Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En usko mutta en halua olla ateistikaan

Vierailija
28.08.2015 |

En ole minkään uskonnon jäsen enkä koe uskovani mihinkään (olen kuitenkin ehkä hieman agnostikko). En kuitenkaan halua luokitella itseäni ateistiksi tai ylipäätänsä miksikään. Onko muilla samanlaisia tuntemuksia? Jos jossain lomakkeessa kysytään uskonnollista vakaumusta, voinko kirjoittaa sinne "ei ole" tms?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:39"]Hiton urpot, kun ateismi ei ole mikään "uskonto". Se vaan simppelisti meinaa, ettet usko jumaliin/jumaluuteen. Jos uskot jonkintyyppiseen karmaan tai energiaan joka on maallisuutta suurempaa, olet agnostikko. Jos uskot tietyntyyppiseen jumalaan jonkin uskonnon mukaan olet teisti ja edustat tätä uskontoa sitten jotenkin. Ei ole kyse mistään "mä en halua olla ateisti, ku kuulostaa niin negatiiviselta" tms. vaan joko uskot, et usko tai olet agnostikko. [/quote] Mutta kun en ole ateisti enkä agnostikko. :D Olen jotain siltä väliltä. Ap

[/quote]

Millä ihmeellä sä olet jotain niiden väliltä? t. ateisti

[/quote]

Varmaan sitten agnostinen ateisti, eli ei usko jumaliin, mutta on vähän epävarma että voiko jumalien olemassoloa tietää.

Vierailija
42/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ateisti ei voi uskoa keijuihin. Ateismin pointti on perustaa asiat tietoihin ja tutkimuksiin ja tieteeseen. Kukaan ei voi olla niin vatipää, että sanoo ettei jumalaa ole, mutta joulupukki ja keijut kyllä on.

Yliluonnollista joko on sun mielestä, tai ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:32"]

Missä lomakkeessa uskontoa kysytään?

[/quote]

No ainakin veroilmoituksessa ja peruskoulun ja lukion kaavakkeissa.

Eihän sitä oikeasti pitäisi missään kysyä, mutta sitä ennen verottajan täytyy lopettaa kirkon puolesta verojenkerääminen ja kouluista pitää lopettaa oman uskonnon opettaminen. Sen jälkeen uskontoa ei tarvi kysyä missään.

Samoin täytyisi neutralisoida sivilisääty, mitä hittoa se kenellekkään viranomaiselle kuuluu että mikä jonku parisuhdestatus on.

[/quote]

Ei niissä kysytä mitään uskosta, vaan kirkollisverovelvollisuudesta.

Vierailija
44/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:39"]Hiton urpot, kun ateismi ei ole mikään "uskonto". Se vaan simppelisti meinaa, ettet usko jumaliin/jumaluuteen. Jos uskot jonkintyyppiseen karmaan tai energiaan joka on maallisuutta suurempaa, olet agnostikko. Jos uskot tietyntyyppiseen jumalaan jonkin uskonnon mukaan olet teisti ja edustat tätä uskontoa sitten jotenkin. Ei ole kyse mistään "mä en halua olla ateisti, ku kuulostaa niin negatiiviselta" tms. vaan joko uskot, et usko tai olet agnostikko. [/quote] Mutta kun en ole ateisti enkä agnostikko. :D Olen jotain siltä väliltä. Ap

[/quote]

Millä ihmeellä sä olet jotain niiden väliltä? t. ateisti

[/quote]

Varmaan sitten agnostinen ateisti, eli ei usko jumaliin, mutta on vähän epävarma että voiko jumalien olemassoloa tietää.

[/quote]

Kuten sanoin jo aiemmin, ei voi sanoa että "jumaluuden olemassaoloa ei voi tietää". On simppelisti mahdotonta kaikki tällaiset taikatemput, jumaluudet, keijut, yksisarviset yms. joista ei saa todistettavia todisteita tai kiistatonta tutkimustietoa. Nää on ihan järjellä ajateltavissa.

Vierailija
45/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:45"]

https://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

According to the philosopher William L. Rowe: "In the popular sense of the term, an agnostic is someone who neither believes nor disbelieves in the existence of God, while a theist believes that God exists, an atheist disbelieves in God".

Miksi tätä asiaa pitää vääntää mutkikkaammaksi kuin se on.

[/quote]

Mä en ees ymmärrä koko agnostikko -termiä. Et sä voi olla "ei-uskova, mutta ei-ateisti". Se on joko tai. Jos agnostikko sanoo että "Mä en sano et jumalaa on olemassa, mutta saattaahan tuolla jotain olla" niin silloinhan se uskoo JONKIN KORKEAMMAN VOIMAN OLEMASSAOLOON = teisti.

[/quote]

Agnostikko on epävarma, hänestä ei voida tietää että onko jumallia olemassa.

Vierailija
46/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:55"]

Ja ateisti ei voi uskoa keijuihin. Ateismin pointti on perustaa asiat tietoihin ja tutkimuksiin ja tieteeseen. Kukaan ei voi olla niin vatipää, että sanoo ettei jumalaa ole, mutta joulupukki ja keijut kyllä on.

Yliluonnollista joko on sun mielestä, tai ei ole.

[/quote]Olet kyllä valitettavasti tässä asiassa täysin väärässä. Teismi on uskoa persoonalliseen jumalaan tai jumaliin ja ateismi tämän uskon puuttumista. Ihminen voi olla vaikka minkälainen hihhuli tai vaikkapa hyvin uskonnollinen ja silti olla ateisti. Usein mainitaan jotkin bddhalaisuuden suuntaukset esimerkkinä ateistisesta uskonnosta.

Ihmistä, jonka maailmankuva on jokseenkin tieteellinen ja arvot ja maailmankatsomus ei-uskonnolliset, kutsutaan joskus sekulaariksi humanistiksi. Tämä on varmaan se, mitä ajattelet. -7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:59"]

Agnostikko on epävarma, hänestä ei voida tietää että onko jumallia olemassa.

[/quote]Kyllä, mutta hän voi silti uskoa jumaliin tai olla uskomatta niihin. Jos hän ei usko, hän on agnostinen ateisti ja jos uskoo, hän on agnostinen teisti.

Monet uskovaisetkin sanovat, että luottamuus jumalaan on nimenomaan uskon asia eikä jotakin, mitä voi varsinaisesti tietää. He ovat siis agnostisisia teistejä. -7

Vierailija
48/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:50"]

Itselläni on myös tässä pieni määrittelyongelma. En nimittäin usko mihinkään uskontoon, enkä edes senkaltaiseen tuolla jossain olevaan persoonalliseen jumalolentoon, jollaiseen teismillä yleensä väitetään. Minulla muutenkin on hyvin vähän älyllisiä uskomuksia niistä asioista.

Mutta toisaalta, jollain vaistomaisella tasolla koen kaiken Pyhyyden, tunnen eläväni ja olevani jumaluudessa, ollen itsekin sen ilmentymä. Mutta voiko sitä sanoa Jumalaksi, jos se on olevaisen ydinolemus eikä joku erillinen maailmankaikkeuden hallitsija jossain tuolla puolen? Ainakaan se ei ole joku jolta voisi rukoilla ja anoa asioita, koska minä olen itse se, yksi sen ilmentymä, enkä koe että olisi ulkopuolista jumalaa joka sellaisiin rukouksiin vastailisi.

Useimmiten sanon olevani agnostikko vain siksi, kun en jaksa väitellä näistä asioista. Uskovaiset kun leimaa minun kaltaiseni harhaoppisiksi, ja ateistit taas hörhöksi uskovaiseksi. Tavallaan koen olevani sisäisesti silti teisti, mutta minun Jumalan määritelmäni (tai kokemukseni) on vaan erilainen kuin uskonnoilla yleensä.

[/quote]

Olet teisti, koska uskot taikajuttuihin. Simppeliä. t. ateisti

[/quote]

No joo, sinänsä voin hyväksyä olevani teisti, koska koen jotain jumalalliseksi määriteltävää arjessani. Mutta "taikajutut" ei kai silti automaattisesti tee ihmisestä teistiä. Esim. jos joku uskoo kummituksiin tai telepatiaan, niin hän uskoo "taikajuttuihin", mutta voi olla silti uskomatta minkäänlaiseen jumaluuteen. Ei kai silloin teisti ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:50"]

Itselläni on myös tässä pieni määrittelyongelma. En nimittäin usko mihinkään uskontoon, enkä edes senkaltaiseen tuolla jossain olevaan persoonalliseen jumalolentoon, jollaiseen teismillä yleensä väitetään. Minulla muutenkin on hyvin vähän älyllisiä uskomuksia niistä asioista.

Mutta toisaalta, jollain vaistomaisella tasolla koen kaiken Pyhyyden, tunnen eläväni ja olevani jumaluudessa, ollen itsekin sen ilmentymä. Mutta voiko sitä sanoa Jumalaksi, jos se on olevaisen ydinolemus eikä joku erillinen maailmankaikkeuden hallitsija jossain tuolla puolen? Ainakaan se ei ole joku jolta voisi rukoilla ja anoa asioita, koska minä olen itse se, yksi sen ilmentymä, enkä koe että olisi ulkopuolista jumalaa joka sellaisiin rukouksiin vastailisi.

Useimmiten sanon olevani agnostikko vain siksi, kun en jaksa väitellä näistä asioista. Uskovaiset kun leimaa minun kaltaiseni harhaoppisiksi, ja ateistit taas hörhöksi uskovaiseksi. Tavallaan koen olevani sisäisesti silti teisti, mutta minun Jumalan määritelmäni (tai kokemukseni) on vaan erilainen kuin uskonnoilla yleensä.

[/quote]

Suurin osa (80%) suomalaista ev.lut. kirkon jäsenistä on tuollaisia, eivät täysin usko kirkon oppeja, mutta vähän sinne päin.

Vierailija
50/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:55"]

Ja ateisti ei voi uskoa keijuihin. Ateismin pointti on perustaa asiat tietoihin ja tutkimuksiin ja tieteeseen. Kukaan ei voi olla niin vatipää, että sanoo ettei jumalaa ole, mutta joulupukki ja keijut kyllä on.

Yliluonnollista joko on sun mielestä, tai ei ole.

[/quote]Olet kyllä valitettavasti tässä asiassa täysin väärässä. Teismi on uskoa persoonalliseen jumalaan tai jumaliin ja ateismi tämän uskon puuttumista. Ihminen voi olla vaikka minkälainen hihhuli tai vaikkapa hyvin uskonnollinen ja silti olla ateisti. Usein mainitaan jotkin bddhalaisuuden suuntaukset esimerkkinä ateistisesta uskonnosta.

Ihmistä, jonka maailmankuva on jokseenkin tieteellinen ja arvot ja maailmankatsomus ei-uskonnolliset, kutsutaan joskus sekulaariksi humanistiksi. Tämä on varmaan se, mitä ajattelet. -7

[/quote]

Itse asiassa puhun ihan vaan totuudesta. Kukaan ei voi olla niin tyhmä, että ei usko jumalaan, mutta uskoo maahisiin ja keijuihin. Et voi sulkea osaa yliluonnollisesta huuhaasta huuhaana ja osaa todellisena, koska ne kaikki perustuvat samaan mahdottomuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:45"]

https://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

According to the philosopher William L. Rowe: "In the popular sense of the term, an agnostic is someone who neither believes nor disbelieves in the existence of God, while a theist believes that God exists, an atheist disbelieves in God".

Miksi tätä asiaa pitää vääntää mutkikkaammaksi kuin se on.

[/quote]

Mä en ees ymmärrä koko agnostikko -termiä. Et sä voi olla "ei-uskova, mutta ei-ateisti". Se on joko tai. Jos agnostikko sanoo että "Mä en sano et jumalaa on olemassa, mutta saattaahan tuolla jotain olla" niin silloinhan se uskoo JONKIN KORKEAMMAN VOIMAN OLEMASSAOLOON = teisti.

[/quote]

Ei, agnostikko ei ota kantaa puolesta eikä vastaan. Agnostikko on neutraali.

[/quote]

Höpöhöpö. Yksinkertaisesti et voi olla jonkin olemassaolon suhteen neutraali. Joko naapurissa on Pertti tai ei ole, mutta et sä voi sanoa olevasi neutraali Pertin olemassaolon suhteen.

[/quote]

Agnostikon mielestä on mahdonta selvittää että onko naapurissa Perttiä vai ei. Suottaapi olla tai suottaapi olla olematta.

Vierailija
52/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:05"]

Itse asiassa puhun ihan vaan totuudesta. Kukaan ei voi olla niin tyhmä, että ei usko jumalaan, mutta uskoo maahisiin ja keijuihin. Et voi sulkea osaa yliluonnollisesta huuhaasta huuhaana ja osaa todellisena, koska ne kaikki perustuvat samaan mahdottomuuteen.

[/quote]

Tottakai voi sulkea pois osan kaikista yliluonnollisista uskomuksista, aivan kuten esimerkksi kristittynä suljen pois uskomuksen allahiin, vishnuun, shivaan ja kumppaneihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:05"]

Itse asiassa puhun ihan vaan totuudesta. Kukaan ei voi olla niin tyhmä, että ei usko jumalaan, mutta uskoo maahisiin ja keijuihin.

[/quote]

1. Kyllä voi.

2. Tuolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä ateismi ja teismi tarkoittavat. -7

Vierailija
54/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:55"]

Ja ateisti ei voi uskoa keijuihin. Ateismin pointti on perustaa asiat tietoihin ja tutkimuksiin ja tieteeseen. Kukaan ei voi olla niin vatipää, että sanoo ettei jumalaa ole, mutta joulupukki ja keijut kyllä on.

Yliluonnollista joko on sun mielestä, tai ei ole.

[/quote]

Tarkasti ottaen ateisti ei usko jumaluuksiin. Periaatteessa voisi uskoa meninkäisiin, mutta tuskimpa sellaisia ateisteja on paljon.

Taidat olla joku uskis, joka yrittää taas kerran keksiä ateismiin jotain mitä se ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:05"]

Itse asiassa puhun ihan vaan totuudesta. Kukaan ei voi olla niin tyhmä, että ei usko jumalaan, mutta uskoo maahisiin ja keijuihin. Et voi sulkea osaa yliluonnollisesta huuhaasta huuhaana ja osaa todellisena, koska ne kaikki perustuvat samaan mahdottomuuteen.

[/quote]

Onpa ylimielinen asenne toisten ihmisten maailmankuvia kohtaan! Ei kaikille "yliluonnollinen" ole joku iso köntti joka täytyy kokonaisuudessaan joko hyväksyä tai hylätä. Osalla on yliluonnolliseksi yleisesti määritellyistä asiosita jopa kokemuksia, ja uskovat siksi, mutta voi olla ettei taas ole mitään kokemusta että olisi Jumala tuolla jossain.

Esim. äitini on kokenut ns. henkimaailman asioita ja uskoo siksi että "todellisuudella on muitakin tasoja kuin tämä normaaleilla viidella äistilla koettava", mutta ei todellakaan usko mihinkään jumaluuksiin. Hänen omasta näkökulmastaan lisäksi nuo todellisuuden muut tasot eivät ole edes yliluonnollisia. Ja kyseessä on ihan akateemisesti koulutettu ihminen jolla ei ole mitään mt-diagnoosejakaan ;)

Vierailija
56/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:12"]

Onpa ylimielinen asenne toisten ihmisten maailmankuvia kohtaan!

[/quote]

puskasta: tätä on aika hankala välttää aina kun yhtään isompi joukko alkaa keskustelua uskonnoista ja uskonnottomuuksista ;)

Vierailija
57/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:05"]

Itse asiassa puhun ihan vaan totuudesta. Kukaan ei voi olla niin tyhmä, että ei usko jumalaan, mutta uskoo maahisiin ja keijuihin. Et voi sulkea osaa yliluonnollisesta huuhaasta huuhaana ja osaa todellisena, koska ne kaikki perustuvat samaan mahdottomuuteen.

[/quote]

Tottakai voi sulkea pois osan kaikista yliluonnollisista uskomuksista, aivan kuten esimerkksi kristittynä suljen pois uskomuksen allahiin, vishnuun, shivaan ja kumppaneihin.

[/quote]

Hauska sinänsä se, että Allah on ihan sama kuin kristinuskon Jumala. Vanhasta Testamentistakin näkyy kristinuskon ja islamin yhteinen alkuhistoria. Ismaelilaisilla ja juutalaisilla / kristityillä on sitten vuosisatojen myötä muodostunut erilaisia käsityksiä siitä mitä se Jumala ihmiseltä haluaa ja kuka on oikea profeetta tai messias, mutta samaa Jumalaa palvovat kyllä, uskon ettei ole kuin yksi Jumala.

Vierailija
58/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus, koska Jeesus on tuleva tuomitsemaan elävät ja kuolleet viimeisellä tuomiolla. Sinun on tehtävä parannus synneistäsi: haureudesta, aviorikoksista, murhista, varkauksista, juoppoudesta ym. Tee parannus ja usko evankeliumi.

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. --Joh.3

Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.  --Room.10

Vierailija
59/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:18"]

Kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus, koska Jeesus on tuleva tuomitsemaan elävät ja kuolleet viimeisellä tuomiolla. Sinun on tehtävä parannus synneistäsi: haureudesta, aviorikoksista, murhista, varkauksista, juoppoudesta ym. Tee parannus ja usko evankeliumi.

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. --Joh.3

Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.  --Room.10

[/quote]

Voi jukra, enpä ilman Raamattua varmaan osaa elää hyveellistä elämää ja olla ihan mukava tyyppi!

t. ateisti

Vierailija
60/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]

Uskotko jumalaan/jumaliin? Kyllä: olet teisti. En: olet ateisti.

Hyvin yksinkertaista siis.

[/quote]

Ja se kolmas vaihtoehto; mielestäsi asiassa ei ole ainakaan itsellesi tarpeeksi todisteita suuntaan eikä toiseen: olet agnostikko

[/quote]Väärin. Agnostikko ei ole vaihtoehtoinen määrite ateistille ja teistille. Se määrittää aivan eri asiaa.

Ateismi ja teismi kertovat, uskooko joku jumalien olemassaoloon.

Gnostismi ja agnostismi kertovat, ajatteleeko joku, että jumalien olemassaolosta voi saada luotettavaa tietoa.

Ihminen voi olla gnostinen ateisti, gnostinen teisti, agnostinen teisti tai agnostinen ateisti. -7

[/quote]

Ihan hauskoja pilipaliteorioita, mutta joko uskot tai et usko. Jos susta on pienimmässäkään määrin mahdollista jokin suurempi voima, sä uskot. Ei se ole mikään mielipidekysymys. Joko sulla on lapsi tai ei ole jne.
[/quote]

Ööö... Ei? Esim. minusta on mahdollista että alienit ovat käyneet maassa, mutta en usko että niin on tapahtunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän