niin hyvä olin.
Todistuksessani oli peruskoulussa kaksi kymppiä, toinen niistä matematiikassa. Se oli kyllä joukko-opin aikaa, eli lasketaanko sekin? No, aika hyvä olin.
Oli myös kaksi kuutosta, ja toinen niistä historiasta. Ei sitten vähääkään kiinnostanut se historia, jota silloin opiskeltiin.
Kirjoitin pitkän matikan C:n, enkä reaalia ollenkaan. En muista, mikä historiannumeroni oli lukion päättötodistuksessa, mutta se oli läpi koulun 9 tai joskus 8. Eli hyvä matikassa, keskinkertainen historiassa, sanoisin. Ainakaan historia ei kiinnostanut pahemmin, tai se tapa, jolla sitä opetettiin, vuosilukujen ulkoaopettelu ym.
Matikka 8 - 10.
Historia sellaista 6 - 8.
Eli sanotaan hyvä matikassa ja huono historiassa. Historiaa oli vaikea tajuta, asiaa oli ihan hirveästi. Oma mielikuva on se, että tapahtumia on äärettömästi, vaikkei niitä kaikkia opetetakaan, mutta pitäisi itse tajuta se olennainen ja muistaa hirveästi tapahtumia. Matikasta helppoa teki sen yksiselitteisyys ja se, ettei ollut vaikeaa valita mitä opetella, vaan saattoi opetella aivan kaiken. Historiassa osa tiedoista oli toista tärkeämpää, vaati siis enemmän "älliä" keskittyä oikeisiin asioihin, koska kukaan ei voi muistaa joka ikistä asiaa (tai no ehkä joku). Historiassa tarvi paljon enemmän muistia kun matikassa. Matikassa tarvi opetella ja ymmärtää vain muutaman asian ja niillä sitten laski monet tehtävät.
(ap.)
Olin hyvä historiassa ja loistava matematiikassa. Opettaa minulle olisi kuitenkin pitänyt sosiaalisia taitoja ja smalltalkia ja itseluottamusta, näillä taidoilla joita työnantajat oikeasti arvostavat, olen onnettoman huono. Jollain matematiikalla mitään tee.
^ Joskus varmaan historiasta tuli vitostakin (kokeista ainakin). Tuo 6 - 8 ei vielä kuulosta huonolta, mutta itse koin taitoni surkeiksi, koska koen ettei historiasta ole jäänyt päähän oikein mitään enkä ollut oikein kärryillä koskaan. Saatan myös muistaa numerot väärin, ehkä sain pikemminkin jotain 5 - 7.
Matikka melkein aina 9, joskus 10 ja joskus 8, yhden kerran lukiossa oli 7 (todennäköisyyskurssi).
(ap. / nro 5)
Vierailija kirjoitti:
Todistuksessani oli peruskoulussa kaksi kymppiä, toinen niistä matematiikassa. Se oli kyllä joukko-opin aikaa, eli lasketaanko sekin? No, aika hyvä olin.
Joukko-oppi juuri on sitä oikeaa matematiikkaa. Muu koulun ns. matematiikan oppisisältö on lähinnä vain laskentoa. Tämä voi tulla yllätyksenä niille, jotka lähtevät koulusta yliopistoon matematiikkaa opiskelemaan.
Matematiikka on helppoa, senhän voi ajatella. Ei tarvitse opetella ulkoa oikeastaan mitään. Historiasta jos haluaa hyvän arvosanan, pitää päntätä ihan vietävästi. Toki on tärkeää myös ymmärtää asioita, mutta se pelkästään ei riitä.
Matikasta 10 ja historiasta 9