Levoton ja huonokäytöksinen ekaluokkalainen
Opettaja soitti, että poikamme käytös koulussa on huonoa. Jos opettaja sanoo vaikka, että aloitetaan tehdä tehtäviä, saattaa poikamme sanoa, en tee tai tee ite.
Nyt ollaan ihan, että mitä hittoa me tuolle pojalle teemme? Hän on parissa vuodessa muuttunut sellaiseksi pikkukovikseksi ja tekisi mieli antaa kunnon selkäsauna, kun ei puhuminen, kiristys, uhkailu, lahjonta tai jäähyily auta.
Eskarista tuli sanomista lähinnä vilkkaudesta, joskus oli röyhkeästi sanonut aikuiselle, mutta siis lähinnä paikallaan pysyminen oli ongelma.
Kyllähän hän meillekin kotona joskus sanoo röyhkeästi vastaan, mutta tietysti heti puutumme siihen. Emme vaan ehkä ole rankaisseet siitä tarpeeksi, lähinnä vaan kieltäneet, joskus vieneet huoneeseen miettimään miten puhutaan.
Poika ei tietääkseni ole mitenkään väkivaltainen. On hyvin puhelias ja sosiaalinen.
Kai se on vaan myönnettävä, että perseelleen meni tämän lapsen kasvatus. Olisi pitänyt lukea joitain opuksia enemmän. Mutta mitä meidän kannattaa nyt tehdä? Apua! :(
Kommentit (2)
Minä olen opena toteuttanut tuota yhteistyössä kodin kanssa. Muutaman kerran olen laittanut oppilaalle koulussa tarravihkon. Sitten tilanteen mukaan lapsi on saanut vihkoon tarroja. Ykden lapsen kohdalla tarran sai jokaisesta hyvin menneestä tunnista, vähitellen yhden tarran hyvin menneestä päivästä ja sitten parista päivästä jne. Vihko jäi sitten pois kokonaan vähitellen, ja ongelmakäytös väheni.
Toisen oppilaan kohdalla ongelmana oli koulusta myöhästyminen. Tähänkin puututtiin lempeästi tarroilla ja lopputulos oli hyvä.
Koko homman idea on se, että vihko kulkee repussa kodin ja koulun väliä päivittäin. Oppilas ja vanhemmat ovat sopineet yhdessä, että esim. 20 tarrasta tapahtuu jotain kivaa (yhteinen leffareissu, uimahalliin tms.).
Jotta homma toimii, se vaatii sitoutumista sekä opettajalta että vanhemmilta. Lapsi huomaa tosi nopeasti, jos vanhempien kiinnostus loppuu.
Kannattaa varmaan jutella opettajan kanssa. Ekaluokkalaisen toimintaan on vielä helppoa puuttua. Myöhemmin se on sitten hankalampaa. Tsemppiä!
Olisiko ideaa, jos tehdään sellainen tarrataulukko, johon saa tarran hyvin menneestä päivästä ja menettää tarran, jos menee huonosti?
Sitten, kun saa kymmenen tarraa, saa esim. pleikkarin takaisin (lähtee nimittäin jäähylle tänään..).
Mitä mieltä olette kotiarestista? Esim. ensi viikon loppuun eli 1,5 viikkoa. Harjoiteltaisiin ihan vain perheen kesken, että kuinka sitä käyttäydytään.
ap