Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En usko mutta en halua olla ateistikaan

Vierailija
28.08.2015 |

En ole minkään uskonnon jäsen enkä koe uskovani mihinkään (olen kuitenkin ehkä hieman agnostikko). En kuitenkaan halua luokitella itseäni ateistiksi tai ylipäätänsä miksikään. Onko muilla samanlaisia tuntemuksia? Jos jossain lomakkeessa kysytään uskonnollista vakaumusta, voinko kirjoittaa sinne "ei ole" tms?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse lokeroida itseäsi jos et koe että se on relevanttia identiteettisi kannalta. Ihminen voi olla hengellinen olematta uskonnollinen.

Vierailija
22/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]

Uskotko jumalaan/jumaliin? Kyllä: olet teisti. En: olet ateisti.

Hyvin yksinkertaista siis.

[/quote]

Ja se kolmas vaihtoehto; mielestäsi asiassa ei ole ainakaan itsellesi tarpeeksi todisteita suuntaan eikä toiseen: olet agnostikko
[/quote]

Eri asia. Usko ja todisteet ei mahdu saman käsitteen alle. Agnostikko on joko teisti tai ateisti uskonsa osalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]

Uskotko jumalaan/jumaliin? Kyllä: olet teisti. En: olet ateisti.

Hyvin yksinkertaista siis.

[/quote]

Ja se kolmas vaihtoehto; mielestäsi asiassa ei ole ainakaan itsellesi tarpeeksi todisteita suuntaan eikä toiseen: olet agnostikko

[/quote]Väärin. Agnostikko ei ole vaihtoehtoinen määrite ateistille ja teistille. Se määrittää aivan eri asiaa.

Ateismi ja teismi kertovat, uskooko joku jumalien olemassaoloon.

Gnostismi ja agnostismi kertovat, ajatteleeko joku, että jumalien olemassaolosta voi saada luotettavaa tietoa.

Ihminen voi olla gnostinen ateisti, gnostinen teisti, agnostinen teisti tai agnostinen ateisti. -7

Vierailija
24/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]

Uskotko jumalaan/jumaliin? Kyllä: olet teisti. En: olet ateisti.

Hyvin yksinkertaista siis.

[/quote]

Ja se kolmas vaihtoehto; mielestäsi asiassa ei ole ainakaan itsellesi tarpeeksi todisteita suuntaan eikä toiseen: olet agnostikko

[/quote]Väärin. Agnostikko ei ole vaihtoehtoinen määrite ateistille ja teistille. Se määrittää aivan eri asiaa.

Ateismi ja teismi kertovat, uskooko joku jumalien olemassaoloon.

Gnostismi ja agnostismi kertovat, ajatteleeko joku, että jumalien olemassaolosta voi saada luotettavaa tietoa.

Ihminen voi olla gnostinen ateisti, gnostinen teisti, agnostinen teisti tai agnostinen ateisti. -7

[/quote]

Ihan hauskoja pilipaliteorioita, mutta joko uskot tai et usko. Jos susta on pienimmässäkään määrin mahdollista jokin suurempi voima, sä uskot. Ei se ole mikään mielipidekysymys. Joko sulla on lapsi tai ei ole jne.

Vierailija
25/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

According to the philosopher William L. Rowe: "In the popular sense of the term, an agnostic is someone who neither believes nor disbelieves in the existence of God, while a theist believes that God exists, an atheist disbelieves in God".

Miksi tätä asiaa pitää vääntää mutkikkaammaksi kuin se on.

Vierailija
26/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:42"]

Gnostismi ja agnostismi kertovat, ajatteleeko joku, että jumalien olemassaolosta voi saada luotettavaa tietoa.

Ihminen voi olla gnostinen ateisti, gnostinen teisti, agnostinen teisti tai agnostinen ateisti. -7

[/quote]

Ei. Agnostismi kertoo että jumalan olemassaolosta ei ole luotettavaa tietoa. Jotkin agnostismin suunnat ajattelevat edelleen että sitä ei voi koskaan saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:39"]Hiton urpot, kun ateismi ei ole mikään "uskonto". Se vaan simppelisti meinaa, ettet usko jumaliin/jumaluuteen. Jos uskot jonkintyyppiseen karmaan tai energiaan joka on maallisuutta suurempaa, olet agnostikko. Jos uskot tietyntyyppiseen jumalaan jonkin uskonnon mukaan olet teisti ja edustat tätä uskontoa sitten jotenkin.

Ei ole kyse mistään "mä en halua olla ateisti, ku kuulostaa niin negatiiviselta" tms. vaan joko uskot, et usko tai olet agnostikko.
[/quote]

Mutta kun en ole ateisti enkä agnostikko. :D Olen jotain siltä väliltä.

Ap

Vierailija
28/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:45"]

https://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

According to the philosopher William L. Rowe: "In the popular sense of the term, an agnostic is someone who neither believes nor disbelieves in the existence of God, while a theist believes that God exists, an atheist disbelieves in God".

Miksi tätä asiaa pitää vääntää mutkikkaammaksi kuin se on.

[/quote]

Mä en ees ymmärrä koko agnostikko -termiä. Et sä voi olla "ei-uskova, mutta ei-ateisti". Se on joko tai. Jos agnostikko sanoo että "Mä en sano et jumalaa on olemassa, mutta saattaahan tuolla jotain olla" niin silloinhan se uskoo JONKIN KORKEAMMAN VOIMAN OLEMASSAOLOON = teisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:39"]Hiton urpot, kun ateismi ei ole mikään "uskonto". Se vaan simppelisti meinaa, ettet usko jumaliin/jumaluuteen. Jos uskot jonkintyyppiseen karmaan tai energiaan joka on maallisuutta suurempaa, olet agnostikko. Jos uskot tietyntyyppiseen jumalaan jonkin uskonnon mukaan olet teisti ja edustat tätä uskontoa sitten jotenkin. Ei ole kyse mistään "mä en halua olla ateisti, ku kuulostaa niin negatiiviselta" tms. vaan joko uskot, et usko tai olet agnostikko. [/quote] Mutta kun en ole ateisti enkä agnostikko. :D Olen jotain siltä väliltä. Ap

[/quote]

Millä ihmeellä sä olet jotain niiden väliltä? t. ateisti

Vierailija
30/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:39"]Hiton urpot, kun ateismi ei ole mikään "uskonto". Se vaan simppelisti meinaa, ettet usko jumaliin/jumaluuteen. Jos uskot jonkintyyppiseen karmaan tai energiaan joka on maallisuutta suurempaa, olet agnostikko. Jos uskot tietyntyyppiseen jumalaan jonkin uskonnon mukaan olet teisti ja edustat tätä uskontoa sitten jotenkin. Ei ole kyse mistään "mä en halua olla ateisti, ku kuulostaa niin negatiiviselta" tms. vaan joko uskot, et usko tai olet agnostikko. [/quote] Mutta kun en ole ateisti enkä agnostikko. :D Olen jotain siltä väliltä. Ap

[/quote]

Sulla on vaan ylisuuri hinku keksiä itsellesi joku aivan uusi termi että pääset olemaan mahdollisimman erilainen kuin muut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös tässä pieni määrittelyongelma. En nimittäin usko mihinkään uskontoon, enkä edes senkaltaiseen tuolla jossain olevaan persoonalliseen jumalolentoon, jollaiseen teismillä yleensä väitetään. Minulla muutenkin on hyvin vähän älyllisiä uskomuksia niistä asioista.

Mutta toisaalta, jollain vaistomaisella tasolla koen kaiken Pyhyyden, tunnen eläväni ja olevani jumaluudessa, ollen itsekin sen ilmentymä. Mutta voiko sitä sanoa Jumalaksi, jos se on olevaisen ydinolemus eikä joku erillinen maailmankaikkeuden hallitsija jossain tuolla puolen? Ainakaan se ei ole joku jolta voisi rukoilla ja anoa asioita, koska minä olen itse se, yksi sen ilmentymä, enkä koe että olisi ulkopuolista jumalaa joka sellaisiin rukouksiin vastailisi.

Useimmiten sanon olevani agnostikko vain siksi, kun en jaksa väitellä näistä asioista. Uskovaiset kun leimaa minun kaltaiseni harhaoppisiksi, ja ateistit taas hörhöksi uskovaiseksi. Tavallaan koen olevani sisäisesti silti teisti, mutta minun Jumalan määritelmäni (tai kokemukseni) on vaan erilainen kuin uskonnoilla yleensä.

Vierailija
32/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateisteja on niin paljon mustamaalattu ja ateismiin on liitetty paljon asioita, jotka eivät siihen liity, joten aika monella on ateismista negatiivinen mielikuva, eikä siksi halua luokitella itseään ateistiksi, vaikka on sellainen.

Jos et usko jumaliin olet ateisti, ja se siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:45"]

https://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

According to the philosopher William L. Rowe: "In the popular sense of the term, an agnostic is someone who neither believes nor disbelieves in the existence of God, while a theist believes that God exists, an atheist disbelieves in God".

Miksi tätä asiaa pitää vääntää mutkikkaammaksi kuin se on.

[/quote]

Mä en ees ymmärrä koko agnostikko -termiä. Et sä voi olla "ei-uskova, mutta ei-ateisti". Se on joko tai. Jos agnostikko sanoo että "Mä en sano et jumalaa on olemassa, mutta saattaahan tuolla jotain olla" niin silloinhan se uskoo JONKIN KORKEAMMAN VOIMAN OLEMASSAOLOON = teisti.

[/quote]

Ei, agnostikko ei ota kantaa puolesta eikä vastaan. Agnostikko on neutraali.

Vierailija
34/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]

Uskotko jumalaan/jumaliin? Kyllä: olet teisti. En: olet ateisti.

Hyvin yksinkertaista siis.

[/quote]

Mutta pointti onkin monesti se, kun ei tiedä.

Minulla on uskonnollinen tausta. Osin sieltä kumpuaa halu uskoa, mutta kyllä muutenkin haluan ajatella, että on jotain tämän fyysisen todellisuuden ulkopuolella ja myös kuoleman jälkeen. 

[/quote]Olet ateisti. Ateistikin voi uskoa keijuihin, kuolemanjälkeiseen ja muuhun maagiseen. -7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:50"]

Itselläni on myös tässä pieni määrittelyongelma. En nimittäin usko mihinkään uskontoon, enkä edes senkaltaiseen tuolla jossain olevaan persoonalliseen jumalolentoon, jollaiseen teismillä yleensä väitetään. Minulla muutenkin on hyvin vähän älyllisiä uskomuksia niistä asioista.

Mutta toisaalta, jollain vaistomaisella tasolla koen kaiken Pyhyyden, tunnen eläväni ja olevani jumaluudessa, ollen itsekin sen ilmentymä. Mutta voiko sitä sanoa Jumalaksi, jos se on olevaisen ydinolemus eikä joku erillinen maailmankaikkeuden hallitsija jossain tuolla puolen? Ainakaan se ei ole joku jolta voisi rukoilla ja anoa asioita, koska minä olen itse se, yksi sen ilmentymä, enkä koe että olisi ulkopuolista jumalaa joka sellaisiin rukouksiin vastailisi.

Useimmiten sanon olevani agnostikko vain siksi, kun en jaksa väitellä näistä asioista. Uskovaiset kun leimaa minun kaltaiseni harhaoppisiksi, ja ateistit taas hörhöksi uskovaiseksi. Tavallaan koen olevani sisäisesti silti teisti, mutta minun Jumalan määritelmäni (tai kokemukseni) on vaan erilainen kuin uskonnoilla yleensä.

[/quote]

Olet teisti, koska uskot taikajuttuihin. Simppeliä. t. ateisti

Vierailija
36/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:42"]

Gnostismi ja agnostismi kertovat, ajatteleeko joku, että jumalien olemassaolosta voi saada luotettavaa tietoa.

Ihminen voi olla gnostinen ateisti, gnostinen teisti, agnostinen teisti tai agnostinen ateisti. -7

[/quote]

Ei. Agnostismi kertoo että jumalan olemassaolosta ei ole luotettavaa tietoa. Jotkin agnostismin suunnat ajattelevat edelleen että sitä ei voi koskaan saada.

[/quote]

Aivan. Tuo pitää täysin paikkansa. Agnostismi ottaa kantaa tietoon. Usko on eri asia. Tuo 7:n kirjoittama pitää täysin paikkansa. Itse olen sekä agnostikko että ateisti, kuten varmaan suurin osa suomalaisista.

Vierailija
37/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:51"]

Ei, agnostikko ei ota kantaa puolesta eikä vastaan. Agnostikko on neutraali.

[/quote]Väärin. -7

Vierailija
38/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:45"]

https://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

According to the philosopher William L. Rowe: "In the popular sense of the term, an agnostic is someone who neither believes nor disbelieves in the existence of God, while a theist believes that God exists, an atheist disbelieves in God".

Miksi tätä asiaa pitää vääntää mutkikkaammaksi kuin se on.

[/quote]

Mä en ees ymmärrä koko agnostikko -termiä. Et sä voi olla "ei-uskova, mutta ei-ateisti". Se on joko tai. Jos agnostikko sanoo että "Mä en sano et jumalaa on olemassa, mutta saattaahan tuolla jotain olla" niin silloinhan se uskoo JONKIN KORKEAMMAN VOIMAN OLEMASSAOLOON = teisti.

[/quote]

Ei, agnostikko ei ota kantaa puolesta eikä vastaan. Agnostikko on neutraali.

[/quote]

Höpöhöpö. Yksinkertaisesti et voi olla jonkin olemassaolon suhteen neutraali. Joko naapurissa on Pertti tai ei ole, mutta et sä voi sanoa olevasi neutraali Pertin olemassaolon suhteen.

Vierailija
39/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:50"]

Ateisteja on niin paljon mustamaalattu ja ateismiin on liitetty paljon asioita, jotka eivät siihen liity, joten aika monella on ateismista negatiivinen mielikuva, eikä siksi halua luokitella itseään ateistiksi, vaikka on sellainen.

Jos et usko jumaliin olet ateisti, ja se siitä.

[/quote]

Suomen ateisteista saa valitettavasti huonon kuvan sen takia että äänekkäimpinä ovat sellaiset vaahtosuiset ateistit jotka ovat varmoja ettei jumalia ole. He julistavat uskomustaan aivan kuten uskovaisetkin uskomuksiaan.

Vierailija
40/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:32"]

Missä lomakkeessa uskontoa kysytään?

[/quote]

No ainakin veroilmoituksessa ja peruskoulun ja lukion kaavakkeissa.

Eihän sitä oikeasti pitäisi missään kysyä, mutta sitä ennen verottajan täytyy lopettaa kirkon puolesta verojenkerääminen ja kouluista pitää lopettaa oman uskonnon opettaminen. Sen jälkeen uskontoa ei tarvi kysyä missään.

Samoin täytyisi neutralisoida sivilisääty, mitä hittoa se kenellekkään viranomaiselle kuuluu että mikä jonku parisuhdestatus on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi