## huhtikuun helmet 2009 - kesäkuu ##
uusi pino kesäkuulle. Linkitykset myöhemmin kun pääsen kännykän päästä taas oikean koneen ääreen.
Kommentit (163)
ja sää viilenee. toisaalta hyvä. 3veen nahka aika punainen, on meillä aurinkorasvaa, mutta eihän se siellä purkissa auta.
kävin tänään tompan kanssa shoppailemassa, marketissa oli aika viileetä. lindexilläkin tuli käytyä ja vauvanvaatteitakin löytyi mukaan.
tänään tapahtui se mitä on pelätty 3vee otti tompan syliin kun olin tyhjentämässä pottaa. ja pudotti kun riensin paikalle. onni oli onnettomuudessa, ei pudonnut korkealta tomppa ja putosi pehmeälle leikkimatolle joka vielä maton päällä. kuitenkin nyt seuraan tompan vointia, ihan reipas on, kyllä säikäytti,
taidanpa juoda lasillisen perinnekaljaa, olutta kait sekin tai jotain sinnepäin
yritetään pitää pinoa pinnalla että loputkin porukoista saa tunnuksensa kuntoon. Eilen yritin lähteä asioille mutta jätkä rupes huutaa aina väärään aikaan. Joskus puoli kolmelta se nukahti pidemmille unille. En raaskinu sit raahata sitä kaupoille joten tänään uusi yritys. Ristiäiset painaa päälle, kauheasti järkättävää ja pappikin pitäis tänään tavata. Siinähän sitä onkin jo ohjelmaa... Päkkänä ja sakuliini
Ihana jätkä Sailori, indeed! :)
Mä en tosiaankaan saanu mitään meiliä tunnusten muuttumisesta. sitten tilasin uuden salasana - se ei toiminut, mutta sitten tuli vielä yksi meili ja uusi salasana. Nyt näyttäisi toimivan. Mutta voiko tota salasanaa vaihtaa? Miten?
Sunnuntaina laitoin sitten kuvaa, mutta en pystynyt muokkaamaan. Ajattelin, että en laitakaan, vaan kysyn ensin neuvoa, ettei tule vain se yläkulma. Mutta sitten kuva olikin jo täällä? Pystyykö kuvaa muokkaamaan?
Meille kuuluu normi vauva-arkea. Santeri eli Urho nukkuu, mä nettailen. Äidin aamuhetki. Meidän päivät menee suunnilleen näin.
10 heräillään
sitten Urho leikkii itsekseen ja kuuntelee radiota, äiti tekee kotitöitä.
12 lähdetään ulos ja ollaan niin kauan kuin jaksetaan. Annetaan maitoa vaikka kannon päällä tai kivellä ;) joskus käyddän shoppailemassa/lounaalla.
15 tullaan kotiin ja leikitään/luetaan/nukutaan yhdessä
18 isi tulee, äiti huilaa. Mennään kaikki johonkin tai ollaan kotona, säästä riippuen. Tai jompikumpi menee ja toinen jää hoitamaan. Tai sitten meille tulee vieraita.
21-23 iltaunet
24 nukkumaan
Urho syö päivisin 2 tunnin välein, molemmat tissit. Yöllä ja joskus päivällä yks pidempi syöttöväli n. 4 h. Kakkaa edelleen 5-8 päivässä.
Väsymys tuntuu välillä niin, että on vaikea kuunnella ja puhua (taidan olla loistavaa keskusteluseuraa). Onneksi vielä ei ole ystävät jättäneet, nytkin on tulossa kovasti opekavereita moikkaamaan...
Eilen kuulin taas yhden vauvauutisen. Taitaa tosiaan olla babyboomi menossa, mullakin 8 kaveria raskaana ja vauva tuloillaan tänä vuonna!
Ja kolme jo sai. Sinänsä mukavaa, että on vauvalomalaisia. Siskolla laskettu aika viikon päästä.
Tsemppiä yövalvomisiin ja ristiäisjärkkäilyihin. Me lähdetään kirppikselle siivoamaan oma pöytä ja katselemaan, josko Urholle löytyisi kevyitä kesävaatteita.
Torstaina neuvola, kirjoittelen sitten koosta ja muusta.
Sande ja Urho
ps. vesirokosta ei vielä jälkiä, mutta poika on vähän tukkoinen. Spruittailen vähän suolaliuosta nenään, eiköhän se siitä.
pss. Oliko vedestä puhetta. Mä olen antanut ihan kraanavettä lääkekupista vähän juotavaksi. Meillä oli jo sisällä 27 (!), joten eiköhän tuolla tule oikeastikin jo jano välillä.
Saku ymmärsi tänään yskän päälle ja oli reipas poika koko kauppareissun. On muutenkin nyt harvinaisen ok, kun nukkui hyvät yöunet. Tuossa pötköttää vielä kaukalossa. Tosin yökkäilee jälleen oudosti tyhjää.
Nyt tuli vihdoin postiakin. Resepti Sakun vatsalääkkeistä sekä kontrolliaika juhannuksen jälkeen. Sen lisäksi tuli tyrälähetteeseen vastaus, että jonossa ollaan, jonotusaika 6 vkoa - 2 kk.
Meidän päivärytmi on kyllä mitä on. Ei siinä tunnut enään olevaan mitään säännöllistä kun kaikki riippuu siitä miten kaveri huutaa. Ruuan saa nyt pääsääntöisesti 3 h välein ja yleensä vaan nyt yhden tissin, ettei vatsavaivat pahena. Joskus tulee pidempiäkin taukoja riippuen siitä miten se sippaa. Jossain vaiheessa meinaan ryhdistyä ja yritää aikaistaa yönukkumaan menoa. Nyt en vielä uskalla kun toinen on vasta alkanut nukkumaan edes jotenkin noita öitään (muuten kuin vartin pätkissä).
Mä oon nyt niin onneissani kun saan yöllä nukuttua enemmän kuin se 3-4 tuntia. Tuntuu että olen jo kuin eri nainen! Vitsi kun on hyvät fiilarit. No tässäkin voi tulla takapakkia. Joten ei pidä ilakoida kuin yhdestä päivästä kerrrallaan.
Lisäksi katsoi tänään almanakkaa ja huomasin, että mulla on enään reilu 6 viikkoa kun menen takaisin töihin. Iik! Kyllä se taitaa olla vaikeempi pala kuin luulinkaan.
Nyt värkkäämään ristiäisjutskia!
Juu niin, Sailorilla oli ihana jäbä. Yritän laittaa Sakun kuvan tänne jossain vaiheessa. Vähän on kuin Sailorin poika, tosin hyvinsyönneemmän näköinen ja hiukset harvemmat edestä. Takatukka on sitten sitäkin isompi :-)
Päkkänä
Niin piti vielä sanomani, että tuolta käyttäjätiedoista pääset kohtaan missä on salasana.Siihen mä tempasin uuden salasanan jonka sitten ehkä muistaakin.
Hih, ei mun tarvi mitään kuvaa ladata, kun Sailori laittoi jo kuvan meidän sällistä ;-) Ok, meillä on kans tukkaa vähän vähemmän, mutta muuten on aika samannäköinen.
Meillä kans ollaan tyytyväisiä säiden jäähtymiseen. Keskimmäinen poitsu paloi eilen aurinkorasvasta huolimatta, kun en saanut sitä missään välissä houkuteltua sisälle. Siis korvat ja käsivarret paloi, suojakerroin 25. Mutta on siis ihan vaalea kaveri ja mä palan itse tosi helposti, eli osasin vähän odottaa. Isoveli on sen verran "tummempi blondi" että ruskettuu. Onneksi. Ja vauva karjui eilen pihalla, kun ei sitä siellä oikein nakuna voi pitää. SIsällä oli tyytyväinen pelkässä vaipassa, mutta en taas tota alle 3 v miestä uskalla pitkiksi ajoiksi jättää yksin ulos.Jeejee.
Mä olen kans ruvennut nukahtamaan yösyötöllä, joten meillä on nyt sit nukuttu aamuyöt vieressä. Herään joskus kuuden aikaan siihen, että vauva kitisee ja ihmettelen, että koska se lopetti syömisen, kun haluaa taas lisää. Ja käännän kylkeä, että saadaan tissi vaihdettua. Mut sit herätään siitä ylös.
Höh, en nyt muista mitä piti kommentoida, laitan sit kohta toisen viestin
tuuti ja nappula
Joo se asia: vauvauintiin suositeltiin 3 kk ikää ja juuri tuon lämmön säätelyn vuoksi. Jos pitää huolen ettei vauva hörppää vettä ja suihkuttaa jälkeenpäin huolella, niin ei kai ne pöpöt ihon läpi hyökkää. Eli uimaan vaan, usein vauvat tykkää. Hurjaa, että joku voi olla menossa 6 viikon päästä töihin, mä olen menossa jotain vuoden ja 6 viikon päästä...
Niin ja se aika kultaa muistot: Ihmettelin miehelle, että miten tää sälli näin paljon puklaa kun ei ne edelliset ja mies totes että ei vai? ja sit kun rupesin oikein miettimään, niin tais nekin puklata... Aina sai olla paitaa vaihtamassa. Ei noita pikkujuttuja muista. Nyt pitäis mennä peseen vaipanvaihtopaikka kun se haisee. Vaikka eihän vauvankakka haise mutta kun se haisee...
tuuti
kunnes fiksuna tietokonenörttinä tajusin että jep, mähän oon jo sisäänkirjautunu. Tuli vaan erinlailla tuo "ilmotus" sisäänkirjautumisesta, enää ei tullutkaan omaa etunimeä näkyviin.
Ajattelin kirjottella meijän arjesta, ja tän aamun ihmetyksestä. Jouduin sit arpomaan pariin kertaan kun luin päkkänän viestin, kun toisilla juhlitaan jos koko yönä nukutaan useampi tunti ja minä ihmettelen kun tyttö vetäs superunet. Toki hän omaakin äidin jolla uni ja ruoka on asiat mitkä täytyy saada tai pimahtaa totaalisesti ärrimurri raivopää, saattas saada lapsikin kuulla kunniansa. Eli siis, tyttö nukku eilen aamupäiväunensa normaalisti, 2 1/2 tuntia, iltapäiväunet meni sit harakoille kun en voinu laittaa parvekkeelle nukkuu kun siihen paisto aurinko, eli oli siis poskettoman kuuma. No yritin nukuttaa sisällä, mutta kelpas vaan puolen tunnin nokoset, no alkuillasta otti sit taas puolen tunnin nokoset parvekkeella. Kasin aikaa jo hieroskeli silmiään, kituutettiin lähemmäs ysiä ennen kun syötiin ja vaihdettiin yövaatteet päälle. Nukahti sit 21.30 aikoihin...No heräsin yöllä kun itellä oli niin kamala pissahätä ja vilasin kelloo, mitäh, kello 05 paikkeilla ja tyttö ei ollu hereillä, heräs siinä sit, syötin ja laitoin takasin omaan sänkyyn 06 aikoihin. Normaalisti meillä heräillään 07 aikoihin, mutta tänään ei, rupes kuuluu heräily tuhinaa ja ihmettelin kun tunsin itteni todella levänneeks, ei kuulunu miehen ääniä, joten kello oli varmaan sit lähempänä 08, mutta tarkastettuani tilanteen 8.30. Nousin ja kurkkasin sänkyyn ja neiti veti edelleen unta!!! Menin laittelemaan itelleni aamupalaa ja sit menin kurkkaa joko siel ois aamuvenyttelyt menossa mutta ei, sain syödä aamupalan rauhassa telkkaria kattellen, tyttö heräs 9.30 ja meni sit takas päikkäreille 11 kieppeillä. Joten osan voisin lähettää päkkänälle ihan sympatian vuoks.
Mutta nyt tuuletan, sain kun sainkin sen uuden pesukoneen ja joo-o, on paljon mukavampaa pestä pyykkiä kun menee siihen puolet vähemmän aikaa ja melutaso ei oo ihan niin kova, vaikka ei ihan äänetönkään ole, mutta linkouslukemat on ihan eri luokkaa. Ja nyt tiedän oikeesti että huuhteluaine oikeesti pehmentää pyykkiä.
Meillä ois kanssa viikonloppuna ristiäiset tiedossa, huomenna ois pappi tulossa käymään. Tänään mennään ikeaan hakemaan vähän lisää kahvikuppeja ja servettiä yms. Sain suostuteltua miehen mukaan, tai oikeestaan ei tarvinnu ees suostutella, taitaa vaan tulla vahtimaan ettei mee likaa rahaa, yleensä kun en selviä sieltä ulos minkään pienen laskun kanssa.
Nyt täytyy rientää ottamaan ruoka uunista.
Jaksamisia kaikille huuto-oopperaa kuunteleville ja valvomista jaksaville.
Tuun taas kirjottelemaan...
Satuilija ja mötkö 1,5 kk
Huh miten lämpimät ilmat on ollu. Meillä kaksi vanhinta lähti leireilemään ja olen siis kotona kahden nuorimman kanssa...
MEillä ei ole kyllä mitää selkeää päivärytmiä eikä edes kunnollisia päiväunia. Aamulla kun heräillään noin yhdeksän aikaan niin valvoo johonkin klo 11 asti sitten alkaa itkuttelemaan mutta nukkuu vain sylissä/vieressä. Kun yrittää siirtää herää ja parku alkaa. Ti ja KE meidän 3v käy aamupäivän leikkitoiminnassa ja niinä aamuin varsinkin on kova yritys saada vaunuihin nukkumaan mutta kun vaunut loppujen lopuksi pysähtyy takapihalle niin jäpikkä herää eikä uni enää tule takaisin vaunuissa. Tissittelyä sitten 2-3 tunnin välein on loppu ilta ja suihku lähes joka ilta klo 19-> klo 20 tissittelyä,21 tissittelyä,22 tissittelyä sitten nukkuu klo 24-01 asti jollon ottaa imut ja sitten klo 5-7 seuraavakerran josta jatketaan nukkumista vielä jonnekkin yhdeksään.
Musta alkaa päivisin tuntumaan ihmistutilta kaikkinensa ja minun kanssa vauva parhaimmilla fiilareilla onkin kaikissa askareissa. Eipä tässä kauhiasti ehdi kuin koneellisen pyykkiä pyöräyttää ja laittaa kuivumaan tai sitten tiskikoneen hoitaa.Nytkin pitäisi imuroida mutta vauva juuri nukahti viereeni tähän sohvalle niin en viitsisi samoin tein herättää :D
Rintareppu olisi varmaan pelastus tässä mutta kun tuo selkä on niin arvaamaton, edelleen saattaa pienessäkin rasituksessa yht äkkiä molemmat jalat puutua ja saa olla varovainen ettei alta lähde.
Meillä on käytössä sitteri, puuhamatto ja kaksi leikkikaarta. Toisesta tulee musiikkia ja valoja välkkyy ja toisesta roikkuu kirkasvärisiä leluja.Poika katselee niitä innostuneesti ja nyrkit heiluu ja suu on tötteröllä.
MIes sanoi että tämä on meidän hankalin vauva, saattaa se ollakkin ainakin on kovin totisin. Miestä ehkä harmittaa se ettei ole päässyt tämän pojan kanssa samanlaiseen suhteeseen kuin aikaisempien (oli tuon 3veen kanssa 5kuisesta kotona) koska poika ei hymyile ja naureskele miehelle niin paljoa ja imetys sitoo kyllä uskomattoman paljon vauvaa äitiin. Noiden muiden lasten kanssa on ollut niin että ovat saaneet rintamaitoa paljon pullostakin ja kaksi ekaa varsinkin saivat tuttelia alusta lähtien. Nyt sitten kun tämä kaveri itkuttaa niin mies älyttömän nopeasti tuo sen turhautuneen oloisena minun luokseni.
Voi mä olen nukahdellut yöimetyksissa alusta asti, poikahan on nukkut perhepedissä alusta asti. Muistan joskus heränneeni kauhunsekaisin tuntein että mitä on tapahtunut ja onko vauva kunnossa.
*huono äiti fiilareita*
Ensi viikonloppuna olisi juhlat tiedossa mutta en tiedä viitsinkö sitten lähteä, toisaalta olisi kiva tuulettaa nuppia mutta sitten taas en haluaisi miehellekkään kovin vaikeaa iltaa pullojen,itkujen ja tuttien seassa sekä kaikkien 3 lasten kanssa kun leirikin loppuu sinä päivänä...
Ja nyt imettämään
Terveisiä neuvolasta. Tomppa kasvanut ihan kiitettävästi, pituus oli jotain 59cm, paino 5800g, pää 41cm. KUinka isoja päitä teidän lapsillanne on? Nyt 3vuotiaamme pää oli oikein erikoistarkkailussa on yhä isopäinen, mutta on iso jytky muutenkin, menisi 4vuotiaasta kokonsa puolesta.
Mulla oli myös se jälkitarkastus, se paperihan pitää lähettää kait siis kelalle..olen pyörällä päästäni. Onko muualla tapana, että papa otetaan jälkitarkastuksen yhteydessä? Täällä ei kolme vuotta sitten otettu. yllätyin siitäkin. Nimiasioista uteliaisuuttani kyselen kuinka monta nimeä vauvanne saavat? Meidän pojilla molemmilla kolme.
Yöimetyksestä, tomppa nukkuu mun kyljessä kiinni yönsä ja tuhisee kun haluaa maitoa ja vaihdan poikaa toiselle puolen kun jaksan ja sitten taas nukun.. tällä systeemillä on menty alusta asti ja nukumme hyvin molemmat. Alussa vaihdettiin vaippaa joskus 4-5 välillä, mutta nyt vasta seitsemän hujakoilla yövaippa pois. On ruokaa kuitenkin poika varmaan saanut
puhelin soi
kirjoitin kännykällä pitkät höpinät ja ne hävis bittiavaruuteen! Arg!
Anopilla ollaan et saisin edes jotain leivottua tältä kiljukaulalta. Eilen se näytti papille miten pikku pojat huutaa...tajuaa varmaan et meidän toimituksen on syytä olla lyhyt. Heh heh!
Meillä yövaippaa falskaa niin et pakko vaihtaa yöllä. Toi on muutenkin alkanut pissimään tosi isoja määriä mielestäni.
Eipä kummempia. Palataan paremmalla ajalla ja kun pääsen taas tietsikalle.
Päkkänä ja saku
Täällä on myös muillakin näitä päivällä huonosti nukkuvia vauvoja. Joo, yöt kyllä nukutaan ihan hyvin eikä ole valvomisia syötön jälkeen tullut, mutta nämä päivät… Joo, ja siinä sylissä sitten on paras olla. Äidistä on tullut sellanen juhta ? ja yhen käden soveltaja. Tutti tuo kyllä onneksi mukavaa taukoa kantamiseen!
Yleensä aamupäivän tyttö nukkuu ja joskus voi mennä pidemmälle päiväänkin unet. Mutta silloinkin nukkuminen on max 1h ja sitten toinen tunti olalla…
Tuttipulloa on alettu ottaa käyttöön, mutta huonolla menestyksellä.. Onko jollain vinkkejä siihen ja kuinka kauan meni ennen kun vauva hyväksyi pullon? Tarkoitus olisi, että äiti pääsisi vaikka pariksi tunniksi uimarannalle kesällä ym. Omaa maitoa olen pumpannut pulloon (ja pumpataan niin kauan kun sitä tule..).
Sammasta on esiintyny meiän likalle ja puolukasta on tullu joka päiväinen ”jälkiruoka” Kuinkahan kauan sitä puolukkaa saa antaa… niin kauan kun sammasta on, vai?
Meillä on käytetty pamperssia ja liberoa. Ei oo vielä kovin paljon falskannu. Tosin tytön kakkaaminen on harventunut selvästi tässä parin viikon aikana. Nyt tulee kakkaa vain muutaman kerran viikossa (Ja sillon kunnon satsi). Mutta pissaa sitten tuleekin ihan kiitettävästi!
Viikonloppuna olisi kastajaiset ja sitä ennen on vielä paljon tehtävää ? Ensi viikolla neuvolakin, jee lisää äksöniä!
Mukavaa alkavaa kesää mammoille!
Ihania vauvakuvia ootte laittaneet!
magda ja tyttö huomenna 2kk!!!
Täällä on myös muillakin näitä päivällä huonosti nukkuvia vauvoja. Joo, yöt kyllä nukutaan ihan hyvin eikä ole valvomisia syötön jälkeen tullut, mutta nämä päivät… Joo, ja siinä sylissä sitten on paras olla. Äidistä on tullut sellanen juhta ? ja yhen käden soveltaja. Tutti tuo kyllä onneksi mukavaa taukoa kantamiseen! Yleensä aamupäivän tyttö nukkuu ja joskus voi mennä pidemmälle päiväänkin unet. Mutta silloinkin nukkuminen on max 1h ja sitten toinen tunti olalla… Tuttipulloa on alettu ottaa käyttöön, mutta huonolla menestyksellä.. Onko jollain vinkkejä siihen ja kuinka kauan meni ennen kun vauva hyväksyi pullon? Tarkoitus olisi, että äiti pääsisi vaikka pariksi tunniksi uimarannalle kesällä ym. Omaa maitoa olen pumpannut pulloon (ja pumpataan niin kauan kun sitä tule..). Sammasta on esiintyny meiän likalle ja puolukasta on tullu joka päiväinen ”jälkiruoka” Kuinkahan kauan sitä puolukkaa saa antaa… niin kauan kun sammasta on, vai? Meillä on käytetty pamperssia ja liberoa. Ei oo vielä kovin paljon falskannu. Tosin tytön kakkaaminen on harventunut selvästi tässä parin viikon aikana. Nyt tulee kakkaa vain muutaman kerran viikossa (Ja sillon kunnon satsi). Mutta pissaa sitten tuleekin ihan kiitettävästi! Viikonloppuna olisi kastajaiset ja sitä ennen on vielä paljon tehtävää ? Ensi viikolla neuvolakin, jee lisää äksöniä! Mukavaa alkavaa kesää mammoille! Ihania vauvakuvia ootte laittaneet! magda ja tyttö huomenna 2kk!!!
Juu, se paperi laitetaan kelaan. Meillä otetaan papa sitten kun menkat alkaa..
Meillä likka saa 3 nimeä, mielikuvitus pääsee laukkaamaan väkisinkin :D
Jaaha, tutti ei pysy sitten millään siellä suussa... Got to go!
Ei saakeli, taas ei salasana kelvannut. Hirveetä vääntöä, taas lähti vihaista palautetta. En jaksanut ruveta eilen veivaamaan sisäänkirjautumisen kanssa, tässä eilinen naputukseni:
Tänään käytiin piikillä. Osallistutaan (nyt lunttaan) pneumokokkikonjugaattirokotetutkimuseen ja saatiin samalla se piikki mikä neuvolassa annetaan 3kk iässä (sitä en nyt jaksa luntata) sekä rotarokote. Olin jo valmistautunut henkisesti koko päivän ja illan huutokonserttiin, mut mitä vielä, tyttö sammu tissille jo siellä rokotustutkimuspaikassa, nukkui 3h, sain käydä kaupassa ja laittaa ruokaa ja jopa syödä, piti herätellä tissille, sit vedettiin vielä molemmat kunnon torkut. Jossain välissä kiljuttiin, mut sit taas sammahtelua siihen malliin et me päästiin sekä äiti ja iskä saunaan (tyttö pukuhuoneessa kantokopassa, yleensä ei nuku jolloin käydään saunassa vuorotellen). Ja mikä parasta: neiti nukahti tissille jo klo 22.30 niin että mun ei tarvinut jäädä viereen kuten yleensä.
Hiukka poden huonoa omaatuntoa tästä, että reppana on ihan väsy rokotuksista ja mä oon fiiliksissä kun ei tarvi koko ajan olla sylittämässä vaan on omaa aikaa. Ei meillä normaalisti näin nukuta. Mut pukluja on sitten tullut tänkin ilon edestä ja jopa nenän kautta =( Ei tunnu kivalta ei.
Seuraavan päivän kommentti: ei sit nukuttu yöllä kun nukuttiin päivällä...
Niin olikos joku muu osallistumassa tohon tutkimukseen? Ilmeisesti sitä ei joka kunnassa tarjota? Toi oli kiva et saatiin rota bonarina päälle, tulee syksyllä yleiseen rokotusohjelmaan, mut meidän beibithän on sitten jo liian vanhoja siihen. Vanhoja...huh!
Meidän normipäivä menee näin: herätään 9.30-10.30 välillä, aamupesu ja mun aamiainen (tai sen yritys), äiti surffaa netissä jos tyttö kuukahtaa tai sattumalta viihtyy itsekseen, muuten viihdytetään vauvaa. Seuraavan tissityksen jälkeen lähdetään ulos joko kävelylle lähimetsiin tai kaupungille tai joskus kyläilemään. Tyttö nukkuu, jos vaunut liikkuu, muuten silmät rävähtää heti auki ja tulee äänimerkki. Illalla tuuppaan tytön miehelle jos se ei tee töitä ja yritän saada kotia kuntoon, sillä päivisin mun ei anneta edes tyhjätä tiskikonetta. Iltasin tankataan tissiä yötä varten tunnin välein, nukahdetaan sohvalle (jos yritän nukuttaa sänkyyn tulee huuto parin minuutin päästä jos olen livennyt siitä vierestä) ja nukkumaan siinä 23-24. Nukkumaanmenorituaaleihin kuuluu jonkin verran raivokasta huutoa, toivottavasti alakerran naapurit ovat myöskin iltavirkkuja. Unta maittaa 04-06 välille, vaipanvaihto ja tissi, ja uudestaan 08-09 jonka jälkeen nukutaan vielä vähän.
Miten sen sammaksen huomaa? Vai voiko sitä olla huomaamatta? Näyttää olevan maidosta valkea suu joka tapauksessa.
Joo ja nimet, meidän neidillä on niitä kolme. Etunimi ja mun suvusta tuleva nimi ja miehen suvusta tuleva nimi. Plus sukunimi ;)
Jee ihania ristiäisiä viikonlopuksi!
Ja laittakaa lisää suloisia kuvia! (Paraskin sanoja, kuvat on ja varmaan pysyy kamerassa...)
Nyt tytön viereen tuhisemaan!
t.Tsili&Neiti
täältäkin! Oltiin siis vapaaehtoisessa 2 kk
-tarkastuksessa.
Kiitti Päkkänä, sain salasanan vaihdettu. Jotenkin vaikea muistaa noita ck6hs8d9ö-salasanoja.
Meidän Urhon kuuppa oli 38,5 cm, pituus 58,5 cm, paino 4972 g.
Rokotustutkimuksesta oli puhe, mutta mä en ole vielä saanut sitä lappusta kotiin.
Jälkitarkastuslappu juu Kelalle. Mulla katottiin nyt noi terkka-asiat ja kaikki oli kunnossa. Raskaudesta vielä kaksi kiloa jäljellä (+ entiset 5 ylimäärästä). Pikkuhiljaa tippukoon, en jaksa nyt miettiä ruoan keventämistä, kun on hevosennälkä muutenkin koko ajan.
Meillä ei otettu papaa nyt ollenkaan, koska ensi vuonna meen "ikä"papaan.
Ja vauva sai 3 nimeä, kaikissa ja myös sukunimessä r, joten toivottavasti sen oppii...
Pojalla oli eilen yksi syöttöväli 6 tuntia. Söi 22.00, meni nukkumaan 24.00 ja heräs 4.15! Yleensä syö 1,5-2 tunnin välein. Muutenkin heräsi yöllä vain 2 kertaa syömään! Tällaista lisää mulle.
Toisaalta eilen keekalehti melkein koko päivän hereillä, joten väsyttäähän tuo.
Meidän kakkapylly vääntää shitit vielä noin 5 kertaa päivässä, tänään on kahdesti tullu ja kolmannet pörisi äsken pöksyyn, joten me lähdetään nyt pesuhommiin.
Ihania ja ikimuistoisia ristiäisiä ja nimiäisiä,
Sande ja Urho
kaikkea pientä sekalaista kommentoitavaa: meillä papa otetaan 6 kk synnytyksen jälkeen. Silloin otan myös kierkukan. Rokotetutkimukseen en viitsi ottaa osaa kun tää sälli huutaa muutenkin tarpeeksi. En viitsi rasittaa sitä millään ylimääräisellä. Tosin jos se nukuttaa noin hyvin niin voisin harkita. Heh!
Meidän poika nukahti joskus ennen yhtä yöllä. Nukahtaminen ekstra hankalaa jos ei nukahda tissille. Heräsi kahden hujakoilla tissille. Seuraavaksi 05 tissillä ja 06 heräsi kun vatsaa kiersi ja vetäs örtsät sänkyyn. Satunnaisia 10 minsan torkkuja huomioimatta nukahti liikkuviin vaunuihin kympiltä. Asioiden hoitamisen jälkeen nukkui vaunuissa vartin. Järjestele sit täs ristiäisiä...
Mulla meinas tulla itku kaupassa kun kuulin isomman lapsen parkuvan ja puhuvan äitilleen. Ajattelin vaan mieli mustana et kyl ois kiva kun meidän jäbä osais sanoa mikä itkettää. 90% valveillaolo ajasta vaan kantelen ja rauhoittelen sitä kun se itkee. Loput ajasta se on sit tissillä tai poikkeuksellisesti tyytyväinen! Huokaus! Minkä takia pienen miehen elämän alku pitää olla niin hankala...
meidän poika oli kakkaamatta melkein 3 päivää ja meinasin soittaa jo poliisin ja palokunnan paikalle. Nyt kun hanat on auki niin normaali tila on kakkaa melkein joka vaipassa.
Ristiäiset jänskättää kun pelkään mahdollista huutokonserttia. Sen jälkeen ois kaverin 40:set. Meillä taitaa ne hoitua niin et minä olen kiljukaulan kans kotona ja mies menee juhliin.
Ens lauantaina lähetäänkin katinkultaan. Kehotan silloin välttämään lentoa kajaaniin sillä me mennään kokeilemaan miten lentäminen sujuu. Toivottavasti niillä on korvatulppia jakaa muille matkustajille.
Nyt pitäis pakata karavaani kotimatkaa varten.
Päkkänä ja saku 8 vkoa
me osallistuttiin siihen tutkimukseen, rokotus annettiin tiistaina, rotarokote kanssa. Se yleisrokote minkä kaikki saa, annetaan vasta ens kerralla.
Rotarokote meni helposti suun kautta, mutta se toinen (piikki reiteen) aiheutti karsean huudon. Onneksi loppui nopeasti ja poika nukahti. Sinä päivänä ei tullut mitään oireita, reisi vähän turposi. Eilen tuli ripuli. Kakkasi aivan koko ajan (normaali on 2 kertaa päivässä suunnilleen), ja tietenkin söi (ei annettu vettä silloin eikä helteellä, kai maito riittää janojuomaksikin). Tänään on jo helpottanut.
Jos haluaa osallistua tukimukseen mutta ei ole tullut lappua kotiin, kannattaa kysyä neuvolasta onko lähistöllä paikkaa (13 paikkakuntaa) missä siihen voisi osallistua, tietävät kyllä mikä tutkimus on kyseessä.
Mitat pojalla viikko sitten neuvolassa oli 6 kiloa, 60 cm ja pää 39.
Meillä vauva on siirtynyt nukkumaan omaan sänkyyn omaan huoneeseen. Nukkuu sielläkin hyvin, viime yönä heräsi ekan kerran puoli kuuden aikaan. Mä en edes herännyt viereisen huoneen kitinään, mies onneksi herää ennen kun yltyy huudoksi.
Rohiseeko ja kuorsaako (aika kovaa välillä) muiden vauvat? Me mennään lääkäriinkin asian tiimoilta, ihan vaan ettei huolestua tarttisi. Neuvolan mukaan normaalia, mutta mun mielestä aika kummallista.
Mitä ehkäsyä ootte ajatellut ottaa käyttöön? Kierukkaa mulle jälkitarkastuksessa suositeltiin, mutta tuntuu jotenkin äklöltä ajatukselta. Minipillerit olis kivempi, mutta mulla petti tavallisetkin e-pillerit (tosin toimivat ennen sitä 10 vuotta). Otetaan silti luultavasti se riski, että pillereiden hormonipitosuus ei riitä. Eikö täysimetyskin jotain ehkäse? Eikä toinen vauva olis katastrofi, kuhan ei ihan heti tule. Ja aika harvoin tässä enää ehtii/jaksaa mitään muuta sängyssä tehdä kun nukkua..
En syö omasta mielestäni sen enempää kun ennenkään, mutta kiloja ei ole imetyksen myötä pudonnut ollenkaan. 5 kiloa on liikaa, eikä imetyksen laihduttavasta vaikutuksesta näy jälkeäkään. Kohta saa alkaa leikkauksen jäljiltä liikkumaan, ei pitkät kävelylenkit ainakaan ole auttaneet. Ja mä kun kuvittelin, että imetys laihduttaa automaattisesti...
Sonja + poika 2kk+
Rokotusväsymys meni sitten pätkissä nukutun yön myötä ohi, ei mitään oireita enää, eikä rokotuskohtaakaan enää huomaa. Neiti nukkuu vähän huonosti noita päikkäreitä ja varmasti siksi huutaa iltaisin väsymystään. Tänään piti lähteä sateeseen vaunulenkille et olis nukkunut, puoli tuntia tuli unta, sitten kitinää loppumatka. Nyt on onneks tuhissut tuossa kantoliinassa. Jos olis kiva keli vois kokeilla kävelylenkkiä kantoliinassa, mut vettä tulee.
Hienoa Päkkänä et uskallatte lähteä reissuun kiljukaulan kanssa! Ties vaikka olis niin mukavaa ja ihmeellistä, että itkut hieman unohtuisivat!
Sonja, kyllä meidän vauva kuorsaa ja rohisee...en oo ajatellut asiaa sen kummosemmin.
Selailin äsken jotain äitiyskirjaa, jossa sanottiin et imetyksen laihduttava vaikutus alkaa näkymään kun vauva on 3-4 kk. Siihen asti kilot toimivat äidin vararavintona jos syöminen jää esim. sairastumisen myötä, näin luonto hoitaa homman. Ja huom huom: sanottiin et silloin lähtee rasvaa erityisesti pepusta ja reisistä =D Eli loppukesästä pitäs mahtua omiin ihaniin farkkuihin ja mekkoihin. Mulla kiloja jäljellä enää 3-4, mut ne ovatkin sit tuossa persauksen kohdalla.
Ehkäisystä: mulle kans suositeltiin kierukkaa. Onko kellään täällä kokemusta moisesta? Sattuuko laitto? Täysimetyksen pitäs kai suojata siihen asti et lapsi on puolivuotias jos kuukautiset eivät ole alkaneet. Ei sillä et tarvetta ehkäisyyn olis vielä ollut...Onko kukaan vielä aloittanut petipuuhia? Tuntuu et sillon kun tekis mieli tyttö on hereillä ja sit kun nukkuu, niin väsyttää itseäkin niin ettei jaksais ruveta touhuamaan. Ei tän kantoliinan kans kuitenkaan viitsi puuhailla... ;)
t.Tsili&Neiti onkos se jo 11 vkoa?
Pakko kommentoida: jopas hujahti viesti nopeasti sivulle! En ehtinyt edes jännäämään tavalliseen tapaan...
Vielä toivottelen kovasti jaksuja noihin huutokonsertteihin!
Ja Orvokki: nyt muuten alkoi tekemään mieli huurteista olutta!