Pääsiäistarina lapselle liian rankka???
Meillä oli lapsilla tänään pääsiäisvaellus kirkolla. Vaelluksella käydään eri pisteillä joissa jokaisella kerrotaan Jeesuksen viimeiset vaiheet tarinana lapsille Meillä lapset ei kuulu kirkkoon mutta olemme antaneet heidän osallistua muiden mukana uskonnollisiinkin tapahtumiin.
Nyt kuitenkin aloin miettimään kun kyselin äsken mitä kivaa päiväkodissa tänään on tapahtunut kun oli se pääsiäivaelluskin niin molemmat lapset (5v ja 6v) menivät ihan hiljaiseksi. Kyselin lisää että mitäs siellä vaelluksella niin vanhempi sitten alko selittämään vaivaantuneesti että siellä oli tarina Jeesuksesta mutta ei uskalla kyllä kertoa mitä siinä tapahtui. Tämän jälkeen yritti saada pikkuveljeä kertomaan, mutta pikkuveli oli ihan mykkä ja tuijotti eteenpäin. No aloin tätä miettimään ja tajusin et oikeesti kuinka raaka toi tarina on pikkulapsen näkökulmasta. Meil ei olla turhan tarkkoja siitä kuinka jänniä lastenohjelmia lapset kattoo ja vanhempi tykkääkin jännistä ohjelmista mut silti Jeesuksen ristiinnaulitseminen oli ollu hänellekin jo liikaa.
Mietin miten jotkut pitää lastenohjelmia tai lastenpelejä liian raakana kun taas tarinat Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta on yleisesti ihan hyväksyttävää kertoa lapsille.
Kommentit (52)
Näin sitä uskontoa opetetaan, kun kerran tahdotaan.
Meillä ei ole sitä alle kouluikäisille kerrottu, koska itse olin niin herkkä että muistan millaiset kamalat ahdistukset ja traumat siitä kuuleminen sai pitkäksi aikaa lapsena itselle. Kaikki lapset ei ole yhtä herkkiä, esim. veljeäni ei paljoa tuntunut kiusaavan, itse taas vietin pari kk unettomia öitä tuntien ahdistusta ja tuskaa siitä että Jeesus oli ristiinnaulittu ja sitä sattui ihan kamalasti.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:14"]
No käykää se uudelleen läpi ja korostaen sitä, että Jeesukselle kävi lopulta hyvin, nousi kuolleista ja ilmestyi niille opetuslapsille. Pääsiäisen kertomus on erittäin raju, ja se pitää osata oikein lapselle kertoa, ettei jää mieleen vain jotain ahdistavaa. Minusta on ihan ok KERTOA asioita lapsille, eri asia näyttää jotain veristä Jeesus-elokuvaa.
Vuosituhansien ajan tuota kertomusta on kuitenkin lapsille kerrottu eri kulttuureissa, en usko että nykylapsi menisi siitä rikki erityisesti. Pitää vain osata kertoa sen merkitys ja konteksti. Siihen aikaan rikollisia rangaistiin noin. Tähän päivään vietynä voisi sanoa, että Jeesus meni vankilaan kaikkien ihmisten kaikkien pahojen tekojen takia, meidän kaikkien puolesta.
[/quote]
Mitä vastaat lapselle, joka kysyy, miksi niitä pahoja tekoja tehneet ihmiset eivät joudu sinne vankilaan vaan joku ihan muu?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:14"]No käykää se uudelleen läpi ja korostaen sitä, että Jeesukselle kävi lopulta hyvin, nousi kuolleista ja ilmestyi niille opetuslapsille. Pääsiäisen kertomus on erittäin raju, ja se pitää osata oikein lapselle kertoa, ettei jää mieleen vain jotain ahdistavaa. Minusta on ihan ok KERTOA asioita lapsille, eri asia näyttää jotain veristä Jeesus-elokuvaa.
Vuosituhansien ajan tuota kertomusta on kuitenkin lapsille kerrottu eri kulttuureissa, en usko että nykylapsi menisi siitä rikki erityisesti. Pitää vain osata kertoa sen merkitys ja konteksti. Siihen aikaan rikollisia rangaistiin noin. Tähän päivään vietynä voisi sanoa, että Jeesus meni vankilaan kaikkien ihmisten kaikkien pahojen tekojen takia, meidän kaikkien puolesta.
[/quote]
No mun omasta mielestä, näin visuualisena ihmisenä, kerrottuna tarinan raakuus ei poistu. Itse ainaki "nään" puhutut asiat mielessäni ja kyl toi ristiinnaulitseminen puhuttunakin kuulostaa aika ilkeeltä ja kauheelta.
Eikä se kauheesti helpota lapsen ymmärrystä asioista että yhtäkkiä kuollut "nousee kolmantena päivänä haudasta".
Vihaksi pistää. Kerro lapsille, että se oli huono satu.
Pääsiäiskertomuksessa on ymmärrettävä se, että Jeesus oli samaan aikaan Jumala ja ihminen. Toiseksi on ymmärrettävä se, että synti vaatii aina sovituksen. Jeesus oli ainoa tarkoitukseen kelpaava sovittaja, koska oli samaan aikaan ihminen ja Jumala, siis edusti ihmiskuntaa joka oli sovitettava, ja myös synnitön ja puhdas. Siksi vain tällainen täydellinen uhri toimi. Kukaan ihminen ei voisi omalla uhrillaan sovittaa syntejään. Jeesuksen uhri sitä vastoin kattaa kaikkien aikojen kaikkien ihmisten synnit, eikä uutta uhria koskaan enää tarvita. Lisäksi Jeesus voitti kuoleman ja pahan vallan nousemalla haudastaan. Ylösnousemuksen ihme on pääsiäisen tärkein sanoma ja sitä pitäisi lapsille korostaa, eikä kärsimystä ja kuolemaa.
Ei se liian raaka ole. Tee siitä tarpeeksi vetävä, niin muutenkin kummituksista ja luurangoista tykkäävät tenavat riemastuvat ja kertovat tarhassa muillekin! Ota tästä mallia:
Juutalaiset juhlivat pääsiäisenä egyptiläisten kansanmurhaa. Jahve kävi tuolloin päästämässä ilmat pihalle kaikista Egyptin esikoisista, myös eläinten ja kasvien esikoisista, joka on varsin hyvä osoitus tuon kaikkivoipaisen sosiopaatin olemattomista vihanhallintakyvyistä. Tämän kunniaksi juutalaiset yhä tänäkin päivänä juhlivat kaikkia niitä vitsauksia, jotka Jumala lähetti egyptiläisten niskaan, syövät matzoja ja lammasta ja ryyppäävät rankasti. Juutalaisen pääsiäisen päällimmäinen tunne onkin vahingonilo, ja se on juutalaisessa juhlakalenterissa vasta toiseksi vihantäyteisin, vahingoniloisin ja kostonhimoisin juhla heti Puurimin jälkeen. Pääsiäisen vietto on kuvattu Toisen Mooseksen kirjan 12. luvussa, sekä Talmudin traktaatissa Pesahim.
Kristityt vetivät tästä pykälän paremmaksi, ja alkoivat juhlia omaa pääsiäistään Jeesuksen teloituksen (ja oletetun ylösnousemuksen) kunniaksi. Tuo umpikiero juutalaisnörtti oli huomannut, ettei hänen oppinsa siitä, että olkaa kilttejä toisillenne ja rukoilkaa säännöllisesti, oikein uppoa juutalaisten tavallista paksumpaan otsaluuhun, ja tajusi, että hän olisi kuolleena vaarallisempi vastustajilleen kuin elävänä. Niinpä hän teki lihastaan leipää ja verestään viiniä, ja onnistui sillä suututtamaan kaikki - niin fariseukset, saddukeukset, maallistuneet juutalaiset, kirjanoppineet, lainlukijat kuin roomalaiset vallanpitäjätkin - ja hän teki suunnilleen kaikkensa tullakseen teloitetuksi. Ja hän päätyi sitten ristille kahden hepun väliin, joita roomalaiset pitivät terroristeina ja paikalliset vapaustaistelijoina.
Ja niinpä kristityt sitten ovatkin siitä lähtien muistelleet tätä julmaa ja epätavallista rangaistusta teurastamalla lampaita ja kananmunia sekä syömällä makeita ja rasvaisia ruokia. Kaunis on kuolla ja niinpäinpois. Pääsiäinen on hyvä tekosyy herkutella ja maistella, siinä ikään kuin yhdistyvät karkkipäivä, perjantaipullo ja synttärit yhtäaikaisesti. Pääsiäisenä karkinhimoiset kakarat lähtevät naamioituneina painelemaan toisten ovikelloja silmät pahantahtoisesti kiiluen, valmiina hakkaamaan ovenavaajan pajun varvuilla henkihieveriin viedäkseen hänen karkkinsa.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:51"]Pääsiäiskertomuksessa on ymmärrettävä se, että Jeesus oli samaan aikaan Jumala ja ihminen. Toiseksi on ymmärrettävä se, että synti vaatii aina sovituksen. Jeesus oli ainoa tarkoitukseen kelpaava sovittaja, koska oli samaan aikaan ihminen ja Jumala, siis edusti ihmiskuntaa joka oli sovitettava, ja myös synnitön ja puhdas. Siksi vain tällainen täydellinen uhri toimi. Kukaan ihminen ei voisi omalla uhrillaan sovittaa syntejään. Jeesuksen uhri sitä vastoin kattaa kaikkien aikojen kaikkien ihmisten synnit, eikä uutta uhria koskaan enää tarvita. Lisäksi Jeesus voitti kuoleman ja pahan vallan nousemalla haudastaan. Ylösnousemuksen ihme on pääsiäisen tärkein sanoma ja sitä pitäisi lapsille korostaa, eikä kärsimystä ja kuolemaa.
[/quote]
Mulla on ikää 47 enkä vieläkään ymmärrä tätä. Veikkaan, ettei lapsikaan tajua.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:51"]
Pääsiäiskertomuksessa on ymmärrettävä se, että Jeesus oli samaan aikaan Jumala ja ihminen. Toiseksi on ymmärrettävä se, että synti vaatii aina sovituksen. Jeesus oli ainoa tarkoitukseen kelpaava sovittaja, koska oli samaan aikaan ihminen ja Jumala, siis edusti ihmiskuntaa joka oli sovitettava, ja myös synnitön ja puhdas. Siksi vain tällainen täydellinen uhri toimi. Kukaan ihminen ei voisi omalla uhrillaan sovittaa syntejään. Jeesuksen uhri sitä vastoin kattaa kaikkien aikojen kaikkien ihmisten synnit, eikä uutta uhria koskaan enää tarvita. Lisäksi Jeesus voitti kuoleman ja pahan vallan nousemalla haudastaan. Ylösnousemuksen ihme on pääsiäisen tärkein sanoma ja sitä pitäisi lapsille korostaa, eikä kärsimystä ja kuolemaa.
[/quote]
Tuommoisia sairaita veriuhrijuttuja meillä ei ainakaan opeteta lapsille koskaan. Jeesuksen ristiinnaulitseminen vain maallisena rangaistuksena jonka roomalaiset juutalaisten pyynnöstä ja ilmiannosta hänelle langettivat.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:51"]
Pääsiäiskertomuksessa on ymmärrettävä se, että Jeesus oli samaan aikaan Jumala ja ihminen. Toiseksi on ymmärrettävä se, että synti vaatii aina sovituksen. Jeesus oli ainoa tarkoitukseen kelpaava sovittaja, koska oli samaan aikaan ihminen ja Jumala, siis edusti ihmiskuntaa joka oli sovitettava, ja myös synnitön ja puhdas. Siksi vain tällainen täydellinen uhri toimi. Kukaan ihminen ei voisi omalla uhrillaan sovittaa syntejään. Jeesuksen uhri sitä vastoin kattaa kaikkien aikojen kaikkien ihmisten synnit, eikä uutta uhria koskaan enää tarvita. Lisäksi Jeesus voitti kuoleman ja pahan vallan nousemalla haudastaan. Ylösnousemuksen ihme on pääsiäisen tärkein sanoma ja sitä pitäisi lapsille korostaa, eikä kärsimystä ja kuolemaa.
[/quote]
Minkä ikäisen lapsen sinä luulet ymmärtävän tuosta yhtään mitään?!
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:51"]Pääsiäiskertomuksessa on ymmärrettävä se, että Jeesus oli samaan aikaan Jumala ja ihminen. Toiseksi on ymmärrettävä se, että synti vaatii aina sovituksen. Jeesus oli ainoa tarkoitukseen kelpaava sovittaja, koska oli samaan aikaan ihminen ja Jumala, siis edusti ihmiskuntaa joka oli sovitettava, ja myös synnitön ja puhdas. Siksi vain tällainen täydellinen uhri toimi. Kukaan ihminen ei voisi omalla uhrillaan sovittaa syntejään. Jeesuksen uhri sitä vastoin kattaa kaikkien aikojen kaikkien ihmisten synnit, eikä uutta uhria koskaan enää tarvita. Lisäksi Jeesus voitti kuoleman ja pahan vallan nousemalla haudastaan. Ylösnousemuksen ihme on pääsiäisen tärkein sanoma ja sitä pitäisi lapsille korostaa, eikä kärsimystä ja kuolemaa.
[/quote]
Anteeks mut miks mun 5 ja 6v lasten tarvii ymmärtää et synti vaatii aina sovituksen ja siks yks mukava heppu tapetaan tarinassa ristillä? Tai ylipäätään miksi täytyy heidän miettiä jotain syntejä tuossa iässä. Huono selitys nyt minusta.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:14"]
No käykää se uudelleen läpi ja korostaen sitä, että Jeesukselle kävi lopulta hyvin, nousi kuolleista ja ilmestyi niille opetuslapsille. Pääsiäisen kertomus on erittäin raju, ja se pitää osata oikein lapselle kertoa, ettei jää mieleen vain jotain ahdistavaa. Minusta on ihan ok KERTOA asioita lapsille, eri asia näyttää jotain veristä Jeesus-elokuvaa.
Vuosituhansien ajan tuota kertomusta on kuitenkin lapsille kerrottu eri kulttuureissa, en usko että nykylapsi menisi siitä rikki erityisesti. Pitää vain osata kertoa sen merkitys ja konteksti. Siihen aikaan rikollisia rangaistiin noin. Tähän päivään vietynä voisi sanoa, että Jeesus meni vankilaan kaikkien ihmisten kaikkien pahojen tekojen takia, meidän kaikkien puolesta.
[/quote]
Mitä vastaat lapselle, joka kysyy, miksi niitä pahoja tekoja tehneet ihmiset eivät joudu sinne vankilaan vaan joku ihan muu?
[/quote]
Siksi, koska Jumala rakastaa ihmisiä niin paljon, että kärsi mieluummin itse (Poikansa kautta) rangaistuksen.
Kuten ketjussa on jo kerrottu, tuokin tarina on esiteltävä lapsille ensin hyvin ympäripyöreässä muodossa ja raaimmat kohdat käsittämättömillä termeillä peiteltyinä. Kun lapset on saatu nielemään kivat ja käsittämättömät jutut, voi niille ruveta hivuttamaan niitä kidutusjuttuja ja muita julmuuksia, joilla lopulta voidaan hienovaraisesti uhata lasta, joka ei ota uskoakseen taivaaseennousemuksia, puhuvia käärmeitä ja miljoonia eläimiä yhdessä laivassa.
Vihaksi pistää, kun kuulee, kuinka lapsia aivopestään askel askeleelta tarhan, koulun ja valtion voimin.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:14"]
No käykää se uudelleen läpi ja korostaen sitä, että Jeesukselle kävi lopulta hyvin, nousi kuolleista ja ilmestyi niille opetuslapsille. Pääsiäisen kertomus on erittäin raju, ja se pitää osata oikein lapselle kertoa, ettei jää mieleen vain jotain ahdistavaa. Minusta on ihan ok KERTOA asioita lapsille, eri asia näyttää jotain veristä Jeesus-elokuvaa.
Vuosituhansien ajan tuota kertomusta on kuitenkin lapsille kerrottu eri kulttuureissa, en usko että nykylapsi menisi siitä rikki erityisesti. Pitää vain osata kertoa sen merkitys ja konteksti. Siihen aikaan rikollisia rangaistiin noin. Tähän päivään vietynä voisi sanoa, että Jeesus meni vankilaan kaikkien ihmisten kaikkien pahojen tekojen takia, meidän kaikkien puolesta.
[/quote]
Mitä vastaat lapselle, joka kysyy, miksi niitä pahoja tekoja tehneet ihmiset eivät joudu sinne vankilaan vaan joku ihan muu?
[/quote]
Siinäpä se, kristinuskon logiikka on tosi kummallista ja epäoikeudenmukaista. Mitä ihmeen "syntisiä" muka viattomat lapsetkin ovat ja mitä heidän pitäisi saada jumalalta anteeksi? Ja kummallinen sadistinen jumala, joka antaa oman poikansa kidutettavaksi.
Eihän siinä tarinassa ole päätä eikä häntää. Parempi pitää pääsiäistä munanmaalausjuttuna ja unohtaa muu.
No eiköhän se oltu tehty niin että on lapsille sovelias. En muista että itselleni olisi mitään traumoja vastaavasta jäänyt.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:14"]
No käykää se uudelleen läpi ja korostaen sitä, että Jeesukselle kävi lopulta hyvin, nousi kuolleista ja ilmestyi niille opetuslapsille. Pääsiäisen kertomus on erittäin raju, ja se pitää osata oikein lapselle kertoa, ettei jää mieleen vain jotain ahdistavaa. Minusta on ihan ok KERTOA asioita lapsille, eri asia näyttää jotain veristä Jeesus-elokuvaa.
Vuosituhansien ajan tuota kertomusta on kuitenkin lapsille kerrottu eri kulttuureissa, en usko että nykylapsi menisi siitä rikki erityisesti. Pitää vain osata kertoa sen merkitys ja konteksti. Siihen aikaan rikollisia rangaistiin noin. Tähän päivään vietynä voisi sanoa, että Jeesus meni vankilaan kaikkien ihmisten kaikkien pahojen tekojen takia, meidän kaikkien puolesta.
[/quote]
Mitä vastaat lapselle, joka kysyy, miksi niitä pahoja tekoja tehneet ihmiset eivät joudu sinne vankilaan vaan joku ihan muu?
[/quote]
Siksi, koska Jumala rakastaa ihmisiä niin paljon, että kärsi mieluummin itse (Poikansa kautta) rangaistuksen.
[/quote]
Tämä lapsia vasta hämmentääkin. Ei lapsi ymmärrä kolmiyhteyttä, vaan ihmettelee miksi isä antoi poikansa kuolla vaikka olisi voinut auttaakin. Pelkoa tuo saa vain aikaan.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:14"]
No käykää se uudelleen läpi ja korostaen sitä, että Jeesukselle kävi lopulta hyvin, nousi kuolleista ja ilmestyi niille opetuslapsille. Pääsiäisen kertomus on erittäin raju, ja se pitää osata oikein lapselle kertoa, ettei jää mieleen vain jotain ahdistavaa. Minusta on ihan ok KERTOA asioita lapsille, eri asia näyttää jotain veristä Jeesus-elokuvaa.
Vuosituhansien ajan tuota kertomusta on kuitenkin lapsille kerrottu eri kulttuureissa, en usko että nykylapsi menisi siitä rikki erityisesti. Pitää vain osata kertoa sen merkitys ja konteksti. Siihen aikaan rikollisia rangaistiin noin. Tähän päivään vietynä voisi sanoa, että Jeesus meni vankilaan kaikkien ihmisten kaikkien pahojen tekojen takia, meidän kaikkien puolesta.
[/quote]
Mitä vastaat lapselle, joka kysyy, miksi niitä pahoja tekoja tehneet ihmiset eivät joudu sinne vankilaan vaan joku ihan muu?
[/quote]
Koska maailmassa on niin paljon pahuutta. Sehän on ihan totta tosielämässäkin että paljon pahoja ihmisiä on vapaana eikä vankilassa. Jeesus meni vankilaan jotta kaikilla olisi mahdollisuus saada syntinsä anteeksi.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:14"]
No käykää se uudelleen läpi ja korostaen sitä, että Jeesukselle kävi lopulta hyvin, nousi kuolleista ja ilmestyi niille opetuslapsille. Pääsiäisen kertomus on erittäin raju, ja se pitää osata oikein lapselle kertoa, ettei jää mieleen vain jotain ahdistavaa. Minusta on ihan ok KERTOA asioita lapsille, eri asia näyttää jotain veristä Jeesus-elokuvaa.
Vuosituhansien ajan tuota kertomusta on kuitenkin lapsille kerrottu eri kulttuureissa, en usko että nykylapsi menisi siitä rikki erityisesti. Pitää vain osata kertoa sen merkitys ja konteksti. Siihen aikaan rikollisia rangaistiin noin. Tähän päivään vietynä voisi sanoa, että Jeesus meni vankilaan kaikkien ihmisten kaikkien pahojen tekojen takia, meidän kaikkien puolesta.
[/quote]
Mitä vastaat lapselle, joka kysyy, miksi niitä pahoja tekoja tehneet ihmiset eivät joudu sinne vankilaan vaan joku ihan muu?
[/quote]
Siksi, koska Jumala rakastaa ihmisiä niin paljon, että kärsi mieluummin itse (Poikansa kautta) rangaistuksen.
[/quote]
Mitäs vastaat lapsen kysymykseen siitä, miksi jumala ei itse mennyt vankilaan vaan pani poikansa sinne?
No käykää se uudelleen läpi ja korostaen sitä, että Jeesukselle kävi lopulta hyvin, nousi kuolleista ja ilmestyi niille opetuslapsille. Pääsiäisen kertomus on erittäin raju, ja se pitää osata oikein lapselle kertoa, ettei jää mieleen vain jotain ahdistavaa. Minusta on ihan ok KERTOA asioita lapsille, eri asia näyttää jotain veristä Jeesus-elokuvaa.
Vuosituhansien ajan tuota kertomusta on kuitenkin lapsille kerrottu eri kulttuureissa, en usko että nykylapsi menisi siitä rikki erityisesti. Pitää vain osata kertoa sen merkitys ja konteksti. Siihen aikaan rikollisia rangaistiin noin. Tähän päivään vietynä voisi sanoa, että Jeesus meni vankilaan kaikkien ihmisten kaikkien pahojen tekojen takia, meidän kaikkien puolesta.