Näkökulma: Katumaasturi hiostaa takapuskurissa
Ajattelin, että nyt on Iltalehdessä hyvä ja rakentava kirjoitus liikenneturvallisuudesta, tällaista kaivataan. Menin lukemaan kirjautuneiden käyttäjien kommentteja arvellen, että muutkin olemattomiin turvaväleihin turhautuneet jakavat siellä kokemuksiaan ja saisin vertaistukea. Moottoritiellä en mitään niin inhoa kuin systemaattisesti ylinopeutta ajavia, jotka jäävät hiostamaan metrin päähän meitä 120 km/h ajavia.
Järkytys oli kyllä suuri, kun huomasin miten heikko ymmärrys monilla kommentoijilla oli tieliikennelaista. Ensinnäkään ei ymmärretty, että lain mukaan moottoritiellä ei saa ajaa kovempaa kuin nopeusrajoitus on, ja että tämä nopeusrajoitus koskee myös sitä vasenta kaistaa. Toisekseen moottoritien vasenta kaistaa nimitettiin "ohituskaistaksi", vaikka nämä ovat ihan eri asioita. (Ohituskaista on yksikaistaisella tiellä pätkä, johon on rakennettu nimenomaan ohittamista varten toinen, lyhyehkö kaista viereen.) Ja sitten kolmanneksi puhuttiin vielä "alinopeudesta" ikään kuin nopeusrajoitus indikoisi sallitun maksiminopeuden sijasta jonkinlaisen miniminopeuden, jota hiljempaa ei missään nimessä saisi ajaa, ainakaan vasemmalla kaistalla.
Juttuhan on niin, että moottoritiellä saa ajaa hyvin erilaisia nopeuksia, mutta nopeusrajoitusta ei saa lain mukaan koskaan ylittää. Otetaanpa vaikka esimerkki: oikealla kaistalla kaksi rekkaa ajaa peräkkäin 80 km/h. Oikealla kaistalla rekkojen takana ajaa mummo 110 km/h. Mummo kokee tämän itselleen hyväksi ja turvalliseksi nopeudeksi olosuhteet huomioiden. Nopeusrajoitus tiellä on 120 km/h. Mummo ei halua jäädä rekkojen taakse kykkimään 80 km/h vaan haluaa jatkaa omaa nopeuttaan. Vasemmalla kaistalla on tilaa, vaikka kaukana taustapeilissä näkyykin auto, joka ajaa 140 km/h. Mummo siirtyy vasemmalle kaistalle ajaen 110 km/h päästäkseen rekkojen ohi. Takaa tuleva 140 km/h ajava auto saavuttaa mummon, kun tämä on etummaisen rekan kohdalla. Takaa tuleva jää hiostamaan mummoa metrin päähän takapuskurista. Mitä mummon pitäisi tehdä?
Kommentit (56)
Riitelyksi tämä varmaan menee mutta menkööt.
Itselläni on sellainen tapa että kun ajan hieman nopeusrajoituksen yli (oikeasti siis eikä vaan mittarin mukaan) ja joku tulee liian lähelle niin hidastan nopeuden mittarin mukaiseksi. Jos peräpeilin haistelu jatkuu ja on mutkainen tie niin mutkien kohdalla hidastan vielä 5 kmh alle.
Turvaväleistä piittaamatto.ista ja muistakin vastaavista saisi olla netissä ilmiantoportaali. Sinne vaan videopätkät näytille ja rekkari tietokantaan.
Pitäisi todellakin kehittää joku yleisesti hyväksytty ja laillinen menettelytapa noiden perässäroikkujien hillitsemiseen. Toi ilmiantoportaali on aika hyvä idea, lisää vain kameroita takapuskureihin!
Mua taas ei ärsytä mikään enemmän kuin ne henkilöt jotka lähtee tekemään ohituksia toisen nopeamman eteen sillä 120km/h vakionopeusrajoittajalla :D
Katsokaa taakse ennen ohitukseen lähtemistä jos sieltä tulee joku nopeampi..
Minä toimin niin, etten kiinnostu takana-ajavan lähentelyistä, paitsi jos kyseessä on rekka, silloin se on oikeasti pelottavaa. Yleensä löydän kaasupolkimen helposti, se on se oikeanpuoleisin ja osaan lukea nopeusrajoituskylttejä. Edessä olevan tuhnailut sensijaan ärsyttävät siitäkin edestä ja jos hyvää ohituspaikkaa joutuu odottaa pitkään, olo on jo aika turhautunut.
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ei ärsytä mikään enemmän kuin ne henkilöt jotka lähtee tekemään ohituksia toisen nopeamman eteen sillä 120km/h vakionopeusrajoittajalla :D
Katsokaa taakse ennen ohitukseen lähtemistä jos sieltä tulee joku nopeampi..
Liikenteessä pitäisi pystyä luottamaan siihen, että muutkin noudattavat lakia. Jos ajan 120km/h nopeusrajoituksen alueella 120km/h, ei takaa pitäisi tulla ketään "nopeampaa". Toki näin se ei todellakaan mene, mutta jos tuossa tilanteessa syntyy kolari, vika ei ole sen, joka noudatti nopeusrajoitusta ja oletti, että se taustapeilissä häämöttävä noudattaa myös, jolloin turvaväli jää riittävän pitkäksi, vaikka vaihtaisikin kaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä toimin niin, etten kiinnostu takana-ajavan lähentelyistä, paitsi jos kyseessä on rekka, silloin se on oikeasti pelottavaa. Yleensä löydän kaasupolkimen helposti, se on se oikeanpuoleisin ja osaan lukea nopeusrajoituskylttejä. Edessä olevan tuhnailut sensijaan ärsyttävät siitäkin edestä ja jos hyvää ohituspaikkaa joutuu odottaa pitkään, olo on jo aika turhautunut.
Yksin ehkä noin mutta kun vaarantavat myös perheeellisten turvallisuutta. Ei ole kiva ajaa tietäen että mahdollisen vaaratilanteen vaatiman äkkijarrutuksen myötä joutuu automaattisesti peräänajetuksi.
Mun täytyy myös kohta lopettaa ajaminen, koska olen alkanut saamaan maantieraivo-oireita näistä, jotka ei tajua jättää ja kunnioittaa turvavälejä.
Aloituksessa mainittu ongelma on hyvin hyvin tuttu täällä Turussa, ohikulkutietä kun ajelee niin noihin perseessä roikkujiin törmää monta kertaa saman matkan aikana.
Toinen ongelma on se kun jätät edessä olevaan autoon turvavälin, niin siihen ollaan heti tunkemassa vasemmalta ohittamalla. Jolloin joudut taas jättämään uuden turvavälin. Jollon siihen taas joku idiootti tunkee vasemmalta.
Ja sitten off topic, mikä hemmetti niissä kaupunkimaastureissa on vikana, kun niillä ajellaan aina ilman takavaloja ??! Ehkä yksi kymmenestä kaupunkimaasturin kuskista osaa sytyttää bensasyöppöönsä takavalot :O Enkä puhu edes kirkkaasta kesäpäivästä, vaan ajellaan tuolla perse pimeänä, vaikka olis syksyn pahin kaamossade tai iltahämärä. Käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ei ärsytä mikään enemmän kuin ne henkilöt jotka lähtee tekemään ohituksia toisen nopeamman eteen sillä 120km/h vakionopeusrajoittajalla :D
Katsokaa taakse ennen ohitukseen lähtemistä jos sieltä tulee joku nopeampi..
Liikenteessä pitäisi pystyä luottamaan siihen, että muutkin noudattavat lakia. Jos ajan 120km/h nopeusrajoituksen alueella 120km/h, ei takaa pitäisi tulla ketään "nopeampaa". Toki näin se ei todellakaan mene, mutta jos tuossa tilanteessa syntyy kolari, vika ei ole sen, joka noudatti nopeusrajoitusta ja oletti, että se taustapeilissä häämöttävä noudattaa myös, jolloin turvaväli jää riittävän pitkäksi, vaikka vaihtaisikin kaistaa.
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa
Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.
Laki edellyttää, että sitä kuljettava todellakin aivan joka kerta, varmistaa ajoneuvoa siirtäessään sivusuunnassa ettei se aiheuta vaaraa muille ja estä muuta liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ei ärsytä mikään enemmän kuin ne henkilöt jotka lähtee tekemään ohituksia toisen nopeamman eteen sillä 120km/h vakionopeusrajoittajalla :D
Katsokaa taakse ennen ohitukseen lähtemistä jos sieltä tulee joku nopeampi..
Liikenteessä pitäisi pystyä luottamaan siihen, että muutkin noudattavat lakia. Jos ajan 120km/h nopeusrajoituksen alueella 120km/h, ei takaa pitäisi tulla ketään "nopeampaa". Toki näin se ei todellakaan mene, mutta jos tuossa tilanteessa syntyy kolari, vika ei ole sen, joka noudatti nopeusrajoitusta ja oletti, että se taustapeilissä häämöttävä noudattaa myös, jolloin turvaväli jää riittävän pitkäksi, vaikka vaihtaisikin kaistaa.
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa
Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.
Laki edellyttää, että sitä kuljettava todellakin aivan joka kerta, varmistaa ajoneuvoa siirtäessään sivusuunnassa ettei se aiheuta vaaraa muille ja estä muuta liikennettä.
No tämähän ei kuitenkaan anna sulle mitään oikeutta ajaa suurempaa nopeutta kuin mitä lätkä sallii. Jos tuossa tilanteessa ajaisitte kolarin, niin molemmat voisi saada rangaistuksen / sakon. Molempia osapuolia voidaan syyttää, jos molemmat on möhlineet.
Te jotka valitsette sopivan tilannenopeuden selkeästi alle rajoituksen, voisitteko silti ystävällisesti mahdollistaa nopeammille turvallisen ohituksen? Eilen juuri ajelin satasen rajoituksella toisen auton perässä, nopeus vaihteli siinä 90-95, paitsi silloin kun sattui turvallinen ohituspaikka (ts. tasaista tai alamäkeä, selkeä näkyvyys eteenpäin eikä vastaantulijoita), jolloin kuski löysikin kaasupolkimen ja kiihdytti sataseen tai himpun päälle.
Poliisi saisi aloittaa usean vuoden ajokieltojen jakamisen aina, kun joku liikenteessä törttöillyt osoittaa puhutettaessa ap:n kertomia asenteita tai tietämättömyyttä liikennesäännöistä.
Olen joskus ojentanut kännykän esikoiselle takapenkille, ja sanonut, että saa hetkeksi irrottaa turvavyön ja kuvata peräänliimautunutta autoa, niin, että kuski huomaa sen varmasti. Jotkut ottavat etäisyyttä kun huomaavat kuvaajan.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka valitsette sopivan tilannenopeuden selkeästi alle rajoituksen, voisitteko silti ystävällisesti mahdollistaa nopeammille turvallisen ohituksen? Eilen juuri ajelin satasen rajoituksella toisen auton perässä, nopeus vaihteli siinä 90-95, paitsi silloin kun sattui turvallinen ohituspaikka (ts. tasaista tai alamäkeä, selkeä näkyvyys eteenpäin eikä vastaantulijoita), jolloin kuski löysikin kaasupolkimen ja kiihdytti sataseen tai himpun päälle.
Mahtoi sulla olla kova kiire jonnekin. Nimittäin, jos ajelit TUNNIN verran 95 km/h nopeutta satasen sijaan, matkasi hidastui kolmisen minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ei ärsytä mikään enemmän kuin ne henkilöt jotka lähtee tekemään ohituksia toisen nopeamman eteen sillä 120km/h vakionopeusrajoittajalla :D
Katsokaa taakse ennen ohitukseen lähtemistä jos sieltä tulee joku nopeampi..
Liikenteessä pitäisi pystyä luottamaan siihen, että muutkin noudattavat lakia. Jos ajan 120km/h nopeusrajoituksen alueella 120km/h, ei takaa pitäisi tulla ketään "nopeampaa". Toki näin se ei todellakaan mene, mutta jos tuossa tilanteessa syntyy kolari, vika ei ole sen, joka noudatti nopeusrajoitusta ja oletti, että se taustapeilissä häämöttävä noudattaa myös, jolloin turvaväli jää riittävän pitkäksi, vaikka vaihtaisikin kaistaa.
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa
Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.
Laki edellyttää, että sitä kuljettava todellakin aivan joka kerta, varmistaa ajoneuvoa siirtäessään sivusuunnassa ettei se aiheuta vaaraa muille ja estä muuta liikennettä.
No tämähän ei kuitenkaan anna sulle mitään oikeutta ajaa suurempaa nopeutta kuin mitä lätkä sallii. Jos tuossa tilanteessa ajaisitte kolarin, niin molemmat voisi saada rangaistuksen / sakon. Molempia osapuolia voidaan syyttää, jos molemmat on möhlineet.
En ole väittänyt ajavani ylinopeutta. Totesinpahan vain, että jos siirrät sivusuunnassa ajoneuvoa luottaen siihen, että ei sieltä ketään tule ja sitten kolahtaa niin jäit kiinni lain rikkomisesta ja ilman seurauksia et siitä selviä.
Molemmat, siis ylinopeuden ajaminen ja ohittamaan lähteminen tarkastamatta, että se ei aiheuta vaaraa muulle liikenteelle ovat lain rikkomista.
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyy myös kohta lopettaa ajaminen, koska olen alkanut saamaan maantieraivo-oireita näistä, jotka ei tajua jättää ja kunnioittaa turvavälejä.
Aloituksessa mainittu ongelma on hyvin hyvin tuttu täällä Turussa, ohikulkutietä kun ajelee niin noihin perseessä roikkujiin törmää monta kertaa saman matkan aikana.
Toinen ongelma on se kun jätät edessä olevaan autoon turvavälin, niin siihen ollaan heti tunkemassa vasemmalta ohittamalla. Jolloin joudut taas jättämään uuden turvavälin. Jollon siihen taas joku idiootti tunkee vasemmalta.
Ja sitten off topic, mikä hemmetti niissä kaupunkimaastureissa on vikana, kun niillä ajellaan aina ilman takavaloja ??! Ehkä yksi kymmenestä kaupunkimaasturin kuskista osaa sytyttää bensasyöppöönsä takavalot :O Enkä puhu edes kirkkaasta kesäpäivästä, vaan ajellaan tuolla perse pimeänä, vaikka olis syksyn pahin kaamossade tai iltahämärä. Käsittämätöntä.
On niissä takavalot. Ledit.
Sen jälkeen kun aloin ajaa "katumaasturilla" vanhan pikkuauton sijaan, muut autoilijat ovat alkaneet liimautua takapuskuriini ja ohittelevat! Ajan yleensä vakionopeuden säädin päällä ja 4-8 km yli sallitun nopeuden. Uskon että mittari on aika tarkka, koska auto on aivan uusi.
Eilen ajoin nopeusrajoitusten mukaisesti koska huomasin kameravalvontayksikön pakettiauton! Minut ohitettiin! Hah, jollekin rapsahti sakko! Eli uutuuttaan kiiltävä katumaasturi jossa nainen ratissa, aiheuttaa joissakin ihmisissä maantieraivoa! Se kuuluisa kateus! :D
Suomessa ihmisillä on kummallinen tarve vahtia muiden ajamista liikenteessä ja sydämistyä mitä kummallisimmista asioista. Täällä tuntuu siltä, että autoilijalla ei mitään muuta olekaan, kuin pelkkiä oikeuksia, joista jokainen pitää kiinni kynsin ja hampain senkin kustannuksella, että tämä haittaa liikenteen sujuvuutta. Itse olen ajanut paljon mm. Venäjällä, Saksassa ja Keski-Euroopassa, missä meininki on täysin erilainen ja moralisoinnin sijaan muut otetaan huomioon. Jos ajan moottoritien vasenta kaistaa ja näen, että takaa tulee auto kovaa vauhtia, niin laitan vilkun päälle ja yritän päästä mahdollisimman nopeasti oikealle kaistalle, jolloin tämä kiireinen pääsee ohitse. Jos maantiellä joku haluaa ohittaa, niin näytän ohituspaikan vilkuttamalla oikealle, hidastan ja menen mahdollisimman reunaan, jotta ohitus sujuu nopeasti. Samaa toivoisin muiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka valitsette sopivan tilannenopeuden selkeästi alle rajoituksen, voisitteko silti ystävällisesti mahdollistaa nopeammille turvallisen ohituksen? Eilen juuri ajelin satasen rajoituksella toisen auton perässä, nopeus vaihteli siinä 90-95, paitsi silloin kun sattui turvallinen ohituspaikka (ts. tasaista tai alamäkeä, selkeä näkyvyys eteenpäin eikä vastaantulijoita), jolloin kuski löysikin kaasupolkimen ja kiihdytti sataseen tai himpun päälle.
Mahtoi sulla olla kova kiire jonnekin. Nimittäin, jos ajelit TUNNIN verran 95 km/h nopeutta satasen sijaan, matkasi hidastui kolmisen minuuttia.
Kiire tai ei kiire, onko sillä mitään väliä? Onko siis niin, että selkeästi alle rajoituksen ajavilla on vielä oikeus tehdä kiusaa niille, jotka pystyisivät ja haluaisivat ajaa nopeammin, mutta silti rajoituksen puitteissa?
Mun miljoonia ajanut tuttu näyttää jarruvaloja takapuskurissa roikkujille. Tekee sen välillä niin pahoissa paikoissa, että mua kyydissä pelottaa.
Linkki IL:n juttuun:
http://www.iltalehti.fi/autot/2016090922284219_au.shtml