"Missä täällä on se nenä?", kysyi 9v poika ja veti housut alas
Oltiin muutama päivä takaperin puhuttu KOIRARODUISTA pojan kanssa. Hän osallistui aktiivisesti keskusteluun kommentoiden. Sitten puhuimme, että on myös vaikkapa semmoinen koirarotu kuin bokseri. Kerrottiin, minkä näköinen se on (lättänä nenä), millainen luonteeltaan, väritykseltään ja niin edelleen.
Poika kuunteli ja hoki, ai bokseri on kans koira, johon me että juu on ja kerrottiin lisää.
No tästä meni alle viikko eteenpäin. Yhtenä iltana pojalla on bokserit jalassa. Hän vetää ne yhtäkkiä alas ja kysyy "niistä boksereista, siis missä täällä on se nenä?"
Oli vaikea pidätellä naurua... Onko teillä muilla yhtä tohelosti kuuntelevia lapsia ;)
Kommentit (15)
jos kuitenkin selvästi puhuitte koiraroduista.
No ei oo ihan kaikki muumit laaksossa tolla pojalla jos tosissaan sanoi noin.
Ainakin meillä 7v-9v huumori on just tuollaista. 'Hei bokseri tarkoittaa kahta asiaa, nytpä esitän, että luulen että bokserihousuista pitäs löytyy bokserikoiran nenä eheehe'
olettaa että bokserihousut ovat koira ja housuista pitäisi löytyä lättänä nenä :-/ Ei mene jakeluun mulla.
mutta että 9-vuotias... Jos oli vitsi, niin harvinaisen huono.
Ainakin meillä 7v-9v huumori on just tuollaista. 'Hei bokseri tarkoittaa kahta asiaa, nytpä esitän, että luulen että bokserihousuista pitäs löytyy bokserikoiran nenä eheehe'
mutta ei tällä kertaa, vaan se oli ihan aito kysymys.
Mä itse asiassa luulen, että hänellä on jotain kapea-alaisia oppimishäiriöitä (kielellisellä puolella ja fonetiikassa) + lievä tarkkaavaisuushäiriö (ei kuitenkaan vars. hyperaktiivisuutta) + jonkinverran vaikeuksia ymmärtää sosiaalisia tilanteita.
Hän kun on ollut aikoinaan viivästynyt kehityksessä ja tahtoo vieläkin toheltaa, siis keskittyminen ei aina onnistu, vaikka yritystä olisikin, eikä neuvot pysy päässä puolta minuuttia. Lisäksi jokainen sosiaalinen sääntö on opetettava kädestä pitäen, hän ei osaa soveltaa. Lisäksi hän ottaa kaiken kirjaimellisesti.
Niissä asioissa, mistä hän on kiinnostunut, hän on terävä kaveri. Matematiikka sujuu koulussa, myös sanalliset tehtävät. Mutta äidinkielessä, luetun ja kuullun ymmärtämisessä on joitakin ongelmia. Eikä hän esim. kuule mitä eroa on sillä meneekö joku audolla vai autolla ja onko lautasella sikaa vai siikaa.
Lisäksi hän puhuu AINA ennenkuin ajattelee. Luulen, että tuo bokserijuttu tuli taas siitä. Hänellä välähtää ja lause on ulkona suusta ennenkuin sitä on yhtään punnittu.
t. ap
Meidän 4-vuotias voisi murjaista tarkoituksella tuollaista ihan vitsinä.
ilme nimittäin oli aivan ällikällä lyöty, kun me miehen kanssa mykistyimme.
Usein kuuntelee vain puolet lauseesta, kyselee kauheasti mutta ei sitten enää jaksakaan keskittyä vastaukseen. Tai kuulee osan keskustelusta ja tekee omia johtopäätelmiään, ja kyselee ihan hassuja kesken toisten keskustelun. Eikä tosiaan yleensä ajattele ennen kuin sanoo tai tekee jotain - jäljestä päin kuuluu vain "uuups"...
Koulussa pärjää kuitenkin ihan mukavasti, ainut ongelma on että jää joskus haaveilemaan kun pitäisi tehdä tehtäviä. Tarinoiden tuottaminen ja matikan soveltavat tehtävät on joskus hankalia.
Paitsi hän kertoo ihan ihmeellisiä ja hurjia tarinoita, mutta just tuo kuunteleminen on vähän - öööö - hakusessa, vaikka hän osallistuisikin.
Mutta on siinä semmoinen juttu, että lapsella ei mikään jää koskaan salaan tai mieltä hiertämään, koska hän on kuin avoin kirja. Hän ihmettelee ääneen kaikkea sellaistakin, mitä muutkin miettivät, mutta eivät kehtaa kysyä.
Viime viikonloppuna hän mietti, että minne voisi piilottaa turvatarkastuksessa tavaraa ja sitten ehdotti, että no entä peppuun? Sitten käsiteltiinkin jo ihan toisia aiheita... (että juu rakas poikaseni, kyllä se on keksitty samoin kuin pepun tutkimiset). Sisko ei ikimaailmassa edes voisi kuvitella, että joku laittaisi jotain peppuun. Pojan mielikuvitus on rajaton.
t. ap
Usein kuuntelee vain puolet lauseesta, kyselee kauheasti mutta ei sitten enää jaksakaan keskittyä vastaukseen. Tai kuulee osan keskustelusta ja tekee omia johtopäätelmiään, ja kyselee ihan hassuja kesken toisten keskustelun. Eikä tosiaan yleensä ajattele ennen kuin sanoo tai tekee jotain - jäljestä päin kuuluu vain "uuups"...
Koulussa pärjää kuitenkin ihan mukavasti, ainut ongelma on että jää joskus haaveilemaan kun pitäisi tehdä tehtäviä. Tarinoiden tuottaminen ja matikan soveltavat tehtävät on joskus hankalia.
...joka oli erittäin onnellinen kun luuli, että jotkut laittavat linnuille "pieniä vessoja" puihin (linnunPÖNTTÖJÄ) ja tätä iloisena muille selitti:D
...joka oli erittäin onnellinen kun luuli, että jotkut laittavat linnuille "pieniä vessoja" puihin (linnunPÖNTTÖJÄ) ja tätä iloisena muille selitti:D
mutta teidän 9-v ei taida olla ihan ruudinkeksijäin sukua.. :-(