Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nimijuhlat - äidin reaktio

Vierailija
01.01.2014 |

Voi hyvä tavaton sentään. Ilmoitin asiallisesti tänään äidilleni että tyttärelläni tulee olemaan nimenantotilaisuus, ei kastejuhlaa. Äitini veti niin isot pultit että oksat pois! Hän on siis kuitenkin alle 50- vuotias, eikä mitenkään erityisen kristillinen. Haukkui minut ja mieheni täysin. No, nimijuhla tulee silti, tulipa tuore mummo sinne tai ei.

Mieheni ei siis kuulu kirkkoon, minä kylläkin, mutta en halua mitään pappisjuttuja. Se ei ole minulle tärkeätä. Äitini voivotteli että eihän tyttö saa kummeja tai riparia, mutta väärässähän hän on. Kummit tulee ja riparin voi käydä jos siellä kastetaan sitten kirkkoon.

Kyllä tuli alentava olo siitä haukkumisesta! Enkä edes yhtään arvannut että kaste olisi ollut nuinkin tärkeätä hänelle.

Pakko oli vain avautua, on niin häkeltynyt olo..

Kommentit (236)

Vierailija
1/236 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 09:11"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 01:10"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 00:54"]

Kyllä kastejuhla poikkeaa tosi paljon siitä nimeämisjuhlasta, joka meillä oli. Ei tosiaan ollut kuin tämä:

 

Kastejuhla pidetään yleensä kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä, sillä siihen mennessä lapsi on merkittävä väestörekisteriin.

Lapsella tulee olla vähintään kaksi kummia. Kummiksi hyväksytään vain rippikoulun käyneitä ja konfirmoituja evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä.

Kastejuhla on perhejuhla, jonne yleensä kutsutaan kummit, lähimmät sukulaiset sekä joskus myös lähimmät ystävät.

Pappi tuo mukanaan kastekynttilän joka sytytetään kastepöydällä olevasta kynttilästä. Kastekynttilä on seurakunnan lahja lapselle. Sen sytyttämisen on tarkoitus muistuttaa Kristuksen olevan maailman valo. Kynttilä kuvastaa myös rukousta ja Jumalan suojeluksen pyytämistä.

Perinteenä on ollut pukea vauva valkoiseen kastemekkoon, jota usein koristavat vaaleanpunaiset tai vaaleansiniset nauhat. Valkoinen kastepuku kuvaa Kristuksen puhtautta ja syntien anteeksi saamista. Ylipitkä helma kastemekossa symboloi sitä, että armo on ihmistä suurempi.

Kummilusikka ja kastekehys lienevät yleisimpiä kummien antamia kastelahjoja pienokaiselle. Muitakin vaihtoehtoja löytyy, esimerkiksi vauvan sormukset, kaulakorut, kastekynttilänjalat ja kasterasiat. Yleensä kummit antavat lahjaksi jotain, joka jää lapselle muistoksi. Kummin paras lahja kummilapselleen on kuitenkin yhdessä vietetty aika.

Mikäli juhlat järjestetään kotona, tulee sieltä löytyä kastepöydäksi sopiva pöytä, jonka saa sijoitettua huoneessa siten, että vieraiden on helppo ryhmittyä sen ympärille. Pöydälle tulee levittää valkoinen liina ja pöydälle nostetaan Raamattu, kastemalja ja valkoinen kynttilä, myös kukkakimpun olisi hyvä sopia samaan pöytään.

Kastemaljana voi olla hopea-, lasi- tai kristallimalja. Se voi olla hankittu nimenomaan kastemaljaksi, mutta maljana voi aivan yhtä hyvin käyttää kotoa valmiiksi löytyvää laukeaa maljaa.

Kastetilaisuuden kaava:

virsi johdanto puhe kastekäsky (Matt. 28:18-20) ristinmerkki rukous evankeliumi (Mark. 10:13-16) Isä meidän -rukous kysymys tai kehotus vanhemmille ja kummeille uskontunnustus kaste rukous herran siunausvirsi

Kastetoimitus tapahtuu kastepöydän ääressä, jonka luo pappi, kastettava lapsi, lapsen vanhemmat ja isovanhemmat asettuvat. Sylikummille voidaan varata tuoli.

[/quote]

ja tämän jälkeen alkaakin vasta se  juhlaosuus. 

Miksi muuten kristityt juhlivat kasteen saamista kakuin ja kahvein, koska sehän on täysin maallista eikä kuulu mitenkään kasteeseen tai missään määritelty. Tainut papin kahvihammasta joskus kolottaa,  kun on ollut pitkä matka niin on sitten mummot keittäneet kahvia ja tarjonneet jotain syötävää. Lahjojenkin jako rajoituu tuossa kummehin ei kaikkiin vieraisiin, mitä en ainakaan itse kummeilta edes odottanut.   

 

[/quote]

Sinulla on outo käsitys juhlista. Kristityt eivät juhli kastetta kakuin ja kahvein vaan siinä on kyseessä mihin tahansa kutsuun liittyvä vieraanvaraisuus. Ihan samalla tavalla kirkkovihkimisen ja jopa sen naurettavan avioliiton siunaamisen jälkeen tarjolla on ruokaa ja juomaa vieraille. Ei sen kirkko-osuuden vuoksi vaan siksi, että on tapana tarjota jotain niille, jotka kutsutaan mihin tahansa tilaisuuteen (vaikka kokoukseen, verenluovutukseen, synttäreille). Miksi kastejuhla eroaisi tässä muista juhlista?

[/quote]

Niin miksi tällä sitten krisityt itkevät kun joku haluaa tarjoa sukulaisilleen ja ystävilleen kahvia ja kakkua ja samalla ilmoittaa lapsen nimen. 

 

Vierailija
2/236 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:43"]Nimiäisjuhla on juuri siinä koominen, että se sisältää sen väärinkäsityksen, että kasteessa annetaan lapselle nimi, mikä ei ole totta, vaikka moni tapakristitty niin ajatteleekin, ja meillä liittyy tietty taikauskoinen perinne lapsen nimeen, mitä ei muissa kristityissä maissa ole, missä lapset nimetään syntyessään.

Toki muutkin kuin kristityt saavat vauvojaan juhlia, mutta nimenannon juhliminen on selkeästi väärinymmärrettyä kasteen matkimista, ja voisi juhlia ihan vaan sitä vauvaa, ei nimeä, ei sosiaaliturvatunnusta, ei osoitetta jne.

[/quote]

Miksi väännät asioisa noin hankalia? Jos monet kristitytkin luulevat kasteen olevan nimenomaan nimenantotilaisuus, eikö se kerro paljon siitä, miten hartaita uskovaisia he ovat? Heille kasteen kristillinen osuus saattaa olla todella pieni, eli oikeastaan he juhlivat myös nimiäisiä.

Miksi nimeä ei mielestäsi saisi juhlia? Miksi mitään asioita siinä tapauksessa saisi juhlia? Osoittaa mielestäni positiivista elämänasennetta, jos pienistäkin asioista saa juhlan aiheen.

Ja tuo matkimiseen vetoaminen kuulostaa aika lapselliselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/236 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 09:11"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 01:10"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 00:54"]

Kyllä kastejuhla poikkeaa tosi paljon siitä nimeämisjuhlasta, joka meillä oli. Ei tosiaan ollut kuin tämä:

 

Kastejuhla pidetään yleensä kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä, sillä siihen mennessä lapsi on merkittävä väestörekisteriin.

Lapsella tulee olla vähintään kaksi kummia. Kummiksi hyväksytään vain rippikoulun käyneitä ja konfirmoituja evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä.

Kastejuhla on perhejuhla, jonne yleensä kutsutaan kummit, lähimmät sukulaiset sekä joskus myös lähimmät ystävät.

Pappi tuo mukanaan kastekynttilän joka sytytetään kastepöydällä olevasta kynttilästä. Kastekynttilä on seurakunnan lahja lapselle. Sen sytyttämisen on tarkoitus muistuttaa Kristuksen olevan maailman valo. Kynttilä kuvastaa myös rukousta ja Jumalan suojeluksen pyytämistä.

Perinteenä on ollut pukea vauva valkoiseen kastemekkoon, jota usein koristavat vaaleanpunaiset tai vaaleansiniset nauhat. Valkoinen kastepuku kuvaa Kristuksen puhtautta ja syntien anteeksi saamista. Ylipitkä helma kastemekossa symboloi sitä, että armo on ihmistä suurempi.

Kummilusikka ja kastekehys lienevät yleisimpiä kummien antamia kastelahjoja pienokaiselle. Muitakin vaihtoehtoja löytyy, esimerkiksi vauvan sormukset, kaulakorut, kastekynttilänjalat ja kasterasiat. Yleensä kummit antavat lahjaksi jotain, joka jää lapselle muistoksi. Kummin paras lahja kummilapselleen on kuitenkin yhdessä vietetty aika.

Mikäli juhlat järjestetään kotona, tulee sieltä löytyä kastepöydäksi sopiva pöytä, jonka saa sijoitettua huoneessa siten, että vieraiden on helppo ryhmittyä sen ympärille. Pöydälle tulee levittää valkoinen liina ja pöydälle nostetaan Raamattu, kastemalja ja valkoinen kynttilä, myös kukkakimpun olisi hyvä sopia samaan pöytään.

Kastemaljana voi olla hopea-, lasi- tai kristallimalja. Se voi olla hankittu nimenomaan kastemaljaksi, mutta maljana voi aivan yhtä hyvin käyttää kotoa valmiiksi löytyvää laukeaa maljaa.

Kastetilaisuuden kaava:

virsi johdanto puhe kastekäsky (Matt. 28:18-20) ristinmerkki rukous evankeliumi (Mark. 10:13-16) Isä meidän -rukous kysymys tai kehotus vanhemmille ja kummeille uskontunnustus kaste rukous herran siunausvirsi

Kastetoimitus tapahtuu kastepöydän ääressä, jonka luo pappi, kastettava lapsi, lapsen vanhemmat ja isovanhemmat asettuvat. Sylikummille voidaan varata tuoli.

[/quote]

ja tämän jälkeen alkaakin vasta se  juhlaosuus. 

Miksi muuten kristityt juhlivat kasteen saamista kakuin ja kahvein, koska sehän on täysin maallista eikä kuulu mitenkään kasteeseen tai missään määritelty. Tainut papin kahvihammasta joskus kolottaa,  kun on ollut pitkä matka niin on sitten mummot keittäneet kahvia ja tarjonneet jotain syötävää. Lahjojenkin jako rajoituu tuossa kummehin ei kaikkiin vieraisiin, mitä en ainakaan itse kummeilta edes odottanut.   

 

[/quote]

Sinulla on outo käsitys juhlista. Kristityt eivät juhli kastetta kakuin ja kahvein vaan siinä on kyseessä mihin tahansa kutsuun liittyvä vieraanvaraisuus. Ihan samalla tavalla kirkkovihkimisen ja jopa sen naurettavan avioliiton siunaamisen jälkeen tarjolla on ruokaa ja juomaa vieraille. Ei sen kirkko-osuuden vuoksi vaan siksi, että on tapana tarjota jotain niille, jotka kutsutaan mihin tahansa tilaisuuteen (vaikka kokoukseen, verenluovutukseen, synttäreille). Miksi kastejuhla eroaisi tässä muista juhlista?

[/quote]

Niin miksi tällä sitten krisityt itkevät kun joku haluaa tarjoa sukulaisilleen ja ystävilleen kahvia ja kakkua ja samalla ilmoittaa lapsen nimen. 

 

[/quote]

ja jostain kumman syystä se nimi täytyy kertoa samanlaisin rituaalein kuin ristiäisissä, tosin ilman pään valelua vedellä. Vauva on kummin sylissä, pidetään kastepuhetta mukaileva puhe jne. sen sijaan, että olisi vaikka iso banderolli, jossa lukisi, että "Tervetuloa NicoYamppa Kalervo"

Vierailija
4/236 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 09:06"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 07:17"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:12"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:02"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 22:59"]

Miksi teillä on nimenantotilaisuus? Ilmoitus maistraattiin riittää.

[/quote]

 

Miksei? Saa kai sitä juhlia pitää. Vietetäänkö teillä synttäreitä tai yo-juhlia? Miksi? Täyttyy ne vuodet juhlimatta, samoin yo-lakin saa ilman juhliakin.

 

[/quote]

Totta kai saa juhlia pitää, mutta miksi juhlia maistraattiin tehtävää ilmoitusta? Ei meillä ainakaan juhlita veroilmoitusta tai tontin lainhuutoa puhumattakaan siitä, että rakennuslupaperit on lähetetty. En aidosti ymmärrä, miksi viranomaisyhteistyö on joku juhlan paikka.

[/quote]

 

Tarkoitit siis sanoa että vain kristityn lapsen syntymä on hyvä juttu mutta muut ovat sinulle turhakkeita. Olet juuri näitä tyyppejä jotka eivät onnittele lapsesta elleivät vanhemmat ole molemmat vitivalkoisia kristittyjä.

 

[/quote]

Ristiäisissä ei juhlita lapsen syntymää tai perhettä tai sitä, että niihin aikoihin viimeistään isä pääsee taas pesälle vaan sitä, että lapsi liitetään osaksi kristillistä yhteisöä. Siinä Jumalan armossa on juhlan paikka, ei nimessä.

 

Jos ateisti haluaa juhlia lapsen syntymää, niin miksi ei järjestä syntymäjuhlaa ilman lapsen valkoista mekkoa, pönäköitä puheita ja hengellisyyteen viittaavia lauluja?

[/quote]Ja annatko linkin siihen pykälään, jossa valkoinen juhla-asu on rajattu pelkästään lutkulahkolaisten vauvojen juhlakäyttöön?

Ei se ihan huuhaata ollut että uskovat ovat ateisteja tyhmempiä, asian ajattelu eri kantilta tuntuu olevan uskoville täysin mahdotonta, ei vaan kykene ja pysty.

Vierailija
5/236 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin olen ollut kirkkoon kulumattomalle lapselle ikään kuin "kummi". Mitään kasteen matkimistilaisuutta ei järjestetty, mutta kai vanhemmat halusivat että jos vaikka koulussa kysellään kummeista, niin hänelläkin on nimetä sellaiset, eikä tarvi tuoda ilmi vakaumustaan ellei halua. 20 vuotta sitten sopuliuskovaisuudesta poikkeaminen oli vielä suurempi hämmästelyn aihe kuin nyt.

Vierailija
6/236 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:35"]

Tässä keskustelussahan ei kyse ollut ollenkaan siitä että kaipaisin teiltä marmatusta aiheesta. Vaikkakin se oli odotettavissa.

 

Nimijuhlista on tullut todella yleinen juhla, joka toteutetaan kun lapselle ei kastejuhlaa haluta/voida antaa. Ja kyllä minä ainakin olen kastetilaisuuksiin mennessäni mennyt juhlimaan vauvaa, joka saa nimen, en itse kastetta. Joten miksei nimijuhlat meillä.

 

Ap

[/quote]

Nimijuhla on juhla, joka järjestetään, koska halutaan lapselle sama määrä lahjoja kuin kristityilläkin lapsilla on! Muuten olisi hankala sanoa sukulaisille, mitä kaikkea haluaa heidän ostavan.

[/quote]

 

Oikeesti. Ootko ite koskaan järkännyt mitään juhlia? Ei niitä kannata lahjojen perässä järjestää! Tarjoiluihin menee kuitenkin vähintään sen verran rahaa kuin mahdollisesti lahjana saa.

 

Mä en edes ajatellut mitään lahjoja, kun nimiäiset järkkäsimme.

 

Ja mua ei kiinnosta jos joku hihhuli valittaa, että otetaan rusinat pullasta, kun pyydetään lapselle kummit. Ihan sama! Eläkää vain omaa ankeaa elämäänne pakkopullan (kirkon jäsenyyden, ristiäisjuhien yms.) kanssa. Kaikilla on kuitenkin täysi oikeus valita toisin.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/236 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kristittyjen mukaan nimiäisiä ei saa järjestää, koska muuten matkii kastetilaisuutta? Eivätkö kaikki juhlat etene aika samalla kaavalla? Eikö siis mitään juhlia saa järjestää?

Kristityt ovat siis keksineet juhlimisen, muut keksikööt omat keinonsa pitää hauskaa ja kokoontua rakkaidensa kesken.

Vierailija
8/236 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 09:03"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 07:28"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 22:59"]

Miksi teillä on nimenantotilaisuus? Ilmoitus maistraattiin riittää.

[/quote]

en ole ap, mutta ihmettelen kysymystäsi.

EIkö mielestäsi lapsen tuloa sukuun ja hänen saamaansa nimeä saa juhlia ellei kuulu kirkkoon? Useimmille kuitenkin läheistensä vauvat ovat iso juttu, melkein yhtä iso juttu kuin vauvojen vanhemmillekin.

 

[/quote]

 

Onko nimenantojuhla joku sukuunliittämisjuhla? Jos sellaista ei pidetä, ei lapsi ole osa sukuaan ja jää vaille setiä, tätejä ja serkkuja. Mielenkiintoinen tapa perustella sitä, että matkitaan ristiäisiä.

[/quote]Ihan samaahan voi kysyä mistä tahansa juhlista. Miksi uskovaiset järjestää tarjottavaa ristiäisiin, häihin, hautajaisiin ja pakanataipuvaiset jopa synttäreillä ja yo-juhlissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/236 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 00:34"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 00:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:46"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:33"]

Mitä se on pois kirkkoon kuuluvilta/uskovaisilta tai keltään millaiset juhlat lapselleen järjestää nimen antamisen kunniaksi ja kenet pyytää lapsen "läheiseksi ihmiseksi"?

Helvetin kateellista, lapsellista ja pikkusieluista porukkaa on tässäkin ketjussa asiasta valittavat. "Nokun ainoa oikea juhla on vain kaste", "nokun noi niin kuin varastaa meidän juhlat" ja "nokun kummi on kristillisesti kasvattava henkilö". No ei mikään ihme, kun uskovaista on kyse.  

Vetäkää tunkki nenäänne ja toinen p**seen, jos se vaikka helpottaisi hetkeksi kun elämä muuten on niin "hirveeetä".

[/quote]

Emme me kristityt ole keneltäkään juhlia kieltämässä. Kunhan ihmettelemme, miten paljon kristittyjen ristiäisiä ne nimijuhlat voivatkaan muistuttaa, vaikka nimenomaan sitä kristillisyyttä ei-kirkkoon kuuluvat kovasti paheksuvat. Ihmeesti se on käyttökelpoinen siinä vaiheessa kun huomataan, että ilman ristiäisiä  perhe ja lapsi jäävät vaille jotain yhteisöllistä ja turvallista. Sitten järjestetään nimiäiset. Kumma juttu, että ette järjestä esim. 6 kk juhlia tai juhlaa istukalle.

[/quote]

 

No miten paljon ne nimijuhlat oikeasti muistuttavat ristiäisiä? Olet varmaan ollut lukuisissa nimijuhlissa? Katsos kun nimijuhlat ovat täysin vapaamuotoiset, ei ole mitään kaavaa kuten kasteessa. Joten vaikka lukisit netistä jotain nimijuhlaopasta, ei se kerro millaisia juhlia oikeasti kodeissa vietetään.

 

Ihan pelkästään se, että järjestetään juhla lähimmille sukulaisille ja ystäville pari kuukautta vauvan syntymän jälkeen, ei vielä ole niin omaperäinen idea, että olisi jotenkin kristittyjen yksityisomaisuutta.

 

[/quote]

Noin 40 blogitekstin perusteella (kaikissa niissä siis kerrottu nimiäisistä äidin tai isän sanoin) nimiäiset ovat ristiäisten toisinto. Teen aiheesta gradua ja olen hämmentynyt siitä, miten tiukasti kristillisessä perinteessä kirkosta eronneet rituaaleissaan ovat. Onko kyse siitä, että opittujen kaavojen avulla haetaan turvallisuutta vai siitä, että yritetään miellyttää edellistä sukupolvea vai siitä, että ei osata juhlia omalla tavalla, koska ei eroteta nimiäisiä ja ristiäisiä tunnetasolla toisistaan.

[/quote]

Olettamuksesi siis on että nimijuhla on ristiäisten kopio ja haluat todistaa sen oikeaksi? Kuulutko itse kirkkoon ja olet uskovainen? vaikuttavatko nämä näkökulmaasi? Tutkinhan ensi gradussasi mikä on juhla ja juhlalle ominaisia piirteitä ja sitten vasta katsot mitä jää nimiäisten/ristiäisten ominaispiireiksi? Jos et tee näin niin gradusi jää aika yksipuoleiseksi kristittyjen näkökulmasta tehdyksi tekeleeksi. 

 

[/quote]

Helpottaako sinua tietää, että graduni ei liity teologian alaan vaan yhteiskuntatieteisiin. Oletukseni oli, että nimiäiset ovat uudenlainen juhla ja usko tai älä, olen osannut erottaa tarjoilut, kutsu- ja kiitoskortit  ja muut "kaikille juhlille ominaiset piirteet" , vaikka en nimenomaan niitä tutkikaan. Huomaathan, että tämä on gradu, ei väitöskirja. En myöskään ole väittänyt, että nuo blogitekstit ovat ainoa aineistoni, mutta en väitä sitäkään, että olisin paneutunut kaikkiin suomalaisiin nimiäisjuhliin.

 

Olen ihmeissäni siitä, miten tiukasti tässäkin keskustelussa nimiäisiä puolustavat nostavat esille oikeutensa juhlia lasta, mutta eivät sitten itse juhlaa kutsu lapsen tervetulojuhlaksi tms. vaan nimenomaan nimiäisiksi. Pitää kiittää palstalaisia monista mielenkiintoisista kommenteista, jotka tukevat havaintojani siitä, että ristiäiset on niin vahva rituaali, että siitä ei edes kirkosta erottua osata luopua.

 

Joku kirjoitti, että kaikissa juhlissa on sama kaava. Rohkenen olla eri mieltä. Esimerkiksi syntymäpäivät ja häät eroavat selkeästi toisistaan, vaikka molemmissa kakkua ja kahvia tarjotaankin. Ihmisillä on juhlissa erilaisia rooleja, joista osa on otettuja ja osa annettuja. Nimiäisissä mielenkiintoinen havainto on ollut se, että puheepitäjänä on useammin mies kuin nainen, mikä voi toki johtua siitä, että miehet ovat taitavampia puhujia kuin naiset. Tai sitten kyse on sukupuoleen liitetyistä mielikuvista.

 

Joka tapauksessa keskustelu on ollut antoisa ja siitä on ollut paljon iloa.

[/quote]

Miksi oletat että kaikki ovat kirkosta eronneita, jotka nimiäisiä viettävät? Eivät ole. Osa voi aivan hyvin kuulua kirkkoon tai perheestä voi toinen kuulua kirkkoon kuten AP:n tapauksessa tai kuulua kokonaan toiseen uskontokuntaan. Sitten on niitä jotka eivät ole koskaan kuuluneetkaan kirkkoon, kuten minä. Olen ristiäisissä ollut muistaakseni 3-4 kertaa, ja niistäkin suurin osa lapsena/teininä. Viimeisistä taitaa ollakin kohta 15 vuotta.  

 

Lisäksi oletat että kaikissa nimenantojuhlissa pidetään puhe. Meillä ei pidetty. Puheenpidossa voi olla myös työnjaosta. Naisen osalle kuuluu yleensä tarjoilut ja vauvasta huolehtiminen, joten on luonnollista että isälle jää se juhlapuhe. Voi k'äsitellä myös sukupuoli- ja tasa-arvonäkökulmista. Et voi siis tehdä suoraan oletusta että isä on papin korvaaja tai että mies on parempi puhuja. 

 

Olen edelleen sitä mieltä että gradusi on värittynyt vahvasti kristillisten arvojen näkökulmasta. Et muuten kertonut mitä katsomusta itse edustat.

 

Vierailija
10/236 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 01:02"]

Yöks koko kirkon kerhoille. Luuleeko joku että kirkon kerhot ovat jotenkin erityisen haluttuja? Meillä ei lapsi ole ollut ainoassakaan kirkon kerhossa. Koulunkin iltapäiväkerho kirkon kerhoon en edes laittanut rastia, koska en sinne lastani halunnut vaikka oli lähin kerho. 

 

[/quote]Kirkko esittää itse aika korkeita osallistumisprosentteja järjestämiinsä kerhoihin, mutta taitaa nekin prosentit tulla aika kyseenalaisin konstein. Meidän kotinurkille perustettiin muutama vuosi sitten kirkon perhekeskus ja sen kerhon prosentit hoidetaan kunotoon perinteisesti yhteistyöllä koulun ja päiväkodin kanssa. Lapset marssitetaan koulusta ja tarhasta ryhmä kerrallaan "tutustumaan" perhekeskuksen tilaisuuksiin pari kertaa vuodessa, niin saadaan kunnon  osallistumisprosentit alueen lapista kaikkiin toiminnan piirissä oleviin ikäluokkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/236 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

konservatiiviset kristityt (sley, luthersäätiö ym) ajattelevat, että kasteessa lapsi otetaan "paholaisen valtakunnasta" ja siirretään "Jumalan valtakuntaan". Eli "joka uskoo ja kastetaan, pelastuu".

 

Asia on toki erilainen ei-kristityille tai niille, jotka eivät usko kuten yllä todettiin.

Vierailija
12/236 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:09"]

Lapsen syntymä on hyvä juhlan aihe, siksi nimenantotilaisuus ja kaikille lapsille on hyväksi, että ympärillä on huolehtivia ja rakastavia aikuisia enemmäkin, siksi haltijakummit. 

[/quote]

Mitkä ihmeen haltijakummit? Onko ne jotain satuolentoja näiden huolehtivien aikuisten joukossa ja voiko ne nähdä paljain silmin?

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/236 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

juhlia toki saa kukin vapaassa maassa mitä haluaa.

Kristityille kaste on esim tätä:

http://www.luthersaatio.fi/aamutahti/11-kaste-ja-usko.html

 

Vierailija
14/236 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiani on täysin äitisi puolella.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/236 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:27"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 22:59"]

Miksi teillä on nimenantotilaisuus? Ilmoitus maistraattiin riittää.

[/quote]

 

Miksi järjestää ristiäisiä? Lapsen saa kastatettua jumalanpalveluksen jälkeen, se juhla siinä ympärillä on kasteen kannalta turha.

 

[/quote]

 

Monet lapset kastetaan kotona ja matkan takaa tuleville on hyvien tapojen mukaista tarjota jotain pientä syötävää. Ei sitä ole pakko juhlaksi kutsua.

 

Vierailija
16/236 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 07:17"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:12"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:02"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 22:59"]

Miksi teillä on nimenantotilaisuus? Ilmoitus maistraattiin riittää.

[/quote]

 

Miksei? Saa kai sitä juhlia pitää. Vietetäänkö teillä synttäreitä tai yo-juhlia? Miksi? Täyttyy ne vuodet juhlimatta, samoin yo-lakin saa ilman juhliakin.

 

[/quote]

Totta kai saa juhlia pitää, mutta miksi juhlia maistraattiin tehtävää ilmoitusta? Ei meillä ainakaan juhlita veroilmoitusta tai tontin lainhuutoa puhumattakaan siitä, että rakennuslupaperit on lähetetty. En aidosti ymmärrä, miksi viranomaisyhteistyö on joku juhlan paikka.

[/quote]

 

Tarkoitit siis sanoa että vain kristityn lapsen syntymä on hyvä juttu mutta muut ovat sinulle turhakkeita. Olet juuri näitä tyyppejä jotka eivät onnittele lapsesta elleivät vanhemmat ole molemmat vitivalkoisia kristittyjä.

 

[/quote]

Täällähän varsinainen tietäjä on :D

 

 

 

Vierailija
17/236 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäiset on melkein kaikille nimenantojuhla, väittäköön palstan lestat mitä huvittaa.

Vierailija
18/236 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:48"]Nyt puurot ja vellit menevät sekaisin, etkä itsekkään näytä tietävän, mitä haluat.

Kaste (ristiäiset) on kirkollinen pyhä toimitus, jossa lapsi liitetään seurakunnan jäseneksi ja saa pyhän kasteen, eikä suinkaan mikään nimenanto juhla/tilaisuus  ja kummien tehtävä on tukea lapsen kristillistä kasvatusta, joka merkitään myös seurakunnan asiakirjoihin. Muuta vaihtoehtoa ei vain ole.

 

Jos haluat, voi juhlia mitä tahansa ja pitää nimenanto tilaisuuden, mutta silloin on hyvin mautonta sotkea siihen kristillisiä arvoja ja perinteitä, jos perheesi ei edusta niitä, jo lapsen, sukulaisten ja ystävien kannalta. Ei lapsen tukihenkilöitä voi kutsua myöskään kummeiksi, koska ette halua kummeilta kristillisiä arvoja ja tukea, tukihenkilöt olkoon ne sitten vaikka lahjan lahja-automaatteja, mutta kummeja ne eivät voi olla, koska se nimitys on jo varattu ja tarkoittaa henkilöä, joka on vanhempien apuna ja lapsen tukena kristillisissä arvoissa.

 

"En nyt ihan ymmärrä: Jos ette halua miehenne kanssa kastetta tai pappisjuttuja, niin minkä ihmeen takia haluatte lapselle ihmisen, joiden tehtävänä on tukea vanhempia kristillisessä kasvatuksessa??????

[/quote]

 

Koska meille kummius tarkoittaa muutakin kuin yllä mainittua. Olemme valinneet lähimmät ystävämme kummeiksi lapselle, jotka haluavat olla mukana lapsen elämässä tavalla tai toisella.

 

Ja tiedän, että ilmoitus maistraattiin riittää, mutta haluamme juhlia esikoistamme :)

 

Ap"

 

[/quote] onhan näitä kehitysmaiden kummi-juttujakin enkä sibakaan muista lukebeeni mistään että pitää olla kristitty voidakseen olla esom World Vision kummi.

Vierailija
19/236 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimen annossa lapsi ikään kuin saa persoonallisuuden, hän alkaa olemaan se henkilö ja saa nimen jolla häntä aletaan kutsua. Ihan selvästi juhlan paikka. Sääli että kristityt eivät saa juhlia tätä, koska se liity jumalan palvomiseen.

Vierailija
20/236 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 22:46"]

Mikä siinä lapsen nimessä on niin hienoa, että sitä pitää juhlia oikein isolla porukalla? Vauvan syntymän juhlimisen kyllä ymmärrän, onhan syntynyt aivan uusi ainutkertainen ihminen ja kenties jopa uudet vanhemmat. Mutta eikö silloin kannattaisi kutsua ihmiset nimenomaan syntymäjuhlaan? Jos niitä nimittää nimiäisiksi niin antaa kyllä vahvasti sen vaikutelman, että tässä juhlitaan nyt sitä pelkkää hienoa nimeä kun ei kastetakaan. Juhlana pelkkä nimen saanti ja ristiäiset ovat aika kaukana toisistaan ns. tärkeydeltään. Ristiäisissähän nimikin on usein jo etukäteenkin paljastettu tai se vain ilmoitetaan sivulauseessa siinä kasteen ohessa, ei sitä oikeastaan juhlita. Siksi monesta kai tuntuu huvittavalta, että kirkkoon kuulumattomat juhlivat niin tohkeissaan nimenomaan sitä nimeä. Sen vaikutelman siitä ainakin saa jos juhlien nimikin on "nimiäiset, nimenantojuhla, nimijuhla" tms.

 

Pikkuasia sinäänsä tuo juhlan nimen vaihtaminen, mutta vaikutelma on silti kovin eri (vaikka juhlan sisältökin olisikin ihan sama). En usko että kukaan pitäisi turhana tai huvittavana juhlia vauvan syntymäjuhlaa, mutta nimen juhliminen on vähän hassua.

[/quote]

Juhlan nimi on varmaan nimiäiset siksi, ettei Suomessa ole ollut tapana enää pitkiin aikoihin juhlia vauvaa muualla kuin ristiäisissä, joka taas on tilaisuus, jossa lapsi liitetään seurakuntaan. Suuri osa ihmisistä ei edes ymmärrä, mistä kastejuhlassa on kysymys ja siksi panttaavat nimeä luullen, että ristiäiset ovat nimenantojuhlan tapaan nimenantotilaisuus. 

 

Suomessa voitaisiinkin elvyttää jonkinlainen läheisten ihmisten ja vauvan tapaamisjuhla tai perheen juhla, jossa vieraat onnittelevat koko perhettää uudesta jäsenestä, tuovat lahjoja ja ruokia. Ristiäiset ovat äidille joskus melko stressaava kakku hoidettavaksi vauvanhoidon ohella.

 

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän