Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todistuksen arvosanat, meneekö todellakin näin???

Vierailija
16.11.2013 |

Lapsi on hyvä koulussa, opettaja kehuu paljon ja sanoo, että missään asiassa ei ole ongelmia ja osallistuu tunneilla aktiivisesti. Kokeista huonoin arvosana on 9, yleensä 10-.

 

Todistukseen arvosana 8 tai jopa 7, koska "opettaja ei anna kenellekään kymppejä halua antaa heti ensimmäiseksi ysejäkään, jotta lapsilla säilyy tavoitteet".

 

Arvosana 8 tarkoittaa, että asiat on oppinut kuten pitääkin, 9 että osaa asiat hyvin ja 10 että viittaa käytännössä koko tunnin ja tietää joka ikisen asian.

 

Meneekö tämä todellakin näin??? Kuulostaa uskomattoman epäreilulta, varsinkin kun ilmeisesti luokan häiriköt saavat arvosanat ilmeisesti jollain ihan toisella asteikolla.

Kommentit (117)

Vierailija
1/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle on sanottu vielä korkeakoulussakin: "Täydellistä työtä ei voi kukaan tehdä, joten saat 95/100 pistettä".


Siis mitä helvettiä! Ei ole siis edes olemassa kriteereitä, jotka täyttämällä voisi saada täydet pisteet. HUOH

Vierailija
2/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on asia joka meilläkin, todnäk, ajankohtainen tulevassa joulutodistuksessa.

 

Eli poika on 6lk ja nyt jouluna saavat ensimmäiset numerotodistukset.

Opettaja totesi pari vkoa sitten olleessa asian jonka jo tiesimmekin eli poika on kuulema sellainen "kympin poika" ja sellaisen opettaja hänet tulee muistamaankin, ts kokeist tulee aineesta riippumatta 9-10+, aina, myös aiempina vuosina.

Mutta opettaja todenut myös aiemmin sen ettek oikein anna kymppejä todistukseen koska ainahan on myös parannettavaa ja ettei tule paineita.

 

Halooooo, onko se muka oikein ettei saa todistukseen nroa 10 vaikka olisi ns kympin oppilas ja ansainnut sen omalla käytöksellään ja koulunkäynnillään?!?!

Minusta ei ole, ei opettajat saa jo etukäteen päättää minkä arvosanan antaa, ei varsinkaan alaspäin  arvostellen jos oppilas onkin muuta!

 

Kaipaisinkin vinkkejä miten ottaa tämä opettajan kanssa ns puheeksi, en halua olla töykeä, en astua hänen reviirilleen enkä varsinkaan puuttua hänen ammattitaitoonsa, mutta kyllähän lapsen pitää saada oikeanlainen kiitos ja palkinto=arvosana tekemästään työstä.

Ihan varmasti tulee aika, ehkä jo yläkoulun puolella, kun niitä kymppejä ja ysejä ei ehkä enää tulekaan joten nyt koskaan siinä tokarissa nitä tulisi olla jos kerta aihetta on!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, itse sain juuri kokeesta suoritettu 100 %

Vierailija
4/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sitä mieltä, ettei noille todistuksille kannata antaa liikaa arvoa - pärstäkerroin vaikuttaa, samoin esim. suhteet/nokkimisjärjestys yhteiskunnassa.. aikoinaan yläasteellä/lukiossa sain aina keskinkertaisen todistuksen, ka n. 8. Kokeet oli kyllä ihan 9, jopa 10, mutta a) isoveljeni olivat olleet hulivilitapauksia, joten minun on "pakko" olla samasta puusta b) äitini oli yh (isä kuoli ollessani 8v). Monet luokkani "paremmista" perheistä olevat saivat aina 9-10, jos esim. äiti lääkäri tai muuten vaan "nuoleskelevat" (esim. yksi nuorehko miesmaikka lainasi joillekin tietyille tytöille lukiossa videoita?)... vasta yo-kirjoitukset eli oikeasti objektiivinen arvostelu ratkaisee lopulta: esim. minulla kaikki 8 kirjoittamaani ainetta L tai E, samaa ei voi sanoa luokan lellikkitytöistä... Joten turha antaa liikaa arvoa yhden henkilön tekemistä johtopäätöksistä, koska koulumaailma on toisinaan mitä on... Ja minulla siis kirjoituksista aikaa kaksi vuotta, joten ei mitään "ennen muinoin" -muistelua. 

Vierailija
5/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin joskus opetusministeriön antamat ohjeet arvosanojen kriteereille. Numero 8 sai äidinkielestä jos osasi Kalevalan sanasta sanaan oikein ja väärinpäin, luetella kaikkien suomalaisten runoilijoiden tuotannon sekä oli lukenut maailman kirjallisuuden klassikot Iliaksesta ja Odysseiasta lähtien... No vitsi, vitsi mutta vaatimukset olivat ihan älyttömät ja eräs äidinkielen opettaja tuttavani totesikin että hänen mielestään tuollainen kasin vaatimukset täyttävä oppilas olisi numero 11 arvoinen.

Vierailija
6/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 15:34"]No vitsi, vitsi mutta vaatimukset olivat ihan älyttömät ja eräs äidinkielen opettaja tuttavani totesikin että hänen mielestään tuollainen kasin vaatimukset täyttävä oppilas olisi numero 11 arvoinen.

[/quote]

 

No, äidinkielen opettajalla on kuitenkin virkavelvollisuus noudattaa oph:n hyvän osaamisen kriteereitä, joten antamalla liian hyviä arvosanoja oppilailleen hän tekee virkavirheen.

 

Arviointiasteikot ovat menneet viime aikoina takaisinpäin. Joskus 50-luvulla 10 kuului jumalalle, 9 opettajalle ja 8 parhaalle oppilaalle. Sittemmin kohti 80-90-lukuja asteikot löystyivät löystymistään, kunnes periaatteessa jokainen edes suunnilleen asiat osaava sai ysin. Nyt on pikku hiljaa palattu takaisin, ja asteikko on todellakin sellainen, että hyvin osaavalle kuuluu 8, oikein hyvin osaavalle 9 ja se kymppi todellakin vain ns. täydelliselle oppilaalle, joka saa kokeista kympit, viittaa jatkuvasti tunnilla ja tekee kaikkien annettujen tehtävien lisäksi vielä vapaaehtoista ylimääräistäkin. Jos kokeista tulee ysejä, ei kymppi ole oikea arvosana koskaan.

 

Itse en anna kymppiä oppilaalle, ellei kokeiden keskiarvo ole vähintään 10- ja tuntityöskentely myös kympin arvoista. Aika harva siihen pystyy, mutta muutama vuodessa kuitenkin. Olen siis aineenope yläluokilla. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen pitää muistaa se, että aineessa kuin aineessa arvosana 8 on HYVÄ. Sille on myös määritelty kriteerit mm. 5. luokan päättyessä ja samoin päättöarvioinnissa. Eli jos oppilas osaa kriteeteissä mainitut asiat hyvin, hän saa arvosanan 8. Arvosanalle 9 pitää siis löytyä muitakin perusteita kuin se, että osaa asiat hyvin. Esimerkiksi osaa asiat kiitettävästi, pystyy osallistumaan opetuskeskusteluun, osaa käyttää ikäluokka huomioon ottaen oikeita termejä, kirjallinen esitystaito on kiitettävää yms. 

Arvosanaan 10 vaaditaan sitten jo harrastuneisuutta, erityisen hyvää tuntiaktiivisuutta, kykyä auttaa muita tunnilla yms.

Nämä kriteerithän löytyvät opetussunnitelmasta vuodelta 2004, joka nyt on uudistuksen alla. Uusi OPS tulee voimaan syksyllä 2016.

Vierailija
8/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan todistukseen kympin jos on tunnilla aktiivinen, tekee läksyt ja esim kolmet kokeet ja saanut 9,5 ja kympit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 16:42"]

 

 

Arviointiasteikot ovat menneet viime aikoina takaisinpäin. Joskus 50-luvulla 10 kuului jumalalle, 9 opettajalle ja 8 parhaalle oppilaalle. Sittemmin kohti 80-90-lukuja asteikot löystyivät löystymistään, kunnes periaatteessa jokainen edes suunnilleen asiat osaava sai ysin. Nyt on pikku hiljaa palattu takaisin, ja asteikko on todellakin sellainen, että hyvin osaavalle kuuluu 8, oikein hyvin osaavalle 9 ja se kymppi todellakin vain ns. täydelliselle oppilaalle, joka saa kokeista kympit, viittaa jatkuvasti tunnilla ja tekee kaikkien annettujen tehtävien lisäksi vielä vapaaehtoista ylimääräistäkin. Jos kokeista tulee ysejä, ei kymppi ole oikea arvosana koskaan.

 

Itse en anna kymppiä oppilaalle, ellei kokeiden keskiarvo ole vähintään 10- ja tuntityöskentely myös kympin arvoista. Aika harva siihen pystyy, mutta muutama vuodessa kuitenkin. Olen siis aineenope yläluokilla. 

 

[/quote]

 

Mutta mitä mieltä olet tuosta ap:n tapauksesta? Onko tuossa tilanteessa 8 tai jopa 7 asiallinen arvosana, ottaen huomioon että opettajan mukaan lapsi on todellakin erittäin ahkera ja taitava eikä ole mitään ongelmia missään?

 

Vierailija
10/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla menee äikkä lukiossa huonosti, saanut vaan kasin kun muut numerot ysejä ja kyymppejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on väärin jos ei käytetä numeroita 9 ja 10, ovathan ne kuitenkin arviointiasteikoissa.  

 

Lapset saa todella eriarvoista kohtelua jos noin menetellään.

 

Numeroilla on oikeasti väliä vasta yläkoulussa 8 ja 9 luokilla koska noilta vuosiluokilta tulee numerot joilla pyritään jatko-opintoihin.

 

Tyttäreni 6 luokan todistusta ei yläkoulussa edes katsottu, en toki tiedä oliko numerot välittyneet koululle sähköisesti. Tästä aikaa jo useampi vuosi nyt tytär lukiossa kolmosella.

 

Vaikka numeroilla ei ole merkitystä ennen jatko-opintoihin hakeutumista on ne toki tärkeitä lapselle/nuorelle sekä myös vanhemmille. Numerot toimii kannustimena, näyttää suuntaa miten pärjää.

 

Jos lapsella on koearvosanat 9 ja 10 tasollan täytyy kotona antaa tunnustusta vanhempien taholta jos koulun opettajat ei sitä anna.

 

Lapsillani on 9 ja 10 alakoulunkin todistuksessa joten ei kaikki opettajat ole niin tylsiä kuin aloittajan tapauksessa.

 

opettaja itsekin

Vierailija
12/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 16:51"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 16:42"]

 

 

Arviointiasteikot ovat menneet viime aikoina takaisinpäin. Joskus 50-luvulla 10 kuului jumalalle, 9 opettajalle ja 8 parhaalle oppilaalle. Sittemmin kohti 80-90-lukuja asteikot löystyivät löystymistään, kunnes periaatteessa jokainen edes suunnilleen asiat osaava sai ysin. Nyt on pikku hiljaa palattu takaisin, ja asteikko on todellakin sellainen, että hyvin osaavalle kuuluu 8, oikein hyvin osaavalle 9 ja se kymppi todellakin vain ns. täydelliselle oppilaalle, joka saa kokeista kympit, viittaa jatkuvasti tunnilla ja tekee kaikkien annettujen tehtävien lisäksi vielä vapaaehtoista ylimääräistäkin. Jos kokeista tulee ysejä, ei kymppi ole oikea arvosana koskaan.

 

Itse en anna kymppiä oppilaalle, ellei kokeiden keskiarvo ole vähintään 10- ja tuntityöskentely myös kympin arvoista. Aika harva siihen pystyy, mutta muutama vuodessa kuitenkin. Olen siis aineenope yläluokilla. 

 

[/quote]

 

Mutta mitä mieltä olet tuosta ap:n tapauksesta? Onko tuossa tilanteessa 8 tai jopa 7 asiallinen arvosana, ottaen huomioon että opettajan mukaan lapsi on todellakin erittäin ahkera ja taitava eikä ole mitään ongelmia missään?

 

[/quote]

 

AP:n tapaukseen en ota kantaa, koska en voi tietää mitä opettaja on lapsen osaamisesta oikeasti sanonut. Jos itselläni olisi oppilas, joka saisi kokeista 9-10 arvosanoja ja työskentelisi tunneilla koko ajan ahkerasti ja osallistuisi myös viittaamalla, hän saisi arvosanaksi 9.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti on olemassa hyvän osaamisen = 8:n kriteerit eikä niissä ole tuon opettajan mainitsemaa"tavoitteiden säilyttämistä". On olemassa myös ne asiat, joiden perusteella numeria nostetaan tai lasketaan.

Vierailija
14/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viittaa jokaiseen asiaan on vasta maksimissaan ysin tasoa. Kymppiin pitää osoittaa harrastuneisuutta, eli tutustua asiaan laajemmin myös vapaa-ajalla. Aihetta ei kuitenkaan tarvitse välttämättä harrastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani oli "tavisperuskoulussa", sai kokeista yleensä 10, huonoi numero oli 9-. Todistukseen asti kympit eivät löytäneet :( koska opettajien mielestä kokeen 10 ei vielä todista mitään eikä sekään, että osoitti harrastuneisuutta asiaan. Samaan aikaan numero 8 sai silloinkin, jos ei ollut tunneilla tai käynyt kokeissa, koska "muuten osoitti osaamistaan".

 

Nyt poika on lukion toisella luokalla ja kas - yllättäen siellä 10 on 10 eikä kurssiarvioita pyöristetä alaspäin. Kun tavallisesti sanotaan arvosanonen lukioon mentäessä heikkenevän, kävi pojalla päinvastoin, vaikka menikin lukioon, jossa alin sisäänpääsykeskiavo oli 8.4.

Vierailija
16/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida lukiossakaan saada kymppiä todistukseen, jos kokeesta on tullut 9-.

Vierailija
17/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota en tule ikinä hyväksymään enkä nielemään!! kouluaineen arvosanan tulee tulla siitä millainen on koulussa ja miten se aine siellä koulussa sujuu, ei siitä mitä puuhaa kouluajan ulkopuolella!!

Tämä on asia josta minun täytyy saada vastaus joltakin ylemmältä, vaikkapa koulutoimen johtajalta kunnassamme, sähköpostia siis eteenpäin.

 

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 17:14"]

Jos viittaa jokaiseen asiaan on vasta maksimissaan ysin tasoa. Kymppiin pitää osoittaa harrastuneisuutta, eli tutustua asiaan laajemmin myös vapaa-ajalla. Aihetta ei kuitenkaan tarvitse välttämättä harrastaa.

[/quote]

Vierailija
18/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistukseen ei kukaan saa enää nykyään nelosta eikä käytännössä  vitostakaan koska ketään ei jätetä luokalle. Tarkoittaa siis sitä että ne surkeimmat häiriköt saavat lähes samat numerot kuin kaiken osaajat tiukimpien opettajien luokilla. Nykypäivän kouluissa huonoimmat oppilaat saavat numerot aivan liian helpolla ja se on suurin ongelma.

Vierailija
19/117 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö tunne vanhoja kansakoulun opettajien arvosteluperusteita: kymppi Jumalalle, ysi opettajalle ja kasi parhaalle oppilaalle.

Oikeastaan on aika turha niuhottaa numeroista alakoulussa, kyllä ne jyvät erottuvat akanoista viimeistään yläkoulun aikana.

(8= hyvä, 9= kiitettävä, 10= erinomainen; jokaisen arvosanan kohdalla on arviointiperusteissa pitkä selitys, siis enemmän kuin mitä tuossa).

Vierailija
20/117 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 17:07"]

Oikeasti on olemassa hyvän osaamisen = 8:n kriteerit eikä niissä ole tuon opettajan mainitsemaa"tavoitteiden säilyttämistä". On olemassa myös ne asiat, joiden perusteella numeria nostetaan tai lasketaan.

[/quote]

 

Numeria? Et kai ole tosissasi?

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi