Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avaatko oven jos ovikello soi etkä tiedä kuka tulee? Jos et, niin:

Vierailija
27.08.2012 |

hyssytteletkö koko perhettä olemaan hiljaa ja teeskentelemään ettei kukaan ole kotona, vai mekastatteko normaalisti ovikellosta piittaamatta?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kavereita ja sukulaiset asuvat 200 km päässä. Miehen sukulaiset ilmoittavat etukäteen. Ovella käy vain kauppiaita ym. riesoja. En avaa, enkä ole hiljaakaan. Painukoot vittuun.

Vierailija
2/60 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran avasin,koska kaverin piti tulla kylään niihi aikoihin. Ovesta tunkeutuikin joku deegu ja melkein kävi käsiksi. Onneksi mies oli kotona. Ei ollut siinä kämpässä ovisilmää. Varmaan ovella seisojat naureskelevat sitä lasten hiljaiseksi hyssyttelykeinoa. Laittakoot asiansa paperilla postiluukusta. En myöskään ole kiinostunut kaupustelijoista,enkä mäyttämään yllättäen tulijoille sotkukämppää. Ei meillä kyllä tv-lupaakaan ole. Alkaa maksut menemään suoraan verotuksessa,ei niitä erikseen enää makseta. Eikä tv-lupatarkastajia enää tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kai kysyikin, etä jos ei tunnista ovella olijaa, avaako sitten. No jos minä en tunnista siellä olijaa ja se on joku aikuinen tai teiniä vanhempi, kysyn ovipuhelimella, mitä asia koskee. Asiallisille asioille sitten avaan, esim sähkömittarinlukijalle ja palotarkastajalle ja niin edelleen. Keräystyypeillekin avaan usein, koska tykkään että on kohteliaampaa sanoa naamatusten ettei mua kiinnosta.



Mut mä en avaa ovea suoraan, koska me asutaan kaupungissa ja vaikka tämä on oikein hyvää ja kallista aluetta, lähiseuduilla on käynyt jotain latvialaisia ryöstäjiä, jotka on tunkeneet sisään kun ovi avataan. Mitään salattavaa mulla ei ole, enkä häpeä tätä sotkuakaan (siis kaikki tututhan sen on jo nähneet ja muilla on selvästi vähemmän väliä), mutta jos meiltä haluaa jotain syöstää, niin ihan itse pitää murtautua, en aio siinä palvella...

Vierailija
4/60 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme asu Suomessa.



Yleensä siellä oven takana on joku naapuri, lasten kavereita, joku rahankerääjä (hyväntekeväisyys) tai sitten todella harvoin niitä Jehovan todistajia.



Meillä on kyllä yleensä takaovi auki (kaikilla on ja kaikki sen tietää), joten usein joko soitetaan ovikelloa ja tullaan sisään tai koputetaan ja tullaan sisään. :D

Vierailija
5/60 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein siellä on naapuri, jolla on jotain tärkeää asiaa tai sitten muksujen kavereita.



Miten isot ihmiset voi pelätä ovikellon soittajaa noin paljon. Lapsellista sakkia :)

Vierailija
6/60 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein siellä on naapuri, jolla on jotain tärkeää asiaa tai sitten muksujen kavereita.

Miten isot ihmiset voi pelätä ovikellon soittajaa noin paljon. Lapsellista sakkia :)


Etkä sitä paitsi osaa lukea. Ei ole kyse pelosta, vaan siitä, ettei halua käyttää sekuntiakaan aikaa jonkun epätoivotun ihmisen karkottamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/60 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jo siksi, että ulko-ovelta näkee jos ollaan kotona (paitsi jos ollaan yläkerrassa). Kun asuttiin vielä kerrostalossa niin en jaksanut vaivautua avaamaan ovea koska lähes aina ovikelloa soittelivat jehovantodistajat. Sillon asuttiin kaksin miehen kanssa, joten ei tarvinnut hyssytellä.

Vierailija
8/60 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen yksin, kurkistan varovasti ikkunasta, ja sit olen sohvan takana piilossa ja toivon et se menee pois.



Oikeesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/60 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siellä on outo hyypiö niin kuiskin kaikille että olkaapas hiljaa.

jos on tuttu niin avaan oven.

Vierailija
10/60 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos en odota ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/60 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovikelloni ei soi, koska ruuvasin sen irti muuttopäivänäni.

Asun yksin.

En reagoi ovenkolkutteluun, joten toimintani kodissani jatkuu tavanomaisena häiriöäänistä huolimatta, ellen odota vierailijoita. Saatan reagoida jotenkin, jos huudetaan poliisia, pelastuslaitosta tai muuta vastaavaa.. tällöin varmistan tilanteen hälytyskeskukseen soittamalla ennen oven avaamista. Jos jyskytys jatkuu ilman hädänhuutoja tai vastaavia, soitan poliisit.

Joo; ei ole pelkoa ei: todellista kiinnostuksen puutetta. EVVK tms.

Vierailija
12/60 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hohhoijaa..jo on menny elämä vaikeeksi kun ei uskalleta ovea aukasta jos sattuu joku vieras siellä olemaan.



Meille kävi esim kerran niin, että oltiin oman kerrostalomme saunassa siis saunavuoro aikaan. Mukana mies, minä, taapero ja vauva. Sitten epähuomiossa kodin avain tipahti pesuhuoneen lattialle ja poistuttuamme rappuun sen huomasimme. Mies yritti soittaa jokaista rapun ovikelloa, että sais avaimen lainaks että saa sen saunan oven auki (saunassa meillä ei tietysti ollu ees kännykkää mukana) mutta kukaan, siis kukaan ei aukassu ovea. Taitaa olla näitä palstalaisia sitten..



Arvakkaa mitäs siinä sitten miettii kun kylpyvaatteissa koko perhe rappukäytävässä ja ulkona pakkasta yli 20 astetta..että nukutaanko yö rapussa sitten. No, onni onnettomuudessa oli että jonkun ajan päästä joku naapuri sattui tulemaan ulko-ovesta ja häneltä saatiin apua niin että saatiin saunan ovi auki ja meidän kotiavain sieltä lattialta.



ja sanomattakin selvää, että minä kyllä uskallan oman kotini oven, jos ovikelloa soitetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/60 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi_hyvä_luoja..

Jos on tuntematon aikuinen, kysyn oven läpi että mitä asiaa. En avaa, saavat selvittää oven läpi asiansa. Minua ei ollenkaan haittaa, jos tietävät minun olevan kotona. Eivätpä tule turhaan uudestaan.


mikä siinä on "Voi hyvä luoja"? Minua ei kiinnosta kaupustelijoiden tai jehovien jutut. Asun levottomalla alueella, missä pyörii paljon narkkareita ja ties mitä sekopäitä. Olen 155 cm pitkä, 48 kg painava yksinhuoltaja. Sano yksikin syy, miksi minun kannattaisi avata ovi tuntemattomalle??

no jos ei ovea uskalla aukaista..niin etkö uskalla edes kysyä oven takaa, että kuka siellä ja mitä asiaa`??

Ajatteleppa tilannetta että joku on vaikka pahoinpidelly sun lapsen ja se päässy jolllain keinolla jonkun ihmisen oven taakse pyytämään apua (kuvittele vielä että viety puhelinkin...) ja kappas vaan kukaan ei avaa sun lapselles ovea. Eihän niitä vieraita ihmisiä vois vähempää kiinnostaa vaikka sun lapses kuolis sinne oven taakse...

Vierailija
14/60 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan tuttu ei tule soittamatta ensin, että ollaanko kotona. Jos olisi jompi kumpi vanhemmistani tai siskoni, soittaisivat perheen "merkkisoiton", jota käytämme aina.



En avaa, koska viime kesänä asuinalueellamme kierteli mustia miehiä, jotka tunki ihmisten koteihin kutsumatta. Jos oli terassin ovi auki, kävelivät siitä sisään noin vain. Jos soittivat ovikelloa, änkesivät sisään muka jotain kauppaamaan - mitään myytävää ei kuitenkaan ollut mukana.



Jos oven takana ei ole kukaan tuttu, se on jokin kaupustelija tmv. kerjääjä. Tai naapuri, joka nurkuaa jotain. Miksi siis avaisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/60 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tehtiin kun ennen asuttiin kerrostalossa ja ovella ravasi jehovantodistajia harvase päivä.



Nyt okt:ssä ei paljon hyssytellä, selkeästi näkyy kyllä ulos asti jos ollaan himassa. Täällä asuessa taas tapana on ollut avata ovi aina jos joku ovella soittelee, onneks ei oo montaa kaupustelijaa tai jehovantodistajaa näkynyt.

Vierailija
16/60 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi_hyvä_luoja..

Jos on tuntematon aikuinen, kysyn oven läpi että mitä asiaa. En avaa, saavat selvittää oven läpi asiansa. Minua ei ollenkaan haittaa, jos tietävät minun olevan kotona. Eivätpä tule turhaan uudestaan.


mikä siinä on "Voi hyvä luoja"? Minua ei kiinnosta kaupustelijoiden tai jehovien jutut. Asun levottomalla alueella, missä pyörii paljon narkkareita ja ties mitä sekopäitä. Olen 155 cm pitkä, 48 kg painava yksinhuoltaja. Sano yksikin syy, miksi minun kannattaisi avata ovi tuntemattomalle??

no jos ei ovea uskalla aukaista..niin etkö uskalla edes kysyä oven takaa, että kuka siellä ja mitä asiaa`??

Ajatteleppa tilannetta että joku on vaikka pahoinpidelly sun lapsen ja se päässy jolllain keinolla jonkun ihmisen oven taakse pyytämään apua (kuvittele vielä että viety puhelinkin...) ja kappas vaan kukaan ei avaa sun lapselles ovea. Eihän niitä vieraita ihmisiä vois vähempää kiinnostaa vaikka sun lapses kuolis sinne oven taakse...

Ei kiinnostakaan. Kamalaa sanoa näin, mutta pari kertaa olen kysynyt apua kadulla myöhään illalla kiljuneelta, selkeästi alle 15-v lapselta, että mikä hätänä. Ja saanut sellaista kuraa ja huorittelua niskaan, että mulle ihan sama, kenen kakara siellä oven takana vetelee viimeisiä henkosiaan. Varmaan se viimeinen sana on sitten "vittu".

Vierailija
17/60 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo koskaan pakettia kotiin?



Minulle ainakin on tullut useita kertoja. Kyseessä joko melko ohut maksikirje, joka ei mahdu kuitenkaan luukusta tai netisti tilattu tavara, johon lähettäjä ystävällisesti on valinnut kotiinkuljetuksen (vaikken siis ole siitä maksanutkaan).



Kyllä harmittaisi lähteä niitä yli kilometrin päästä hakemaan.



Avaan muutenkin oven ja kaupustelijoille ja jehoville sanon vain että ei kiitos ja suljen oven.

Vierailija
18/60 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo koskaan pakettia kotiin?

Minulle ainakin on tullut useita kertoja. Kyseessä joko melko ohut maksikirje, joka ei mahdu kuitenkaan luukusta tai netisti tilattu tavara, johon lähettäjä ystävällisesti on valinnut kotiinkuljetuksen (vaikken siis ole siitä maksanutkaan).

Kyllä harmittaisi lähteä niitä yli kilometrin päästä hakemaan.

Avaan muutenkin oven ja kaupustelijoille ja jehoville sanon vain että ei kiitos ja suljen oven.

no mä avaankin ovea; mutta todellakin useimmiten soittaja on ollut joko postimies tai naapuri (viimeksi esim toi kirjeen, jonka posti oli vahingossa tiputtanu hänen luukustaan meidän sijaan..)

Vierailija
19/60 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja katson ovisilmästä kuka siellä on. Postinjakajat paketteineen kyllä yleensä tunnistaa, joten heille oven avaan kyllä. Muille en. Olen niin kyllästynyt näihin imurikauppiaisiin ja jehoviin ihmeraamattuineen etten viitsi edes kiitosta tai ei kiitosta heille sanoa.

Vierailija
20/60 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuulen jonkun kävelevän rappukäytävässä kohti oveani, laitan yleensä telkkaria pienemmälle ja vähennäin muitakin mahdollisia ääniä. Kun ovikelloni soi, sydämeni hakkaa tuhatta ja sataa, joskus vaan lamaannun paikalleni, mutta joskus hipsin oven taa kurkkaamaan ovisilmästä, kuka oven takana on. Useimmiten siellä on naapurini, enkä yleensä avaa hänelle ovea, koska kotini on sotkuinen ja häpeän sitä. Hänellä on puhelinnumeroni, soittakoon, jos on asiaa. Tai oikeastaan laittakoon viestiä, koska puhelimeenkaan en aina uskalla vastata, jos siellä on joku vähemmän tuttu virallisia puheluita lukuunottamatta. Joka tapauksessa, yleensä en avaa ovea, jollei minulle olla etukäteen ilmoitettu, että ollaan tulossa käymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi