Opettajat!! kokeista 10,10 ja 10-, numero todistuksessa 8!
Kyseessä siis yläasteikäinen tyttäreni. Hän on ollut koulukiusattu ja ujo introvertti, joka on yrittänyt viittailla tunnilla, mutta pelkää epäonnistumisia. Tyttö on aina tehnyt kotitehtävänsä. Aina.
Nyt opettaja sanoi, että antaa numeroksi 8 kevättodistukseen.
Meneekö tämä nyt ihan oikein?
Kommentit (459)
Kuulostaa todella epäoikeudenmukaiselta. Tuntiaktiivisuus ei saa vaikuttaa kuin numeron verran. Eli vaikka opettaja katsoisi, että tyttäresi on ollut täysin passiivinen tunneilla, niin numeron pitäisi olla ysi.
Ei kyllä mun mielestä mee. En kyllä ole ope.
En ole opettaja, mutta vaikuttaahan se tuntiosallistuminenkin. Mutta kyllä se ysi pitäs olla.
Muutenkin toi viittaamis systeemi on pepusta, kun tunnolliset viittaat, arat ei välttämättä ollenkaan ja se rämäpää vaan huutelee vastauksia.
Senpä takia suuriosa luokasta ei pääse osallistumaan, ja osaa opettajista ei kiinnosta.
Meillä alakoulun puolella yksi opettaja toimii noin, eli lapsen kokeiden keskiarvo on 10, mutta numero tippuu yhdellä alaspäin kun ei viittaa riittävästi. Muut opettajat antavat numeron keskiarvon mukaan.
Kahdella numerolla tipauttaminen on outoa.
Vierailija kirjoitti:
Missä näin sanotaan?
ap
Tämä kysymys siis kakkoselle..
Numerot, tuntiosaaminen eli aktiivisuus, tehtävät tehty ja kymppiin täytyy tehdä myös ylimääräisiä eli vaatia jos ei ope anna. Oikea numero olisi tässä tapauksessa 9. Enkä oo ope.
10.. kaikki ei uskalla viitata. En minä ainakaan ja hissa oli 10 aina.. lähti eximiana ylppäreissä, palasi laudaturina. Ei viittamisen pitäisi numeroon vaikuttaa!
Ei mene oikein. Ysi kuuluisi numeron olla.
Se että tuntiaktiivisuus vaikuttaa numeroon on perseestä. Jotkut ovat ujoja jne eivätkä halua viitata, niin miten se alentaa muka osaamista jota numero kuvaa. Tuntiaktiivisuuden pitäisi olla ennemminkin plussa eli jos joku on aktiivinen pitää sen vaikuttaa positiivisesti mutta ei negatiivisesti. Osaaminen näkyy kokeessa. Tuollaisen jälkeen ei varmasti lastasikiaan kauheasti huvita panostaa kouluun kun siitä ei mitään palkintoa saa.
Vierailija kirjoitti:
Haluan kuulla open kommentit ennen kuin annan arvioni. Keneltä voin kysyä?
Opettajalta.
Itse antaisin opettajana 9, jos ei olisi mitään vakavaa tehtävien laiminlyöntiä tai muuta syytä alentaa kahdella numerolla. Toisaalta ymmärrän, että opettajaa voi v'tuttuaa suunnattomasti, jos joku hyvä oppilas ei koskaan tunnilla vastaa edes kysyttäessä, ja siksi pudottaa numeroa enemmän.
Yhteys opettajaan. Ei pitäisi tiputtaa noin paljon numeroa.
Ei. Tyttö on hiljainen ja hiukan pelokas. Saattaa ärsyttää toki muita nämä piirteet. Edelleen ihmettelen, voiko tuntiaktiivisuus vaikuttaa noin paljon? Miksi se vaikuttaa matikassa näin paljon muttei esim äidinkielessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan kuulla open kommentit ennen kuin annan arvioni. Keneltä voin kysyä?
Opettajalta.
Itse antaisin opettajana 9, jos ei olisi mitään vakavaa tehtävien laiminlyöntiä tai muuta syytä alentaa kahdella numerolla. Toisaalta ymmärrän, että opettajaa voi v'tuttuaa suunnattomasti, jos joku hyvä oppilas ei koskaan tunnilla vastaa edes kysyttäessä, ja siksi pudottaa numeroa enemmän.
Itse olin 9-10 oppilas, rauhaton luokka ja käsi pystyssä olisi pitänyt olla aina. Ei ollut kivaa, tosin silloin ei rangaistu numeron alaspäin tiputuksella, vaan annettiin aktiisuudella mahdollisuus nostaa sitä yhdellä ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oppiaine on kyseessä?
Matikka.
Ensin puhuisin opettajan kanssa vakavasti ja jos ei auta niin sitten soittaisin rehtorille ja kysyisin miten asian kanssa edetään. Luulisi rehtoria kiinnostavan, jos kerrot tämän asian. Voiko olla, että jostakin syystä opettaja ei pidä lapsestasi? Jotkut opettajat ovat inhottavia ja tekevät silloin tuollaista.
Haluan kuulla open kommentit ennen kuin annan arvioni. Keneltä voin kysyä?