Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen? Sain töitä mutta

Vierailija
12.08.2015 |

Olen nyt ollut työttömänä yli puoli vuotta ja tänään sain vihdoin työtarjouksen eräästä siivousfirmasta. Työsopimuksen teko olisi perjantaina ja työt alkaisivat maanantaina. MUTTA minulla olisi ensi viikon tiistaina työhaastattelu oman alan töihin (ravintola-ala) ja uskon että minulla olisi täydet valmiudet saada myös tuo työ. Se olisi paljon mieluisampikin.
Eli mitä teen? Voinko käydä tuolla haastattelussa ja purkaa siivousfirman sopimuksen jos saan töitä tuosta ravintolasta? En tietenkään halua riskeerata kumpaakaan työtä ja jäädä ilman.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös koeajalla voi irtisanoutua heti jos haluaa :)?

Vierailija
2/10 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti käyt kummassakin työhaastattelussa ja jos sitten saat oman alan töitä voit sanoa ittesi koeajanpuitteissa irti. Mutta et voi sanoa kokoaikatyösuhdetta irti vaihtaakesis sen osa-aikatyöhön. Jos näin teet et ole oikeutettu soviteltuun päivärahaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 11:46"]

Eikös koeajalla voi irtisanoutua heti jos haluaa :)?

[/quote]

 

Voi, mutta ei asiattomasta syystä. Oikeus on muutamaan otteeseen päättänyt, että "kivemman" työpaikan saaminen ei ole asiallinen syy irtisanoutua koeaikana. Eli pitää keksiä jotain muuta syyksi.

Vierailija
4/10 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän koeajalla irtisanoutumista tarvitse mitenkään perustella?

Vierailija
5/10 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voin irtisanoutua heti eikä tarvi olla hyvät perustelut? :) toivotaan että saan sen toisen työn!

Sen verran vielä että tuo siivoustyö siis olisi osa-aikaista 30h/vko eli joutuisin myös hakemaan kelasta rahaa ja ravintolatyö kokoaikaista. Ap

Vierailija
6/10 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 11:50"]

Eihän koeajalla irtisanoutumista tarvitse mitenkään perustella?

[/quote]

Koeajalla irtisanoutumiseen tarvitaan lain mukaan peruste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuksen voi tehdä ja seuraavalla viikolla irtisanoutua, oli koeaika tai ei. Jos toimit fiksusti, olet siivoamassa vielä sen normaalin irtisanomisajan 2 vko, mikäli työnantajasi niin haluaa.

Koeajalla voi lähteä heti, jos työ ei ollutkaan sitä mitä piti... eli menit siivoamaan mutta työnantaja haluaakin että teet sydänkirurgiaa tai luvattiin 40h, mutta annetaankin 20h/vko.

Vierailija
8/10 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 11:50"]

Eihän koeajalla irtisanoutumista tarvitse mitenkään perustella?

[/quote]

Älkää sekoittako koeaika purkua ja irtisanomista.

Tässä niiden erot:

 - KoeaikaPURKU = työ loppuu heti, viimeistään sen työvuoron lopussa. Ei tarvita syytä mutta tarvittaessa todistettava, että syy ei ole epäasiallinen. Tässä tapauksessa syy voi olla "työ ei vastaa odotuksia" eli siivoustyö ei sitten ollutkaan sinun lajisi eikä varsinkaan osa-aikaisena.

- irtisanoutuminen , ( työntekijän puolelta) ei tarvita koskaan mitään syytä. Työsuhde päättyy irtisanomisajan jälkeen, joka on yleensä 2 viikkoa. Ei tarvita koeajalla eikä millään muullakaan ajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla siivoamisesta työkokemusta/koulutusta? Mietin että kannattaako hakea paikkaa, mullakin on ravintola-alan koulutus mutta ei työtä tällä hetkellä.

Vierailija
10/10 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:17"]Onko sulla siivoamisesta työkokemusta/koulutusta? Mietin että kannattaako hakea paikkaa, mullakin on ravintola-alan koulutus mutta ei työtä tällä hetkellä.
[/quote]

Kannattaa hakea jos vähänkään tuntuu että voit tehdä siivoustyötä. Minulla on takana 1kk kesätyökokemus ja oon myös maininnut että toki ravintolassakin on täytynyt siivoilla.
Kiitos vastauksista! :) Vähän tuntuu olevan eriäviä mielipiteitä tuosta koeajan irtisanoutumisesta joten täytynee tutkia asiaa tarkemmin. Työtä kuitenkin haluan tehdä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi