Pääsiäistarina lapselle liian rankka???
Meillä oli lapsilla tänään pääsiäisvaellus kirkolla. Vaelluksella käydään eri pisteillä joissa jokaisella kerrotaan Jeesuksen viimeiset vaiheet tarinana lapsille Meillä lapset ei kuulu kirkkoon mutta olemme antaneet heidän osallistua muiden mukana uskonnollisiinkin tapahtumiin.
Nyt kuitenkin aloin miettimään kun kyselin äsken mitä kivaa päiväkodissa tänään on tapahtunut kun oli se pääsiäivaelluskin niin molemmat lapset (5v ja 6v) menivät ihan hiljaiseksi. Kyselin lisää että mitäs siellä vaelluksella niin vanhempi sitten alko selittämään vaivaantuneesti että siellä oli tarina Jeesuksesta mutta ei uskalla kyllä kertoa mitä siinä tapahtui. Tämän jälkeen yritti saada pikkuveljeä kertomaan, mutta pikkuveli oli ihan mykkä ja tuijotti eteenpäin. No aloin tätä miettimään ja tajusin et oikeesti kuinka raaka toi tarina on pikkulapsen näkökulmasta. Meil ei olla turhan tarkkoja siitä kuinka jänniä lastenohjelmia lapset kattoo ja vanhempi tykkääkin jännistä ohjelmista mut silti Jeesuksen ristiinnaulitseminen oli ollu hänellekin jo liikaa.
Mietin miten jotkut pitää lastenohjelmia tai lastenpelejä liian raakana kun taas tarinat Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta on yleisesti ihan hyväksyttävää kertoa lapsille.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:48"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:14"]No käykää se uudelleen läpi ja korostaen sitä, että Jeesukselle kävi lopulta hyvin, nousi kuolleista ja ilmestyi niille opetuslapsille. Pääsiäisen kertomus on erittäin raju, ja se pitää osata oikein lapselle kertoa, ettei jää mieleen vain jotain ahdistavaa. Minusta on ihan ok KERTOA asioita lapsille, eri asia näyttää jotain veristä Jeesus-elokuvaa. Vuosituhansien ajan tuota kertomusta on kuitenkin lapsille kerrottu eri kulttuureissa, en usko että nykylapsi menisi siitä rikki erityisesti. Pitää vain osata kertoa sen merkitys ja konteksti. Siihen aikaan rikollisia rangaistiin noin. Tähän päivään vietynä voisi sanoa, että Jeesus meni vankilaan kaikkien ihmisten kaikkien pahojen tekojen takia, meidän kaikkien puolesta. [/quote] No mun omasta mielestä, näin visuualisena ihmisenä, kerrottuna tarinan raakuus ei poistu. Itse ainaki "nään" puhutut asiat mielessäni ja kyl toi ristiinnaulitseminen puhuttunakin kuulostaa aika ilkeeltä ja kauheelta. Eikä se kauheesti helpota lapsen ymmärrystä asioista että yhtäkkiä kuollut "nousee kolmantena päivänä haudasta".
[/quote]Ristiinnaulitseminen OLI ja ON ilkeää ja kauheaa ja raakaa. Ja kyllä se "onnellinen loppu" on ihan lapsenkin mielestä ihana juttu. Siksi meitä pitäisi kaikkia vähän edes karmaista se, että ristillä kuoleminen on tehty MEIDÄN puolesta, että me saisimme ikuisen elämän.
Ihan perseestä että pienille tuputetaan tuollaista. Tulkaa ihmiset järkiinne. Vähän isommille voi sitten näyttää Brianin elämän.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:14"]
No käykää se uudelleen läpi ja korostaen sitä, että Jeesukselle kävi lopulta hyvin, nousi kuolleista ja ilmestyi niille opetuslapsille. Pääsiäisen kertomus on erittäin raju, ja se pitää osata oikein lapselle kertoa, ettei jää mieleen vain jotain ahdistavaa. Minusta on ihan ok KERTOA asioita lapsille, eri asia näyttää jotain veristä Jeesus-elokuvaa.
Vuosituhansien ajan tuota kertomusta on kuitenkin lapsille kerrottu eri kulttuureissa, en usko että nykylapsi menisi siitä rikki erityisesti. Pitää vain osata kertoa sen merkitys ja konteksti. Siihen aikaan rikollisia rangaistiin noin. Tähän päivään vietynä voisi sanoa, että Jeesus meni vankilaan kaikkien ihmisten kaikkien pahojen tekojen takia, meidän kaikkien puolesta.
[/quote]
Mitä vastaat lapselle, joka kysyy, miksi niitä pahoja tekoja tehneet ihmiset eivät joudu sinne vankilaan vaan joku ihan muu?
[/quote]
Siksi, koska Jumala rakastaa ihmisiä niin paljon, että kärsi mieluummin itse (Poikansa kautta) rangaistuksen.
[/quote]
Mitäs vastaat lapsen kysymykseen siitä, miksi jumala ei itse mennyt vankilaan vaan pani poikansa sinne?
[/quote]
Koska jumalan, jolla ei ole hahmoa on vaikea mennä vankilaan. Poika oli hänen ruumiillistumansa, jumala ja ihminen samaan aikaan.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:25"]
No käykää se uudelleen läpi ja korostaen sitä, että Jeesukselle kävi lopulta hyvin, nousi kuolleista ja ilmestyi niille opetuslapsille. Pääsiäisen kertomus on erittäin raju, ja se pitää osata oikein lapselle kertoa, ettei jää mieleen vain jotain ahdistavaa. Minusta on ihan ok KERTOA asioita lapsille, eri asia näyttää jotain veristä Jeesus-elokuvaa.
Vuosituhansien ajan tuota kertomusta on kuitenkin lapsille kerrottu eri kulttuureissa, en usko että nykylapsi menisi siitä rikki erityisesti. Pitää vain osata kertoa sen merkitys ja konteksti. Siihen aikaan rikollisia rangaistiin noin. Tähän päivään vietynä voisi sanoa, että Jeesus meni vankilaan kaikkien ihmisten kaikkien pahojen tekojen takia, meidän kaikkien puolesta.
[/quote]
Mitä vastaat lapselle, joka kysyy, miksi niitä pahoja tekoja tehneet ihmiset eivät joudu sinne vankilaan vaan joku ihan muu?
[/quote]
Siinäpä se, kristinuskon logiikka on tosi kummallista ja epäoikeudenmukaista. Mitä ihmeen "syntisiä" muka viattomat lapsetkin ovat ja mitä heidän pitäisi saada jumalalta anteeksi? Ja kummallinen sadistinen jumala, joka antaa oman poikansa kidutettavaksi.
[/quote]
Kuka sanoo että lapset ovat syntisiä, sinä?
"Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin. Opetuslapset moittivat tuojia, mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: 'Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.' Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä."
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:42"]
[/quote]
[/quote]
Koska maailmassa on niin paljon pahuutta. Sehän on ihan totta tosielämässäkin että paljon pahoja ihmisiä on vapaana eikä vankilassa. Jeesus meni vankilaan jotta kaikilla olisi mahdollisuus saada syntinsä anteeksi.
[/quote]
Selitäpä lapselle tuo syntien anteeksi antaminen ja saaminen paremmin kuin minä tässä:
Jumala loi ihmisiä, jotka tekivät tuhmuuksia. Jumala halusi, että tuhmurit pyytäisivät anteeksi jumalalta. Jumala ei lähettänyt tuhmureita vankilaan* vaan lähetti sinne Jeesuksen, joka ei ollut tehnyt mitään pahaa. Ja kun Jeesus oli vankilassa, Jumala sanoi, että nyt tuntuu kivalta ja ollaan ihan kuin ette olisikaan tehneet tuhmuuksia. Ja jos teette tuhmuuksia, niin pannaan ne toistaiseksi tämän vankilareissun piikkiin, kunhan vain muistatte käydä pyytämässä.
* alle kouluikäisille voi käyttää sanaa vankila, mutta jo ekaluokkalaisen on paras ymmärtää oman etunsa vuoksi se, että "vankila" tarkoittaa oikeasti käsistä ja jaloista naulaamisen puuhun, keihäällä puhkomisen ja verenhukkaan kuolemisen (jonka katseleminen siis jumalasta tuntuu kivalta)
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:58"]
[/quote]
[/quote]
Siksi, koska Jumala rakastaa ihmisiä niin paljon, että kärsi mieluummin itse (Poikansa kautta) rangaistuksen.
[/quote]
Mitäs vastaat lapsen kysymykseen siitä, miksi jumala ei itse mennyt vankilaan vaan pani poikansa sinne?
[/quote]
Poika halusi mennä.
[/quote]
Minkä takia halusi? Eikö hän vain olisi voinut sopia isänsä kanssa, että annetaan tämän jutun nyt olla eikä panna ketään kärsimään?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:42"]
[/quote]
[/quote]
Koska maailmassa on niin paljon pahuutta. Sehän on ihan totta tosielämässäkin että paljon pahoja ihmisiä on vapaana eikä vankilassa. Jeesus meni vankilaan jotta kaikilla olisi mahdollisuus saada syntinsä anteeksi.
[/quote]
Selitäpä lapselle tuo syntien anteeksi antaminen ja saaminen paremmin kuin minä tässä:
Jumala loi ihmisiä, jotka tekivät tuhmuuksia. Jumala halusi, että tuhmurit pyytäisivät anteeksi jumalalta. Jumala ei lähettänyt tuhmureita vankilaan* vaan lähetti sinne Jeesuksen, joka ei ollut tehnyt mitään pahaa. Ja kun Jeesus oli vankilassa, Jumala sanoi, että nyt tuntuu kivalta ja ollaan ihan kuin ette olisikaan tehneet tuhmuuksia. Ja jos teette tuhmuuksia, niin pannaan ne toistaiseksi tämän vankilareissun piikkiin, kunhan vain muistatte käydä pyytämässä.
* alle kouluikäisille voi käyttää sanaa vankila, mutta jo ekaluokkalaisen on paras ymmärtää oman etunsa vuoksi se, että "vankila" tarkoittaa oikeasti käsistä ja jaloista naulaamisen puuhun, keihäällä puhkomisen ja verenhukkaan kuolemisen (jonka katseleminen siis jumalasta tuntuu kivalta)
[/quote]
Ai että Jumala ihan sanoi nyt tuntuu kivalta :D
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Poika halusi mennä.
[/quote]
Minkä takia halusi? Eikö hän vain olisi voinut sopia isänsä kanssa, että annetaan tämän jutun nyt olla eikä panna ketään kärsimään?
[/quote]
Hä halusi sovittaa ihmisten synnit.
Jos aikuinen on itsekin pihalla näistä jutuista, kuten vaikuttaa, niin vaikeahan sitä on lapsellekaan selittää.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:58"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:45"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:14"] No käykää se uudelleen läpi ja korostaen sitä, että Jeesukselle kävi lopulta hyvin, nousi kuolleista ja ilmestyi niille opetuslapsille. Pääsiäisen kertomus on erittäin raju, ja se pitää osata oikein lapselle kertoa, ettei jää mieleen vain jotain ahdistavaa. Minusta on ihan ok KERTOA asioita lapsille, eri asia näyttää jotain veristä Jeesus-elokuvaa. Vuosituhansien ajan tuota kertomusta on kuitenkin lapsille kerrottu eri kulttuureissa, en usko että nykylapsi menisi siitä rikki erityisesti. Pitää vain osata kertoa sen merkitys ja konteksti. Siihen aikaan rikollisia rangaistiin noin. Tähän päivään vietynä voisi sanoa, että Jeesus meni vankilaan kaikkien ihmisten kaikkien pahojen tekojen takia, meidän kaikkien puolesta. [/quote] Mitä vastaat lapselle, joka kysyy, miksi niitä pahoja tekoja tehneet ihmiset eivät joudu sinne vankilaan vaan joku ihan muu? [/quote] Siksi, koska Jumala rakastaa ihmisiä niin paljon, että kärsi mieluummin itse (Poikansa kautta) rangaistuksen. [/quote] Mitäs vastaat lapsen kysymykseen siitä, miksi jumala ei itse mennyt vankilaan vaan pani poikansa sinne? [/quote] Koska jumalan, jolla ei ole hahmoa on vaikea mennä vankilaan. Poika oli hänen ruumiillistumansa, jumala ja ihminen samaan aikaan.
[/quote]
"No kato kun minä kaikkivaltias teräsmies nyt en voi sinne vankilaan mennä, kun ei mulla ole mitään hahmoa, hölmö."
Ja kuinka niin ei ole hahmoa? Etkö sinä omaa pyhää kirjaasi tunne?
- 2. Moos. 24:10 "Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas."
- 2. Moos. 24:11 "... ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat."
Aam. 9:1 "Minä näin Herran seisovan alttarin ääressä."
- 2. Moos. 33:23 "Kun minä (Herra) sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."
- 2. Moos. 33:11 "Ja Herra puhutteli Moosesta kasvoista kasvoihin, niinkuin mies puhuttelee toista."
- 1. Moos. 32:30 "... minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut"
- Jes. 6:1 "Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin."
- Job. 42:5 "Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut (Herran) nähnyt."
Lapsellista nillitystä täällä aikuisilta ihmisiltä. Edelleenkään kukaan ei voi varmasti sanoa onko Jumala todella olemassa, mutta tuon pääsiäisen tarinan pitäisi kyllä aikuisen ymmärtää, jos vain viitsii ottaa selvää. Onhan se selvä, että jos ei koskaan ole vaivautunut ottamaan oman kulttuurinsa uskonnon perustapahtumista selvää, niin on niitä lapsellekin hankala selittää.
Kristinuskon mukaanhan ihminen on jo syntyään perisynnin turmelema, eli tuomittuna kadotukseen, ennen kuin osaa edes ajatella pahoja. Tämä johtuu muistaakseni Aatamista ja Eevasta ja heidän toilailuistaan paratiisissa. Jeesus taas oli Jumalan poika, jonka Jumala ikäänkuin antoi lainaan tähän maailmaan sekä opettamaan, että lopulta kärsimään kuoleman viattomana miehenä kaikkien ihmisten syntien sovittamiseksi. Tämän jälkeen hän nousi kuolleista ja palasi takaisin taivaaseen.
Onhan se varmaan 5-6 vuotiaalle aika raaka tarina, jos kaikki mitä siitä jää käteen, on se että kidutettiin ristillä ja lyötiin nauloja. Siksi kannattaakin kertoa koko tarina ja korostaa sitä, että niin oli tarkoitettu, se oli Jumalan tahto, koska hän rakastaa ihmisiä niin paljon, että oli valmis uhraamaan ainoan poikansa heidän vuokseen. Kannattaa nimenomaan kertoa, että siinä kävi lopulta hyvin. Tämä kannattaa kertoa siitä huolimatta, mitä itse olette Jumalasta ja uskonnosta mieltä, koska se on ihan yleissivistykseen kuuluva asia länsimaisessa kulttuurissa ja myös lapselle lohduttava puoli tarinasta. Hänellä on kyllä aikaa tehdä omat johtopäätöksensä siitä uskooko siihen vai ei, mutta itse ei kannata ainakaan heti kärkeen korostaa hänelle, että kaikki mitä juuri kerroin, on paskapuhetta, älä usko koska ei äitikään usko. Jos kysyy, voi sanoa, ettei ole itse asiasta varma, jotkut uskoo, toiset ei ja se on ihan ok. Totuus selviää vasta kuoleman jälkeen.
Turha mistään vankilasta on lapsille puhua, sanoa vaan että ristiinnaulittiin ja kuoli ja haudattiin ja sillä sipuli. Vankila vaan sekoittaa ja sitten se menee koulussa nolaamaan itsensä kertomalla että Jeesus laitettiin vankilaan, äiti sanoi. Pienimmille ei vain kannata mennä heti niihin verisimpiin yksityiskohtiin, ellei ole niistä jo aiemmin kuullut.
Musta olisi ihan aiheellista, että uskonnon opetusta ei ainakaan vähennettäisi kouluissa, tätä ketjua lukiessa meinaan huomaa, kuinka pihalla jotkut aikuiset ihmiset ovat. Vaikkei kaikkeen itse uskoisikaan, niin Raamattu on aika keskeinen teos länsimaissa, ja suomalaisen yleissivistykseen kuuluu tietää pääpiirteittään sen sisältö, ihan yhtä lailla kuin Seitsemän veljeksen.
[/quote]
Höpö höpö.
Jeesus ristiinnaulittin, kuoli ja haudattiin ja sen pituinen se. Mitään jumalaa, ylösnousemusta sun muuta ei ole olemassa.
Miksi kaikkivaltias jumala ei voi antaa luoduilleen syntejä anteeksi omalla päätöksellään, ilman veriuhria? Onko jumalan ylipuolella jokin laki, joka estää jumalaa antamasta syntejä anteeksi?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:16"]
[/quote]
Höpö höpö.
Jeesus ristiinnaulittin, kuoli ja haudattiin ja sen pituinen se. Mitään jumalaa, ylösnousemusta sun muuta ei ole olemassa.
[/quote]
Olipa fiksu viesti, onneksi olkoon. Milläs perustelet noin vahvan mielipiteen? Jos et millään, se on vain mielipide muiden joukossa, eikä sitä kannata faktana kenellekään saarnata. Et ole yhtään parempi kuin ääriuskikset, jotka saarnaa totuutena, että helvetti odottaa, jos et Jumalaan usko. Antaa kaikkien uskoa tai olla uskomatta, ei siitä kannata hernettä ottaa nenään, mutta se kristinuskon virallinen kanta kannattaa lapsille kertoa ja opettaa, siihen uskominen on täysin vapaata kaikille.
T:33, 34
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:16"]
[/quote]
Höpö höpö.
[/quote]
Olipa fiksu viesti, onneksi olkoon. Milläs perustelet noin vahvan mielipiteen? Jos et millään, se on vain mielipide muiden joukossa, eikä sitä kannata faktana kenellekään saarnata. Et ole yhtään parempi kuin ääriuskikset, jotka saarnaa totuutena, että helvetti odottaa, jos et Jumalaan usko. Antaa kaikkien uskoa tai olla uskomatta, ei siitä kannata hernettä ottaa nenään, mutta se kristinuskon virallinen kanta kannattaa lapsille kertoa ja opettaa, siihen uskominen on täysin vapaata kaikille.
T:33, 34
[/quote]
Mielipiteeni on enemmän kuin pelkkä mielipide -se on katsos yhteneväinen tieteen kanssa. Kuoltua ei voi enää herätä henkiin jne.
Uskontojen totena kertomat sadut ovat todellakin vain satua.
Meidän lapselle esiteltiin toi sairas kidutusväkivalta seurakunnan kerhossa, se poti sitä kaksi päivää vaisuna kunnes asia tuli huudon kanssa ulos.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:19"]
Miksi kaikkivaltias jumala ei voi antaa luoduilleen syntejä anteeksi omalla päätöksellään, ilman veriuhria? Onko jumalan ylipuolella jokin laki, joka estää jumalaa antamasta syntejä anteeksi?
[/quote]
Ehkä se halus samalla antaa ihmisille opetuksen ja syyn uskoa, suuri uhraus vain meidän puolesta. Tulla esiin ja näyttäytyä. Eihän se edelleenkään kaikkien syntejä anteeksi anna, se vaatii ensin uskon Jumalaan ja Jeesukseen, joka niistä synneistä puhdistaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Poika halusi mennä.