Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pettynyt 1. luokkalaisen lapseni koulutodistukseen.

Vierailija
06.01.2011 |

Tyttöni on eka luokkalainen. Hän oli jo eskarissa todella lahjakas kirjallisissa tehtävissä, loisti ryhmässään. Oppi lukemaan eskarissa ym. Samoin koulussa kokeet on menneet aina lähes täysillä pisteillä. Hän on kiltti. Hieman jos voin antaa risuja, on huolellisuus. Olen välillä joutunut pyyhityttämään tehtäviä, kun esim kirjaimet eivät ole olleet siististi kijoitettuja. Hän sai todistuksessa kaikki rastit siihen toisiksi ylimäiseen "osaa hyvin" lokeroon. Ajattelin ensin että opettajalla on tiukka linja ja hyvä niin toisaalta. Mutta nyt kuulin että joillain luokka kaverilla oli rastit osaa "erittäin hyvin" lokerossa. Osa heistä ei osaa vielä lukea, mutta silti kaikki oli ylimmällä arvostelutasolla. Tuli mieleen että antaakohan tuo opettaja arvionsa ns pärstäkertoimen perusteella?



Tiedän että tämä ärsyttää teistä joitakin, mutta päätin silti kysäistä. Olisi kiva saada kommenttia esim joltain luokan opettajalta. En myöskään ole mikään tiukkis ja lapselta liikoja vaativa. Kuhan vaan mietin tuota asiaa.



Kiitos (ja anteeksi) :)

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun 1-luokkalainen (poika) sai kaikkiin tiedollisiin osioihin "osaa erittäin hyvin". Ainoastaan huolellisuudesta sai huonot arviot. Mutta se onkin pojan heikkous. Hän on osannut kirjoittaa 5-vuotiaasta, eikä häntä kiinnosta, millaisia ne kirjaimet ovat. Hän ei jaksa harjoitella parempaa käsialaa, kun kerran osaa ne jo mielestään hyvin. Poika luki jo 4-vuotiaana, samoin on oppinut laskemaan jne. ennen kouluunmenoa. Eli tosiaankin osaa nämä kaikki asiat erittäin hyvin.

Vierailija
2/51 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisen todistuksessa oli vain kaksi rastikohtaa: osaa hyvin tai taito kehittymässä. Todella hyvä todistus tällainen ekaluokkalaiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vielä ainakin yli 8 vuotta aikaa pettyä lapsesi koulutodistuksiin, joten ei kannata tässä vaiheessa olla huolissaan. Ehkä opettaja on arivioinut eri oppilaiden kohdalla erilaisia tapoja oppia.

Vierailija
4/51 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaksi tuli mieleen, että jospa nämä erinomaiset arvostelut saaneet ovat edistyneet tytärtäsi enemmän syksyn aikana? Eli opettaja arvioisikin sitä, kuinka taidot ovat kehittyneet. Lähtötasosta riippuen voi sitten huonommallakin lukutaidolla saada paremman arvosanan, jos edistys on ollut suurta.



En ole opettaja, kunhan arvailen. Minun pojallani nuo luku- ja kirjoitustaidot+matikka olivat tosin erinomaiset, vaikka ei mielestäni oikein ole oppinut mitään uutta - on lukenut 4-vuotiaasta saakka ja varsin hyvin. Työskentelytaidoissa ja käytöksessä sekä huolellisuudessa onkin enemmän kehittämistä sitten, ne olivat kaikki keskimmäisessä tai pykälää huonommassa.

Vierailija
5/51 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolissani. Keväällä on nimittäin yhteishaku.

Vierailija
6/51 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärellä oli pelkkää B:tä, eli raksi "osaa hyvin" kohdassa. Vastaavasti osalla niistä, jotka vasta opettelevat kirjaimia eriytetyssä ryhmässä, oli äidinkielessäkin A, eli "osaa erinomaisesti". Meidän tyttö osasi lukea jo eskarissa sujuvasti, mutta sai vain B:n. En keksi muuta vastausta, kuin että eri oppilaille jo alkutavoitekin on eri, tai sitten todellakin vain pärstäkerroin määrää :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/51 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin jo ekaluokkalaiset saa todistuksen

ihan joka paikassa? Missä ei?

Vierailija
8/51 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todistuksia syyslukukauden jälkeen? Tampereella ei ainakaan saa ja hyvä niin onhan tuo nyt ihan älytöntä vielä tässä vaiheessa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/51 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja painotti, että ei saa verrata luokkakavereiden todistuksia keskenään, koska arvosteluperusteet ja tavoitteet ovat jokaisen oppilaan kohdalla erilaiset.



Ja vaikka kaikista kokeista tulisi täydet, voi tuntiaktiivisuus, huolellisuus ja muu koulutyöskentely ollakin heikompaa, jolloin kyseisen aineen arviointi jää siihen osaa hyvin kohtaan eikä nouse erinomaiseksi.

Vierailija
10/51 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syyslukukauden jälkeen? ei ainakaan meillä päin onneksi :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/51 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen aina näitä jotka niin hyvin tuntuvat tietävän muiden lasten osaamiset (erityisryhmät ja lukemistaidot). Paljon meilläkin lasten kavereita käy mutten todella koskaan ole sen perusteella voinut arvioida kavereiden kouluosaamista. Ehkä oma lapsesi ei olekkaan luokassa yhtä etevä kuin kotona. Ehkä ujo ja vetäytyy , ei osallistu? Ekaluokkalaisten arviointi perustuu tosiaan paljon myös henkilökohtaisen kehityksen arviointiin ja jouluna opet ei yleensä arvioi yläkattiin että keväällä on sitten tarvittaessa helpompi nostaa arviointia.

Vierailija
12/51 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syyslukukauden jälkeen? ei ainakaan meillä päin onneksi :D

Kyllä jo meidän lapsuudessa oli todistukset ekan syksyn päätteeksi, ja niitä odotettiin innolla. Omalla lapsellani on kans ollut enkä ole siinä mitään pahaa nähnyt, päin vastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/51 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hyvä arvostelu, numeroissa 8. Ja kasin oppilas on tosiaankin hyvä.



Älkää pätekö lastenne koulumenestyksen vuoksi, vaan olkaa iloisia jos lapsi menestyy näinkin hyvin kuin ap:n lapsi ja lopettakaa täydellisyyden tavoittelu.



Mene ap itse kouluun, ja vedä sieltä erinomaisia tai kymppejä..

Vierailija
14/51 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä verrata muihin vaan lapseen itseensä, ei ole kehittynyt tasoltaan 'erinomaisesti'

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/51 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä vaiheessa kun vasta totutellaan siihen kouluun ja opetellaan alkeita. Mä muistan saaneeni ekalla luokalla todistuksia joissa oli rasti ruutuun-systeemilla arvioitu käytös ja huolellisuus ja se oli siinä...onneksi mun lapseni ei saanut mitään todistuksia vielä ekan syyslukukauden jälkeen. Keväällä sitten voikin jo alkaa himpun verran arvioimaan sitä kulunutta vuotta...

Vierailija
16/51 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa ammattitaitoiselta :O totta kai arvosteluperusteet pitää olla yhtenevät kaikilla!

opettaja painotti, että ei saa verrata luokkakavereiden todistuksia keskenään, koska arvosteluperusteet ja tavoitteet ovat jokaisen oppilaan kohdalla erilaiset.

Vierailija
17/51 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liekö edes laillista moinen. vaatikaa arvostelu ja palaute!

Vierailija
18/51 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaikilla samanlainen (tyyliin "osaa lukea tavuja" -> arviointi erittäin hyvä, hyvä jne) niin kyllä arviointiperusteidenkin PITÄÄ olla kaikille samat. Eri asia on sitten sanallinen vapaamuotoinen todistus tai lomake, jossa mainitaan, että jokaista arvoidaan suhteessa omaan lähtötasoonsa.



OLetko ihan varma, että lapsesi tosiaan lukee jo sujuvasti? Se, että on oppinut jo eskarissa ei siis sitä automaattisesti tarkoita. Lisäksi mietin, että mistä tiedät lapsesi luokkatovereiden lukemisen tasosta? Minusta ei voi luottaa oppilaan sanomisiin, koska he eivät välttämättä tiedä nykytasosta (ko. lapsi voi olla ujo ja siksi lukea luokan kuullen tasoaan huonommin jne). Myöskään vanhempien sanomisia ei voi töysin vertailla keskenään, koska se, mitä kukakin pitää sujuvana lukemisena ekaluokkalaiselle, vaihtelee - yllättävää kyllä - TOSI paljon.



Noiden antamiesi tietojen perusteella ottaisin kyllä kuitenkin asian puheeksi open kanssa RAKENTAVASTI jo ihan uteliaisuudesta.



t. luokanopettaja

Vierailija
19/51 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä erikseen kolmella eri sanallisella osiolla, josta jokaisesta sai kirjaimem A-E. Eli esim. äidinkielestä sai kolme C:tä jos oli huono. Meidän lapsi sai kaikista B:n ja kun aineita on vielä paljon, ja lukuaineet sekä kaikki muutkin oli arvioitu kukin kolmella kirjaimella, B:tä oli todella paljon, ja lapsi on nyt ihan murtunut. Ei auta vaikka vanhemmat sanoo että ei haittaa. Kyllä heillä on ollut luokkalaisten kanssa koko joululoma aikaa verrata numeroitaan...



Että hyvällä mielellä kouluun maanantaina :(

Vierailija
20/51 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaluokkalainen tyttäreni ainakin sai "joulutodistuksen". Käsittääkseni on ihan koulukohtainen juttu.

Ap:lle(?) vielä: jos tyttäresi kaveri todella on niin ujo ja epävarma ja muutenkin ongelmainen, niin hänellä saattaa olla oma opetussuunnitelma, jonka mukaan arvioidaan. Tuollaiseen lapseen ei ehkä omaansa kannata verrata... Mutta opettajalta voi aina kysellä arviointiperusteita ja mitä voisi parantaa oman lapsen kohdalla.

Tampereella ei ainakaan saa todistusta ekan jouluna ja miksi pitäisikään. Mutta ei se ole sama kuin ettei saisi palautetta ja arviointia. Aika tyhmä saa olla jos kuvittelee niiden olevan sama asia.

no missä EI saada todistusta? liekö edes laillista moinen. vaatikaa arvostelu ja palaute!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän