Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen käytös sallitaan ennenkuin 1-luokkalainen siirretään ns erityisluokalle?? *ARGH*!

Vierailija
26.08.2010 |

Lapsi aloitti 1-luokan ja nyt 8-päivää sitä käytyään on luokan "häirikkö" mm aiheuttanut nyrkkitappelun, käynyt siis syyttäsuotta toisen lapsen kimppuun hakaten häntä, paukuttanut pulpetin kantta niin että opettajan piti lopulta ottaa pulpetti kokonaan kys lapselta pois jne.



Mietityttää vain kuinka turvataan työrauha ja keskittymisrauha mulle lapsille, onko heillä oikeuksia? tuon kys lapsen avustaja ei luokassa joka päivä ole ja lähes kaikki häiriökäyttäytyminen osunut juuri niille päiville kun avustajaa siellä ei ole.



Vituttaa ja harmittaa, sanon sen suoraan!

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
27.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On silkkaa itsekkyyttä vaatia, että omalla erityislapsella on oikeus olla normaalissa luokassa ja häiritä toisia miten vaan. Tiedän, että erityislapsia on monenlaisia ja osa varmasti pärjääkin normaalissa luokassa integroituna. Ainahan se on niin, ettei kaikki mene tasan ja osa porukasta saa enemmän opettajalta kuin toiset, mutta joku raja siinäkin on oltava!

Puhuinko tuossa omasta puolestani? Puhuin niiden 90%:n puolesta jotka tuosta nykytilasta kärsii. Kun loput 10% saa mellastaa miten tahtoo ja koulun keinona on puhua ja lätistä ja meno saa jatkua :(

Anteeksi vaan, mutta eikö se YHTEISKUNTA pitäisi toimia ENEMMISTÖN edun mukaisesti?

Vierailija
2/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemaan enemmän läsnä, kuin siirretään lasta mihinkään.

Nykyään mitään erityisluokkia ei oikeastaa ole, vaan pienryhmiä. Pienryhmätkin ovat enimmäkseen tarkoitettu lapsille, joilla on oppimisvaikeuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuossakin koulussa missä lapseni on ja mm 3-luokkalaisen esikoiseni "vierusluokka" on ns erityisluokka ja sillä on siis oma opettajansa eikä sama kuin esikoisellani.



Pienryhmätoimintaa toteutetaan ihan normiluokillakin (käytäntöä nykykouluissa), ovat ns jakotunteja eli puolet luokasta tulee eri aikaan kouluun/pääsee kotiin eriaikaan jolloin esim matematiikan tai äidinkielen oppitunti on vain vaikkapa 10 oppilaalla 20 oppilaan sijasta.



Tällaiset kokemukset viimeiseltä 3-vuodelta minulla pk-seudulta.



Ap

Vierailija
4/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nythän tulee tämä peruskoulu uudistus, jolloin kaikki integroidaan. Kaikki vammaset ja vähemmän vammaset normaaliluokkaan vaan.



Idea toimii paperilla kun niille suunnitellaan riittävästi avustajia, mutta sitten kunnat säästävät ja avustajia ei löydykkään, eikä lisäkoulutusta sille opettajalle.



Tulevaissu kyllä pelottaa.

Vierailija
5/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muillekin luokan lasten vanhemmille, koska kyseessä on työ-ja keskittymisrauhan suominen ja oikeus siihen ns normaaleille lapsille.

Ja turvallisuudentunteen ja se ei kyllä toteudu kun kerta kyseessä lapsi joka käy tuosta noin vain hilirimpsis toisen lapsen kimppuun kera nyrkkien.

Minulla sellainen käsitys lapseni opettajasta että hällä kokemusta myös ns erityisluokan opettajana olosta, mutta tuo lapsi tarvitsisi selkeästi oman täysiaikaisen ja päiväisen avustajan vierellensä jos meinaa ns normiluokassa kuten nyt koulua käydä.



Ap

Vierailija
6/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään varsinaista minulla ei integroitumista vastaan ole (päinvastoin, se antaa terveille ja ei niin terveille paljon), MUTTA nuo jo aiemmin mainitsemani seikat tulisi silloinKIN voida pystyä toteuttamaan ja turvaamaan.

Ei integroitumista sellaisten lasten hinnalla joilla ei "ongelmia" ole, se olisi ja on tod väärin!



Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän koulussa yks häirikkö laitettiin heti ekana päivänä käytöshäiriöisten luokkaan koska huuteli ja haistatteli opelle ja häiriköi opetusta.

Vierailija
8/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän tässä nyt sitten etenisi. laittaisko huomiseksi lapsen reissariin opettajalle aiheesta kysymystä vai lähettäiskö nyt reksille sähköpostia ja kysyisi heidän "käytännöistään"...



Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

häirikkö poika, joka kiusaa kaikkia tasapuolisesti. pilaa kaikki reikit riehumisella ja hakkaamalla, potkii kaikkien pyörät hajalle, muksii kaikki "krossihanskoilla", heittelee muiden tavaroita, haukkuu muita, mutta on tunnilla hiljaa. Hän on ollut luokassa ja koulussa jo 6 vuotta. Opettajlle on kerrottu ko. tyypin käytöksestä, mutta mitään ei tapahdu.



samalla luokalla mukava mutta niin villi poika. On kaikkien kaveri etkä kiusaa ketään, mutta ei pysy hiljaa tunnilla. Hänet siirrettiin erityisluokalle ja kotona käynyt kaikenmaailman psykologeja jne.



NÄIN OULUSSA

Vierailija
10/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myös noita avustajia käytössä, kun vertaa esim 80- ja 90 -lukuihin. Lapsia myös diagnosoidaan herkemmin. Ennen häiriköt oli 30 -40 lapsen luokassa vaan muiden mukana eikä mitään avustajia ollut. Luokasta poisto oli ainut keino, tai koulusta määräajaksi erottaminen, jälki-istunto...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhassa ja pelkäämättä

oikeus on työrauhaan

jos kun opettaja ei kykene työrauhaaa ja turvallista ympäristöä saamaan aikaiseksi luokassaan, on siihen jonkun puututtava



eli itse tuossa tilanteessa keskustelisin ensin tuon opetttajan kanssa,

oman lapsen versio tilanteesta ei aina ole se täysin todellinen, koulunkäynti lapselle uutta ja jännittävää, onko ollut isossa ryhmässä ts tottunut meteliin ja erilaisiin lapsiin yms



eli open juttusille vaan



ja tunnetko muiden luokkalaisten vanhempia ? voisitko soittaa osalle heistä ja kysyä miten heidän lapsensa on suhtautunut ja kertonut tilanteesta koulussa.



sitten jos ei asiaan saada open kannssa mitään aikaseksi niin soitto reksille

ja jos sekään ei auta ja lapsi siellä uhkailee ja riehuu edelleen, niin soitto reksiä ylemmälle taholle



eli ei pidä suostua ihan mihin vaan

Vierailija
12/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esittää asia esim. niin että meidän Matti/Maija pelkää ko. lasta ja jännittää koulupäiviä. Jos kyseisellä lapsella on avustaja, niin on ollut jo etukäteen tiedossa, että hän tarvitsee tukea (joskushan lapsen erityisyys ja tuen tarve voi tulla ihan yllätyksenä). Eli tässä tilanteessa voisi todeta, että hän ei pysty vielä opiskelemaan tavallisessa luokassa vaan tarvitsee enemmän ja jatkuvaa tukea (= erityisopetusta). Jos kyseisen lapsen vanhemmat vastustavat siirtoa, niin tilanne voi jatkua nykyisellään pidempään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

häirikkö poika, joka kiusaa kaikkia tasapuolisesti. pilaa kaikki reikit riehumisella ja hakkaamalla, potkii kaikkien pyörät hajalle, muksii kaikki "krossihanskoilla", heittelee muiden tavaroita, haukkuu muita, mutta on tunnilla hiljaa. Hän on ollut luokassa ja koulussa jo 6 vuotta. Opettajlle on kerrottu ko. tyypin käytöksestä, mutta mitään ei tapahdu. samalla luokalla mukava mutta niin villi poika. On kaikkien kaveri etkä kiusaa ketään, mutta ei pysy hiljaa tunnilla. Hänet siirrettiin erityisluokalle ja kotona käynyt kaikenmaailman psykologeja jne. NÄIN OULUSSA

Vierailija
14/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vallalla oppimisvaikeuksiin panostaminen. Eli oppimisvaikeuksiset lapset saavat kyllä erityisapua ja tukea, pääsevät helpommin erityisopetukseen ja pienluokkiin. Käytöshäiriöisiä pitää vaan sietää. Hyvin paljon kuulee sitäkin, että "sitä pitää ymmärtää, kun sillä on ADHD. Ei se oikeesti pahaa tarkoita vaikka haukkuu ja tönii liikuntavammaista luokkakaveria".



Omalla lapsellani on oppimisvaikeus, ja hän pääsi erityisopetuksen piiriin vaikkakin on tavallisessa luokassa. Käy myös nyt tokaluokkaa toistamiseen. Aiemmalla luokalla ollut käytöshäiriöinen poika sen sijaan porskuttaa siellä ilman sen kummempaa puuttumista, kaikki resurssit kun on käytetty näihin oppimisvaikeuksisiin. Hyvähän se on, mutta kyllä tavallisille lapsillekin pitäisi suoda oikeus koulunkäyntiin pelkäämättä ja rauhassa joten kyllä myös näihin häiriköihin pitäisi riittää resursseja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vallalla oppimisvaikeuksiin panostaminen. Eli oppimisvaikeuksiset lapset saavat kyllä erityisapua ja tukea, pääsevät helpommin erityisopetukseen ja pienluokkiin. Käytöshäiriöisiä pitää vaan sietää. Hyvin paljon kuulee sitäkin, että "sitä pitää ymmärtää, kun sillä on ADHD. Ei se oikeesti pahaa tarkoita vaikka haukkuu ja tönii liikuntavammaista luokkakaveria". Omalla lapsellani on oppimisvaikeus, ja hän pääsi erityisopetuksen piiriin vaikkakin on tavallisessa luokassa. Käy myös nyt tokaluokkaa toistamiseen. Aiemmalla luokalla ollut käytöshäiriöinen poika sen sijaan porskuttaa siellä ilman sen kummempaa puuttumista, kaikki resurssit kun on käytetty näihin oppimisvaikeuksisiin. Hyvähän se on, mutta kyllä tavallisille lapsillekin pitäisi suoda oikeus koulunkäyntiin pelkäämättä ja rauhassa joten kyllä myös näihin häiriköihin pitäisi riittää resursseja.

poika ei ollut oppimishäiriöinen vaan yksinkertaisesti villi. Puhui koko ajan tunnilla ja kyseli jne. Oli ja on hyvä koulussa (keskitasoa parempi)

Vierailija
16/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelma on tiedetty etukäteen. Silloin näkisin niin, että opettaja ei asialle kovastikaan voi enää tehdä. Hän ei voi kulkea tuon pojan vierellä kaiken aikaa avustajan poissa ollessa - silloinhan juuri muiden opetus kärsii. Siten on aivan turha soitella opettajalle ja ihmetellä asiaa tai painostaa häntä tekemään enemmän. Ainoastaan jos on epäselvyyttä, mitä todella on tapahtunut, voi opettajalta kysyä asiasta.



Sen sijaan rehtori on oikea osoite. Hänelle suoraan valitus siitä, että avustajaa ei ole kokopäiväisesti. Ilmoitat, että pelkäät lapsesi turvallisuuden puolesta ja että kenenkään ekaluokkalaisen ei pitäisi joutua jo tässä vaiheessa tuntemaan oloaan turvattomaksi koulussa. Sillä voi ihan oikeasti olla kauaskantaiset seuraukset näiden ns. tavislasten joukossa. Rehtorin on nyt puututtava tilanteeseen, hankittava resursseja avustajan kokopäiväiseen palkkaamiseen tai tehtävä järjestelyjä päiviksi, jolloin lapsella ei ole avustajaa (esim. työskentelee rehtorin valvonnan alaisena). Joka tapauksessa asiaan pitää puuttua, ja mitä useampi sen valituksen tekee, sitä varmemmin jotain alkaa tapahtua.



Jos rehtori ei reagoi riittävällä nopeudella, yhteys HETI VIIKON JÄLKEEN (siis jos ei ole antanut mitään suunnitelmaa) opetuspäällikköön/koulutoimenjohtajaan/sivistystoimen johtajaan (millä nimellä teillä kunnassa nämä päälliköt kulkevatkaan). Nämä henkilöt ovat niitä, jotka pitävät niistä rahahanoista kiinni, joten kannattaa nopeasti olla yhteydessä.



Korostan edelleen, että tavislapsetkin saattavat suhtautua kouluun negatiivisesti, kun joutuvat siellä tällaisia asioita kokemaan ja pahimmillaan siitä voi tulla läpi elämän kestävä asenne. Asiaan on puututtava ja lasten saatava huomata, että aikuiset hallitsevat tilanteen.

Vierailija
17/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiotaan purkaa. Inkluusio tekee tuloaan. Vaikka olen erityislapsen äiti niin olen erittäin vahvasti sitä vastaan, että lapseni laitettaisiin ns. normiluokalle.

Vierailija
18/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsen vielä sen että oma lapseni ei ole ainoa joka pojan käyytöksestä puhunut kotona vaan mm naapurini lapsi puhuu aiheesta kotona.

Muita vanhempia en valitettavasti vielä oikein tiedä enkä varsinkaan tunne.

Aion nyt edetä tässä niin että laitan opettajalle viestiä lapseni reisarin kautta ja katson sitten huomenna lapsen tultua koulusta mitä opettaja vastannut ja etenen sitten rehtoriin jos niikseen on.



Ap

Vierailija
19/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paukuttelijoita riitä kaikille luokille. Lasten tarinat luokasta ja koulusta saattavat myös olla vähän muuta kuin mitä todellisuudessa on tapahtunut. Varsinkin tytöissä on paljon tyhjästä valittajia. Ei saisi olla mitään ääniä, liikettä tai häiriötä. Tällaisia umpioita ei vain ole missään.



Oman lapseni kohdalla (herkkis, valittaa pienistäkin asioista) auttoi, kun vaihtui opettaja. Aiemmin villit häiriköt rauhottuivat kuin taikaiskusta. Ja ongelma on poistunut.

Vierailija
20/92 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiotaan purkaa. Inkluusio tekee tuloaan. Vaikka olen erityislapsen äiti niin olen erittäin vahvasti sitä vastaan, että lapseni laitettaisiin ns. normiluokalle.

Ja just siksi oon vastaan, kun oon erityislapsen äiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän