Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä on ettei info mene perille!!! Kyse taas pakastevadelmista

Vierailija
08.10.2009 |

Lahdessa epäillään noin 70:n sairastuneen pakastevadelmista

8.10.2009 14:33 | Päivitetty: 8.10.2009 16:17

A A STT



Lahtelaisessa päiväkodissa yli 40 lapsen ja noin kymmenen aikuisen epäillään saaneen ruokamyrkytyksen. Oireet on alustavasti yhdistetty viime perjantaina välipalana nautittuun vadelmarahkaan.





Samantyyppinen ruokamyrkytysepäily on Lahdessa yhdistetty yksityistilaisuuteen, jossa niin ikään nautittiin puolalaisia pakastevadelmia.



Kaikkiaan sairastuneita on noin 70.





Kaupungineläinlääkäri Marjoriikka Keräsen mukaan tutkimukset sairastumisten syystä ovat vielä kesken. Tutkittavana on pakastemarjojen lisäksi ihmisistä ihmisistä otettuja näytteitä.







Mustikkamäen päiväkodissa ei ruoasta ole otettu näytettä, josta olisi voitu varmistaa taudin aiheuttaja. Lahden Ateria -yhtiö tutkituttaa siksi marjat, joita rahkaan käytettiin.





Lahden Ateria on tapauksen paljastumisen jälkeen lähettänyt kaikille toimipisteilleen ohjeet marjojen käytöstä sekä ruokanäytteitten ottamisesta. Lisäksi yhtiö laittoi torstaina liikkeelle tiedotteen, jossa se pahoittelee tapahtunutta ja lupaa tekevänsä kaiken, ettei vastaava toistuisi.





Mustikkamäen päiväkodissa Liipolan kaupunginosassa hoidetaan kaikkiaan liki sataa lasta. Elintarviketurvallisuusvirasto muistuttaa, että ulkomaiset pakastevadelmat on aina kuumennettava kunnolla ennen käyttöä.







Evira kehottaa myös arkistamaan pakastevadelmien alkuperän. Tarkkana on oltava marjojen kanssa, jotka on pakattu vasta Suomessa.



Norovirus aiheuttaa vatsataudin, jonka oireina ovat pahoinvointi, oksentelu ja ripuli. Oireet voivat olla hyvin voimakkaita, mutta yleensä ne kestävät vain pari päivää. Sairastuneet voivat levittää tautia edelleen, ja kunnon käsihygienia on tarpeen vielä viikkoja ripulioireiden jälkeenkin.





Edellisen kerran puolalaiset pakastevadelmat aiheuttivat norovirusepidemioita touko-kesäkuussa eri puolilla maata.



Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

marjat kaadetaan jäisinä. olen nähnyt kun sekoittavat sen paikan päällä. Epäilen että ne vadelmat ja boysenmarjat ja muut herkullisen näköiset marjat eivät voi olla kotimaisia. Kummastelen kyllä että miksi ei mene perille.

Vierailija
2/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tästä puhuttu jo ainakin parin vuoden ajan...Ei pitäisi koskaan ostaa ulkomaisia vadelmia, ei pakaste tai tuoreitakaan. JOS on jostain syystä pakko niitä ostaa, niin ne pitäisi kuumentaa minimissään 90 asteessa, vähintään 2 minuutin ajan...! Ei tän pitäisi olla mikään uusi tieto kenellekään...Miksi siis yhä saamme (useita kertoja vuodessa)lukea näistä tapauksista?! Voi ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja mm. tästä syystä, kerään marjat ihan oman luontomme puskista. Ei tartte keitellä.

Vierailija
4/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pakasteena, enkä tuoreena. Mutta...koska osa ihmisistä näköjään niitä ostaa niin voisi kuvitella että he myös osaisivat käsitellä ulkomaisia marjoja oikein, eli juuri tuolla min. 2min kuumennust, min. 90 asteessa. Olen jopa kuullut että jotkut ravintolat, hotellit ym suurkeittiöt eivät jaksa noudattaa tuota käsittelytapaa. En vain voi ymmärtää...Kyseinen norohan aiheuttaa todella karmean oksennustaudin, joka lisäksi tehokkaasti tarttuu edelleen. Eli syytä olisi huolehtia kunnollisesta käsittelystä mikäli jostain (kumman) syystä ostaa ulkomaisia marjoja!

Vierailija
5/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasitellaanko niita vaarin, vai mista johtuu?

Vierailija
6/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei koske minua..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolalaisia vadelmia epäillään jälleen noroepidemian lähteeksi

julkaistu tänään klo 13:32



Etelä-Suomessa on ilmennyt jälleen uusia norovirusepidemioita. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira epäile, että virus on peräisin puolalaisista pakastevadelmista. Evira sanookin, että ulkomaisia pakastevadelmia pitää käyttää vain kunnolla kuumennettuina.



Vadelmien virustutkimukset on aloitettu ja sairastumisen aiheuttajaksi epäilty erä on vedetty pois markkinoilta.



Edellisen kerran norovirusepidemioita oli touko-kesäkuussa eri puolilla maata. Silloin epidemioiden aiheuttajaksi varmistui puolalainen pakastevadelma. Vadelmia oli käytetty ilman kuumennusta jälkiruuissa ja täytekakuissa.



Kuumennusta 2 minuuttia 90 asteessa

Evira kehottaa suurkeittiöitä, ravintoloita, pitopalveluita sekä kaikkia kuluttajia tarkistamaan hankkimiensa pakastevadelmien alkuperän ja ruokamyrkytysten välttämiseksi tarjoilemaan ulkomaiset vadelmat vasta riittävän kuumentamisen jälkeen. Ulkomaista alkuperää olevat pakastevadelmat pitää kuumentaa vähintään 2 minuutin ajan 90 asteessa.



Virukset pääsevät marjoihin esim. saastuneen kasteluveden käytön seurauksena. Pakastaminen säilyttää virukset hengissä ja tartuntakykyisinä.



Oksentelua ja ripulia

Myös muiden ulkomaisten pakastemarjojen kuumennusta suositellaan, jos niitä tarjoillaan riskiryhmiin kuuluville kuten vanhuksille, lapsille tai henkilöille, joiden vastuskyky on heikentynyt.



Norovirus aiheuttaa vatsataudin, jonka oireina ovat pahoinvointi, oksentelu ja ripuli. Myös kuume ja erilaiset pää- ja lihassäryt ovat mahdollisia. Oireet voivat olla hyvin äkillisiä ja voimakkaita mutta yleensä lyhytkestoisia. Virus leviää myös herkästi myös henkilöstä toiseen tapahtuvana kosketus- tai pisaratartuntana.’



YLE Uutiset



Vierailija
8/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska keitetyt vatut rahkassa on ihan paskaa ... ja mm. tästä syystä, kerään marjat ihan oman luontomme puskista. Ei tartte keitellä.

mutta oikeuttaako se kauppaa myymään ulkolaisista vadelmista keittämättä tehtyä rahkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin olin jostain lukevinani.

Vierailija
10/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasitellaanko niita vaarin, vai mista johtuu?

näin olen ymmärtänyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija - 8.10.2009 18:44 (# 6)



Mutta mika ne ulkolaiset marjat (jopa tuoreet) pilaa?

Kasitellaanko niita vaarin, vai mista johtuu?

Vierailija
12/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ikinä en rahkaani vattuja keittäisi. Mutta siksi myös käytän kesäisin aikaa villivadelmien keräämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija - 8.10.2009 18:44 (# 7)



"Itse käytän vain kotimaisia..

joten ei koske minua.. "



Joo niin minäkin, siis ostan vain ja ainoastaan kotimaisia marjoja. Ongelma tää kuitenkin on koska on väärin etteivät ravintolat, suurkeittiöt jne. toimi ohjeiden mukaisesti ulkomaisia marjoja käsitellessään. Sitä paitsi vaikka itse ostaisi vain kotimaisia, niin joku toinen ostaa ja käyttää ulkomaisia ja siten noroepidemiat puhkeavat. Noro puolestaan tarttuu pitkään ja herkästi, eli ei siltä välttämättä ole suojassa jos joku idiootti ei ymmärrä käsitellä ulkomaisia marjojaan oikein.

Vierailija
14/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkisin tulee mieleen välinpitämättömyys. "Onhan näitä ennenkin käytetty"



Tolloa ja tuomittavaa toimintaa. Millähän tavalla menisi asia perille? Ehkä kun syö kerran itse niitä kakkavattuja, ja saa kunnon yrjötaudin, niin muistaa ääliöinkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija - 8.10.2009 18:44 (# 7)

"Itse käytän vain kotimaisia..

joten ei koske minua.. "

Joo niin minäkin, siis ostan vain ja ainoastaan kotimaisia marjoja. Ongelma tää kuitenkin on koska on väärin etteivät ravintolat, suurkeittiöt jne. toimi ohjeiden mukaisesti ulkomaisia marjoja käsitellessään. Sitä paitsi vaikka itse ostaisi vain kotimaisia, niin joku toinen ostaa ja käyttää ulkomaisia ja siten noroepidemiat puhkeavat. Noro puolestaan tarttuu pitkään ja herkästi, eli ei siltä välttämättä ole suojassa jos joku idiootti ei ymmärrä käsitellä ulkomaisia marjojaan oikein.

Mukavaa, jos tarjoillaan väärin käsiteltyjä pakastevihanneksia/vattuja/mitälie, esim. vanhainkodeissa, sairaaloissa, päiväkodeissa, kouluissa tahi ravintoloissa.

Ihmisten pitäisi pystyä luottamaan siihen, ettei heille tarjoilla terveydelle vaarallista ruokaa.

Jos ei ole turvallisia vattuja, niin sittenpä jätetään vadelmarahkat tekemättä ja sillä sipuli. Yksinkertaista.

Vierailija
16/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapahtunut juttu jossa henkilökunta, siis kyseisen hotellin oli saanut ohjeet miten ulkomaisia marjoja käsitellään,mutta ajattelivat että se riittää kun kaataa kuumaa liivatetta kakun päälle...! Kuulostaa kyllä niin älyvapaalta toiminnalta etten tiedä voiko kukaan olla noin kertakaikkisen typerä, mutta tälläisen jutun muistan kuulleeni. Jokatapauksessa epidemiahan siitä sitten vieraiden joukossa puhkesi.

Vierailija
17/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Siilinjärvellä tapahtunut epidemia ei johtunut pakastemarjoista. Mutta siitä mainittiin vain ihan pienessä sivulauseessa jossain uutisessa. Juttu on vaan Suomessa sillä tavalla, että suomalaiset uskotellaan siihen luuloon, että norovirus ym. epidemiat tulevat vain ulkomaisista jutuista, eikä koskaan ole Suomessa mitään vikaa.



Kuka ihminen oikeasti luulee, että elintarvikkeiksi tarkoitettujen marjojen päälle kaadettaisiin edes Puolassa PASKAVETTÄ?? Pidättekö te ulkomaisia ihmisia ihan hulluina?



Ettekö te myöskään yhtään ihmettele, että miksi kyseisiä tuotteita päästetään edes kauppoihin Suomessa, jos kerran tiedetään että ne on käsitelty PASKAVEDELLÄ??



Suomessa syöttään ihmisille kyllä niin paljon skeidaa ettei ole tosikaan.

Vierailija
18/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon asian jo toistakymmentä vuotta. Ja kyllä, joissain maissa kastellaan marjapensaita likaisella vedellä.

Vierailija
19/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin eräälläkin suomalaisella merkillä varustettu pakastepussi näyttää ensi alkuun kotimaiselta, mutta takana on alkuperämaa. Eli kannattaa aina tsekata se ennenkuin ostaa pakastemarjoja.

Vierailija
20/25 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Suomessa on ilmennyt jälleen uusia norovirusepidemioita. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira epäile, että virus on peräisin puolalaisista pakastevadelmista. Evira sanookin, että ulkomaisia pakastevadelmia pitää käyttää vain kunnolla kuumennettuina.



Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi