Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain suuren (pakastetun) hirvenlavan sukulaisen kaadosta. Mitä teen siitä?

Vierailija
16.09.2014 |

Siis lähinnä minkätyyppisiin ruokiin lapa sopii, tarvitseeko se pitkän haudutuksen eli kannattaisiko tehdä keittoa tai pataa? Ja kaikki ideat otetaan harkintaan tietenkin.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo

Vierailija
2/13 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisena pakastetun? Oli vissiin tullut kiire sen kanssa kun ei ehtinyt paloitella ...

Tee perinteiseen tapaan käristykseksi, eli vuole jäisestä paistista - ei kun siis lavasta ohuita siivuja, ruskista ja hauduta. Kokonaisen lavan sulattaminen ja valmistaminen on kyllä pikkuisen työlästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paha pula on jos sukulainen pitää kaataa saadakseen vähän hirvenlihaa :(

Vierailija
4/13 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvenkaatoaika ei ole vielä. Oliko salakaadettu vai pakastimen tyhjennystä tuoreelle tavaralle.

Vierailija
5/13 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita biojätteeseen. Viime jahtikaudelta jäänyt liha joutaa jo roskikseen. Sukulainen on halunnut vaan päästä vanhasta pas...ta eroon. Ei kannattaisi hihkua innosta. Pian alkaa uusi hirvenmetsästyskausi ja tuoretta lihaakin taas saa.

Vierailija
6/13 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:36"]

Hirvenkaatoaika ei ole vielä. Oliko salakaadettu vai pakastimen tyhjennystä tuoreelle tavaralle.

[/quote]

Viimevuotisia kaatoja. Laitettu tosiaan kokonaisena vakuumipakkaukseen ja pakastettu.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiisseliä

Vierailija
8/13 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie savustamolle, teetä vaikka lämminsavustettua hirveä, leikkauta siivuiksi ja pakasta, on leikkelepuoli kohdallaan pitkän aikaa :-) voit myös leikkauttaa jollain lihanleikkaamolla pienempiin osiin. Pilkkoa se pitäisi, jäisenä siis. Saha auttaa asiaan, tai jos sulatat tee siitä vaikka jauhelihaa :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:37"]

Laita biojätteeseen. Viime jahtikaudelta jäänyt liha joutaa jo roskikseen. Sukulainen on halunnut vaan päästä vanhasta pas...ta eroon. Ei kannattaisi hihkua innosta. Pian alkaa uusi hirvenmetsästyskausi ja tuoretta lihaakin taas saa.

[/quote]

No meillä ei ole varaa lieltäytyä jättimäisestä lihanpalasta. Maku ei ehkä ole niin hyvää kuin aivan tuoreen eläimen, mutta olen ennenkin syönyt vastaavaa lihaa. En vain ole ikinä kokannut sitä itse ja siksi kyselin neuvoja.

Mukka on mielessä sellainen pata, että kierittelisin isohkon lavanpalaset jauhossa ja ruskistaisin pinnan. Sitten kattilanpohjalle öljyyn sipulia, selleriä ja porkkanaa, lihalientä ja punaviiniä, ehkä tomaattimurskaakin. Mausteet sekaa ja lihat perään ja sitten antaisin porista pari tuntia.

ap

Vierailija
10/13 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käristys tietenkin! Kohmeisesta lihasta ohkasia siivuja ja pataan. NAM.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylä-Lapissa on kyllä jo saanut kaataa hirviä tällekin syksylle.

Vierailija
12/13 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pata on hyvä idea tutustua hirven valmistukseen. Ota tunniksi sulamaan, vuole kalvot pois, laita 8 tunniksi jääkaappiin ja paloittele karjalanpaistilihojen kokoisiksi kun liha on juuri ja juuri hiukan pehmeää, mutta pääasiassa kohmeista. Umpijäiseen veitsi menee huonosti ja läpeensä sula muljuaa. Anna palojen sulaa marinadissa jääkaapissa päivän verran, ota pannulla öljyssä tai voissa hiukan väriä pintaan, kippaa marinadi+vettä+palat pataan, kuumenna kiehuvaksi ja hauduta <100 asteessa vähintään 3-4 tuntia. Voi hyvin jättää myös yöksi leivinuuniin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo kerran pakastettua lihaa ei kannata pakastaa uudelleen paloiteltuna. Tee jauhelihaa ja pakasta kypsennettynä. Tee lihapullia, pihvejä, ruskista ja kypsennä lihaa pannulla ja pakasta sopiviin annospakkauksiin keittoja, kastikkeita ja laatikkoruokia varten. Voit myös tehdä valmista lihakeittolientä lihoineen ja mausteineen ja pakasta annospakkauksiin. Saat nopeasti keittoja kun vain perunat ja kasvikset heittää sekaan. Ja sitten tuota palapaistia paljon ja pakasta annospakkauksiin.

Itse sulattelen talven mittaan vastaavia lihaeriä ja teen kerralla valmista. Helpottaa paljon arkiruuanlaittoa.