nokkosrokko??
onko muiden lapsilla taipumusta Saada punaisia näppylöitä " ilman syytä" ? Pojallamme on hetkittäin paljon näppyjä ja sitten ne laskee itsestään.
olen KAKSI kertaa vaatinut allergiatestejä (yksityisellä ja kunnallisella) mutta ensin väitettiin sen olevan vesirokkoa ja nyt että onkin Nokkosrokkoa.
lääkäri antoi antihistamiini reseptin. Miten ohjeistan päiväkodin käyttämään antihistamiinejä? antaako ne sielä sitä tarpeen mukaan vai miten? olen välillä todella huolestunut poikani puolesta, sillä näpyt turpoavat ja leviävät kasvoihin, ja pieni tietenkin raapii kun kutittaa.
Kommentit (3)
Oltiin silloin muuttamassa, liekö stressiä tai pölyisiä ja likaisia muuttolaatikoita. Ja lapsi oli silloin 1v, sen jälkeen ei ole kahteen vuoteen mitään reaktioita ollut. Hydrocortison 1% voidetta ja nestemäistä antihistamiinia oireisiin määrättiin. Pari kolme päivää kesti se reaktio.
Huvittavinta oli, kun nokkosrokko alkoi kesällä, eikä millään meinattu keksiä syytä siihen. Mietin ensin siitepölyjä ja muita allergioita, mutta kun sadesäällä iho oli pahimmillaan, niin ei oikein siitepölykään voinut olla syynä. Itse sitten toimin salapoliisina ja hoksasin, että kylmähän sen aiheuttaa. Aina uimareissun jälkeen oli jalat ja takapuoli täynnä nokkosrokkoa, samoin kaupan kylmäaltailla iho lehahti hetkessä. Muutaman tunnin päästä kylmäaltistukseta iho oli normaali.
Usein se tulee " ilman syytä" mutta usein syynä ovat myös: vääränlainen ruoka, yleensä joku lisäaine tai mauste (pienenä sain aina makkarasta, nykyään jostain muusta) tai pyykinpesuaine mutta se voi myös tulla (ja nykyään kun kaikkea muuta osaa varoa, tulee) vaatteen karkeista ompelusaumoimoista. Housujen sisälahkeen sauman ovat pahimmat. Ja sitten sitä tulee stressistä.
Nokkosrokkoa kannattaa hoitaa oireen mukaan. Eli antihistamiinia silloin kun ihottuma nousee. Etukäteen tai ylläpitona lääkettä kannattaa harvoin käyttää. ELi sanot päiväkodissa että jos tulee ihottumaa tai lapsi alkaa kutista, pilleri otetaan. Ja sitten itse katselet, että milloin oireita tulee. " oikeaa syytä" harvoin löydetään mutta itse kukin voi silti löytää tapoja välttää oireita.