Jos oppilsa ei viittaa lainkaan tunnilla niin onko tuntiosaamisen
taso silloin nelonen? Ja kun toikkanumero lasketaan koenumeron ja tuntiosaamisen keskiarvosta niin jos saa kokeista kympit ja ei viitta lainkaa tulee toikkaan siis 7?
Kommentit (28)
Ei mene noin. Jos oppilas saa kokeesta vaikkapa 7+ mutta hän viittaa usein ja osallistuu tuntitehtävien tekemiseen ja läksyjen tarkistamiseen ym., hänen numeronsa voi nousta kasiin. Jos hän ei koskaan viittaa eikä mitenkään osallistu tunnilla, hän saa 7.
Tämä toimii lähinnä alemmissa numeroissa. Kymppiin vaaditaan tavallisesti kaikkien suoritusten tulokseksi 10 tai osalla vähintään 9½ ja liskäsi hyvä aktiivisuus tunnilla.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:35"]
Jep! Ja jos ope ei tykkää oppilaan naamasta, sama juttu.
[/quote]
Minulla on yläkoulussa 500 oppilasta ja näen heitä 2-4 kertaa viikossa joissakin jaksoissa. En muista, mikä nimi liittyy mihinkin naamaan. Arvostelua varten kirjoitan Wilmaan huomioita oppilaiden tuntityöskentelystä ja käyttäytymisestä, jotta sitten osaan antaa oikeanlaisen arvosanan.
4: mutta siis onko tuntiosaaminen 4, jos ei viittaa lainkaan muttei kuitenkaan häriköi tmv?
En minäkään koskaan viitannut. Kuitenkin aina kun opettaja koitti saada minut kiinni haaveilemasta ja kysyi jotain yllättäen, niin vastasin oikein. Luultavasti noita ärsytti moinen.
Luokalla oli ne muutamat hikarit joilla oli aina käsi pystyssä. Opettaja kuitenkin kyseli välillä muiltakin koska se kait halusi nähdä seuraako ihmiset sitä opetusta ja oppiiko siellä muutkin kuin nää hikarit.
Olin opettajakoulutuksessa vime vuonna ja meille tähdennettiin että oppilaan temperamentista ei saa rangaista. Osa on yksinkertaisesti niin ujoja etteivät uskalla viitata vaikka osaisivat. Toki tuntiosaamista voi arvioida monella muullakin tapaa, esim. pistarein.
Eikö tuntiosaaminen ole tyydyttävä, hyvä, kiitettävä tai erinomainen?
Meillä yläasteella kouluavustaja myönsi, että joissakin tapauksissa tuntiosaaminen on vain pärstäkerrointa. Esim. eräs keskiarvon 8 1/2 äidinkielen kokeista saanut sai todistukseen kympin ja minä keskiarvon 10 saanut ysin, vaikka tunneilla viittasin enemmän. Jäi mieleen aika vahvasti tämä muisto.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:44"]
4: mutta siis onko tuntiosaaminen 4, jos ei viittaa lainkaan muttei kuitenkaan häriköi tmv?
[/quote]
Tuntiosaamiselle ei anneta erillistä arvosanaa. Vain osaamiselle annetaan. Osaamisnumero perustuu kokeisiin ja muihin arvosteltaviin töihin. Näiden kautta muodostuvan arvosanan voi korottaa tai laskea näyttö tuntiosaamisesta, jos on kyse siitä, että arvostelun pohjana olisi -/+/½-tyyppinen kokeiden keskiarvo.
Harvemmin täsmälleen tasalukua aletaan nostaa tai laskea tuntiosaamisen perusteella. Noinkin voi käydä, jos oppilas on alkanut aivan erityisesti ottaa osaa tunnilla. Jos hän on saanut vaikka täsmälleen 7 sekä edellisessä että tässä jaksossa mutta on hyvin selkeästi alkanut viitata ja osallistua tuntiin, vaikka on edellisessä jaksossa istunut vain tuppisuuna, silloin opettaja voi palkita oppilaan numeron nostamisella.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:49"]
Eikö tuntiosaaminen ole tyydyttävä, hyvä, kiitettävä tai erinomainen?
Meillä yläasteella kouluavustaja myönsi, että joissakin tapauksissa tuntiosaaminen on vain pärstäkerrointa. Esim. eräs keskiarvon 8 1/2 äidinkielen kokeista saanut sai todistukseen kympin ja minä keskiarvon 10 saanut ysin, vaikka tunneilla viittasin enemmän. Jäi mieleen aika vahvasti tämä muisto.
[/quote]
Varmaankin teillä kuitenkin oli myös ainekirjoitusta, kirja-arvosteluja, esitelmiä, pistokokeita ja muita arvosteltavia juttuja. Ei se pelkkä koenumero takaa hyvää arvosanaa. Sen toisen oppilaan töitähän sinä et varmaankaan lukenut. Opettajanpöydän takaa näkee oppilaat kovin eri tavoin kuin vieruskaverit siellä luokan puolella.
Kysyn koska ope oli sanonut, että oppilaan tuntiosaaminen on 4 ja lasketaan keskiarvo kokeista ja tuntiosaamisesta joten toikkaan tulee 7, vaikka kokeista kympit.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:49"]
Eikö tuntiosaaminen ole tyydyttävä, hyvä, kiitettävä tai erinomainen?
Meillä yläasteella kouluavustaja myönsi, että joissakin tapauksissa tuntiosaaminen on vain pärstäkerrointa. Esim. eräs keskiarvon 8 1/2 äidinkielen kokeista saanut sai todistukseen kympin ja minä keskiarvon 10 saanut ysin, vaikka tunneilla viittasin enemmän. Jäi mieleen aika vahvasti tämä muisto.
[/quote]
Varmaankin teillä kuitenkin oli myös ainekirjoitusta, kirja-arvosteluja, esitelmiä, pistokokeita ja muita arvosteltavia juttuja. Ei se pelkkä koenumero takaa hyvää arvosanaa. Sen toisen oppilaan töitähän sinä et varmaankaan lukenut. Opettajanpöydän takaa näkee oppilaat kovin eri tavoin kuin vieruskaverit siellä luokan puolella.
[/quote]
Siis tarkoitin myös esseitä ja pistareita ym. Opettaja piti siitä kympin saaneesta.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:56"]
Kysyn koska ope oli sanonut, että oppilaan tuntiosaaminen on 4 ja lasketaan keskiarvo kokeista ja tuntiosaamisesta joten toikkaan tulee 7, vaikka kokeista kympit.
[/quote]
Aika rajua. Pistäisin viestiä ehkä jonnekin rehtorille, että millainen käytäntö koulussa on.
No ainakin minulla tuntiaktiivisuus vaikuttaa enintään numerolla ylöspäin tai alaspäin.
Yläkoulun ope
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:56"]
Kysyn koska ope oli sanonut, että oppilaan tuntiosaaminen on 4 ja lasketaan keskiarvo kokeista ja tuntiosaamisesta joten toikkaan tulee 7, vaikka kokeista kympit.
[/quote]
Tämä on ihan asiallista, mikäli opettaja on jakson alussa kertonut, miten arvosana muodostuu ja mitä vaaditaan mihinkin arvosanaan.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:56"]
Kysyn koska ope oli sanonut, että oppilaan tuntiosaaminen on 4 ja lasketaan keskiarvo kokeista ja tuntiosaamisesta joten toikkaan tulee 7, vaikka kokeista kympit.
[/quote]
Tämä on ihan asiallista, mikäli opettaja on jakson alussa kertonut, miten arvosana muodostuu ja mitä vaaditaan mihinkin arvosanaan.
[/quote]
"Jos ette viittaa, lasken arvosanaa kolmella numerolla."
Ujoille teineille kiva diili.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:56"]
Kysyn koska ope oli sanonut, että oppilaan tuntiosaaminen on 4 ja lasketaan keskiarvo kokeista ja tuntiosaamisesta joten toikkaan tulee 7, vaikka kokeista kympit.
[/quote]
Tämä on ihan asiallista, mikäli opettaja on jakson alussa kertonut, miten arvosana muodostuu ja mitä vaaditaan mihinkin arvosanaan.
[/quote]
"Jos ette viittaa, lasken arvosanaa kolmella numerolla."
Ujoille teineille kiva diili.
[/quote]
Eikä pelkästään ujoille. Itse olin kiusattu, enkä siksi halunnut mitään ylimääräistä huomiota itseeni. Jos joskus vastasin väärin, saattoi joku huutaa "idiootti" tms. Että sehän rohkaisee tuntiaktiivisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:44"]
En minäkään koskaan viitannut. Kuitenkin aina kun opettaja koitti saada minut kiinni haaveilemasta ja kysyi jotain yllättäen, niin vastasin oikein. Luultavasti noita ärsytti moinen.
Luokalla oli ne muutamat hikarit joilla oli aina käsi pystyssä. Opettaja kuitenkin kyseli välillä muiltakin koska se kait halusi nähdä seuraako ihmiset sitä opetusta ja oppiiko siellä muutkin kuin nää hikarit.
[/quote]
Hikarit? :D Voi luoja miten lapsellinen lähestymistapa. "Siis kyllä mäkin tiesin kaikki vastaukset, olin vaan liian cool osallistumaan opetukseen!"
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:44"]
En minäkään koskaan viitannut. Kuitenkin aina kun opettaja koitti saada minut kiinni haaveilemasta ja kysyi jotain yllättäen, niin vastasin oikein. Luultavasti noita ärsytti moinen.
Luokalla oli ne muutamat hikarit joilla oli aina käsi pystyssä. Opettaja kuitenkin kyseli välillä muiltakin koska se kait halusi nähdä seuraako ihmiset sitä opetusta ja oppiiko siellä muutkin kuin nää hikarit.
[/quote]
Hikarit? :D Voi luoja miten lapsellinen lähestymistapa. "Siis kyllä mäkin tiesin kaikki vastaukset, olin vaan liian cool osallistumaan opetukseen!"
[/quote]
cool? lapsellinen? oma ajattelusi on aika rajoittunutta jos tuo on ainoa mahdollinen motiivi jonka keksit
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:38"]Mikä ihmeen toikka?
[/quote]
Oiva tietty.
Jep! Ja jos ope ei tykkää oppilaan naamasta, sama juttu.