Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jauhelikastike (bolognese), mitä laitatte, jotta maukasta??

Vierailija
27.07.2011 |

Mulla jauhelihaa, tomaattimurskaa ja sipulia. Mitä muuta voisi laittaa, että olisi ihanan mehevä ja mauskas. kiitti vinkeistä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuoretta basilikaa, tilkan kermaa, valkosipulia..

Vierailija
2/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ole mitään eksaktia jauhelihakastikkeen ohjetta jota orjallisesti aina noudattaisin.

Siitä saa erilaista/makuista niin monilla eri tavoin, 1 aines on jota käytän lähes aina eli ehta kerma.

Tai sitten kevyempi ruokakerma+sulatejuusto, joskus vesipohjainen sulatejuustolla tai vaikkapa Mustapekalla, slurps!

Porkkana antaa makua/väriä, erilaiset sipulit, yrtit, valkosipulia aina!

Ja paistijauhelihaa kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan valmista kurkkusalaattia edellä mainitun kerman lisäksi. Sipuli toki ehdoton ja jos tykkää, valkosipulia. Ehkä joskus ketsuppiakin. :)

Vierailija
4/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jauhelihaa, tomaattimurskaa ja sipulia. Mitä muuta voisi laittaa, että olisi ihanan mehevä ja mauskas. kiitti vinkeistä.

valkosipulia, MAITOA, ja thai-kalakastiketta muutaman tipan. Uskokaa tai alkaa. Toimii.

Vierailija
5/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan TUOREENA soseutetun porkkanan ja kesäkurpitsan paistetun jauhelihan ja sipulin joukkoon ja kuullotan hetken, ennenkuin lisään tomaattisoseen. Sitten vähän kasvislientä (valmista) ja valkosipulia. Hyvää on.

Vierailija
6/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

punaviiniä, pekonia/pancettaa, basilikaa. Usein teen bolognesen kotilieden reseptin mukaan http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/spagetti-bolognese

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerma pilaa bolognesekastikkeen, joten älä ap laita sitä!

Vierailija
8/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipuli, valkosipuli, selleri, porkkana, öljy

Jauheliha

Tomaattimurska, pyre, ketsuppi

Basilika, oregano, timjami

Laakerinlehti

Punaviini

Suola, mustapippuri



Luomuna kaikki ainekset, ovat maistuvampia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiehuttaa 6 tuntia bolognesea!!!!!!!!! Tämä kuutoselle!

Vierailija
10/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sipulia sekä sitten myös porkkanaa ja purkin anansmurskaa. Tietty paljon myös sitä tomaattikastiketta ja runsaasti yrttejä ja valkosipulia. Keitän aina 5 litran kattilassa jättiannoksen noin 3 tuntia ja teen siitä sitten monelaisia ruokaa (pastan kanssa, lasagnea jne). Pakastan myös osan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee mielestäni parempi kastike kuin murskasta. Itse käytän mutti-merkkistä.

Vierailija
12/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jauhelihan, sipulin ja tomaattipyreen lisäksi, tomaatti-paprika kastiketta, tuoretta basikilaa, valkosipulia, sokeria, suolaa, vettä, viiniä, paprikaa, kesäkerpitsaa.

Nyt se tuolla muhii toista tuntia. Syödään kyl kohta.

Toivottavasti on maukasta.

Mä en laita sinne kermaa! Ei kai Italiassakaan mitään kermaa laiteta bologneseen?!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

plus joku muu juures (nauris, lanttu, selleri...)

eri makuvivahteita näillä ni ei kyllästy.

Mutta tuo raaste antaa muhevuutta, mehevyyttä, ei ole lurukastiketta.

Pastakastikehan on nimenomaan pikaruokaa, puolessa tunnissa valmis. Ei sitä tarvii mun mielestä antaa tunteja muhia. Ite en kyl käytä lihaa, mut soijaa tai papu-kasvismeiningillä. jos niitä kasvikspaloja (parsakaali, kukkakaali, paprika, minimaissi, kesäkurpitsa, munakoiso... maun mukaan listahan on loputon) hetken kuulloteleepi sipulin kanssa ni nopeestihan ne pehmenee.

Mulla käytössä murska + pikkupakkaus paseerattua. Sekin mehevöittää.

Vierailija
14/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen avulla tulee maukasta aina



ja purkki spagettikastiketta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa väriä nätisti

Vierailija
16/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrttejä jos tykkää, oregano, basilika.



Tero

Vierailija
17/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan tomaattipohjaiseen.



Ma murskaan sekaan kokonaisen valkosipulin, raastan hieman porkkanaa, pilkon muutaman tomaatin, sipulit tietysti kuullotetaan eka. Tomaattimurskaa, paprikajauhetta, kourallinen oreganoa (mieluummin tuoretta), mustaapippuria, suolaa. Mutta hyvan bolognesen salaisuus on ihan oikeasti kunnon haudutus (ei niinkaan mausteiden maara, ne on hyvin simppelit), vahintaan pari tuntia. Ja jos haluaa oikein taytelaisen, niin tummaa sokeria teelusikallinen sekaan.

Vierailija
18/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon sipulia

Pieneksi kuutioitua kesäkurpitsaaa ruskistettuna

Valkosipulia

Tomaattipyrettä

Tomaatteja

Sitruunatimjamia ja basilikaa takapihalta

Mustapippuria

Suolaa

Luomu lihaliemikuutio

Paistijauhelihaa

Olen joskus lisännyt porkkanarasstettakin, sekin käy ihan kivasti sekaan, tai munakoiso...

Vierailija
19/19 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitka haudutus siis samentaa sen kastikkeen, jolloin siita tulee sellainen samettinen. Maut tietysti tiivistyy kanssa. Nopeasti tehty bolognese on ohuen makuista ja lirua koostumukseltaan, paitsi jos sen suurustaa. Mutta oikeaa bolognesea ei suurusteta, vaan haudutetaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi