Pitiskö läheisten haudalla käydä vai ei ?
Itse kävin tänään kastelemassa kukat. Siinä lähellä on yhden 8 vuotiaana kuoleen pojan hauta jossa kukaan ei käy. Villiintyneet Kuunliljat siinä kasvaa. No tosin hänen äitinsä muutti muualle ja isänsä kanssa. Mummo mun käsitääkseni asuu naapuripitäjässä n. 30 km päässä. Ja kyllä pojan äiti käy siellä äitinsä luona.
Kommentit (11)
Äiti kuoli 20v sitten ja isä 14v sitten enkä ole käynyt kummankaan haudalla tuhkauksen jälkeen. Miksi pitäisi?? He ovat mun sydämessäni joka hetki, en tarvitse mitään keinotekoista laattaa tai kivipaasia palvottavaksi. Matkoillani sytytän heille aina tuohukset kirkoissa (lähetän "postikortin") tai kotona kynttilät vainajien päivänä ja jouluna.
Paljon hautoja on hoitamatta syystä ja toisesta. Isäni ja mummoni hauta ovat hyvässä kunnossa. Vierailen säännöllisesti.
Ei kannata käydä, jos ei saa siitä mitään.
Vitsit mikä kyylä. Anna toisten käydä lastensa haudalla sen verran, mitä kokevat tarpeelliseksi. Ei se sitä lasta auta, vaikka kuinka puunaisi hautaa ja kastelisi kukkasia.
Mikään pakko ei ole käydä. Kaikki eivät ole haudalla kävijöitä, eikä se käymättömyys kerro yhtään mistään mitään. Paitsi siitä, ettei tykkää käydä haudoilla ja se ei ihmistä pahenna.
Voisiko sitten antaa haudan seurakunnan hoitoon, ei se paljon maksa vuotta kohden.
No ei todellakaan tarvitse käydä. Vanhemmat voivat vaikkapa kokea haudalla käymisen liian tuskallisena, tai sitten he eivät vain näe siihen syytä vaan viettävät aikansa mieluummin elävien kanssa (esimerkiksi mahdollisten muiden lasten?).
Minä haluan, että minut aikanaan polttohaudataan, jotta kenellekään sukulaiselleni ei tulisi sellaista oloa, että pitäisi velvollisuuden vuoksi vierailla minun haudallani. Jos minua haluaa erityisesti muistella, niin voi vaikka mennä mietiskelemään johonkin minulle rakkaaseen paikkaan.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 09:06"]
No ei todellakaan tarvitse käydä. Vanhemmat voivat vaikkapa kokea haudalla käymisen liian tuskallisena, tai sitten he eivät vain näe siihen syytä vaan viettävät aikansa mieluummin elävien kanssa (esimerkiksi mahdollisten muiden lasten?).
Tyyliin että , Ole sinä siellä montussa kun kerran kuolemaan menit.
Minä haluan, että minut aikanaan polttohaudataan, jotta kenellekään sukulaiselleni ei tulisi sellaista oloa, että pitäisi velvollisuuden vuoksi vierailla minun haudallani. Jos minua haluaa erityisesti muistella, niin voi vaikka mennä mietiskelemään johonkin minulle rakkaaseen paikkaan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 08:54"]
Voisiko sitten antaa haudan seurakunnan hoitoon, ei se paljon maksa vuotta kohden.
[/quote] Riippuu miten haluat hautaa hoidettavan. Pelkällä ruohopinnalla ei maksa paljoa, mutta jos siihen pistetään kukat, niin ei ole halpaa lystiä. Kukat, kukkapenkin hoito (noin kerran viikossa rikkikset ja huonot kukat pois, mullan möyhiminen, kukkapenkin muotoon laittaminen ja tietenkin tarvittaessa kastelu) vaativat työvoimaa, joten se maksaa. Vuoden sopimuksia ei taideta tehdä, joten maksu tulee könttäsummana ja se on useita satasia seurakunnasta ja haudan kukkapenkin koosta riippuen.
Mun mielestä ei tarvitse. Ei se kuollut siitä enää välitä käydäänkö sillä haudalla vai ei. Jos siellä käydään vain koska se jotenkin kuuluu asiaan niin sama vaikka ei kävisi ollenkaan, ei kai kaikki halua muistella edesmenneitä just siinä hautakiven ääressä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 08:54"]
Voisiko sitten antaa haudan seurakunnan hoitoon, ei se paljon maksa vuotta kohden.
[/quote] Riippuu miten haluat hautaa hoidettavan. Pelkällä ruohopinnalla ei
maksa paljoa, mutta jos siihen pistetään kukat, niin ei ole halpaa lystiä. Kukat, kukkapenkin hoito (noin kerran viikossa rikkikset ja huonot kukat pois, mullan möyhiminen, kukkapenkin muotoon laittaminen ja tietenkin tarvittaessa kastelu) vaativat työvoimaa, joten se maksaa. Vuoden sopimuksia ei taideta tehdä, joten maksu tulee könttäsummana ja se on useita satasia seurakunnasta ja haudan kukkapenkin koosta riippuen.
[/quote]
Jospa vainaa jätti hyvän perinnön....