Kaarinalaisvanhemmat haluavat oppikirjat takaisin kouluun
Ylen uutinen
"Kaarinalaisten oppilaiden vanhemmat kritisoivat taulutietokoneiden eli tablettien käyttöä perusopetuksessa. Nettiadressin (siirryt toiseen palveluun) mukaan tekniset ongelmat vievät aikaa opetukselta ja heikentävät oppilaiden motivaatiota. Tabletteja käytetään myös pelaamiseen. Tiistaina perustettu adressi oli torstaiaamuun mennessä kerännyt noin 400 nimeä.
Adressissa kritisoidaan, että sähköisten oppikirjojen käyttö on hankalaa ja niiden sisältö on köyhää, epäloogista ja osittain virheellistä. Matematiikan opettajalle ei muodostu todellista kuvaa kunkin oppilaan osaamisesta, sillä ohjelma ei näytä ratkaisun välivaiheita, adressissa todetaan.
Allekirjoittajat vaativat, että kaupunki puuttuu pikaisesti tilanteeseen. Kaarinassa tulisi palauttaa käyttöön oppikirjat siihen asti, kunnes tablet-opetuksen ongelmat on selvitetty.
Ongelmien kerrotaan nousseen esiin vanhempien välisissä keskusteluissa ja vanhempainilloissa syksyn aikana."
Arvasin että näin siinä käy. :D Mutta ei, pitihän sitä nyt DIGIAIKAAN siirtyä
Kommentit (68)
Digikirjaa on varmaan mukava selata ja avata linkkejä siellä, mutta kokonaisuuden hahmottaminen ja kokeisiin pänttääminen on vaikeaa.
Matematiikasta ehdottomasti kirja, laskutaitoa ei opi muuten kuin kynällä ja paperilla vääntämällä. Muiden aineiden kanssa saattaa selvitä ilmankin.
Yllättävän pitkälle on menty, jos kirjoista on kokonaan luovuttu.
Digikirjat ovat osoittautuneet huonoiksi enkä ymmärrä mikä hinku Suomen valtiolla on niitä tuputtaa normiksi kun suurin osa ei pidä.
T. Lukiolainen
Vierailija kirjoitti:
Matematiikasta ehdottomasti kirja, laskutaitoa ei opi muuten kuin kynällä ja paperilla vääntämällä. Muiden aineiden kanssa saattaa selvitä ilmankin.
Yllättävän pitkälle on menty, jos kirjoista on kokonaan luovuttu.
Matematiikka on juurikin se mistä meidän koulussa ollaan ekana kirjasta luovuttu.
Minä ostin itse enkun kirjan ja matikan kirjan. Käymme itse niistä kokonaisuudet läpi, kieliopit, sanastot.
Tähän tää nyt meni.
T ope ja äiti
Digiaikaan on nähtävästi siirrytty aivan liian hätäisesti.
Onko missään tutkittu sitä, millä tavalla käsillä tekeminen vaikuttaa oppimiseen, siis nimenoman kynällä numeroiden ja kirjainten tekeminen pelkän näpyttelyn sijaan? Toivottavasti tämä kokeilu ei osoittaudu suureksi virheeksi siksi, että ihmisen evoluutio kädellisenä ei ole vielä edistynyt "kädettömälle" tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Matematiikasta ehdottomasti kirja, laskutaitoa ei opi muuten kuin kynällä ja paperilla vääntämällä. Muiden aineiden kanssa saattaa selvitä ilmankin.
Yllättävän pitkälle on menty, jos kirjoista on kokonaan luovuttu.
Kaikille ei riitä edes kynä ja paperi vaan tarvitaan helmitaulua ja muita vanhanaikaisia apuvälineitä.
Aikuisopiskelussakin digiä vaan. Olen ottanut tavaksi printata itse, mapittaa ja sitten ottaa kynän käteen ja opiskella ole school. En vaan hahmota sisältöjä digitaalisesti. Harmi.
Meilläkin rehtori oikein ylpeili sillä, että kirjoista luovutaan. Annoin rehtorin kuulla täyslaidallisen.
Joo, aika monessa koulussa on käynyt niin että vanhemmat ovat ostaneet itse perinteiset kirjat jos koulu tarjoaa vain e-kirjan. Varsinkin kokeeseen luettaessa moni haluaa tavallisen kirjan.
Tabletti on hyvä lisä opetukseen mutta sitten mennään metsään jos sillä yritetään korvata kirjat kokonaan.
Kaarinassahan oli se ongelma että rahaa ei enää riittänyt kirjohin kun oppilaiden henk.koht. tabletit maksoivat niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Digiaikaan on nähtävästi siirrytty aivan liian hätäisesti.
Onko missään tutkittu sitä, millä tavalla käsillä tekeminen vaikuttaa oppimiseen, siis nimenoman kynällä numeroiden ja kirjainten tekeminen pelkän näpyttelyn sijaan? Toivottavasti tämä kokeilu ei osoittaudu suureksi virheeksi siksi, että ihmisen evoluutio kädellisenä ei ole vielä edistynyt "kädettömälle" tasolle.
On tutkittu. Tulokset: kirjasta lukeminen parempi oppimiselle.
Digikirja ei kerta kaikkiaan sovi esim jos on minkäänlaisia stereonäkö- tai karsastusongelmia. Silmät väsyvät liikaa.
Vai kannattaisko kehittää ennemmin sitä softaa?
Tässä on se ongelma, että ops:n uudistuksessa on kuunneltu kaikkia muita tahoja paitsi opettajia. Johtava "pedagogi" hankkeessa on ollut mainos- ja markkinamies Saku Tuominen...
Minua harmittaa yo-kirjoitusten väkisin digitointi.
Välineen oppimiseen menee kohtuuttomasti energiaa matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa. Äkkän aineen ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisopiskelussakin digiä vaan. Olen ottanut tavaksi printata itse, mapittaa ja sitten ottaa kynän käteen ja opiskella ole school. En vaan hahmota sisältöjä digitaalisesti. Harmi.
Lukion digikirjoja ei voi edes printata :(
Meilläkin koulussa nimenomaan rehtori ajaa hirveällä höökällä digitalisaatiota. ipadilla tekeminen on itseisarvo sisällöstä välittämättä. Hänestä huomaa että käytännön opetustyötä hän ei enää tee ja opetettava aineensakin on käytännössä kirjaton. Olen itse lähtökohtaisesti erittäin teknologiamyönteinen, mutta tuo digidigidigi sisällön kustannuksella on minusta sietämätöntä ja aivan väärä tie. Opetuskokouksissakin aina kysellään "kuka on käyttänyt padia opetuksessa" että voidaan esittää prosentteja vuosikertomuksissa ja hakemuksissa. Koskaan kukaan ei kysy että mitä sinä sillä padilla oikeastaan teit.
t. ope
Yliopistossa e-kirjat on paras juttu siksi, että kirjan saa oikeasti lainata siten kun itselle sopii, eikä tarvi jonottaa paria viikkoa parin viikon laina-ajan takia.
Kyllä mä näkisin että ei se lasten oppimattomuus siitä DIGISTÄ itsessään johdu, joku siinä tekniikassa ontuu ja pahasti jos ei matikasta edes välivaiheita näy ja enkunkirjat sanaston sijaan sisältää linkkejä muualle (?)
Minä ostin lapselle itse enkun kirjan, kun huomasin, ettei lapsi enää opi sanoja. Ollaan itse opeteltu niitä kotona.