Holding-otteesta.
Luin tuota toista ketjua ja yllätyin, miten ammatti-ihmistenkin mielestä tuo ote on väkivaltaa lasta kohtaan. Itsekin tuota mieltä, mutta poikaani käytetään tuota tai avecia jatkuvasti koulussa heti, jos hän suuttuessaan heittää tavarat, yrittää potkia tms. Ja poikani on vasta 8-vuotias.
Opettajan mukaan juuri näin pitää noissa tilanteissa toimia, ja minusta tuntuu pahalta. Nyt tajuan, että se on väärin, ja asiasta täytyisi varmaan puhua, mutta kenelle? Lastensuojeluun?
Kommentit (34)
Kun lapsen kiinnipitovälineenä osastohoidossa oli karkea juuttimatto, josta jäi jäljet kiinnipidettävän kehoon.
Ap itse laittoi että lapsi heittelee tavaroita ja potkii.
Holding-ote tai vieressä lässytys.
Niin kuinka hän uskaltaa sielä alkaa heittelemään tavaroita tai muuten riehumaan?
...ehkä
Niin kuinka hän uskaltaa sielä alkaa heittelemään tavaroita tai muuten riehumaan?
...ehkä
No näinhän se menee :D
lapsi on alkanut koulussa potkia ja heitellä kirjoja, jos hän on turhautunut siihen että häntä kohtaan ollaan epäoikeudenmukaisia, eli jos opettaja on kieltänyt käyttäytyneensä tavalla jolla lapsi kertoi hänen käyttäytyneen.
Lapsella ei ole vielä henkisiä kykyjä käsitellä turhautumista ja pettymystä kypsällä tavalla, jos kokee tulleensa kaltoinkohdelluksi.
Niin kuinka hän uskaltaa sielä alkaa heittelemään tavaroita tai muuten riehumaan?
Onko koulussa koulupsykologia? Voisit mennä pojan kanssa hänen luo juttelemaan ja esittää huolesi kiinnipitämisestä, kiusaamisesta ja pojan peloista. Hänestä voisi olla apua pojallesi.
Poikaani kiusataan myös koulussa ja häntä pelottaa mennä kouluun. Ei kuitenkaan riehu koulussa vaan pahaolo purkaantuu kotona. Eikä se kerro siitä, että pojallamme olisi huono olla kotona, vaikka sielä joskus riehuukin. Kotona se tunteiden purkaminen vain on sallittua, ei koulussa.
Olisi parempi jos se pahaolo purkaantuisi kotona, eikä koulussa.
Pelkäämisellä tarkoitan esim tilannetta, että kun poika pyytää apua tehtävissä,opettaja sanoo: no mikä siinä on taas niin vaikeeta ymmärtää,on se hyvä kun nää muut täällä tajuaa mitä pitää tehdä. Pojallani oli meinannut tulla tässä kohtaa itku.
Kun asiasta seuraavana päivänä sanoin, opettajat ei myöntäny näin käyneen. Myös pojaltani oli kieltänyt asian, ja silloinkos oli tavarat lennelly ja poika huusi heitä valehtelijoiksi.
Eli nyt opetan itse pojalleni asiat joita ei koulussa enää uskalla kysyä. Poikani ei ole ujo, uskaltaa näyttää tunteensa sillä hetkellä kun siltä tuntuu, tästä syystä nämä tilanteet tapahtuu koulussa eikä kotona. ap
Hae ihmeessä apua joltakin luotettavalta taholta, perheneuvolasta vaikka. Saat selvyyden siitä, mikä tilanne on. Pojallesi voisi olla hyvä päästä toiseen luokkaan eri opettajan opetukseen.Voin vain kuvitella, miten ahdistavaa opettajan asenne on pojalle. Omalla ekaluokkalaisellani taitaa olla jonkinlaisia oppimisvaikeuksia ja opettaja on järjestänyt hänelle tukiopetusta sen sijaan, että lannistaisi lasta lisää. Ei kuulosta siltä, että poikasi tilannetta olisi hoidettu asiallisesti. Voimia!
ja koulupsykologille, joka voi käydä kertomassa opettajalle, että holding on menetelmänä ja teoriana vanhentunut.
Täytyy löytää apu jostain koulun ulkopuolelta. ap
Mitä jos vaan äitinä kieltäisit moisen touhun?
Mun mielestä väkisin kiinnipitäminen on aiheellista vain silloin jos satuttaa toista eikä suostu lopettamaan (eli äärrimmäisen harvoin).
kun kerran avec otteen jälkeen pojan lonkka oli niin kipeä, ettei pyörän selkään meinannut päästä, mutta opettajat kielsi, että olisi otteesta johtuvaa kipua. (kolme aikuista painoivat poikaa lattiaa vasten)
Tuntuu, että juuri tuo saa poikani käyttäytymään suuttuessaan agressiivisesti siellä koulussa, kotona ei käyttäydy väkivaltaisesti. ap
jos 8v. potkii ja heittelee tavaroita koulussa?
On hyvä syyllistää muita kun peiliinkin voisi olla hyvä vilkaista.
kertoi että lapsi heittelee tavaroita ja potkii eli eiköhän siinä tilanteessa lapsi pitäisi saada aisoihin?
Mitä jos vaan äitinä kieltäisit moisen touhun? Mun mielestä väkisin kiinnipitäminen on aiheellista vain silloin jos satuttaa toista eikä suostu lopettamaan (eli äärrimmäisen harvoin).
Lapsellakin on oikeudet!
Jos sua otetaan kiinni niin saat olla aika sekasin, sama koskee lasta.
Ja kun pitää ihan oikeasti olla varma ettei liiottele!
Minusta ollaan aika kaukana normaalista kasvatuksesta jos tarttee lasta pitää kiinni.
Tässä lastensuojelulakia:
http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/…
kiinnipitäminen on sitä, kun lasta estetään rikkomasta paikkoja tai satuttamasta ketään (itseään tai muita). Se on tietysti tehtävä, jos vaihtoehto on että jotain hajoaa tai sattuu. Vaihtoehtoja ei ole.
Holding on sitten vanhanaikainen terapiamuoto, jossa kiinnipidolla yritetään tuottaa vihantunteita ja aggresiota, jotka sitten "puretaan" ja "käsitellään" jotta niiden yli voidaan päästä. Tämä ei tutkitusti toimi edes silloin kun sitä tekevät oikeasti asiantuntevat ihmiset, puhumattakaan mistään opettajista, joiden koulutukseen ei edes kuulu. Tätä ei pidä koulussa tehdä,, siitäkään ei ole kysymystä.
Koulussa vo kuitenkin sattua tilanteita, joissa kyseessä on jonkinlainen näiden välimuoto. lapsi on suuttunut ja alkamassa riehumaan, mutta ei vielä riko mitään tai satuta ketään. Kysymys kuuluukin, miten tässä tilanteessa pitäisi toimia ja miten parhaiten estetään ettei mitään satukaan. Opettajat näyttävät ajattelevan, että lapsi ríehuu jo, ja kiinnipito on tarpeen. Jos hän ei kuitenkaan olikeasti ole vielä rikkonut mitään tai hyökännyt kenenkään kimppuun, on nykypsykologian mmukaan viisaampi antaa hänelle vähän tilaa rauhoittua. Ehkä hän voisi mennä toiseen huoneeseen rauhoittumaan? Jos hän ei pysty suuttumukseltaan puhumaan, ei pidä pakottaa, vaan odottaa hetki, kunnes hän pystyy. Ainakaan ei pidä huutaa, vaan joko puhua rauhallisesti tai sitten olla ihan hiljaa, kunnes lapsi rauhoittuu (ei se mitään tajua kuitenkaan, kun on vihainen, joten puhe menee hukkaankin.)
Oletan, että koulussa toistuvasti agressiivisesti käyttäytyvällä lapsella onjossain joku hoitosuhde. Sieltä voisi saada päivitystä koulun psykologiankäsityksiin ja toimintatapoihin. Lähinnä kyse on siitä, että tunnistetaan, milloin lapsi riehuu niin että kiinnipito on oikeasti tarpeen, ja milloin olisi vielä patisi mahdollista, myös parempi, nopeampi ja kestävämpi toimintatapa antaa sen rauhoittua vähän itsekseen.
Lapsellakin on oikeudet! Jos sua otetaan kiinni niin saat olla aika sekasin, sama koskee lasta. Ja kun pitää ihan oikeasti olla varma ettei liiottele! Minusta ollaan aika kaukana normaalista kasvatuksesta jos tarttee lasta pitää kiinni. Tässä lastensuojelulakia: <a href="http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/…" alt="http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/…">http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/…;
Entä kun se onkin oma lapsesi jota päin kirja lentää tai jota poika potkii. Ope seisoo vieressä ja rauhoittelee hellästi että älä nyt nico viitti. Näinkö?
Joku raja se on oltava ja rajatOn rakkaus.
jos 8v. potkii ja heittelee tavaroita koulussa?
On hyvä syyllistää muita kun peiliinkin voisi olla hyvä vilkaista.
Psykologin mukaan pojallani on paha olla. Vuoden verran mietitty syitä että miksi, kotona on kuitenkin kaikki hyvin. Nyt selvisi vasta, että poikaani on vuoden verran kiusattu koulussa ja kotimatkalla. Poika kertoi myös, että opettajat ei usko mitä hän sanoo, ja että hän melkein pelkää, ei uskalla kysyä neuvoa tehtävissä tms. ap
Holding on kiistelty menetelmä, muttei yksimielisesti poissuljettu
sitä kannattavat mm ne psykologifirmat, jotka saavat rahaa kun kouluttavat holding-terapian "asiantuntijoita". Juuri muut sitä eivät kannata.
Kuule ihan sama asia!
Mitä sitten kiinnipito on? Miten se eroaa holdingista?
Miksi holdingista ei ole säädöksiä lastensuojelussa mutta kiinnipidosta on?
Miksi viranomaiset pitää kiinni va vanhemmilla holding? Samaan ne molemmat tähtää: että ihminen on kiinni eikä satuta tai hajota.
8
Voiko holding olla myös terapiaa?