Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En usko mutta en halua olla ateistikaan

Vierailija
28.08.2015 |

En ole minkään uskonnon jäsen enkä koe uskovani mihinkään (olen kuitenkin ehkä hieman agnostikko). En kuitenkaan halua luokitella itseäni ateistiksi tai ylipäätänsä miksikään. Onko muilla samanlaisia tuntemuksia? Jos jossain lomakkeessa kysytään uskonnollista vakaumusta, voinko kirjoittaa sinne "ei ole" tms?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:48"]

Mä en ees ymmärrä koko agnostikko -termiä. Et sä voi olla "ei-uskova, mutta ei-ateisti". Se on joko tai. Jos agnostikko sanoo että "Mä en sano et jumalaa on olemassa, mutta saattaahan tuolla jotain olla" niin silloinhan se uskoo JONKIN KORKEAMMAN VOIMAN OLEMASSAOLOON = teisti.

[/quote]

Auttaisiko tämä Wikipedian määritelmä:

Vaikka agnostikko kieltää tiedon mahdollisuuden, agnostikko ei välttämättä ole ateisti eli hän saattaa silti uskoa jumalan olevan olemassa. Hän voi jopa myöntää ateistien perustelujen olevan parempia, mutta silti uskoa ”tunteellisin perustein”

Tuo "tunteellisin perustein" on mielestäni aika hyvä. Ihminen voi uskoa erinäisiin asioihin, vaikka myöntäisi, ettei niiden olemassaolosta ole tietoa. Tunnekysymys. Aina kun ei tarvitse olla järkevä ja ajatella vain faktoja vaan voi ihan vain omasta halustaan uskoa johonkin.

Vierailija
62/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:26"]

En ole minkään uskonnon jäsen enkä koe uskovani mihinkään (olen kuitenkin ehkä hieman agnostikko). En kuitenkaan halua luokitella itseäni ateistiksi tai ylipäätänsä miksikään. Onko muilla samanlaisia tuntemuksia? Jos jossain lomakkeessa kysytään uskonnollista vakaumusta, voinko kirjoittaa sinne "ei ole" tms?

[/quote]

Perusta oma uskonto ja nosta vaikka itsesi jumalaksi siinä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ihminen tietää että Jumala on yksi. Sen tietää riivaajatkin!

Synneistä on tehtävä parannus, viimeinen tuomiopäivä odottaa. Jeesus Kristus on syntien sovittaja ja välimies Jumalan ja ihmisen välillä.

Vierailija
64/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:05"]

Itse asiassa puhun ihan vaan totuudesta. Kukaan ei voi olla niin tyhmä, että ei usko jumalaan, mutta uskoo maahisiin ja keijuihin. Et voi sulkea osaa yliluonnollisesta huuhaasta huuhaana ja osaa todellisena, koska ne kaikki perustuvat samaan mahdottomuuteen.

[/quote]

Tottakai voi sulkea pois osan kaikista yliluonnollisista uskomuksista, aivan kuten esimerkksi kristittynä suljen pois uskomuksen allahiin, vishnuun, shivaan ja kumppaneihin.

[/quote]

Hauska sinänsä se, että Allah on ihan sama kuin kristinuskon Jumala. Vanhasta Testamentistakin näkyy kristinuskon ja islamin yhteinen alkuhistoria. Ismaelilaisilla ja juutalaisilla / kristityillä on sitten vuosisatojen myötä muodostunut erilaisia käsityksiä siitä mitä se Jumala ihmiseltä haluaa ja kuka on oikea profeetta tai messias, mutta samaa Jumalaa palvovat kyllä, uskon ettei ole kuin yksi Jumala.

[/quote]

Hauskaa sekin, että uskominenhan on aina melkoista uhkapeliä. Jos olen ev.lut.kristitty ja uskon siihen ja sen jumalaan, niin on kuitenkin aika iso mahdollisuus ettei jumala olekaan sellainen kun uskon (oletettavasti jos kohtaan hänet kuollessani tuolla taivaan porteilla tms.). Koska uskontoja on aika paljon, on siis iso mahis, että olen väärässä. On myös mahdollista että se jumala sitten ois jotain sellaista, mitä mikään uskontokunta ei edusta, joutuuko kaikki kuolleet sitten kadotukseen? Tai jos sitä jumalaa ei tosiaan ole, niin huhhuh.

Vierailija
65/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:18"]

Kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus, koska Jeesus on tuleva tuomitsemaan elävät ja kuolleet viimeisellä tuomiolla. Sinun on tehtävä parannus synneistäsi: haureudesta, aviorikoksista, murhista, varkauksista, juoppoudesta ym. Tee parannus ja usko evankeliumi.

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. --Joh.3

Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.  --Room.10

[/quote]

Voi jukra, enpä ilman Raamattua varmaan osaa elää hyveellistä elämää ja olla ihan mukava tyyppi!

t. ateisti

[/quote]ilman Jeesuksen sovitusta sinun hyvät tekosi ovat vain likainen rätti Jumalan silmissä. Jumala on pyhä ja vihaa syntiä. Taivaaseen ei pääse yhtäkään synnintekijää.

Sinun pitää syntyä uudesti ylhäältä. Usko Jeesukseen vanhurskauttaa. Armosta Jumala pelastaa.

Vierailija
66/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:55"]Ja ateisti ei voi uskoa keijuihin. Ateismin pointti on perustaa asiat tietoihin ja tutkimuksiin ja tieteeseen. Kukaan ei voi olla niin vatipää, että sanoo ettei jumalaa ole, mutta joulupukki ja keijut kyllä on.

Yliluonnollista joko on sun mielestä, tai ei ole.
[/quote]

Kyllä voi. Ateismi kuvaa ihmisen suhdetta nimenomaan jumaluskoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:18"]

Kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus, koska Jeesus on tuleva tuomitsemaan elävät ja kuolleet viimeisellä tuomiolla. Sinun on tehtävä parannus synneistäsi: haureudesta, aviorikoksista, murhista, varkauksista, juoppoudesta ym. Tee parannus ja usko evankeliumi.

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. --Joh.3

Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.  --Room.10

[/quote]

Voi jukra, enpä ilman Raamattua varmaan osaa elää hyveellistä elämää ja olla ihan mukava tyyppi!

t. ateisti

[/quote]ilman Jeesuksen sovitusta sinun hyvät tekosi ovat vain likainen rätti Jumalan silmissä. Jumala on pyhä ja vihaa syntiä. Taivaaseen ei pääse yhtäkään synnintekijää.

Sinun pitää syntyä uudesti ylhäältä. Usko Jeesukseen vanhurskauttaa. Armosta Jumala pelastaa.

[/quote]

Ohhoh, itse asiassa minun seurakuntani pappi sanoi minulle ollessani seurakuntanuori, että kuka tahansa voi päästä taivaaseen, jos vain hyväksyy Jeesuksen sydämeensä. Eli voin tehdä vaikka aivan vapaasti syntiä, mutta jos kuolinvuoteellani käännynkin uskoon, niin hupsis, taivaaseen pääsin niin että heilahti.

Mahtaa harmittaa? Koska Jumalan edessähän kaikki synti on samanarvoista, koska se on Jumalaa vastaan rikkomista.

t. ateisti

Vierailija
68/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:45"]

https://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

According to the philosopher William L. Rowe: "In the popular sense of the term, an agnostic is someone who neither believes nor disbelieves in the existence of God, while a theist believes that God exists, an atheist disbelieves in God".

Miksi tätä asiaa pitää vääntää mutkikkaammaksi kuin se on.

[/quote]

Mä en ees ymmärrä koko agnostikko -termiä. Et sä voi olla "ei-uskova, mutta ei-ateisti". Se on joko tai. Jos agnostikko sanoo että "Mä en sano et jumalaa on olemassa, mutta saattaahan tuolla jotain olla" niin silloinhan se uskoo JONKIN KORKEAMMAN VOIMAN OLEMASSAOLOON = teisti.

[/quote]

Ei, agnostikko ei ota kantaa puolesta eikä vastaan. Agnostikko on neutraali.

[/quote]

Höpöhöpö. Yksinkertaisesti et voi olla jonkin olemassaolon suhteen neutraali. Joko naapurissa on Pertti tai ei ole, mutta et sä voi sanoa olevasi neutraali Pertin olemassaolon suhteen.

[/quote]

Agnostikon mielestä on mahdonta selvittää että onko naapurissa Perttiä vai ei. Suottaapi olla tai suottaapi olla olematta.
[/quote]

Tässä ei pyydettykään asialle selvitystä, vaan mielipidettä siitä onko Pertti siellä vai ei. "En tiedä" ei ole pätevä vastaus kysymykseen "uskotko sinä asiaan X?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:15"]

Hauska sinänsä se, että Allah on ihan sama kuin kristinuskon Jumala. Vanhasta Testamentistakin näkyy kristinuskon ja islamin yhteinen alkuhistoria. Ismaelilaisilla ja juutalaisilla / kristityillä on sitten vuosisatojen myötä muodostunut erilaisia käsityksiä siitä mitä se Jumala ihmiseltä haluaa ja kuka on oikea profeetta tai messias, mutta samaa Jumalaa palvovat kyllä, uskon ettei ole kuin yksi Jumala.

[/quote]

Kristitty ei voi yksinkertaisesti uskoa että islamilainen jumala olisi myös kristinuskon Jumalan kanssa koska islamin uudelleenmääritteli Jeesuksen vain tavalliseksi profeetaksi. Tämä on kristinuskon perusopin, pyhän kolminaisuuden, vastaista.

Vierailija
70/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi oksennus kun tuo kristinusko ahdistaa. Tuli vaan mieleen kun tänne nyt on noita Raamatun kohtia lainailtu ja tullut uskovaisia paasaamaan.

Sehän on oikeasti ihan kammottava oppi. Iankaikkinen kidutus rangaistuksena ajallisista synneistä. Ja tapa pelastua kidutukselta on oikea usko, mikä voi monelle olla mahdotonta ihan synnynnäisten luonteen piirteiden takia - kaikki eivät vaan PYSTY uskomaan ilman todisteita tai kokemusta. 

Ja sitten tämä "ilman Jeesuksen sovitusta sinun hyvät tekosi ovat vain likainen rätti Jumalan silmissä". Eli vaikka kuinka yrität elää oikein, ja Raamatun mukaan sinun pitää yrittää ! , niin tästä e iole pelastusasiassa mitään apua vaan helvettiin menet niin että kolisee jos et ole myös uskonut oikein. ja on siellä Raamatussa vieläkin kamalampaa, kuten että Jumala on jo ennalta  määrännyt osan luomistaan vihan astioiksi kadotukseen heitettäväksi, ja osan pelastuksen astioiksi. Kiva luoda eläviä ja tuntevia ihmisiä tarkoituksella kadotukseen ennalta määrätyiksi! 

Ja sitten sanovat että tämä Jumala on RAKKAUS. En tahdo tällaisen rakkauden kanssa olla missään tekemisissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:25"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:18"]

Kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus, koska Jeesus on tuleva tuomitsemaan elävät ja kuolleet viimeisellä tuomiolla. Sinun on tehtävä parannus synneistäsi: haureudesta, aviorikoksista, murhista, varkauksista, juoppoudesta ym. Tee parannus ja usko evankeliumi.

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. --Joh.3

Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.  --Room.10

[/quote]

Voi jukra, enpä ilman Raamattua varmaan osaa elää hyveellistä elämää ja olla ihan mukava tyyppi!

t. ateisti

[/quote]ilman Jeesuksen sovitusta sinun hyvät tekosi ovat vain likainen rätti Jumalan silmissä. Jumala on pyhä ja vihaa syntiä. Taivaaseen ei pääse yhtäkään synnintekijää.

Sinun pitää syntyä uudesti ylhäältä. Usko Jeesukseen vanhurskauttaa. Armosta Jumala pelastaa.

[/quote]

Ohhoh, itse asiassa minun seurakuntani pappi sanoi minulle ollessani seurakuntanuori, että kuka tahansa voi päästä taivaaseen, jos vain hyväksyy Jeesuksen sydämeensä. Eli voin tehdä vaikka aivan vapaasti syntiä, mutta jos kuolinvuoteellani käännynkin uskoon, niin hupsis, taivaaseen pääsin niin että heilahti.

Mahtaa harmittaa? Koska Jumalan edessähän kaikki synti on samanarvoista, koska se on Jumalaa vastaan rikkomista.

t. ateisti

[/quote]Mistä sinä sen kuolinhetkesi etukäteen osaat päätellä? Jos teet syntiä et ole Jeesuksen seuraaja vaan matkalla helvettiin. Kukaan Jumalasta syntynyt ei tee syntiä, ei halua elää synnissä.

9. Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
10. eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.--1 Kor. 6:9

Vierailija
72/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:48"]

Mä en ees ymmärrä koko agnostikko -termiä. Et sä voi olla "ei-uskova, mutta ei-ateisti". Se on joko tai. Jos agnostikko sanoo että "Mä en sano et jumalaa on olemassa, mutta saattaahan tuolla jotain olla" niin silloinhan se uskoo JONKIN KORKEAMMAN VOIMAN OLEMASSAOLOON = teisti.

[/quote]

Auttaisiko tämä Wikipedian määritelmä:

Vaikka agnostikko kieltää tiedon mahdollisuuden, agnostikko ei välttämättä ole ateisti eli hän saattaa silti uskoa jumalan olevan olemassa. Hän voi jopa myöntää ateistien perustelujen olevan parempia, mutta silti uskoa ”tunteellisin perustein”

Tuo "tunteellisin perustein" on mielestäni aika hyvä. Ihminen voi uskoa erinäisiin asioihin, vaikka myöntäisi, ettei niiden olemassaolosta ole tietoa. Tunnekysymys. Aina kun ei tarvitse olla järkevä ja ajatella vain faktoja vaan voi ihan vain omasta halustaan uskoa johonkin.

[/quote]

Suomalainen wikipedia-sivu agnostisismista on puutteellinen ja antaa väärän kuvan.

Agnostismistä on kahta eri perustyyppiä;

"Kova" agnostisismi; "nyt ei voi tietää onko Jumalaa olemassa, eikä koskaan voikaan."

"Pehmeä" agnostisismi; "nyt ei voi tietää onko Jumalaa olemassa, mutta ehkä joskus voi."

 

Katsokaa mieluummin englanninkielistä wikiä koska vertaispaine niiden oikeellisuuteen on monta kertaluokaa suurempi ja teidän kielitaidot riittää kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:32"]Et usko persoonallisen jumalan tai jumalien olemassaoloon? Olet määritelmällisesti ateisti. Ei se haittaa. Kaikki meistä syntyvät ateisteina. Paavikin syntyi.
[/quote]
Miten niin kaikki syntyvät ateisteina? Kyllä mä ainakin oon lapsesta asti uskonut Jumalaan vaikka oon kasvanut ihan sekulaarissa kodissa jossa mistään uskonnollisista asioista ei juuri puhuttu. Joskus teini-iässä äiti kysyi että haluanko riparille vai protu-leirille mutta sitä tuskin lasketaan.

Vierailija
74/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:07"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:45"]

https://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

According to the philosopher William L. Rowe: "In the popular sense of the term, an agnostic is someone who neither believes nor disbelieves in the existence of God, while a theist believes that God exists, an atheist disbelieves in God".

Miksi tätä asiaa pitää vääntää mutkikkaammaksi kuin se on.

[/quote]

Mä en ees ymmärrä koko agnostikko -termiä. Et sä voi olla "ei-uskova, mutta ei-ateisti". Se on joko tai. Jos agnostikko sanoo että "Mä en sano et jumalaa on olemassa, mutta saattaahan tuolla jotain olla" niin silloinhan se uskoo JONKIN KORKEAMMAN VOIMAN OLEMASSAOLOON = teisti.

[/quote]

Ei, agnostikko ei ota kantaa puolesta eikä vastaan. Agnostikko on neutraali.

[/quote]

Höpöhöpö. Yksinkertaisesti et voi olla jonkin olemassaolon suhteen neutraali. Joko naapurissa on Pertti tai ei ole, mutta et sä voi sanoa olevasi neutraali Pertin olemassaolon suhteen.

[/quote]

Agnostikon mielestä on mahdonta selvittää että onko naapurissa Perttiä vai ei. Suottaapi olla tai suottaapi olla olematta.

[/quote]

Jos Perttiä ei ole vaikka näkynyt kuukauteen. Onko vaimo laittanut ulkoruokintaan? Onko lähtenyt jonkun naikkosen matkaan?Ei voi tietää. Kaupassa väittivät yhtä ja alkossa toista. Ota nyt sitten selvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:05"]

Itse asiassa puhun ihan vaan totuudesta. Kukaan ei voi olla niin tyhmä, että ei usko jumalaan, mutta uskoo maahisiin ja keijuihin. Et voi sulkea osaa yliluonnollisesta huuhaasta huuhaana ja osaa todellisena, koska ne kaikki perustuvat samaan mahdottomuuteen.

[/quote]

Tottakai voi sulkea pois osan kaikista yliluonnollisista uskomuksista, aivan kuten esimerkksi kristittynä suljen pois uskomuksen allahiin, vishnuun, shivaan ja kumppaneihin.

[/quote]

Hauska sinänsä se, että Allah on ihan sama kuin kristinuskon Jumala. Vanhasta Testamentistakin näkyy kristinuskon ja islamin yhteinen alkuhistoria. Ismaelilaisilla ja juutalaisilla / kristityillä on sitten vuosisatojen myötä muodostunut erilaisia käsityksiä siitä mitä se Jumala ihmiseltä haluaa ja kuka on oikea profeetta tai messias, mutta samaa Jumalaa palvovat kyllä, uskon ettei ole kuin yksi Jumala.
[/quote]
Kristinuskon Jumala on kolmiyhteinen ja islamin ei. Muslimit eivät myöskään usko Jeesuksen jumaluuteen joten Allah ja kristinuskon Jumala ovat tyystin eri jumalia.

Vierailija
76/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

72: Kertoisitko sitten, miten tuo lainaamani kohta on väärin? En nyt oikein osaa nähdä, miten sinun kommenttisi suoranaisesti liittyi omaani.

Eikä täällä varmasti kaikkien taito riitä noinkin abstraktin asian selvittämiseen vieraalla kielellä.

62

Vierailija
77/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:32"]

Missä lomakkeessa uskontoa kysytään?

[/quote]

No ainakin veroilmoituksessa ja peruskoulun ja lukion kaavakkeissa.

Eihän sitä oikeasti pitäisi missään kysyä, mutta sitä ennen verottajan täytyy lopettaa kirkon puolesta verojenkerääminen ja kouluista pitää lopettaa oman uskonnon opettaminen. Sen jälkeen uskontoa ei tarvi kysyä missään.

Samoin täytyisi neutralisoida sivilisääty, mitä hittoa se kenellekkään viranomaiselle kuuluu että mikä jonku parisuhdestatus on.

[/quote]

Ei niissä kysytä mitään uskosta, vaan kirkollisverovelvollisuudesta.

[/quote]

No tämäkin vielä. Nyt menee kyllä pilkunnumisen puolelle. Lukiossa ja peruskoulussa ei kyllä kysellä mitään mistään verovelvollisuudesta, vaan uskontokuntaan kuulumisesta.

Vierailija
78/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:55"]

Ja ateisti ei voi uskoa keijuihin. Ateismin pointti on perustaa asiat tietoihin ja tutkimuksiin ja tieteeseen. Kukaan ei voi olla niin vatipää, että sanoo ettei jumalaa ole, mutta joulupukki ja keijut kyllä on.

Yliluonnollista joko on sun mielestä, tai ei ole.

[/quote]

Nyt sekoitat skientismin ateismiin, eivät ne ole lainkaan sama asia.

Vierailija
79/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:42"] Kristinuskon Jumala on kolmiyhteinen ja islamin ei. Muslimit eivät myöskään usko Jeesuksen jumaluuteen joten Allah ja kristinuskon Jumala ovat tyystin eri jumalia.

[/quote]

Pieniä sävyeroja. Ainakin näin maallikkona tulee tunne että korani ja raamattu perustunee samoihin lähteisiin.

Vierailija
80/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]Uskotko jumalaan/jumaliin? Kyllä: olet teisti. En: olet ateisti.

Hyvin yksinkertaista siis.
[/quote]

Vieläkin yksinkertaisempaa, jos ollaan tarkkoja. Kyllä: olet teisti. Kaikki muut vastaukset: olet ateisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi