Olen pettynyt 1. luokkalaisen lapseni koulutodistukseen.
Tyttöni on eka luokkalainen. Hän oli jo eskarissa todella lahjakas kirjallisissa tehtävissä, loisti ryhmässään. Oppi lukemaan eskarissa ym. Samoin koulussa kokeet on menneet aina lähes täysillä pisteillä. Hän on kiltti. Hieman jos voin antaa risuja, on huolellisuus. Olen välillä joutunut pyyhityttämään tehtäviä, kun esim kirjaimet eivät ole olleet siististi kijoitettuja. Hän sai todistuksessa kaikki rastit siihen toisiksi ylimäiseen "osaa hyvin" lokeroon. Ajattelin ensin että opettajalla on tiukka linja ja hyvä niin toisaalta. Mutta nyt kuulin että joillain luokka kaverilla oli rastit osaa "erittäin hyvin" lokerossa. Osa heistä ei osaa vielä lukea, mutta silti kaikki oli ylimmällä arvostelutasolla. Tuli mieleen että antaakohan tuo opettaja arvionsa ns pärstäkertoimen perusteella?
Tiedän että tämä ärsyttää teistä joitakin, mutta päätin silti kysäistä. Olisi kiva saada kommenttia esim joltain luokan opettajalta. En myöskään ole mikään tiukkis ja lapselta liikoja vaativa. Kuhan vaan mietin tuota asiaa.
Kiitos (ja anteeksi) :)
Kommentit (51)
Teoriaaineet ovat varmasti aika helppoja arvosteella tietyn taulukon ja vaatimusten mukaan, mutta miten arvostelet esim. musiikin, käsityön, kuvaamataidon ja liikunnan 1. luokan oppilailta. Minkälaiset taidot riittävät A:n saamiseen ja missä menee raja A: ja B:n välillä ? Olisi kiva saada asiaa avautumaan opettajien omalta kannalta...
...miten lapsi on kehittynyt, vaan lähinnä sen perusteella miten hän on saavuttanut opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Ne eivät ole yksilöllisiä, jos lapselle ei ole tehty HOJKS:aa, vaan ihan yleiset luokka-asteelle asetetut tavoitteet.
Kirjoitit: "kuulin että joillain luokka kaverilla oli rastit osaa "erittäin hyvin" lokerossa". Nämä asiat ovat juuri niitä, mihin ei kannattaisi puuttua. Yksi sanoi sitä, toinen tätä...ymmärräthän.
Jos asia todella on niin ( olet täysin varma asiasta ), että sinun lukeva lapsesi on saanut huonomman arvosanan äidinkielestä kuin toinen lapsi, joka ei vielä osaa lukea, niin kysyisin kyllä opettajalta perusteita. Hänen ei tarvitse selittää sinulle miksi se toinen lapsi sai kyseisen arvosanan, mutta oman lapsesi arvosanan perusteet hänen on sanottava.
3 A:ta ja kaikki muut olki B, jopa yksi C oli mukana. Nyt tyttö on niin pettynyt, kun tietää että luokkakaverit saivat paremmat todistukset. Tyttö on opettajan mukaan pärjännyt koulussa iha nhyvin, mut toi todistus sai hänet lannistumaan niin, että sanoi että ei tahdo enää palata joululomalta takaisin kouluun :( Että ainakaan mun tytön kohdalla kannustava? vaikutus kääntyi päälaelleen, vaikka kovasti sanottiin, että ei haittaa vaikka on B:tä, niin ei tyttö tyhmä ole ja tajuaa, että kaikilla kavereilla oli paremmat numerot :(
Siltikin, tähän on opittava.
Itse itkin ekaluokan urheilukilpailujen jälkeen nähtyäni seinällä olevat tulokset. En voinut uskoa olleeni jossain yleisurheilulajissa HUONOIN! Esikoisena ja kotona hoidettuna en kai ollut tottunut häviämiseen ollenkaan, mutta tulipa sekin (ja myöhemmin myös voitot, vaikkeikaan yleisurheilussa) tutuiksi ;)
...oli rastit siinä erinomainen-kohdassa. Vain yksi hyvä!
Miksi ette kysy suoraan opettajalta, mihin arvosanat perustuvat ja miksi lapselle on laitettu juuri tämä, eikä yksi ylemmäksi tai alemmaksi. Opettajalle voi ihan suoraan sanoa, ettei ymmärrä, mihin arvotstelu perustuu ja pyytää perusteluja.
Mutta kommentoin omasta kokemuksesta. Olin ala-asteella aina se kasin oppilas, vaikka kokeet menivät yleensä niin, että niiden keskiarvon perusteella monestakin aineesta olisi voinut antaa 9. Luokallamme oli paljon tällaisia oppilaita, mutta jostain syystä minä olin se, jonka kohdalla opettaja aina perusteli asian niin, että pitää jättää vähän parantamisen varaa. Ei kuitenkaan koskaan nostanut niitä numeroita, vaikka kuinka petrasin ja olin aktiivinen tunneilla. Vasta kun aloin saamaa kaikista kokeista 10 ja 10-, alkoivat numerot nousta. Oma täydellisyyden tavoitteluni johti moneen muuhun ongelmaan mm. sairastuin anoreksiaan. Voihan tämä olla sattumaa enkä tarkoita, että muilla asia menisi näin. Mutta kehoitan vanhempia kuitenkin keskustelemaan opettajan kanssa, jos asia yhtään vaivaa. Ei ole oikein, että tietyt (kiltit ja hiljaiset) joutuvat tyytymään Gaussin käyrään, jos se ei kuvaa todellista osaamista.
Laitoin opelle meiliä ja kysyin asiasta. Tämä tyttöni kaveri esim joka sai täydet on sellainen herttainen ujo tyttö. Ei osaa lukea. On super epävarma, eikä saa sanaa suustaan, vaikka ollaan jo pari vuotta oltu tekemisissä. Sellainen herttaisesti hymyilevä, joka kuitenkin on jatkuvasti ihan lukossa. Käy kuraattorin opissa koulussa jne. Se lähinnä pisti miettimään tuota pärstäkertoin juttua.
Minun tyttäreni on alusta lähtien saanut lisätehtäviä ja tekee läksyt yleensä alle minuutissa. Ovat aivan liian helppoja hänelle. Ehkä tuossa on osa syy, tuossa helppoudessa. Tyttäreni lukee sujuvasti, lukee pikkusisaruksilleenkiin satuja ym. Ehkä hän sitten ei täysillä keskity tunnilla kun kaikki on vielä toistaiseksi niin helppoa. Muuta en keksi.
Kiitos teille vastauksistanne :)
se on vain hyvä. Mammat vetävät heti herneen nenään kun heidän superhypersosiaalinen jennajannicansa ei saakaan samoja rasteja kuin naapurin tyttö. Kyllä kuulkaa myös siihen kohtaan "hyvä" aina joku saa rastin - ei ne teidän mukelot aina ole joka asiassa parhaita, vaikka niin luulettekin.
Miten te edes jaksatte ja pystytte olemaan noin tarkkaan selvillä toisten lasten todistuksista? Minä en tiedä edes 5-luokkalaiseni luokkatovereiden arvosanoja enkä ole toisten lasten todistuksista koskaan aiemminkaan ollut kiinnostunut.
Laitoin opelle meiliä ja kysyin asiasta. Tämä tyttöni kaveri esim joka sai täydet on sellainen herttainen ujo tyttö. Ei osaa lukea. On super epävarma, eikä saa sanaa suustaan, vaikka ollaan jo pari vuotta oltu tekemisissä. Sellainen herttaisesti hymyilevä, joka kuitenkin on jatkuvasti ihan lukossa. Käy kuraattorin opissa koulussa jne. Se lähinnä pisti miettimään tuota pärstäkertoin juttua.
Minun tyttäreni on alusta lähtien saanut lisätehtäviä ja tekee läksyt yleensä alle minuutissa. Ovat aivan liian helppoja hänelle. Ehkä tuossa on osa syy, tuossa helppoudessa. Tyttäreni lukee sujuvasti, lukee pikkusisaruksilleenkiin satuja ym. Ehkä hän sitten ei täysillä keskity tunnilla kun kaikki on vielä toistaiseksi niin helppoa. Muuta en keksi.
Kiitos teille vastauksistanne :)
Mutta ei se ole sama kuin ettei saisi palautetta ja arviointia. Aika tyhmä saa olla jos kuvittelee niiden olevan sama asia.
no missä EI saada todistusta? liekö edes laillista moinen. vaatikaa arvostelu ja palaute!
ei niin menestyvän oloinen tyttö sai hyvät arviot ja omasi ei päässyt tätä näpäyttämään (tai sinä äitinä et päässyt näpäyttämään sen ujon lapsen äitiä) vai ihan oikeasti se oman lapsesi todistus vain?
Mistä muuten tiedät kaverin numerot noin tarkasti? Näitkö todistuksen, miksi?
arvosteluja nyt paljon. Erinomaiseen pitää oikeastikin olla se luokan paras.
Oma poikani oppi lukemaan 5-vuotiaana. On saanut kaikista kokeista täydet ja silti sai juuri samanlaisen todistuksen kuin tyttösikin. Mietin asiaa siskoni kanssa, joka on opettaja ja hän totesi, että arviointitapaa on nyt muutettu ja osa opettajista soveltaa uutta tiukempaa tapaa, jossa vain erittäin harvat saavat parhaat pisteet. Aikaisemmin kaikki jotka vähänkin osasi sai täydet mutta nykyisin tuo "osaa hyvin" lokero vastaa aikaisempaa osaa erittäin hyvin.
Tiedän poikani luokalta lapsia ,jotka pärjäisivät hyvin varmaan 3. luokallakin ja kun vertaan heitä lahjakkaaseen poikaani, totean että arvostelu oli ihan oikein.
Toki se minuakin harmitti mutta lapsi on lapsi ja äiti on äiti. Ne on lapsen arvosanoja ja lapsi käy lapsen koulua. Äiti seuraa vieressä ja kannusta.