Palveluammatti ja työn tarkoitus
Sain inspiraation tuosta hotellien aamupalakeskustelusta. Muistui mieleen jotkut hyvät ja huonot hotellikokemukset ja sitä kautta muutkin palvelukokemukset. Ja se pääkysymys, että mikä on palveluammatin tarkoitus? Pientä pohdintaa näin sunnuntaina ennen uutta työviikkoa.
Lomaillessa ihmiset maksavat rahaa siitä, että pääsevät unohtamaan arjen kiireet ja rentoutumaan. Lomahotellissa ja muissa lomailijoiden kohteissa henkilökunnan päätarkoitushan on huolehtia siitä, että lomalaisilla on helppoa ja mukavaa. Arvostan suuresti sitä, että hotellien henkilökunta jaksaa hymyillä ja auttaa tekemään vieraiden lomasta rentouttavan. Sehän on heidän työnsä päätarkoitus. On tosi surullista, että huono päivä tai huono työmoraali näkyy asiakkaalle ja vuoden ehkä ainoan lomareissun tunnelmat kääntyvät huonoiksi, kun jotakuta ei nyt hirveesti työt huvita. Töissä pitäisi aina muistaa se asiakapalveluasenne ja -rooli.
Myös elämän suuria kauppoja tehdessä kuten asuntokaupoilla tai autokaupoilla olisi hyvä muistaa, että ne ovat asiakkaille suuri päätöksiä. Ja niiden hankintojen eteen on tehty paljon töitä ja säästetty. Sitten joku sinne päin käsiä heilutteleva myyjä on kuin ei yhtään kiinnostaisi koko homma. Jää todella huono maku suuhun.
Jokainen palveluammatissa oleva voisi välillä pysähtyä pohtimaan mikä sen oman työn tarkoitus oikeasti on ja mikä merkitys omalla asenteella ja työfiiliksellä on sille asiakkaalle.
Kommentit (42)
Parasta palveluammatissa on, kun miettii miten voi sopivissa tilanteissa ylittää asiakkaiden odotukset. Siitä asiakkaan tyytyväisyydestä tulee itsellekin hyvä mieli ja motivaatiota työhön.
Vierailija kirjoitti:
Työn tarkoitus on ansaita rahaa, ei muuta.
Taidat olla se, joka ei jaksa tuoliltaan nousta asiakkaan takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn tarkoitus on ansaita rahaa, ei muuta.
Taidat olla se, joka ei jaksa tuoliltaan nousta asiakkaan takia?
Jep, niin kauan kun ei ole tulospalkkausta.
Ekan vastaajan kanssa samaa mieltä. Jos voittaisin vaikka lotossa, en tekisi päivääkään töitä enää.
Itsekin olen palveluammatissa, joka sivuaa asuntokauppoja. Itse yritän olla asiakaspalveluhenkinen ja löytää vastaukset kysymyksiin. Minä en kuitenkaan pysty antamaan kaikkiin kysymyksiin vastauksia, jolloin ohjaan esimiehelleni. Hän on ylimielinen, ei vastaa puhelimeen, ei soittopyyntöihin, ei sähköpostiin. Minä saan kurat niskaani hänen toiminnastaan. Eikä asiakkaat voi valittaa mihinkään, koska hän omistaa koko puljun.
Joo ei, mieluummin oon aidosti ilonen vapaalla ku virnuilen teennäisesti töissä ihmisille jotka ei jaksa edes tervehtiä, et mielummin vaik pönttöjä kuuraan loppuelämäni.
Mitä eroa on siivous alalla ja ravintola alalla? Molemmissa tulee kuraa niskaan, mut toisessa sitä harmitusta ei saa näyttää.
Asiakkaat ovat vain ne välttämätön paha 😂 Siinäpä se työn merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei, mieluummin oon aidosti ilonen vapaalla ku virnuilen teennäisesti töissä ihmisille jotka ei jaksa edes tervehtiä, et mielummin vaik pönttöjä kuuraan loppuelämäni.
Ootko aatellut, että sun oma käytös voi vaikuttaa siihen, että asiakas ei tervehdi? Jos et itse tervehdi ja hymyile, niin tuskin se asiakaskaan. Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
Enkö?
Vierailija kirjoitti:
Työn tarkoitus on ansaita rahaa, ei muuta.
Ja se raha _ansaitaan_ tekemällä työ hyvin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei, mieluummin oon aidosti ilonen vapaalla ku virnuilen teennäisesti töissä ihmisille jotka ei jaksa edes tervehtiä, et mielummin vaik pönttöjä kuuraan loppuelämäni.
Ootko aatellut, että sun oma käytös voi vaikuttaa siihen, että asiakas ei tervehdi? Jos et itse tervehdi ja hymyile, niin tuskin se asiakaskaan. Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
Hehee, kerran käyvä asiakas tietää paremmin kuin kymmeniä tai satoja päivässä kohtaava asiakaspalvelija. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on siivous alalla ja ravintola alalla? Molemmissa tulee kuraa niskaan, mut toisessa sitä harmitusta ei saa näyttää.
Meillä on työpaikalla iloinen, ystävällinen ja puhelias siivooja. Varmaan siinäkin ammatissa työ maistuu paremmin, kun ei asennoidu siihen lähtökohtaisen negatiivisesti.
Eiköhän ihan tavallinen riitä. Tuo on varmaan aina tuollanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn tarkoitus on ansaita rahaa, ei muuta.
Ja se raha _ansaitaan_ tekemällä työ hyvin. :)
Entä jos sun paras ei riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei, mieluummin oon aidosti ilonen vapaalla ku virnuilen teennäisesti töissä ihmisille jotka ei jaksa edes tervehtiä, et mielummin vaik pönttöjä kuuraan loppuelämäni.
Miksi pitäisi teennäisesti virnuilla, voi hymyillä ihan aidosti. Ei asiakas rahojaan välttämättä montaa kertaa kanna paikkaan, jossa huono palvelu.
Mitä oikeasti iloista aspa tilanteessa on? Näytä sä mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn tarkoitus on ansaita rahaa, ei muuta.
Ja se raha _ansaitaan_ tekemällä työ hyvin. :)
Asiakaspalvelijoilla on muitakin, käytännöllisempiä ja toteutettavampia työvelvollisuuksia kuin asiakkaan koko elämän korjaaminen ja kokonaisvaltaisen ikuisen onnellisuuden tarjoaminen. Tyytyväisiä kaikista asiakkaista ei saa millään, koska aina on porukkaa joilla on huono fiilis ja oikeus vaikka munuaiseen sisältäsi, eikä sekään riitä. Lisää yhtälöön minimipalkka ja toistuva arvaamaton huono kohtelu ja sitten syö yksi hatullinen paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei, mieluummin oon aidosti ilonen vapaalla ku virnuilen teennäisesti töissä ihmisille jotka ei jaksa edes tervehtiä, et mielummin vaik pönttöjä kuuraan loppuelämäni.
Miksi pitäisi teennäisesti virnuilla, voi hymyillä ihan aidosti. Ei asiakas rahojaan välttämättä montaa kertaa kanna paikkaan, jossa huono palvelu.
Mitä oikeasti iloista aspa tilanteessa on? Näytä sä mallia.
Siis asiakkaalla on joku ongelma ja tulee / soittaa aspaan? Pitää tietty pyrkiä löytämään siihen ongelmaan mahdollisimman hyvä ratkaisu. Jos asiakas jää jotain vaille tai ei saa mitä on pitänyt, niin joku hyvitys on paikallaan. Jos ongelmaa ei pysty ratkaisemaan ja se johtuu yrityksestä, niin aina pitää raportoida yrityksen sisällä siitä, että jokin juttu pitäisi korjata tai muuttaa. Jos asiakas on huonolla päällä, niin pitää ymmärtää, ettei se sulle ole henk.koht. vihainen, vaan yritykselle. Ei saa antaa sen vihastuksen myrkyttää omaa mieltä.
Miksi mies asiakaspalvelijoiden ei tarvitse muka hymyillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei, mieluummin oon aidosti ilonen vapaalla ku virnuilen teennäisesti töissä ihmisille jotka ei jaksa edes tervehtiä, et mielummin vaik pönttöjä kuuraan loppuelämäni.
Miksi pitäisi teennäisesti virnuilla, voi hymyillä ihan aidosti. Ei asiakas rahojaan välttämättä montaa kertaa kanna paikkaan, jossa huono palvelu.
Ja luojalle kiitos siitä! Toivottavasti tuollainen pysyykin kotonaan tai edes muiden vaivoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn tarkoitus on ansaita rahaa, ei muuta.
Ja se raha _ansaitaan_ tekemällä työ hyvin. :)
Asiakaspalvelijoilla on muitakin, käytännöllisempiä ja toteutettavampia työvelvollisuuksia kuin asiakkaan koko elämän korjaaminen ja kokonaisvaltaisen ikuisen onnellisuuden tarjoaminen. Tyytyväisiä kaikista asiakkaista ei saa millään, koska aina on porukkaa joilla on huono fiilis ja oikeus vaikka munuaiseen sisältäsi, eikä sekään riitä. Lisää yhtälöön minimipalkka ja toistuva arvaamaton huono kohtelu ja sitten syö yksi hatullinen paskaa.
No hankalat asiakkaat on yhtä erottamaton osa ammattia kuin likainen wc-pytty siivoojalla. Jos niitä ei jaksa käsitellä ja niistä tulee kovin paha olo, niin ei ehkä ole ihan paras ammatinvalinta?
Työn tarkoitus on ansaita rahaa, ei muuta.