Lue keskustelun säännöt.
Tyroksiinin käyttäjät! Lääkkeessä virhe!
Kommentit (3)
Onneksi ei ole samaa erää lapsen lääkepurkin kanssa.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
on oikeasti vaarallinen lääke. Ja on tiettyjä ryhmiä, kuten vanhukset, jolle lääke voi todella olla vaarallinen.
"Orion harkitsee varavalmistajaa Thyroxinille
Mediuutiset 18.6.2008
[Kati Haapakoski 18.6.2008, 12:46]
Lääkeyritys Orion vetää pois markkinoilta kilpirauhasen vajaatoimintaan tarkoitetun Thyroxinin valmiste-erän 0710391. Kahdesta sen myyntipakkauksesta on löytynyt sydänlääke digoksiiniksi osoittautunut tabletti.
Thyroxinia valmistaa Orionin eurooppalainen sopimusvalmistaja. Orionin laatujohtaja Harri Ikäläinen ei paljasta valmistajan nimeä liiketoiminnallisiin kilpailusyihin vedoten. Hän kuitenkin toteaa, että tehdas toimii EU-alueella.
Toistaiseksi Orion vasta selvittelee, miten kahden eri lääkkeen sekoittuminen on mahdollista. Ikäläisen käsityksen mukaan kyse on inhimillisestä virheestä. Tehtaan toimintatavat ovat hänen mukaansa kaikin puolin asianmukaiset.
Ikäläisen mukaan tehdas on valmistanut Thyroxinia useita vuosia. Aiemmin Orion valmisti sitä omassa tehtaassaan Tanskassa, jonka se kuitenkin lopetti kustannussyistä.
Nyt virheen tehneessä tehtaassa on ollut ongelmia aiemminkin. Ikäläisen mukaan tehtaassa valmistettiin liian suuria tabletteja vuonna 2006.
Aiotteko jatkaa yhteistyötä tämän sopimusvalmistajan kanssa?
- Meillä on ollut harkinnassa jo ennen tätä tapausta varavalmistajan hankkiminen. Olemme ainoa yhtiö, joka tuo Thyroxinia Suomeen. Eihän meidän ole pakko valmistaa tätä, mutta toimimme vastuullisesti ja maltillisesti.
Thyroxin on edullinen lääke, ja katteet ovat pienet. Johtuuko tämänkertainen virhe siitä, että Orionin sopimusvalmistaja pyrkii tekemään lääkkeen mahdollisimman edullisesti ja tuotanto on senmukaista?
- Ei johdu. Lääkkeet tehdään samalla tavalla hinnasta riippumatta.
Voivatko potilaat luottaa muihin Orionin lääkkeisiin?
- Lähdemme siitä, että meidän tuottamamme lääkkeet ovat turvallisia. Pidän tätä tapausta erittäin valitettavana. Tietysti tällainen aina aiheuttaa särön luottamukseen.
Digoksiini voi olla hengenvaarallista
Tiedotteessaan Orion korostaa, että kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavat potilaat voivat tavanomaisesti käyttää valmisteita, jotka täyttävät edellä mainitut oikean valmisteen tunnusmerkit. Orion korostaa myös, että tuotevirheestä ei ole välitöntä vaaraa. Orionille ei ole raportoitu tähän mennessä yhtään haittavaikutusta kyseisestä valmistuserästä.
Digoksiini voi kuitenkin aiheuttaa hengenvaarallisia rytmihäiriöitä joillekin ihmisille. On lähinnä teoreettinen mahdollisuus, että lääkettä menisi tällaiselle potilaalle.
Thyroxinia on kahta vahvuutta: 0,1 mg ja 0,25 mg. Ikäläisen mukaan 0,1 mg:n pakkauksia myydään Suomessa 600 000 ja pienempiä 250 000 vuodessa. Nyt ongelmat olivat 0,1 mg:n lääkkeissä."