En usko mutta en halua olla ateistikaan
En ole minkään uskonnon jäsen enkä koe uskovani mihinkään (olen kuitenkin ehkä hieman agnostikko). En kuitenkaan halua luokitella itseäni ateistiksi tai ylipäätänsä miksikään. Onko muilla samanlaisia tuntemuksia? Jos jossain lomakkeessa kysytään uskonnollista vakaumusta, voinko kirjoittaa sinne "ei ole" tms?
Kommentit (80)
Ja oikeastiko luulet, että lomakkeessa johonkin uskonnolliseen vapauteen ei vain voisi laittaa viivaa?
Uskotko jumalaan/jumaliin? Kyllä: olet teisti. En: olet ateisti.
Hyvin yksinkertaista siis.
MIinä ainakin luokittelen itseni agnostikoksi. En usko Jumalaan tai Jeesukseen sen mukaan mitä eri uskonnoissa puhutaan. Toisaalta en myöskään usko, että maailmankaikkeus olisi tässä meidän ulottuvissamme, vaan on jotain suurempaa.
Ymmärrän hyvin sekä uskovaisia että uskonnottomia. Itse en tunne kuuluvani suoranaisesti kumpaankaan ryhmään.
Aivan mainiosti voit olla uskonnoton. Ymmärrän, että kaihdat ateistiksi tunnustautumista sen takia, että osa ateisteista on tehnyt ateismista itselleen uskonnon. Olihan/onhan myös ateistinen marxismi-leninismi ilmiselvä uskonto.
Et usko persoonallisen jumalan tai jumalien olemassaoloon? Olet määritelmällisesti ateisti. Ei se haittaa. Kaikki meistä syntyvät ateisteina. Paavikin syntyi.
Missä lomakkeessa uskontoa kysytään?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]
Uskotko jumalaan/jumaliin? Kyllä: olet teisti. En: olet ateisti.
Hyvin yksinkertaista siis.
[/quote]
Mutta pointti onkin monesti se, kun ei tiedä.
Minulla on uskonnollinen tausta. Osin sieltä kumpuaa halu uskoa, mutta kyllä muutenkin haluan ajatella, että on jotain tämän fyysisen todellisuuden ulkopuolella ja myös kuoleman jälkeen.
No silloinhan sinä olet agnostikko. Ja lomakkeisiin voit laittaa uskonnoton. Simppeliä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]
Uskotko jumalaan/jumaliin? Kyllä: olet teisti. En: olet ateisti.
Hyvin yksinkertaista siis.
[/quote]
Ja se kolmas vaihtoehto; mielestäsi asiassa ei ole ainakaan itsellesi tarpeeksi todisteita suuntaan eikä toiseen: olet agnostikko
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]
Uskotko jumalaan/jumaliin? Kyllä: olet teisti. En: olet ateisti.
Hyvin yksinkertaista siis.
[/quote]
Mutta pointti onkin monesti se, kun ei tiedä.
Minulla on uskonnollinen tausta. Osin sieltä kumpuaa halu uskoa, mutta kyllä muutenkin haluan ajatella, että on jotain tämän fyysisen todellisuuden ulkopuolella ja myös kuoleman jälkeen.
[/quote]
Ei tiedä uskooko vai ei? Kuulostaa oudolta, mutta kaipa sellaisiakin on.
Mä olen määritellyt itseni niin, että toivon Jumalan olevan olemassa. En minä varsinaisesti usko, mutta olisi se niin hyvä juttu.
Mutta kun en koe olevani täysin agnostikkokaan, ja kuten sanoin en halua luokitella itseäni. Tiedän että arkielämässä muita ei kiinnosta mikä olen, eipä sitä pahemmin missään lomakkeissakaan kysellä. Viimeisin tälläinen kokemukseni oli joitakin vuosia sitten koulussa, jossa oli annettu hyvin selkeät vaihtoehdot ja mietin että olisiko siellä mennyt läpi, jos en olisi rastittanut ateismia vaan "muu" kohdan ja vetänyt viivan tai kirjoittanut ettei mikään. Ei tämä nyt mikään ongelma minulle ole, kunhan vain pohdin.
Ao
Lomakkeissa kukaan kysy uskomisesta. Sen sijaan sitä voidaan kysyä, kuuluuko johonkin seurakuntaan. Ja nämä kaksi eivät ole identtisiä. Luulen aika monen ev.lut. seurakuntaan kuuluvista olevan agnostikkoja.
En tiedä mitä lomakkeita tarkoitat, mutta yleensä niissä on kyse ihan vaan siitä oletko kirkollisverovelvollinen. Ei virallisia tahoja kiinnosta määritteletkö itsesi ateistiksi vai agnostikoksi vai hinduksi.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]
Uskotko jumalaan/jumaliin? Kyllä: olet teisti. En: olet ateisti.
Hyvin yksinkertaista siis.
[/quote]
Ja se kolmas vaihtoehto; mielestäsi asiassa ei ole ainakaan itsellesi tarpeeksi todisteita suuntaan eikä toiseen: olet agnostikko
[/quote]
Usko on kysymys sinänsä eikä tarvitse todisteita, koska kyse on uskosta. Sekä teisti että ateisti voi olla myös agnostikko, usein onkin.
Mikä siinä on ongelma tunnustaa olevansa agnostikko jos kerran on agnostikko.
Hiton urpot, kun ateismi ei ole mikään "uskonto". Se vaan simppelisti meinaa, ettet usko jumaliin/jumaluuteen. Jos uskot jonkintyyppiseen karmaan tai energiaan joka on maallisuutta suurempaa, olet agnostikko. Jos uskot tietyntyyppiseen jumalaan jonkin uskonnon mukaan olet teisti ja edustat tätä uskontoa sitten jotenkin.
Ei ole kyse mistään "mä en halua olla ateisti, ku kuulostaa niin negatiiviselta" tms. vaan joko uskot, et usko tai olet agnostikko.
Esko Valtaojaa mukaillen en ole ateisiti vaan agnostikko. Tosin yksikään tietämäni järjellinen tai loogisesti todistettava asia ei tue minkään Jumalan olemassaoloa.
No mitäs jos sitten vaikka luokittelisit itsesi agnostikoksi? Tai et miksikään, koska harvempi ihminen oikeasti välittää miksi juuri sinä itsesi luokittelet.